Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

jt

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 20.07.19 - klo:21:12
Ihan vain sivuhuomautuksena sellainen asia, että kyllä moottorilla kuin moottorilla ajetaan kyseisen moottorin ominaisuudet huomioiden. Tuo litrainen käy nätisti koko kierrosalueen ja dieseliin tottuneena jopa 4000rpm näyttää taulussa pahalta, mutta ääntä ei juuri kuulunut ainakaan omassa autossa. Siihen nähden tuollainen pikkubensa on loistava dieseliin verrattuna, että pienillä kierroksilla ei ole "pakko" ajaa melun takia, jolloin pysytään myös mukavasti hyvän väännön alueella jatkuvasti - toisin kuin monissa dieseleissä.
Tuo 1.0 TSI kone on aika hiljainen kuten modernit bensat tuppaavat olemaan kunnollisessa autossa. Ainoa kohta minusta missä kone käyttäytyy vähemmän sivistyneesti on käynnistys, kokemusta tuoreesta tämän vuoden Golffista 1.0TSI koneella. Varsinkin Start-Stoppia käyttämällä käynnistys on todella karkea, ihan kuin hieman karkeamman dieselin laittaisi käyntiin, liittyykö tuo sitten 3-pyttyisyyteen vai ei, en tiedä. Suorituskyky on Golf-luokan autoon vähän kuormattuna varmana ihan riittävä, Suomen nopeuksissa ehtii kyllä ja ohikin pääsee ilman suurempaa vaivaa varsinkin jos automaatti.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

sambolo

Ainakin fabia litrasella tsi:llä kulki ihan pirteesti 5 henkeä kyydissä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

peped

"Liikennepolttoaineiden verotusta korotetaan ensi vuonna 250 miljoonalla eurolla. Korotus astuu voimaan 1. elokuuta 2020."

Senpä kun tietäisi miten nämä hallituksen päätökset lopulta menee ja missä vaiheessa / miten dieseleitä aletaan mahdollisesti karsimaan pois, tavalla tai toisella. Isommissa perheautoissa kun kuitenkin diesel on enemmän kuin yleinen, joten varmasti moni 15-20tkm vuosikilometriä ajava kansalainen raapii päätänsä uuta autoa miettiessä; bensa vai diesel. Ellei sitten ole varaa uuteen/uudehkoon hybridiin tai sähköautoon. Kaasukäyttöinen on tietysti yksi vaihtoehto etenkin pk-seudulla, mutta ne eivät ole tainneet liiemmin yleistyä ja kaasuautojen tulevaisuus lienee pienoinen kysymysmerkki.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: peped - 15.08.19 - klo:10:43
Isommissa perheautoissa kun kuitenkin diesel on enemmän kuin yleinen

...sekä taloudellisempi ja vähäpäästöisempi.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Jenkkilässä 380.000 takaisin ostettua vag-konsernin dieselauto menee kuumille kiville ;D.

https://www.is.fi/autot/art-2000006216670.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hesse

Uuden Passatin 2.0 TDI Evo 110 kW -moottorissa on kaksi peräkkäistä katalysaattoria, jolloin jonpikumpi toimii useammin optimilämpötilassa.
https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/vw-diesel-abgasnachbehandlung-twindosing/

jt

Lainaus käyttäjältä: peped - 15.08.19 - klo:10:43
bensa vai diesel. Ellei sitten ole varaa uuteen/uudehkoon hybridiin tai sähköautoon. Kaasukäyttöinen on tietysti yksi vaihtoehto etenkin pk-seudulla, mutta ne eivät ole tainneet liiemmin yleistyä ja kaasuautojen tulevaisuus lienee pienoinen kysymysmerkki.
Tuolta löytyy tilastotietoja: https://kaasuautoilijat.fi/2019/07/24/kaasuautomarkkinoiden-kehitys/
Enää ei tarvi olla kaasulla vain pk-seudulla, asemia löytyy useimmista isommista kaupungeista. Esim. Jyväskylän seudulla on kohtuu hyvä tilanne kun seudulta löytyy useamman eri toimijan asemia useampi kappale, ei ole vain yhden aseman varassa jos se ei olekkaan käytössä, kuten JKL:ssä kävi Mustankorkean laitetoimittajan mentyä nurin. Dieselin korvikkeena sopiva myös jos tulee enemmän kilometrejä, kaasun hinta suhteessa kulutukseen on kohtuullinen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.09.19 - klo:20:21
"Yllätys päästövertailussa: Parjatuilla diesel-autoilla voikin ajaa vähäpäästöisemmin kuin sähköautoilla!"

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b6d10e5d-4787-4975-995a-b148d3e177bd?fbclid=IwAR26VkQO6XbaRuXY-jPj0xlwQtC3kvF5n1wVPhasSkDnEJ0ghS5rB19Tr0w

Ei oo dieselin aika mennyt ohi..
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 09.09.19 - klo:19:30
Uuden Passatin 2.0 TDI Evo 110 kW -moottorissa on kaksi peräkkäistä katalysaattoria, jolloin jonpikumpi toimii useammin optimilämpötilassa.
https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/vw-diesel-abgasnachbehandlung-twindosing/

Jutun mukaan takimmainen pönttö auttaa silloin, kun pakokaasun lämmöt ovat turhan korkeita etummaisen SCR-katin toimintaan. Eli autobahnilla. Meillä taitaa ongelma olla päinvastainen, liian kylmät olosuhteet.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Visa


Huomasimpa että Mersu on nyt sitten lopettanut diesel- ja bensamoottorien kehityksen ja siirtää panokset sähköön  :D

Nyt myynnissä olevat moottorit siis jäänevät ainakin heillä viimeisiksi. Koskahan Volkkari seuraa perässä?

Ã,,kkiä kaupoille jos perinnemoottoria vielä uutena mielii  :)

https://electrek.co/2019/09/19/daimler-stops-developing-internal-combustion-engines-to-focus-on-electric-cars/

vwmies

"For example, several countries are implementing or announcing their intentions to ban the sale of new gasoline and diesel-powered vehicles by 2040.

This is pushing automakers like VW and now Daimler, to rethink their longterm strategy for investing in powertrain development."

Sinänsä ihan loogista...
Eli jos uusien polttisten myyntikielto (ainakin) länsimaissa astuu voimaan 20 vuoden päästä, ja moottorin kehitystyö kestää muutaman vuoden - niin nykyisillä sukupolvilla asianmukaisilla hiukkas- ym. suodattimilla varusteltuna pärjää kyllä siihen saakka.  ::)
Yritetään pärjätä.

teräksenharmaa

Volkkarihan on jo ilmoittanut suunnitelmansa.

https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-emissions-combustion-idUSKBN1O32O6

Kyllä se vain niin on, että polttomoottorit ovat enää saattohoidossa. Mielenkiintoista nähdä, mitä kaikkea milhardien kanavointi sähköauton kehittäniseen tuo tullessaan.

V60

Lainaus käyttäjältä: Visa - 19.09.19 - klo:18:20
Huomasimpa että Mersu on nyt sitten lopettanut diesel- ja bensamoottorien kehityksen ja siirtää panokset sähköön  :D

Nyt myynnissä olevat moottorit siis jäänevät ainakin heillä viimeisiksi. Koskahan Volkkari seuraa perässä?

Ã,,kkiä kaupoille jos perinnemoottoria vielä uutena mielii  :)

https://electrek.co/2019/09/19/daimler-stops-developing-internal-combustion-engines-to-focus-on-electric-cars/
Kyllähän niitä yli 100 000 kpl tänäkin vuonna myydään Suomessa. Ja kun niistä ei kuulema enää mitään saa vaihdossa, niin pitää ajaa vielä 20 seuraavaakin vuotta.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

passo_s

20v * 50 000 km/v = 1 000 000 km. Jaa, että tuollainen ajomäärä pitäisi ajaa volkkarin nyky dieselllä :) ? Just soitin työsuhdeautosta huoltoon kun öljyn kulutus pompsahti 110 tkm kohdalla, kyseessä on 1.6 TDi -17.

V60

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 20.09.19 - klo:06:06
20v * 50 000 km/v = 1 000 000 km. Jaa, että tuollainen ajomäärä pitäisi ajaa volkkarin nyky dieselllä :) ? Just soitin työsuhdeautosta huoltoon kun öljyn kulutus pompsahti 110 tkm kohdalla, kyseessä on 1.6 TDi -17.
Keskimääräinen ajosuorite  lienee 17 tkm vuodessa.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

a_jaba

Taitaa käydä silleen että pelkällä bensalla toimivien autojen aika on ohi ennen dieseleitä..

"Parjatut diesel-autot saattavatkin olla valmistajien väylä pienempiin päästöihin"

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/2afe13ed-61c6-4157-a2be-f2693123c8fa
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

b1mpo

Juu näin luulen itekkin. Bensa ja bensahybridit on niitä häviäjiä pitkällä juoksulla. Muut syyt itsellä painoivat vaakakupissa bensaan päätymisessä. Muutama niistä syistä on nykyinen bensatekniikka ja maltillinen kulutus, sekä käytännön ominaisuudet, eli riittävä alavääntö.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 25.10.19 - klo:17:51
Taitaa käydä silleen että pelkällä bensalla toimivien autojen aika on ohi ennen dieseleitä..

"Parjatut diesel-autot saattavatkin olla valmistajien väylä pienempiin päästöihin"

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/2afe13ed-61c6-4157-a2be-f2693123c8fa

Samaan aikaan automyyjät välttelevät dieseleitä ja valittavat niiden heikkoa menekkiä  ;D.

Mä ajan ainakin suurimman osan kilometreistä tyytyväisenä dieselillä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Pelkästään jo hajun ja äänen perusteella diesel ei ole minulle vaihtoehto.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 25.10.19 - klo:19:48
Pelkästään jo hajun ja äänen perusteella diesel ei ole minulle vaihtoehto.

Aivan loistavat argumentit 😂. Ajatko etanolilla?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.10.19 - klo:19:57
Aivan loistavat argumentit 😂. Ajatko etanolilla?
Tällä hetkellä bensalla.

9987

Dieseleitä menisi huomattamasti enemmän kaupaksi täällä jos ajoneuvovero olisi kohtuullinen jota se ei ole. Katsoo vaikka kaikkia Euroopan maita ja vertaa verojen eroa bensa vs diesel H-autoissa.

Samalla Co2 päästöt laskisivat mukavasti koska vanhemmissa dieseleissäkin ne pahimmat päästöt on aika matalat vs bensa, 2000-4000â,¬ hintaluokan autoissa, näitä ostetaan edelleen paljon. Samalla ihmisten polttoainekustannukset laskisivat ja elämiseen jäisi enemmän rahaa, tehdä vaikka lapsia ja kasvattaa heitä.

Suurin osa ajaa niin sellaisia km vuodessa että korkealla verolla ei kannata dieseliä pitää pihassa, tämä vain kasvaa kun eläkeläisten määrä kasvaa nopeasti.

ile

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.10.19 - klo:19:57
Aivan loistavat argumentit 😂. Ajatko etanolilla?

Taidettiin puhua rivinelosista. Tai ainakin itse olen kuullut erittäin hyvältä kuulostavia dieseleitä, kuten myös pahalle kuulostavia bensoja.

Vissiin tottunut tuohon rahtaridunkkikseen, mutta haju ollut ikinä ongelma kun lähes joka toinen ollut bensa ja joka toinen diesel

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 25.10.19 - klo:19:48
Pelkästään jo hajun ja äänen perusteella diesel ei ole minulle vaihtoehto.

Olisiko kenties jo pikkanen 70-luvulle jumiutuneiden käsitysten päivityksen paikka ::) Otetaan tuollainen nykyaikainen esim. Renaultin diesel ja laitetaan Nesteen uusiutuvaa MyDieseliä tankkiin ja nämä molemmat "ongelmat" ovat laakista ratkaistut. Renault sen vuoksi koska niiden vitjanokkaiset dieselit ovat olleet sivistyneen hiljaisia dieseleiksi jo vuosia, kun taasen esim. VAG-suvun laitteet tuntuvat vielä tänäkin päivänä ronksuttavan enempi tahi vähempi. Ja MyDiesel muuttaa tuon äänen vielä askelta sivistyneemmäksi, tasaiseksi bensakoneen tyyppiseksi murinaksi. Tämän lisäksi tuo MyDiesel ei haise millekään, ei tankkauspistoolista eikä pakoputkestakaan nuuhkittuna. Tämän lisäksi se myös palaa puhtaasti, savuttomasti, jolloin edes sillä reippaammalla polkasulla ei pakoputkesta tuprahda edes sitä pientä nokipilveä. Erityisesti kovilla pakkaskeleillä dieselit klassisesti ronksuttavat ja tuprauttavat putkestaan sen startti-pilven, mutta ei MyDieselillä. Jopa ProDieselillä on merkittävä parannus fossiiliseen vrt, mutta MyDiesel vie ne vimosetkin ruksutukset ja hajut pois :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

passo_s

#2364
Tuohon hajuun liittyen, minusta diesel  autoilussa inhottavinta on minulle laiskalle ollut hanskojen käyttö tankkauksen aikana. Poikkeuksetta tankkauspistoolit hieman vuotavat jostain liitoksestaan ja kädet haisee sitten dieselille, siksipä hanskoja käytin tankatessa.Neste MY diesel on mukavaa tankata, pistoolit poikkeuksetta puhtaita ja ei minusta juurikaan haise millekkään ko my diesel polttoaine. Työsuhdeautoon sitä tarkkailen, kyllähän se hymyilyttää kun sen litrahinta on kovempi kuin 98E bensan. Ei tosin 1.6 TDi -17 mitenkään murise vaikka MyDieseliä tankissa olisikin. Renulla taitaa olla parempi ruiskutustekniikka.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 25.10.19 - klo:20:02
Tällä hetkellä bensalla.

Varmaan jo peruskoulussa opetettiin, että imppaaminen on vaarallista  ;D?

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 25.10.19 - klo:23:48
Iso diesel on paras moottori, vääntää muuallakin kuin mahassa. ;D

Eikä tarvitse huudattaa/kierrättää, että jotain tapahtuu 😉
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.10.19 - klo:10:14
Varmaan jo peruskoulussa opetettiin, että imppaaminen on vaarallista  ;D?
Ei kukaan muu kuin sinä ole puhunut imppaamisesta. Sinun tasollasi jatkaen; eikö peruskoulussa mennyt lukuoppi perille asti?

Jos omistat hajuaistin, niin huomaat kyllä eron bensakäyttöisissä ja diesel-käyttöisissä autoissa. Eron näissä huomaa helposti myös kuuloaistin kanssa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 26.10.19 - klo:10:56
Ei kukaan muu kuin sinä ole puhunut imppaamisesta. Sinun tasollasi jatkaen; eikö peruskoulussa mennyt lukuoppi perille asti?

Jos omistat hajuaistin, niin huomaat kyllä eron bensakäyttöisissä ja diesel-käyttöisissä autoissa. Eron näissä huomaa helposti myös kuuloaistin kanssa.

Molemmat autot on vaimennettuja ja noista kahdesta aistista kuulo on parempi, kuin haju. Mutta kuten totesin aina hatarat perusteet millä dissaat auton.

Lukuoppi ei ole synonyymi luetun ymmärtämiselle 😂.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mfroberg

Meillä on kahdessa Golfissa nykyaikaiset (?) bensa- ja dieselmoottorit. Dieselin hajua en ole vielä haistanut kertaakaan, ehkä pakkasilla sitten? Bensa puolestaan tuoksuu joskus kylmällä koneella, liittynee katalysaattorin lämmittämiseen tms.? Ja tämä siis auton ulkopuolella, sisään ei hajua ole tullut kertaakaan. Bensakone käy silkinpehmeästi, dieseli ronksuttaa hieman mutta se on silti valovuoden edellä pumppareiden sepelimyllyfiilistä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.10.19 - klo:11:11
Molemmat autot on vaimennettuja ja noista kahdesta aistista kuulo on parempi, kuin haju. Mutta kuten totesin aina hatarat perusteet millä dissaat auton.

Lukuoppi ei ole synonyymi luetun ymmärtämiselle 😂.
Huomaan ;D Bensakoneen hyvä puoli on myös se, ettei sen takia tarvitse tehdä lisävaimennuksia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy