Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Tuossa edellä varmaankin haettiin sitä että milloinka tuo ylimääräinen 40 tonnin investointi on kuolletettu säästyneistä polttoainemaksuista. Siihen ei taida vielä riittää kovemmillakaan rattimiehillä muutama vuosi, tarkoittaisi neljän vuoden ajaltakin keskimääräistä 5000 litran polttoainetankkausta per vuosi jolla ajelee sen rapian sata tonnia vuodessa..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

miz

Millä ajosuoritteella kannattaa vaihtaa 10000 euron käytetty sähköauto uuteen 50000 euron dieseliin?

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 10.03.22 - klo:07:35
Paljon laskeskellaan näitä vuotuisia ajosuoritteita, millä määrällä diesel tulee taloudellisemmaksi jne. Kun joku näppärä laskisi millä ajomäärällä kannattaisi 10000 euron käytetty dieselauto vaihtaa 50000 sähköautoon.  ;D
Aika harvalle tuo vaihtoehto taitaa olla joko tai. Meillä ajetaan dieselillä vain jos on pakko. Muuten mennään sähköllä. ST1:llä/shellillä on diesel kallistunut tällä viikolla 38snt/l. E85 maksaa sekin 1.71snt/l. Siihen ei luulisi maailman tapahtumat vaikuttavan, mutta täytyy näköjään ero 95:seen säilyä vakiona.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: miz - 10.03.22 - klo:08:57
Millä ajosuoritteella kannattaa vaihtaa 10000 euron käytetty sähköauto uuteen 50000 euron dieseliin?
Jos ajaa päivässä yli 120km yhtäjaksoista ajoa  ;D

Nettiautossa tarjolla 10 tonnin rajoissa kaksi vanhaa Leafia ja Kangoo.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

duke7

Lainaus käyttäjältä: ConD - 10.03.22 - klo:08:15
Pihassa on wanha diesel ja uusi sähköauto. Taloudellisesti ei kannattaisi ajaa metriäkään dieselillä, etenkään jos sille laskee euronkin arvonalenemaa.

Toki verrokit on "hitusen" erilaiset keskenään ja niille molemmille on käyttötarkoituksensa, mutta kyllä tällä hetkellä melko helposti saa sähkön kannattamaan muutaman vuoden tähtäimellä, jos ottaa nykyisen polttoaineen hinnoittelupolitiikan verrokiksi.
Jännä valinta tuo Mini. Miten päädyitte siihen?

jalauros

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 10.03.22 - klo:09:00
Aika harvalle tuo vaihtoehto taitaa olla joko tai. Meillä ajetaan dieselillä vain jos on pakko. Muuten mennään sähköllä. ST1:llä/shellillä on diesel kallistunut tällä viikolla 38snt/l. E85 maksaa sekin 1.71snt/l. Siihen ei luulisi maailman tapahtumat vaikuttavan, mutta täytyy näköjään ero 95:seen säilyä vakiona.

Sama. Diesel bemari odottaa tuossa pihassa sitä ”lapinmatkaa”. Kaikki arkiajo sähköllä. VW e-Golf ei ole mikään range ninja mutta ei tässä vielä ole päässyt range loppumaankaan. Jokainen päivä lähtee käyntiin 70% akulla.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

ukormi

Lainaus käyttäjältä: jalauros - 10.03.22 - klo:10:03
Sama. Diesel bemari odottaa tuossa pihassa sitä ”lapinmatkaa”. Kaikki arkiajo sähköllä. VW e-Golf ei ole mikään range ninja mutta ei tässä vielä ole päässyt range loppumaankaan. Jokainen päivä lähtee käyntiin 70% akulla.
Tähän se nykytila ajaa. On oltava kaksi autoa kuten Norjassakin taitaa useilla olla. Päivittäiset kaupunkirassaillut ajetaan sähköllä ja sitten tarvittaessa otetaan polttomoottoriauto ajoon pidemmälle matkalle. Suomessa olisi diesel tosi hyvä valinta tällaiseen mutta dieselvero tappaa idean tehokkaasti. Pitää vain sitten pitää auto poissa liikennekäytöstä ja ottaa tarvittaessa käyttöön. Toki pitää muistaa se 10e minimimaksu ja vakuutuksen 1kk minimiaika.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

future

36kk liisarina ID.4 maksaa 625e/kk 25000km vuodessa, +sägköt 62,5e/kk

Diisseli 2,15e/l 6l/100km 25000km  3225e/v +500e dieselvero 310e/kk +mahdollinen rahoitus +huollot, renkaat

36kk liisarina Nissan Leaf maksaa 383e/kk 25000km, mukana huollot, talvirenkaat yms. +sähköt 62,5e/kk

Se, että riittääkö nämä diisselin hinnat 50000e sähköautooon, ei ehkä. Mutta jos puhutaan alle 100km työmatkasta niin siihen löytyy hyviä sähköisiä vaihtoehtoja ilman omaa pääomaa.


ID.4 Pro Performance FL -23

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 10.03.22 - klo:10:11
Päivittäiset kaupunkirassaillut ajetaan sähköllä ja sitten tarvittaessa otetaan polttomoottoriauto ajoon pidemmälle matkalle.

Tämä scenario se tullee aikanaan meilläkin varmaan olemaan kun se eka sähkökikotin taloon joskus aikanaan tulee. Tosin tuota ennen tuolla sähköskuutilla voi jo hoitaa kesäisin nämä ihan lähinurkat, matkat joita ei viitsi pituuden vuoksi enää kävellä, mutta ei myöskään tartte enää ottaa pihasta sitä diesel-autoakaan allensa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 10.03.22 - klo:08:43
Tuossa edellä varmaankin haettiin sitä että milloinka tuo ylimääräinen 40 tonnin investointi on kuolletettu säästyneistä polttoainemaksuista.

Tätä juuri tarkoitin. Monella on kaksi autoa jolloin on päivänselvää että diesel seisoo paljon käyttämättä arjessa, mutta jos se diesel on ainoa auto, ei sen vaihto uuteen sähköautoon ole monellakaan mikään taloudellinen valinta vaikka polttoaineen hinta kuinka nousisi.

-karppa-

#2650
Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 10.03.22 - klo:07:35
Paljon laskeskellaan näitä vuotuisia ajosuoritteita, millä määrällä diesel tulee taloudellisemmaksi jne. Kun joku näppärä laskisi millä ajomäärällä kannattaisi 10000 euron käytetty dieselauto vaihtaa 50000 sähköautoon.  ;D

Jaakko ja Tupla-Teslat! Jaakko säästää sähköautoilla 500,/kk!  ;D. Jos ei jaksa katsoa koko hommaa, niin kannattaa aloittaa 9 minuutin ja 50 sekunnin kohdalta, niin näkee taulukot.

https://www.youtube.com/watch?v=vl13MvjaBHk&t=6s

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 10.03.22 - klo:11:00
Tätä juuri tarkoitin. Monella on kaksi autoa jolloin on päivänselvää että diesel seisoo paljon käyttämättä arjessa, mutta jos se diesel on ainoa auto, ei sen vaihto uuteen sähköautoon ole monellakaan mikään taloudellinen valinta vaikka polttoaineen hinta kuinka nousisi.

Tästä päästään siihen, että tonninpommi diesel on edelleen se halvin vaihtoehto.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Geoman

Laskelmahan oli mielenkiintoinen Teslan eduksi. Toivottavasti se on realistinen mm. vakuutusmaksun, huoltokulujen ja kuoletusten osalta. Edullisuuden edellytys on myös että asuu "maalla" tai on mahdollisuus omaan lataukseen taloussähkön hinnalla.

mfroberg

Tässä on tullut mielenkiintoisia ajatuksia ilmi. Tuo kahden erilaisen auton pitäminen eri tarkoituksiin on ihan fiksua jos se on mahdolista. Keskivertosuomalaisella tuskin on varaa hankkia kahta kunnollista autoa niin että toinen seisoo suurimman osan ajasta. Molempien autojen olisi kuitenkin oltava toimintavarmoja jos sillä polttiksellakin sitten lähdetään sinne kauas.

Haluaisin tuoda tähän vielä yhden pointin, Suomalaisen mielenlaadun. Me haluamme ajaa kaikki ajomme omalla autolla. Emme(ainakaan massoina) lennä Lappiin ja vuokraa sieltä autoa hiihtoloman ajaksi. Emme vuokraa pakua kuskataksemme kamoja mökille. Haluamme kuskata ihmiset ja tavarat sillä itse omistamallamme autolla ja hankimme sen mukaisen kulkineen.

Viemme mökkikamat joko omassa autossa tai peräkärryssä, autossamme on vetokoukku. Vaikka kävisimme sillä, tällä palstalla surullisen kuuluisalla, Lapinreissulla vain kerran vuodessa niin autovalintamme on sellainen että se onnistuu vaivatta. Haluamme vaivattomuutta autoiluun, kaara on siinä ikkunan alla ja sillä pitää pystyä lähtemään koska tahansa ja minne tahansa. Emme ole automaailman suurimpia pioneereja.

Minun perheessä on bensavehje ja disukka. Molemmat laulavat joka työpäivä, jommalla kummalla käydään kaupassa vkl. Huviajelut ovat jääneet jonnekin vuosikymmenten taakse nuoruuteen. Polttoaine on kallista, kyllä, harmittaa maksaa niin paljon sopasta jonka on tottunut saamaan huomattavasti halvemmalla. Ajaminen jatkuu kuitenkin normaalina.

Saas nähdä millaisia lukemia huoltistoteemeissa vielä saadaan ihailla.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

ZimKork

Tuli tänään allekirjoitettua "dieselvero pois" lakialoite, koskien siis vuotuista ajoneuvoveroa. Kun ei sen peruste eli dieselin halpuus enää päde. Josko sekin saisi joskus 50000 nimeä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 10.03.22 - klo:15:50
Tuli tänään allekirjoitettua "dieselvero pois" lakialoite, koskien siis vuotuista ajoneuvoveroa. Kun ei sen peruste eli dieselin halpuus enää päde. Josko sekin saisi joskus 50000 nimeä.

Dieselin käyttövoimavero poistuu vasta kun samalla eri polttoaineiden valmisteverot tasataan, ei ennen sitä ja ihan täysin riippumatta noista bensa-asematoteemien numeroista. Ja valitettavasti tuo tasaus tietäisi yhä vain korkeampaa litrahintaa dieselille :(

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

SNG

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.03.22 - klo:16:00
Dieselin käyttövoimavero poistuu vasta kun samalla eri polttoaineiden valmisteverot tasataan, ei ennen sitä ja ihan täysin riippumatta noista bensa-asematoteemien numeroista. Ja valitettavasti tuo tasaus tietäisi yhä vain korkeampaa litrahintaa dieselille :(

Dieselin käyttövoimavero pois, ja alhaisempi polttoaineverotus HUOLTOVARMUUSSYIST,,.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.03.22 - klo:16:00
Dieselin käyttövoimavero poistuu vasta kun samalla eri polttoaineiden valmisteverot tasataan, ei ennen sitä ja ihan täysin riippumatta noista bensa-asematoteemien numeroista. Ja valitettavasti tuo tasaus tietäisi yhä vain korkeampaa litrahintaa dieselille :(

Ja tämä taitaa nykyhinnoilla olla lähempänä 20c/L, kuin 5c/L.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Geoman

Käyttövoimaveron poistaminen ja dieselin polttoaineveroprosentin korjaus bensiinin tasolle on perusteltu, kun "ammattidiesel" saadaan käyttöön.
Vaikutus on tosiaan noin 20 c/l.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 10.03.22 - klo:18:20
Käyttövoimaveron poistaminen ja dieselin polttoaineveroprosentin korjaus bensiinin tasolle on perusteltu, kun "ammattidiesel" saadaan käyttöön.

Tuotahan on tässä jo puuhattukin, mutta toisaalta on myös esitetty jotain veronpalautus-himmeliäkin ja yrittäjät jatkaisivat ihan nykyisen dieselin käyttöä ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 18.07.19 - klo:08:37
Määrät on niin kovin pieniä joten on mukava katsoa noita isoja prosentteja, ei niistä isoa kuvaa saa aikaiseksi. Ilman valtiovallan toimia ja autonvalmistajien rajuja portfolio muutoksia menee todella pitkään että sähkö nousee valtaan. Tosiasia on että diesel my dieselin voimin jatkaa pitkään, kaasun, bensan ja eri sähköjen rinnalla.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.07.19 - klo:10:08
Ei tuo uusien sähköautojen myynti enää ihan marginaalista ole. Noin kymmenesosa dieseleiden myynnistä. Näin rajulla muutosnopeudella myynnit risteävät jo lähivuosina. Senhän jo tiedämme, että jokaiselta valmistajalta tulee enemmän sähköautoja markkinoille. Tiedämme myös sen, että sähköautojen hinnat tippuvat. Ranget kasvavat ja latausverkko paranee. Kaikki muutoksen ajurit ovat siis kasassa. MY diesel on tietenkin pienipäästöistä poltettavaa mutta ikävä kyllä harvojen huvi.

Tämä muutos on tainnut yllättää monet. Itsekin yllätyin ehkä parilla vuodella dieseleiden romahduksen nopeudesta. Tuosta vuode 2019 keskustelusta dieseleiden myynti on romahtanut kertaluokalla ja sähköautot ovat nousseet kertaluokalla. Meni vain kaksi vuotaa, ennen kuin sähköautot ohittivat dieselit Suomessa. Marchionne oli kuin olikin oikeassa, vaikka häneltä lainattu keskustelun otsikko ei monia miellittänytkään.

-karppa-

Yritäppä ostaa uusi dieselauto nopealla toimituksella, vaikka skoda octavia scout.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Geoman

Uusien dieselautojen tarjonta on vähäinen, tehtailla on päästövaatimukset ja polttomooriautoja valmistetaan vähän. Henkilöautojen määrä on noin 3,5 milj. autoa. Jos kaikki uudet autot olisivat sähköautoja niin aikaa kuluu yli 35 vuotta, sähköautojakin poistuu liikenteestä kyseisenä aikana. Kyllä sähköautojen myyntimäärien pitää nousta todella paljon. Vanhjoilla dieseleillä on paljon kysyntää jossain vaiheessa.


HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 08.05.23 - klo:20:41
Kyllä sähköautojen myyntimäärien pitää nousta todella paljon.

Eikä niin tule tapahtumaan ennen kuin ne tosiaan kykenevät 1:1 tarjoamaan vähintään kaiken sen mitä nykyinen polttiskin, hankintahinta nyt ensimmäisenä. Toki se on selvää että suurimmalle osalle käyttäjistä riittää pelkkä lihan liikutin, jolloin se autokin about se ja sama mikä se on, mutta kun on myös meitä muita joille esim. riittävä range kunnon as.vaunun vetokyvyllä ilman että auton hinta karkaa pilviin, niin... No sanotaan että ihan huomenna tuollaista ei ole vielä patteriautojen tarjontaan tulossa ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

seppotaas

5000 euron budjetilla ei sähkö- tai hybridiautoa ostella....
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 09.05.23 - klo:08:11
Eikä niin tule tapahtumaan ennen kuin ne tosiaan kykenevät 1:1 tarjoamaan vähintään kaiken sen mitä nykyinen polttiskin, hankintahinta nyt ensimmäisenä. Toki se on selvää että suurimmalle osalle käyttäjistä riittää pelkkä lihan liikutin, jolloin se autokin about se ja sama mikä se on, mutta kun on myös meitä muita joille esim. riittävä range kunnon as.vaunun vetokyvyllä ilman että auton hinta karkaa pilviin, niin... No sanotaan että ihan huomenna tuollaista ei ole vielä patteriautojen tarjontaan tulossa ::)
Sähköautojen myyntimäärät ovat nousseet paljon ja takuulla tulevat nousemaankin paljon myös lähitulevaisuudessa. Vuosittaisen muutaman sadan vuotuisen asuntovaunun ostajan tarpeet eivät juurikaan kokonaisuudessa näy. Eivät älypuhelimet vieläkään tarjoa wanhojen nappikännyjen toiminta-aikoja, mutta silti vain markkinat siirtyivät älypuhelimiin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 08.05.23 - klo:20:41
Vanhjoilla dieseleillä on paljon kysyntää jossain vaiheessa.

Noin on puhuttu jo useita vuosia. Sellaisiakin ajatuksia on nähty, että uusien dieseleiden tarjonnan supistuminen nostaisi käytettyjen arvoa, mutta arvo taisi kehittyä toiseen suuntaan.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 09.05.23 - klo:08:36
5000 euron budjetilla ei sähkö- tai hybridiautoa ostella....

Hybridit kannattaa unohtaa suosiolla, on meinaan kaikista kalleimpia kilometrejä.

Jos omalla rahalla joutuu maksamaan autoilunsa ja edullista autoilua kun havittelee niin diesel ja siitä suoraan täyssähköön kun sähkäri sopii ajoprofiiliin ja budjettiin.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

bassek

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 09.05.23 - klo:18:07
Hybridit kannattaa unohtaa suosiolla, on meinaan kaikista kalleimpia kilometrejä.

Jos omalla rahalla joutuu maksamaan autoilunsa ja edullista autoilua kun havittelee niin diesel ja siitä suoraan täyssähköön kun sähkäri sopii ajoprofiiliin ja budjettiin.
Edullista autoilua ei nyt ole olemassakaan.
Hybridi on ehkä poistuva välimallin tuote (jonka toimitusta itse odottelen) mutta lyhyitä työmatkoja ajavalle se on toimivampi kuin dieselauto.
Pienet bensakoneet tas syrjäyttävät dieselin kun kulutus on likimain sama jos ei aja 50-100tkm vuosittain (on niitäkin).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy