Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 06.03.22 - klo:15:57
Täällä on kohta viikon ollut halvin 95e10 yhden sentin halvinta dieseliä halvempaa. Kumpikin samalla asemalla.

Piti ihan huvikseen laskea miten tollasessa tapauksessa vuotuiset kulut käyttäytyy.

Dieselin kulutus 5,0L/100km
Bensan kulutus 6,0L/100km

Bensan hinta 2,000â,¬/L
Dieselin hinta 2,010â,¬/L

Dieselin verot vuodessa 450â,¬ enemmän kuin bensa autossa (tämä nyt toteutuu aika monessa B8 Passatissa bensa vs. diesel)

Riittää että ajaa 23tkm vuodessa että saa kuoletettua ton diesel veron. Alle 23tkm bensa halvempi, yli 23tkm diesel halvempi. Toki erot ei ole kamalan suuria esim 15-30tkm välillä. 30tkm ajolla bensa tulee n. 150e/vuosi kalliimmaksi kuin diesel ja taas 15tkm ajolla diesel tulee n. 150e/vuosi kalliimmaksi kuin bensa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 06.03.22 - klo:12:33
Kaupanpäälle dieselissä vielä kunnon vääntö.
Mutta se on kampiakselin vääntö. Se ei kerro vielä mitään. Dieselissä on sen verran pidemmät välitykset, että kampiakselin vääntö väljenee vetäville pyörille saman suuruiseksi saman tehoiseen ahdettuun bensaan verrattuna.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 06.03.22 - klo:16:36
Piti ihan huvikseen laskea miten tollasessa tapauksessa vuotuiset kulut käyttäytyy.

Itse asiassa mitä kallimpia polttoainet ovat, sen paremmin diesel kirii bensan ohi juurikin tuolla pienemmällä kulutuksellaan, pienempikin vuotuinen ajo jo riittää - toki olettaen että diesel ei ole ainakaan kovin paljon kalliimpaa pumpulla vs. bensa :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Antore

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 06.03.22 - klo:21:38
Itse asiassa mitä kallimpia polttoainet ovat, sen paremmin diesel kirii bensan ohi juurikin tuolla pienemmällä kulutuksellaan, pienempikin vuotuinen ajo jo riittää - toki olettaen että diesel ei ole ainakaan kovin paljon kalliimpaa pumpulla vs. bensa :)

Tämä menisi kommenttina ihan suoraan edesmenneen Speden naisen logiikka sketsistä. Polttoaineiden hinnalla ei tietysti ole mitään merkitystä, vaan ainoastaan bensan ja dieslin hintaerolla on merkitystä. Monissa paikoissa diesel on enää 2-5 senttiä bensaa edullisempaa. Biopolttoaineiden jakeluvelvoite nousee tasaisesti joka vuosi ja eiköhän jo ensi vuonna diesel ole bensaa kalliimpaa.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Antore - 06.03.22 - klo:21:56
Tämä menisi kommenttina ihan suoraan edesmenneen Speden naisen logiikka sketsistä. Polttoaineiden hinnalla ei tietysti ole mitään merkitystä, vaan ainoastaan bensan ja dieslin hintaerolla on merkitystä.

Kannattaa myös itse laskea ja yllättyä  :D

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 06.03.22 - klo:16:36
Piti ihan huvikseen laskea miten tollasessa tapauksessa vuotuiset kulut käyttäytyy.

Dieselin kulutus 5,0L/100km
Bensan kulutus 6,0L/100km

Bensan hinta 2,000â,¬/L
Dieselin hinta 2,010â,¬/L

Dieselin verot vuodessa 450â,¬ enemmän kuin bensa autossa (tämä nyt toteutuu aika monessa B8 Passatissa bensa vs. diesel)

Riittää että ajaa 23tkm vuodessa että saa kuoletettua ton diesel veron. Alle 23tkm bensa halvempi, yli 23tkm diesel halvempi. Toki erot ei ole kamalan suuria esim 15-30tkm välillä. 30tkm ajolla bensa tulee n. 150e/vuosi kalliimmaksi kuin diesel ja taas 15tkm ajolla diesel tulee n. 150e/vuosi kalliimmaksi kuin bensa.


Otetaan muuten sama mutta hinnat näin

Bensan hinta 1,000â,¬/L
Dieselin hinta 1,010â,¬/L

Eli ero taas sama 1 sentin litralta niin että diesel on kalliimpaa kuin bensa.

Dieselveron kuolettamiseen tarvitaankin noin 47tkm ajoa vuodessa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jt

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 06.03.22 - klo:22:51
Otetaan muuten sama mutta hinnat näin

Bensan hinta 1,000â,¬/L
Dieselin hinta 1,010â,¬/L

Eli ero taas sama 1 sentin litralta niin että diesel on kalliimpaa kuin bensa.

Dieselveron kuolettamiseen tarvitaankin noin 47tkm ajoa vuodessa.
Lainaus käyttäjältä: Antore - 06.03.22 - klo:21:56
Tämä menisi kommenttina ihan suoraan edesmenneen Speden naisen logiikka sketsistä. Polttoaineiden hinnalla ei tietysti ole mitään merkitystä, vaan ainoastaan bensan ja dieslin hintaerolla on merkitystä.
Koska dieselin kulutus on esimerkissä pienempi, polttoaineen absoluuttisella hinnalla on merkitystä. Ainoastaan jos bensan ja dieselin kulutus olisi prikulleen sama, silloin voisi vertailla vain hintaeroa.

Hintaeropohdiskelua voisi halutessaan jatkaa veron lisäksi huoltokustannusten puolelle.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

o.b.

Käytän dieseliä niin kauan kun sitä on saatavissa ;) Tai, no ehkä vaihdan sitten patteriautoon kun niilläkin voi ajaa 500tkm ilman akkuhuolia ja pääsee mökille ees-taas ilman latausta myös -30 asteen pakkasella.

Ja sitä dieseliä on saatavilla niin kauan kun ne sotakalustot sitä tarvitsevat.

765turbo

#2617
Polttoainehinnat on mitä on.
Kaupunkiajot menee  -18 1.0 tsi  95hv/160nm manuaali Fabialla, 5,7l keskikulutuksella, 10tkm/ vuosi.
Isot ajot  (maantie) F11 530xDrive Bmw 2011,310hv/680nm/1950kg, 5,9l keskikulutuksella , jos ajelee 100km/h pintaan / 20tkm/vuosi.(Vaunun kanssa palaa 9-10L)
Kesän hupiajot ajetaan sitten avoautolla, joka on bensapeli, Volvo C70.
Kalusto pitää olla semmonen et perse kestää ajaa tai sit pitää siirtyy julkisiin👍👍👍

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Antore - 06.03.22 - klo:21:56
Tämä menisi kommenttina ihan suoraan edesmenneen Speden naisen logiikka sketsistä. Polttoaineiden hinnalla ei tietysti ole mitään merkitystä, vaan ainoastaan bensan ja dieslin hintaerolla on merkitystä. Monissa paikoissa diesel on enää 2-5 senttiä bensaa edullisempaa. Biopolttoaineiden jakeluvelvoite nousee tasaisesti joka vuosi ja eiköhän jo ensi vuonna diesel ole bensaa kalliimpaa.

Kuten edellä jo sanottiin, kannattaisiko se laskin ottaa itsekin ensin käteen ennen kuin alkaa kovin syvällä rintaäänellä huutelemaan ::)

Eli väännetään sitten rautalankaa. Oletetaan että dieseliä palaa sen 5.0 sadalle ja bensaaa vastaavasti 7.0 sadalle.

Hintojen lähtöoletus 1:
- diesel 2.00e/l
- bensa 2.00e/l
- tällöin diesel-autolla ajaminen maksaa (5*2) 10â,¬/100km ja bensa-autolla (7*2) 14â,¬/100km = diesel säästää 4â,¬/100km, jolloin 450â,¬ käyttövoimavero tasottuu 11.250km kohdalla

Hintojen lähtöoletus 2:
- diesel 4.00e/l
- bensa 4.00e/l
- tällöin diesel-autolla ajaminen maksaa (5*4) 20â,¬/100km ja bensa-autolla (7*4) 28â,¬/100km = diesel säästää 8â,¬/100km, jolloin 450â,¬ käyttövoimavero tasottuu 5.625km kohdalla

Eli kuten sanoin, polttoaineiden hintojen noustessa dieselillä tarvittava km-määrä käyttövoimaveron kuittaamiseksi vain laskee, kiitos tuon kulutuseron :)

Hintojen lähtöoletus 3:
- diesel 2.50e/l
- bensa 2.00e/l
- tällöin diesel-autolla ajaminen maksaa (5*2.5) 12.50â,¬/100km ja bensa-autolla (7*2) 14â,¬/100km = diesel säästää yhä 1.50â,¬/100km, eli vieläkään dieselillä ajaminen ei tulisi kalliimmaksi vaikka se olisi pumpulla 50c kalliimpaa kuin bensa, vaikka toki tällöin tuo vuotuinen ajosuoriteraja karkaakin jo 30.000km :)

Toki jos diesel- ja bensa-autojen kulutusero menee kovin kaposeksi, kuten jollain pikkasella eco-bensalla saattaakin ihan hyvin jo käydä, niin dieselillä ajaminen tulee melko herkästikin jo kalliimmaksi tai vastaavasti pitää ajella jo varsin pitkiä vuotuisia suoritteita. Vaan noissa pikkuautoissa ovat dieselit jo varsin hyvin kadonneet, niin tämä tilanne on jo enempi vain pelkkä marginaalisteoreettinen mahdollisuus. Ja taas toisaalta mitä raskaammasta ajoneuvosta kuormineen on kyse, kasvaa tuo kulutusten ero melko jyrkästi dieselin eduksi, josta syystä tässä maassa raskas liikenne kulkeekin nimenomaan dieselillä, mutta jo pikkasen pienemmässä paku-luokassakin dieselit ovat tästä syystä erityisen suosittuja - unohtamatta tietenkään pakujen muutenkin henkilöautoa pienempää käyttövoimaveroa (5.5c > 0.9c), joka laskee tuota vuotuista ajosuoritetta jo hyvinkin merkittävästi 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

ile

Lievästi ounastelinkin, että koskakohan tulee tolppakuvaa hinnoista ;)

Ehkä tämän ketjun aktiivisuudenkin osalta on selvä homma, että dieselissä pomppii hinnat ja myös nyt kun kausivaihtelussa ollaan lähimpänä bensaa. Menihän tässä ehkä joku parisen vuotta, kun viimeksi samasta oli meiningit päällä ja nyt ollutkin pitkään hiljaista tässä ketjussa.

Itsellä ehkä se dieselin hintalapun raja on siinä, kun pysyvästi litrahinta olisi sama kuin bensassa. Kuitenkin aika vaikea yhtälö olisi löytää jollain tavalla järkikulutuksella olevaa isohkoa farkkua bensana oikealla voimansiirrolla ja vaivattomalla etenemisellä (nopeasti laskettuna pihassa ollut vähintään viitisen kappaletta parilitraisia bensaturboja, mutta ei niistä oikein ole korvaamaan kolmelitraista dieseliä - itselle tuo pata on ollut ylivoimaisesti mukavin sekä myös tunteettomin kulutuksen suhteen matkassa, kun kyydissä neljä henkeä ja boksi katolla yms).

Kunhan sähkis tulisi joskus, jättänen nykyisen dieselin silti varuille ainakin yli kesän. Ja onhan dieselin seisottaminenkin nopeasti kannattavaa kun jo alle parin päivän kohdalla Trafin kertakulu on katettu.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: ile - 07.03.22 - klo:10:39Ja onhan dieselin seisottaminenkin nopeasti kannattavaa kun jo alle parin päivän kohdalla Trafin kertakulu on katettu.

Näihin laskuihin kannattaa sisällyttää myös liikennevakuutuksen osuus, toki se nyt tämän foorumin rattimiehillä ei yleensä ole montaa satasta täysbonuksista johtuen mutta jos pottiin lisää myös kaskomaksut niin tuo trafin riistämä muutosmaksu on vielä nopeammin kompensoitu vakuutussäästöjen kautta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tet

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 06.03.22 - klo:23:30
Ja sitä dieseliä on saatavilla niin kauan kun ne sotakalustot sitä tarvitsevat.

Mutta jonain päivänä se voi olla sotavaltion yksinoikeus, ei sitä välttämättä yksityisille myydä yhtä kauaa kuin viranomaiset käyttävät.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 07.03.22 - klo:10:43
Näihin laskuihin kannattaa sisällyttää myös liikennevakuutuksen osuus, toki se nyt tämän foorumin rattimiehillä ei yleensä ole montaa satasta täysbonuksista johtuen mutta jos pottiin lisää myös kaskomaksut niin tuo trafin riistämä muutosmaksu on vielä nopeammin kompensoitu vakuutussäästöjen kautta.

Kannattaa myös selvittää sen oman vak.yhtiön ehdot, joissain kun eivät alle 30pv yhtäjaksoisia seisonta-aikoja hyvitä millään muotoa :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Hesse

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.03.22 - klo:11:34
Mutta jonain päivänä se voi olla sotavaltion yksinoikeus, ei sitä välttämättä yksityisille myydä yhtä kauaa kuin viranomaiset käyttävät.
Sotatilanteessa pyssy-yhtiö pakko-ottaa kaikki maasturit. Pian kai diesel-maasturin saa ostaa verotta ja sähkömaasturiin lätkäistään haittavero.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 07.03.22 - klo:08:49
Eli väännetään sitten rautalankaa. Oletetaan että dieseliä palaa sen 5.0 sadalle ja bensaaa vastaavasti 7.0 sadalle.
Ei nykybensojen ja dieseleiden välillä ole enää noin suurta kulutuseroa. Minun edellinen Leon 1.0 TSI kulutti keskimäärin 4,0 l/100 km. Vastaava diesel menisi ehkä 3,8 l/100 km kulutuksella.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ile

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 07.03.22 - klo:13:52
Ei nykybensojen ja dieseleiden välillä ole enää noin suurta kulutuseroa. Minun edellinen Leon 1.0 TSI kulutti keskimäärin 4,0 l/100 km. Vastaava diesel menisi ehkä 3,8 l/100 km kulutuksella.

Täällä nykybensat vieneet helposti kasilla alkavia lukemia ja dieselit kutosella. Mutta nämä eivät toki ole olleet litraisia patoja eikä yritetty kitkutella haamulukemia. Että onhan noita eikä kannattane yleistää.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 07.03.22 - klo:13:52
Ei nykybensojen ja dieseleiden välillä ole enää noin suurta kulutuseroa. Minun edellinen Leon 1.0 TSI kulutti keskimäärin 4,0 l/100 km. Vastaava diesel menisi ehkä 3,8 l/100 km kulutuksella.

Sinä olet poikkeustapaus, joten älä yritä tehdä tuosta normaalia. Tuollaisella litrasella 1.0TSI:llä keskikulutus on 5-6 litran väliin, mutta dieselillä se voi olla alle 5 litraa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

harakka

Eiköhän tuossa kulutuksessa kuitenkin suurin ero synny ajotavasta. Minun Sportsvan Golffi 1.2 tsi kuluttaa reilusti vähemmän kuin tdi Tiguan. Tiguan on tosin raskaampi ja nuo volsun diisselit ei ole kovinkaan pieniruokaisia jos vertaa esim mersuun ja bemariin. Minulla kyllä ajotapa on jokseenkin sama molemmilla autoilla.
Tuo vakuutus juttu, vain liikennevakuutuksen saa seisontaan ei vapaaehtoisia, olis hassu tilanne jos auto vaikkapa palaisi ja vakuutus sisonnassa.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: harakka - 07.03.22 - klo:14:20
Tuo vakuutus juttu, vain liikennevakuutuksen saa seisontaan ei vapaaehtoisia, olis hassu tilanne jos auto vaikkapa palaisi ja vakuutus sisonnassa.

Seisonta-aikana kaskosta tippuu kaikki liikkumiseen liittyvät komponentit pois, kuten esim. törmäys-, tuulilasi- ja eläinturva, mutta ne yleisemmät palo-, varkaus- ja ilkivalta pysyvät yhä voimassa. Eli se laaja kasko ikäänkuin tippuu perus-kaskoksi ja siten sen hintakin tippuu seisonta-aikana 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

765turbo

Diesel kyllä puoltaa paikkaansa vielä pitkään, ainakin meillä. Totta tuo kulutusero nykyään , mutta vain pikkukoneissa. 3.0L disukka vastaan 3.0L bensa, niin puhutaan jo litroista, siksi ääni Dieselille moniksi vuosiksi vielä.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: ile - 07.03.22 - klo:10:39
Lievästi ounastelinkin, että koskakohan tulee tolppakuvaa hinnoista ;)



Alle kahden euron litrahinnalla tankkaaminen on muuttunut todella harvinaiseksi herkuksi.

https://www.is.fi/autot/art-2000008664257.html


HiTecci

Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 07.03.22 - klo:15:00
Totta tuo kulutusero nykyään, mutta vain pikkukoneissa.

Tuossa just katsoin tämän omankin kiesini tekn.tiedoissa "luvatut" lukemat:
- PureTech 130 EAT8 Automaatti WLTP-yhdistetty 7.1 sadalle
- BlueHDi 130 EAT8 Automaatti WLTP-yhdistetty 5.7 sadalle

Eli tuon mukaan litroissa mitattuna disua palaisi 1.4 vähempi, mutta käytännössä kulutusero on suurempi, koska tuo bensapeli ei kestä kuormaa, vastatuulta, ylämäkeä... kun jo kulutus pomppaa selvästi, diesel kestää nuo muutokset paremmin - ja kuulemma juuri siitä syystä tämä auto täyssähköistettiin eikä nyt vuoden -22 alusta tätä ole saanut kuin patteriautona. Korimalli kun ei "ihan" ole sieltä tuulitunnelissa hiotuimmista ja siten se on selkeä riski valmistajan päästösakoille kun kysyntää kuitenkin on 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Valhalla

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 07.03.22 - klo:15:11
Alle kahden euron litrahinnalla tankkaaminen on muuttunut todella harvinaiseksi herkuksi.

https://www.is.fi/autot/art-2000008664257.html

https://www.arvopaperi.fi/uutiset/ap/f05699b5-9667-44a3-a4ba-f322494e4cc6
Aika rapsakka meno öljyn kanssa, jos näin jatkuu... Ja toi kaikki menee meidän piikkin nousseiden hintojen (samaa leipää me kaikki syödään) muodossa...

En oikein tiedä, käsi kädessä nää energia hinnannousut menevät, joten loikkaus isosta dieselistä sähköön voi olla mullakin turhaa juhlaa. Dieselissä meni melkein 13â,¬/100km pelkkä polttoaine. Perustelin sähköön siirtymistä näennäisellä halpuudella, mutta varmaan kyllä lahkeet kastuu tässäkin hommassa. Onneks näin persaukisen ei oo juuri väliä, että millä ajaa. Aina yhtä paljon tulee takkiin taaskin...
It's better to burn out than fade away

tet

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 07.03.22 - klo:12:42
Sotatilanteessa pyssy-yhtiö pakko-ottaa kaikki maasturit. Pian kai diesel-maasturin saa ostaa verotta ja sähkömaasturiin lätkäistään haittavero.

En tarkoittanut sotatilannetta, vaan ihan normaalia rauhan aikaa. Voi olla, että PV:n kalustolle vielä hankitaan dieseliä, mutta sitä ei myydä yksityisille jossain kohtaa. Tämä siis ilmastomielessä, nämä päivänpolttavat huoltovarmuusasiat ovat sitten toinen juttu.

Sähkömaasturi? ??? Onko sellaisia olemassa?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.03.22 - klo:14:39
Sähkömaasturi? ??? Onko sellaisia olemassa?
Eks ne ole Taycania ja Teslan 3/S:ää lukuunottamatta kaikki (Shity)maastureita ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

tet

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.03.22 - klo:15:09
Eks ne ole Taycania ja Teslan 3/S:ää lukuunottamatta kaikki (Shity)maastureita ;D

Juu, kun tuossa edellä perusteltiin käsittääkseni veroa "sähkömaastureille" sillä että pitää saada sotavaltiolle dieselkalustoa. Ei taida kitumaasturit kapiukkoja kiinnostaa käyttövoimasta riippumatta, ne kulkee näreessä aika huonosti.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 06.03.22 - klo:21:38
Itse asiassa mitä kallimpia polttoainet ovat, sen paremmin diesel kirii bensan ohi juurikin tuolla pienemmällä kulutuksellaan, pienempikin vuotuinen ajo jo riittää - toki olettaen että diesel ei ole ainakaan kovin paljon kalliimpaa pumpulla vs. bensa :)
Näytti nyt aamulla diesel olevan 7 senttiä 95e10:ä kalliimpaa. Korotus tällä viikolla 25 senttiä.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 09.03.22 - klo:08:44
Näytti nyt aamulla diesel olevan 7 senttiä 95e10:ä kalliimpaa. Korotus tällä viikolla 25 senttiä.

Useamman aseman otolla tänään aamupäivällä Espoossa:
- Teboililla maksoi 95E10 saman kuin Diesel
- Nesteellä maksoi Diesel 3snt enemmän kuin 95E10
- ST1 ja ABC myös Diesel hieman kalliimpaa kuin 95E10

Itse kerkesin tankata oman pirssin maanantai iltana huokealla dieselillä 1.989 â,¬/l.

Eli Dieselin aika on ohi?

No ei sinne päinkään. Ei suurimmalla osalla porukasta edelleenkään ole varaa ostaa uutta sähkäriä vaikka niitä olisi kuinka tarjolla. Hankitaan vehje mikä on varaa ostaa ja tankataan sitä hampaita kiristellen; ennen vähemmän ja tänä päivänä jo kuuluvasti.

Raskas liikenne ja mattimeikäläisten pitkät ajot tai vetohommat edelleen dieselin varassa. Itse erinäisistä syistä mahdollisesti vaihtamassa omaa etuveto normidisukkaa korotettuun awd pulkkaan, mahdollisesti Tiguun. Uutta en kylläkään hankkisi vaan käytetyn.

En lähtisi hötkymän autojen tai minkään muunkaan(asunnot, energia jne.) kanssa juuri tämän hetkiseen maailmantilanteeseen pohjautuen, niin erikoista aikaa elämme juuri nyt. Jäitä hattuun, kesään mennessä tilanne saattaa olla taas ihan eri.

VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 09.03.22 - klo:13:11
Eli Dieselin aika on ohi?

No ei sinne päinkään. Ei suurimmalla osalla porukasta edelleenkään ole varaa ostaa uutta sähkäriä vaikka niitä olisi kuinka tarjolla. Hankitaan vehje mikä on varaa ostaa ja tankataan sitä hampaita kiristellen; ennen vähemmän ja tänä päivänä jo kuuluvasti.

Paljon laskeskellaan näitä vuotuisia ajosuoritteita, millä määrällä diesel tulee taloudellisemmaksi jne. Kun joku näppärä laskisi millä ajomäärällä kannattaisi 10000 euron käytetty dieselauto vaihtaa 50000 sähköautoon.  ;D

ConD

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 10.03.22 - klo:07:35
Kun joku näppärä laskisi millä ajomäärällä kannattaisi 10000 euron käytetty dieselauto vaihtaa 50000 sähköautoon.  ;D
Pihassa on wanha diesel ja uusi sähköauto. Taloudellisesti ei kannattaisi ajaa metriäkään dieselillä, etenkään jos sille laskee euronkin arvonalenemaa.

Toki verrokit on "hitusen" erilaiset keskenään ja niille molemmille on käyttötarkoituksensa, mutta kyllä tällä hetkellä melko helposti saa sähkön kannattamaan muutaman vuoden tähtäimellä, jos ottaa nykyisen polttoaineen hinnoittelupolitiikan verrokiksi.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy