Auton kuivattaminen talvikeleillä?

Aloittaja TimTsi, 18.01.24 - klo:13:47

« edellinen - seuraava »

TimTsi

Tuntuu tyhmältä kysymykseltä, mutta kun sää sahaa plussan ja pakkasen välillä, niin autoon kertyy jatkuvasti lunta ja vettä mattoihin, kun ajetaan vain lyhyttä matkaa kauppaan tai töihin. Lumi sitten suojasäällä sulaa ja kastuttaa koko verhoilun ja lopulta tiivistyy vääriin paikkoihin, johtosarjoihin ja elektroniikkaan, niin kuinka ihmeessä auton saisi sisältä kuivaksi?
Löytyykö esim pääkaupunkiseudulta vuokrattavia tallipaikkoja, joihin auton voisi jättää yöksi tai kahdeksi kuivumaan? 

mfroberg

Jos ei muuta keksi niin ainakin ne kumimatot vois ottaa mukaan sisään kämpille pesuhuoneeseen/saunaan kuivumaan yön yli.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

TimTsi

Kumimatot ei ole se isoin ongelma. Ne on osa ratkaisua, koska niillä makaavan veden saa heitettyä pois autosta, mutta esim räntäsateesta autoon siirtyessä penkkeihin imeytyy paljon vettä talvitakista. Lopulta se vesimäärä auton sisällä on vaan liian suuri. Kaikki penkit on läpeensä kosteita ja kun tulee suojasää, niin sitä kosteutta alkaa höyrystyä ilmaan ja se tiivistyy esim tuulilasiin, valuu siitä kojelaudalle ja sen alle ja siellähän on kaikkea kivaa.

migis2

Lainaus käyttäjältä: TimTsi - 18.01.24 - klo:14:11Kumimatot ei ole se isoin ongelma. Ne on osa ratkaisua, koska niillä makaavan veden saa heitettyä pois autosta, mutta esim räntäsateesta autoon siirtyessä penkkeihin imeytyy paljon vettä talvitakista. Lopulta se vesimäärä auton sisällä on vaan liian suuri. Kaikki penkit on läpeensä kosteita ja kun tulee suojasää, niin sitä kosteutta alkaa höyrystyä ilmaan ja se tiivistyy esim tuulilasiin, valuu siitä kojelaudalle ja sen alle ja siellähän on kaikkea kivaa.

Enpä ole itse koskaan törmännyt siihen, että vesi pisaroituisi tuulilasin sisäpinnalle ja valuisi sisäpintaa pitkin. Onkohan autossa kaikki tarpeelliset röörit ulkoilmaan auki? Käytäthän ilamstointia? Ilmastointi ei toki useinkaan toimi pakkasilla, mutta ehkä suojasäällä kuitenkin. Itsellä myös tapana puistella enimmät lumet harteilta ennen autoon menoa ja samaa pyydän lapsiltakin.
Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

TimTsi

Lainaus käyttäjältä: migis2 - 18.01.24 - klo:14:27Enpä ole itse koskaan törmännyt siihen, että vesi pisaroituisi tuulilasin sisäpinnalle ja valuisi sisäpintaa pitkin. Onkohan autossa kaikki tarpeelliset röörit ulkoilmaan auki? Käytäthän ilamstointia? Ilmastointi ei toki useinkaan toimi pakkasilla, mutta ehkä suojasäällä kuitenkin. Itsellä myös tapana puistella enimmät lumet harteilta ennen autoon menoa ja samaa pyydän lapsiltakin.

Skodan ilmastointi ei pelaa alle 4 asteessa ja Yetin ilmanpoistoräppänät auton takana menee joka talvi jäähän, kun suojakelillä vesi valuu johonkin sinne kanavaan ja jäätyy siihen. Joulukuussa nuo oli suurimman osan ajasta jäätyneet tukkoon.
Tuo tuulilasin sisäpinnan huurtuminen johtuu osittain ehkä autopaikan sijainnista ja osin siitä, että tuulilasi on Yetissä ainoa kalteva lasipinta, joka siksi jäähtyy suojasäästä pakkaseen siirryttäessä usein ensimmäisenä. Nämä on osasyynä tähän ongelmaan, mutta se suurin syy on siinä, että sitä lunta ja räntää joutuu vaatteissa auton sisään ja tässä mallissahan on sellainen legendaarinen ominaisuus, että takaoven avatessa se vetää kaiken hiekan ja lumen suoraan takapenkille siinä avausimussa lokarikaaren päältä, eli joku ratkaisu tuon kuivatukseen pitäisi keksiä.

Daatta

Ei kai tuossa oikein muuta vaihtoehtoa ole, kun auto lämpimään talliin yöksi ja mieluiten vielä ovet auki tai ikkunat raollaan. Tallin pitää olla lämmin ja kosteuden maltillinen, että auto kuivuu. En tiedä vuokraako kukaan tallia noin lyhytaikaiseen säilytykseen. Autopesuyrittäjältä voisi kysyä jos saa jättää auton (pesun jälkeen tietenkin) kuivumaan halliin yön ajaksi.

Ensiapua saanee auton sisätilanlämmittimellä, jos sellaista tohottaa autossa pari tuntia ikkuna raollaan.

Wanha kansa neuvoi laittamaan sanomalehtiä kumimattojen alle imemään kosteutta, miten lie oikeasti toimii.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

TimTsi

Pesuloissa on todella kostea ilma ja liikaa haisevia kemikaaleja, jotka herkästi pinttyy auton sisustaan. Joku vastaava idea, mutta kuiva ja hajuton halli tai talli olisi hyvä ratkaisu, kunhan ikkunat uskaltaisi jättää auki yön ajaksi ja saisi sisälämppäriin virtaa. Ei vaan tule mitään mestaa mieleen ja kaikki halvat tallipaikat on varmaan vuokrattu jo harrasteautoille.

TimTsi

Juuri tarkistin ohjekirjasta, että Skodan ilmastointi pelaa noin +2C asti ja sääennustuksen mukaan maanantaina pitäisi olla rannikolla yli +2C lämmintä, joten käyn ajamassa pitemmän lenkin auto kuumana ja ilmastointi päällä, jos ennuste toteutuu. Toinen vaihtoehto lienee ajaa jonnekin kuivaan parkkiluolaan, mutta mistäpä näillä lumikeleillä löydät sellaisen, kun ihmiset käy sulattamassa autojaan noissa kauppakeskuksissa ja autojen määrä on tosi suuri, joten parkkihalleissa kosteus on sen mukainen. Kertokaahan missäpäin Helsinki-Espoo alueella olisi ns kuivia parkkihalleja!? Esim pitkäaikaiseen pysäköintiin tarkoitettuja lämpimiä paikkoja, joissa autoa voisi pitää ehkä käynnnissä ilmastointi päällä jonkun aikaa, jotta pahin sisäkosteus katoaa.

Kaapeli64

Ilmastoinnin kuvattava vaikutushan perustuu siihen, että ilmaa jäähdytetään ja jäähtyessään ilman kosteus tiivistyy sille pinnalle joka ilmaa jäähdyttää. Jos ulkolämpötila on +2, niin ilmastointi ei kyllä pysty ilmaa jäähdyttämään. Ilmastointilaitteen kenno ei saa mennä pakkaselle, koska silloin se jäätyisi tukkoon. Kondenssiveden on päästävä valumaan pois. Eli siitä ei ole apua.

Sen sijaan pakkasilma on aina kuivaa, sitten kun sen lämmittää kuumaksi ja puhaltaa sisälle. Talvella paras kuivatustulos tuleekin sillä, että ajat pitkän lenkin pakkasella ja puhallat mahdollisimman paljon kuumaa ilmaa jalkatilaan. Parasta olisi varmasti että autolla ajetaan säännöllisesti myös pitkiä matkoja jotta sisätilat pääsevät kuivamaan ennen kuin tilanne menee liian pahaksi. Kannattaa huomioida että myös moottoriöljy kerää kosteutta jatkuvasti palamiskaasuista ja se ei pääse haihtumaan pois jos öljy ei pääse kunnolla lämpenemään. Lämpimät parkkihallit lähinnä sulattaa auton ja se auttaa jään irroittamiseen ulkopuolelta. Kuivumaanhan siellä ei auto oikein pääse, varsinkaan sisältä kun eipä siellä voi ikkunoita jättää auki.

bassek

Helsingin keskustassa niitä on useampi, Kamppi on isoin. Yleensä ne on aika kuivia, mutta tämä lumikaaos varmaan on tuonut sinnekin kosteutta.

TimTsi

Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 18.01.24 - klo:21:05Ilmastoinnin kuvattava vaikutushan perustuu siihen, että ilmaa jäähdytetään ja jäähtyessään ilman kosteus tiivistyy sille pinnalle joka ilmaa jäähdyttää. Jos ulkolämpötila on +2, niin ilmastointi ei kyllä pysty ilmaa jäähdyttämään. Ilmastointilaitteen kenno ei saa mennä pakkaselle, koska silloin se jäätyisi tukkoon. Kondenssiveden on päästävä valumaan pois.
Tätä mietin, että jos voisin käyttää tuota ilmastointia lämpimässä hallissa, jossa on kuiva ja edes melko puhdas ilma. Toisaalta yritän järkeillä, että jos laittaa ilman sisäkierron päälle siellä hallissa, niin kulkeeko se sisäilma kuitenkin sen kennon läpi ja kuivattaa sitä kierrättämäänsä sisäilmaa?

Eli ajat auton kuumaksi pakkaskelissä, sitten sisään lämpimään parkkihalliin, annat auton lämmetä hetken ja sitten ilmastointi päälle joko sisäkierto päällä tai ottaa tuoretta ilmaa siitä hallista.

Katselin tuossa parkkihalleja ja osa on niin kalliita, että niissä tuskin on tungosta. Niissä voisi periaatteessa pyörittää tuota ilmastointia ainakin hetken kuivalla pakkaskelillä, kun autojen päälle ei ole satanut lunta kuten vaikka tänään.

Kaapeli64

Ehkä siinä on se etu että sisällä lämpimässä hallissa lämpöhukka autosta ulos on pienempi, jolloin lämpöä riitää autoon sisälle paremmin. Ilmastoinnin kyky poistaa kosteutta ei vaan taida olla niin hyvä mitä jos vain puhaltaa raikasta kuivaa ulkoilmaa sisälle. Ilmastoinnin läpi tulleella ilmalla kastepiste on matalimmillaan tuo +2 ettei kenno jäädy, mutta ulkoilma kastepiste on korkeimmillaan se mitä ulkoilman lämpötilakin on. Eli esimerkiksi -5 asteen pakkasella ulkoilma on jo huomattavan paljon kuivempaa mitä mihin pääset ilmastoinnin kanssa sisäkierrolla kikkailemalla.

Tuli mieleen että onhan niitä olemassa niitä kosteuden poistajia, niitä semmosia muoviastioita missä on se jonkinlainen suolapanos sisällä mikä kerää kosteuden ilmasta se tiputtaa sen sitten sinne astian pohjalle. Olen kuullut että jotkut ihmiset käyttää näitä autoissakin kohtalaisella menestyksellä. Ainakin säilytyksessä olevissa autoissa toimii hyvin. En sitten tiedä onko mitään hyötyä käyttöautossa, missä kosteuttakin kertyy sisälle reippaasti enempi.

TimTsi

Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 19.01.24 - klo:07:16Tuli mieleen että onhan niitä olemassa niitä kosteuden poistajia, niitä semmosia muoviastioita missä on se jonkinlainen suolapanos sisällä mikä kerää kosteuden ilmasta se tiputtaa sen sitten sinne astian pohjalle.

Mulla on käytössä silikageelipakkauksia pari.

https://kungs.fi/tuote/kuivaus/kungs-kosteudenpoistaja-1-kg/

Pitää käydä ostamassa pari lisää ja säilytän niitä ajon aikana minigrip pussissa, jotta ne ei vedä itseään ajon aikana täyteen. Ajon jälkeen nuo on hyvä laittaa kojelaudalle etenkin silloin, kun ne on säilytetty takapenkillä tai takalattialla viileässä, ja auton sisäilma on kosteaa ja lämmintä ja ne vetävät heti kylminä kaiken tuulilasiin nousevan kosteuden itseensä. Toki näitä pitää käyttää sisällä mikrossa, eli vaihtopussi pitää olla koko ajan kuivana, mutta nuo maksaa 6-7 euroa kipale. Nyt olin unohtanut kuivata nuo ja laittaa autoon, kun en päässyt 2-3 viikkoon oikeastaan ajoon ollenkaan. En kuitenkaan usko, että noilla pelkästään saan autoa kuivaksi, mutta paremman puutteessa lähden juuri ostamaan noita lisää ja ajan auton kuumaksi ja vien sitten parkkihalliin pariksi tunniksi. Jos kokeilisi vähän kaikkia kikkoja, niin ehkä tuosta Skodasta lähtisi pahimmat höyryt pois?

Tos®

Itse käytän noita täytettäviä kosteudenpoistajia kesäautoissa, jokaisessa on yksi sisällä ja yksi takaloosterissa (kuplassa etuloosterissa). Ongelma on, että ne muistaa ottaa pois ennen ajoa.

Sitä litkua ei saa verhoiluista millään pois, jos pömpeli pääsee kaatumaan.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

bassek

Muovilaatikkokuivainpusseja en käytä autossa juuri tuon kaatumisvaaran vuoksi, ne sopii lähinnä veneentalvisäilytykseen.
Autossa käytän pussia jossa on kosteudenilmaisin, hetki uuniin tai takan pahtaalla regeneroi sen. Eikä jää jälkiä autoon. Hyvin on pelittänyt tänä talvena.

TimTsi

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 19.01.24 - klo:14:39Itse käytän noita täytettäviä kosteudenpoistajia kesäautoissa, jokaisessa on yksi sisällä ja yksi takaloosterissa (kuplassa etuloosterissa). Ongelma on, että ne muistaa ottaa pois ennen ajoa.

Sitä litkua ei saa verhoiluista millään pois, jos pömpeli pääsee kaatumaan.

Erittän hyvä kommentti tähän.
Mietin itse kanssa hetken noita purnukoita siksi, että ne olisi tavallaan helppo tyhjentää ja näkisi paljonko vettä poistuu. Onneksi ostin noita silikageelipusseja, niitä on nyt useampi, pari kojelaudalla ja pari hattuhyllyllä. Minun muistilla olisi pesty verhoilua koko kevät, kun unohtuisi takaluukkuun joku suolaliuospurnukka ja se litku menisi pitkin seiniä möykkyisillä ja jäisillä kaduilla.

Nyt alkaakin jännityskelit, kun olisi tulossa useampi päivä suojasäätä, mutta ilmastointi taitaa olla siinä ja siinä, että saisiko sen toimimaan. Jostain syystä auton oma lämpömittari näytti 2 tunnin hallipysäköinnin jälkeen viimeksi mitattua ulkolämpötilaa, eli -9C ja käytin poistuessa hallin sisällä hetken lämppäriä ilmastointi päällä jo ihan voitelusyistä, mutta en tiedä lukeeko tuo auton elektroniikka sitä samaa lämpömittaria, joka näkyy kojelaudassa ja säätää sen mukaan sitä koska se ilmastointi oikeasti pyörii.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy