Radalle, mars?

Aloittaja Late, 11.05.11 - klo:20:14

« edellinen - seuraava »

Paras moottorirata?

Ahvenisto
20 (54.1%)
Alastaro
8 (21.6%)
Botniaring
0 (0%)
Kemora
4 (10.8%)
Motopark
5 (13.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 35

Late

Muutin tänne tuon äänestyksen. Minusta niin parempi jatkaa täällä.

Voisitteko ystävällisesti uudelleen äänestää :)

Skula

Tää ratahomma ei sovi mulle. Olen liian kilpailuhenkinen  :P
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Late

Vai, että kilpailu henkinen ;)  No eikö sitä vikaa kaikissa ole?

mol

Lainaus käyttäjältä: Late - 12.05.11 - klo:09:09
Vai, että kilpailu henkinen ;)  No eikö sitä vikaa kaikissa ole?

Juu mutta se voi tulla kalliiksi radalla.

Late

Niin siinä mielessä tietenkin.

Niinpä voi tulla kallis lasku :(

Silloin olisi parempi jollakin simulaattorilla kilpailla ;)

Late

Ei kun äänestämään kaikki ;)

JouniN

Sori jos tää häirittee jotain, mut aattelin vähän vinkata, että nyt lauantaina olis Ahvenistolla RADALLE.com:t ja tällä kertaa radalla ei oo mitään turhia katkoja. Koko aika jaettu tasan mopoille ja autoille. ;)

Ylläpito saa poistaa jos siltä tuntuu. :)

Keni1

Lainaus käyttäjältä: JouniN - 12.05.11 - klo:14:28
Sori jos tää häirittee jotain, mut aattelin vähän vinkata, että nyt lauantaina olis Ahvenistolla RADALLE.com:t ja tällä kertaa radalla ei oo mitään turhia katkoja. Koko aika jaettu tasan mopoille ja autoille. ;)

Ylläpito saa poistaa jos siltä tuntuu. :)

Suosittelen, porukalla on useamman vuoden kokemus ratapäivien järjestämisestä. Itelläkin harkinnassa josko vaikka käväsis Poloa testaamassa, ennusteen mukaan pitäis sääkin olla kohdillaan...

Uppe

Lainaus käyttäjältä: JouniN - 12.05.11 - klo:14:28
Sori jos tää häirittee jotain, mut aattelin vähän vinkata, että nyt lauantaina olis Ahvenistolla RADALLE.com:t ja tällä kertaa radalla ei oo mitään turhia katkoja. Koko aika jaettu tasan mopoille ja autoille. ;)

Ylläpito saa poistaa jos siltä tuntuu. :)

Paljonkos muuten tänä vuonna on ratamaksu kyseisessä tapahtumassa?

fourvalve

Ahvenisto on nro.1 koska olen asunut aina radan läheisyydessä ja 60-luvun lopussa asuimme lähes radassa kiinni, aidan takaa oli näköyhteys radalle!
Nykyään asun ääniyhteyden päässä radasta ja on kiva mennä  pihalle kun kuulee ääniä radalta :D
Radan vastustajat eivät tätä ymmärrä, mutta meitä on moneen junaan.
Vagarena jakautuu pitkin maata joten on vaikeata valita rataa missä "ratapäivän" voisi pitää, aina on liian pitkä matka.



BMW z4 3.0i roadster

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 14.05.11 - klo:22:41

Vagarena jakautuu pitkin maata joten on vaikeata valita rataa missä "ratapäivän" voisi pitää, aina on liian pitkä matka.


Kaikkia ei varmasti saada mukaan mutta esimerkiksi miitinkiin saatiin oliko nyt 19 autoa. Mutta radalle kuinka moni rohkenisi onkin sitten eri juttu.  ;)

Nilkki

Nostetaas aihetta taas näkyville jos saatais enemmän äänestäjiä/osallistujia. Kaikki vaan radalle, oli sitten alla R8 Audi tai 1,2 Polo. Hauskaa siellä on ihan varmasti millä tahansa autolla. 8)
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

JouniN

#42
Komppaan Nilkkiä. Ei se ole kiinni siitä millanen kone siellä pellin alla on.

Sitten itse äänestykseen: Näyttäs tuo Ahvenisto olevan aivan ylivoimainen elle mitään ihmeitä tapahdu.

Late

Lainaus käyttäjältä: JouniN - 25.05.11 - klo:13:20
Komppaan Nilkkiä. Ei se ole kiinni siitä millanen kone siellä pellin alla on. Ainakin mulla on ollu tosi hauskaa radalla tolla mun huimalla 70 heppasella voimanpesällä.  ;D

Sitten itse äänestykseen: Näyttäs tuo Ahvenisto olevan aivan ylivoimainen elle mitään ihmeitä tapahdu.

Uskaltaako sitä lähteä edes ajamaan omalla autolla.. ;)

JouniN

Miks ei. Ei se kunnossa oleva auto siitä mihinkään hajoo, jos ajaa järkeväsit ja pysyy erossa kaiteista.  ::)

msvahn

Saisko tulla bemulla?  :)
En viitti alkaa skodaa tai passattia kiusaamaan. Pyörällä noita ratoja kiertänyt muutamia vuosia vakavassa harrastusmielessä.

Renkaille saa vaan autossa heittää hyvästit, jos innostuu yhtään ajamaan. Bemuun löytyis yksi uus good year kierros tuhottavaksi kun luikertaa noilla niin helvetisti.. Hmm...  ;D
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

rob-s

Kiehtoisi tulla kokeilee radalle pari kierrosta mutta viitsiiko traktorilla. Ehkä renkaiden ennen aikainen kuluminen myös hieman hirvittää. En ole budjetoinut tälle kesälle uusia 19" misukoita..

Olin toissa kesänä Alastarolla E60 M5:lla ja kyllähän renkaat menivät...sekä tankki tyhjeni yht. äkkiä;)
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

JouniN

Tuohon renkaiden kulumis juttuun olen vähän erimieltä. Kuluminen riippuu todella paljon siitä mitkä paineet radalle mentäessä on niin ja tietenkin siitä miten siellä ajaa. Tietysti radan pintalämpötilallakin on paljon merkitystä.

En siis kuitenkaan tarkoita tällä, että radalla ajaminen ei kiihdyttäisi renkaiden ja polttoaineen kulutusta. Järkevällä ajolla renkaiden kuluminen ei ole ongelma. Toisaalta jos omalla kohdalla 16" rengassarjan saa kotiin toimitettuna noin 250 euroon niin en kovin pakljoa jaksa stressata renkaiden kulumisista.

rob-s

En yrittänyt omalla kirjoituksella lannistaa rata-ajoa hankitsevia. Kivaa puuhaa se on.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Nilkki

Taitaa tuo BMW M5 kuluttaa renkaita erimalliin kuin 1,2 Ibiza ;D Mutta uskaltaisin tosiaan väittää ettei ne renkaat normiautolla aivan loppuun kulu jos ei koko päivää aja ihan reikä päässä.
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

makkis

M5 on radalle ylipainoinen ja ylitehoinen möhkäle, joka luonnollisesti syö (siviili)renkaansa parilla kierroksella kun polkee.

Perhekinnereillä ei sellaisiin vauhteihin pääse, että renkaat alle sulavat.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: makkis - 26.05.11 - klo:23:10
M5 on radalle ylipainoinen ja ylitehoinen möhkäle, joka luonnollisesti syö (siviili)renkaansa parilla kierroksella kun polkee.

Perhekinnereillä ei sellaisiin vauhteihin pääse, että renkaat alle sulavat.

Totta, aika hurjapää pitää olla jos renkaat on loppu esim. 1.2 Polosta muutaman kiekan jälkeen kun normaalisti niillä 3 tai 4 kesää menee helposti vaikka olis tehokkaampikin auto eikä pahemmin rampeissa jarruttelis. Jarruille rata ja varsinkin Ahvenisto tosin voi olla kova paikka jos koko ajan ylikovaa lähestyy mutkia ja joutuu tosissaan pysäyttelemään. Siis toi ratatouhu on kivaa siviiautoilla just niin kauan kun malttaa olla leikkimättä Räikköstä. Suorilla huippuja esiin, mutkiin jarruttelu aloitetaan jo hyvissä ajoin ja ajetaan ilman riskejä ja renkaita sekä jarruja säästäen.

Se mikä näissä 'omissa' ratapäivissä itteä arveluttaa on vakuutusasiat sillä entäs jos sattuu arviointivirhe ja kolaroidaan, onko vakuutus voimassa kun ajetaan huvikseen radalla, pitäisikö olla erikseen järjestetty ajoharjoittelutapahtuma, jossa ajajakokous ja valvonta radan varrella, niissä vakuutukset kait voimassa jos ajanut maltilla eli ei ole osallistunut mihinkään kisaan. Radalle.com on jo pitkään järjestäny ratapäiviä, ne lienee paras vaihtoehto siviiliautoille. Itellä tarkoitus käydä Ahvenistolla Heinäkuun 2. päivä, edellinen Ahveniston keikka jäi väliin kun ei jaksanu Suomi-Venäjä pelin jälkeen mennä nukkumaan vaan piti hehkutella ilmaveiviä LOL.

Jonde

Ahvenisto on aika hellä renkaille, hitaat mutkat ja sileä pinta, alastaro on taas huomattavasti nopeampi ja todella karkea pintainen. Mutta oikeat paineet niin, turhalta kulumiselta voi välttyä.

Mitä vakuutuksiin tulee niin samoilla säännöillä siellä raadolle.com ja autokerhot käy ajamassa. Eli liikennevakuutus pitää olla jokaisella ja se on voimassa ja sovelletaan ihan kuten muussakin liikenteessä.
Kaskovakuutuksen voimassaolo on täysin yhtiöstä riippuvainen, jokainen voi tarkistaa oman vakuutusyhtiön sivuilta ehdot ja katsoa mitä siellä sanotaan. Muistaakseni 4 yhtiötä korvaa korotetulla omavastuulla rata-ajoissa sattuneet vahingot omalle kalustolle. Ehdoissa usein mainittu ajoharjoittelu on pitää sisällään autokoulun ajot kuten liukkaanradan tai mp käsittelyt joissa koulutettu väki pitää kurssia. Ratapäivät eivät ole tälläisiä tapahtumia. (Poikkeus toki eräät mopoajot, mutta autopuolella tälläisiä ei ole)

msvahn

Se on totta, ettei renkaat häviä jos malttaa välillä himmailla ja lyhentää settien pituutta. Jarruthan noissa enemmänkin kuumenee väärällä käytöllä. Noiden seikkojen takia pyörällä hommasta nautin enemmän kun sitä ei saa väsytettyä ennen kuskia, vaan pystyy ajamaan 20min settejä täysillä koko päivän jos kunto vaan riittää. Aikoinaan yhtenä arkiaamuna ajelin Ahvenistolla mopolla vapaissa harjoituksissa vuorotellen Räsäkuskin kanssa keskenään ja ei se montaa kierrosta kiertänyt per setti.

Toki saa ne pyöränkin renkaat ennen aikojaan pilalle, jos liikaa availee mutkista ulos. Repii mukavasti pinnan rosolle esilämmitetyistä slikseistäkin.

Itse rata-ajosta täytyy sanoa, että kun porukka on täyspäistä ja jonkinlainen kuri ja kohteliaisuus säilyy radalla, niin turvallisempaahan tuo on, kuin väistellä meikkaavia perheenäitejä tai kiemurtelevia känniläisiä liikenteessä. Itselläni ei ole koskaan ollut kaskoa (eikä tosiaan moni yhtiö korvaakaan) katupyörässä ja tähän asti on pysynyt pystyssä radallakin, vaikka polvi maassa mennäänkin. Tosin olen aina pitänyt reserviä ja jättänyt ne suoravauhdit ja jarruihin tulot maltillisemmiksi. Ratarenkaisiinkin siirryin lähinnä turvallisuuden takia, kun pidon menetys tulee pehmeämmin. Suurimmat riskit näin toimien tulee lähinnä muiden virheistä, kunhan muistaa tärkeimmän, eli ajaa omaa ajoaan loogisilla ajolinjoilla, eikä ala antamaan takaa tuleville tietä muuttamalla ajolinjaansa kesken mutkan. Ohittaja voi näin itse päätellä sopivan ohituspaikan eikä synny vaarallisia tilanteita.
Tämä on monelle aloittelijalle vaikeaa ymmärtää, mutta kun takaa on tulossa kolme tai viisi kuskia ohi, niin ohitettava ei millään voi antaa kaikille tietä yhtäaikaa ja tällöin tarpeeton väistely ja kiemurtelu vaan sotkee koko yhteistoiminnan. Toki suorilla ja suoran lopussa himmaamalla voi päästää kiireisemmät kätevästi ohi. Mikään ei pakota ajamaan sinne ruuhkaiseen mutkaan yhtäaikaa, vaan himmaa ja antaa höyrypäisimpien mennä ensin.

Varsinkin tehokkaan laitteen ja hitaan kuskin kohdalla on tärkeää ymmärtää radan kiertäminen kokonaisuutena, eli ei suorilla jätätä M5:lla kaikkia taakseen, mutta taluttaa seuraavan mutkan taas nopeampien edessä.. :)
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

JouniN

Nii mites tän jutun kohtalo??

Keni1

Allekirjoittaneella jää tääkin väliin, oli siis tarkoitus käydä ajamassa 2. heinäkuuta. Nyt on kuitenkin ilmaantunut asiallista virtuaalikisaa sunnuntaille, joten lauantai menee siihen valmistautumiseen. Kyseessä täyspitkä F1 kisa Silverstonessa 60 kiekkaa, simuna iRacing...saas nähdä ehtiikö tänä kesänä oikeelle radalle lainkaan...Motoparkissa olis kyllä heinäkuussa mahdollisuus käydä mutta kun se on niin kaukana...Paitsi jos sää on aivan helkutin hyvä niin olis ko. viikonloppuna kiva käydä myös Alastarolla vilkasemassa Nitroja, samalla reissulla ehtis kyllä pari kiekkaa Ahvenistoakin käydä ajamassa...katellaan ja jännitellään kuin käy

msvahn

Lainaus käyttäjältä: JouniN - 15.06.11 - klo:11:06
Nii mites tän jutun kohtalo??

Ite voisin olla mukana, kun ei zetalla oo koskaan radalla käynyt.. Olikos tälle siis jotain suunniteltua ajankohtaa? Siitä eniten riippuu.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Keni1

No lämmitellään vähän tätäkin osiota...jätän Ahveniston tälläkin kertaa väliin, ei viitti uudehkoa autoa 30 asteen helteessä rääkätä ja muutenkin menis aikataulut liian tiukille joten antaa olla. Ahvenistolla on vielä yksi Radalle.com tapahtuma syksymmällä, joten yritetään silloin uudestaan.

Alastaro kuitenkin on ohjelmassa eli aivan pakko käydä katsomassa kun Nitro Dragsterit jyrähtää...aika harvoin on näin 'sopivat' kelit 8000 heppasten hirviöiden rykäsyihin joten pakko hilautua paikan päälle on se vaan niin nannaa tärykalvoille.


Late

Itselläkin taitaa jäädä tältä kesää radalla käynti.. Kun just tulossa uudet renkaat ;)

msvahn

No, mä lähen sit Circuit de Catalunya:lle Barcelonaan lauantaina..  ;) No, ehkä sillä vuokrakinnerillä ei oo asiaa radalle..  ;D
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy