Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

tet

Uudet dieselit ovat puhtaampia kuin aiemmat, mutta myös kalliimpia valmistaa. Tämähän näkyy jo siinä, että pienemmistä autoista dieselit putoilevat pois valikoimasta. Tämä muodostuu ongelmaksi, jos porukka alkaa ostamaan isompia autoja saadakseen dieselin. Näennäisesti diesel on ilmastolle parempi kuin bensa, mutta vain suhteessa oman kokoluokkansa verrokkiin. Pienemmällä bensiksellä voi ajaa "puhtaammin", kuin isolla dieselillä. Edellä mainitussa Saksassa autot lienevät keskimäärin isompia, kuin monessa muussa maassa? Siksi siellä diesel ei ehkä ole ongelmallinen, porukka ostaisi isoja autoja joka tapauksessa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Kuka haluaa ajaa litrasella motilla vapaaehtoisesti oli diesel tai bensa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ile

Lainaus käyttäjältä: tet - 19.07.19 - klo:11:11
Näennäisesti diesel on ilmastolle parempi kuin bensa, mutta vain suhteessa oman kokoluokkansa verrokkiin. Pienemmällä bensiksellä voi ajaa "puhtaammin", kuin isolla dieselillä. Edellä mainitussa Saksassa autot lienevät keskimäärin isompia, kuin monessa muussa maassa? Siksi siellä diesel ei ehkä ole ongelmallinen, porukka ostaisi isoja autoja joka tapauksessa.

Ei kai kukaan täysjärkinen lähde vertailemaan hyvin erilaisia kokoluokkia keskenään kun ihmetellään käyttövoiman vaihtoehtoja? Toki diesel voi kestää jopa vertailua hieman pienempään kokoluokkaan, mutta isompaa ja voimansiirroltaan esim erilaista autoa on turha verrata etuvetoiseen kippoon pikkukoneella.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.07.19 - klo:11:21
Kuka haluaa ajaa litrasella motilla vapaaehtoisesti oli diesel tai bensa?

Ainakin nimimerkki Pihistelijä... Tosin -karppa- jo tiesi tämän varmasti :D

Pihistelijä on suorastaan valmis maksamaan lisää että pääsee vinguttamaan litrasta konetta 1,3 L/100km kulutuksella  ;)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ttiikeri

#2314
Lainaus käyttäjältä: tet - 19.07.19 - klo:11:11
Uudet dieselit ovat puhtaampia kuin aiemmat, mutta myös kalliimpia valmistaa. Tämähän näkyy jo siinä, että pienemmistä autoista dieselit putoilevat pois valikoimasta. Tämä muodostuu ongelmaksi, jos porukka alkaa ostamaan isompia autoja saadakseen dieselin. Näennäisesti diesel on ilmastolle parempi kuin bensa, mutta vain suhteessa oman kokoluokkansa verrokkiin. Pienemmällä bensiksellä voi ajaa "puhtaammin", kuin isolla dieselillä. Edellä mainitussa Saksassa autot lienevät keskimäärin isompia, kuin monessa muussa maassa? Siksi siellä diesel ei ehkä ole ongelmallinen, porukka ostaisi isoja autoja joka tapauksessa.

Alla saksan top 20 rekisteröinnit kesäkuussa. Ei nuot autot niin eityisen isoja ole kooltaan. Tilastoja löytyy myös joka automallille erikseen paljonko niitä on myyty bensana, dieselinä ja hybridinä. Pyöreästi voi sanoa että audi a4, bmw 3 kokoluokasta ja siitä ylöspäin dieselin osuus on enempi kuin 50%

PlatzModellNeuzulassungen im juni
VW GOLF myyty 18.6922
VW TIGUAN8.0123
VW PASSAT6.1074
VW T-ROC5.6465
AUDI A4, S4, RS45.2966
FORD FOCUS5.1597
VW POLO5.0268
SKODA OCTAVIA4.9729
BMW X14.86910
MERCEDES C-KLASSE4.74511
AUDI A6, S6, RS64.61212
SKODA FABIA4.58413
OPEL CORSA4.46114
OPEL ASTRA4.37015
MINI MINI4.25316
SEAT LEON4.05017
BMW 3ER4.01718
VW TOURAN3.95819
FORD FIESTA3.91920
FIAT 5003.909


Ja tuolta top 50 mallit mistä näkee suoraan dieseleiden osuuden malleittain. Yllätyksiäkin on esim focus 44 prosenttia disukkaa, 3 srjan bemari yli 70 prossaa dieseliä jne...

https://www.kba.de/DE/Statistik/Fahrzeuge/Neuzulassungen/MonatlicheNeuzulassungen/2019/201906_GImonatlich/201906_n_top50.html?nn=2162804
Audi A4 1.8 TFSI

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 18.07.19 - klo:12:35
Jos sähköautoille ennustetään 11% markkinaosuutta 2025 euroopassa niin tämä lähivuosien ennustuksesi tuskin tulee toteutumaan.

Ennustuksia on kaikenlaisia ja maiden välillä on isoja eroja. Norjassahan sähköautot ovat jo ohittaneet dieselit.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 18.07.19 - klo:12:18
Lisäkommentti....

Mielenkiintoista nähdä miten noiden myynti kehittyy ja kuinka kauan se jatkuu, rakenne on kallis tehdä mm bmw mukaan kate on heikko. Paljon ylimääräisiä osia tarkoittaa sitä kautta myös vikaherkkyyttä. Esim tojota ei lähde vielä plugin rintamaan mukaan ollenkaan kuin yhdellä mallilla kun ovat sjtä mieltä että tukiaispolitiikalla tuettu segmentti saattaa muuttua äkkiä kun tukiaiset siirretäänkin esim täys sähkön tukemiseen kuten esim euroopassa on käynyt joissakin maissa.


BMW:ltä on kuultu viime vuosina paljon hassuja kommentteja sähköautoiluun liittyen. Omistajien mitta tuli viimein täyteen ja CEO meni vaihtoon hiljattain. Veikkaan, että kehitysjohtaja vaihtuu pian tai hänen sanomiset muuttuvat. Toyota juuri huomasi, että polttokennostrategia ei ole voittava arpa ja löivät tuntuvasti lisää paukkuja akkusähköautoihin aikaistaen aikatauluja viidellä vuodella.

Mitä tulee vikaherkkyyteen, niin itse en kyllä oikein usko hybridien olevan erityisen vikaherkkia. Sähkövedon tasainen ja helposti säädeltävä veto tekee voimansiirron elämästä helpompaa. Ei tarvitse sudittaa kytkimiä ja tasailla väännön epätasaisuutta. Vauhtipyöränä pyörivä sähkömoottori/laturi/startti on myös rakenteena paljon perinteisiä latureita ja startteja toimintavarmempi.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.07.19 - klo:13:59
Kuka täyden autoedun omaava lataa hybridiänsä omalla sähköllä? Sekin vääristää näitä lukuja, kun kivemman auton saa plugarina, jota ei kuitenkaan tarvitse ladata.

Kyllä tuollaisiakin löytyy, enkä itse pidä tuota kovin suurena ihmeenäkään. Sähkö on halpa hinta siitä, että voi ajaa sähköllä.

ttiikeri

#2318
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.07.19 - klo:14:27
Ennustuksia on kaikenlaisia ja maiden välillä on isoja eroja. Norjassahan sähköautot ovat jo ohittaneet dieselit.

Ne kaikenlaiset ennusteet tulevat lmc automotivelta joiden ennusteita autoteollisuus ja muut toimijat käyttävät. Täällä vag palstalla on ilmeisesti esson baarista saatavilla parempia ennusteita jotka ei pohjaudu muuhun kuin mutuun 😀. Joten tuo esille muitakin luotettavia ennusteita miten euroopan markkina kehittyy kiitos. Norjan markkina on ihan yhtä pieni kuin suomessakin, eli sillä ei ole mitään merkitystä isossa kuvassa.

For 30 years LMC Automotive has been offering independent and 100% automotive focused intelligence, insight and analysis into how market dynamics, economic, regulatory and technological change impact vehicle sales and production

https://lmc-auto.com/who-we-are/
Audi A4 1.8 TFSI

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.07.19 - klo:14:41
BMW:ltä on kuultu viime vuosina paljon hassuja kommentteja sähköautoiluun liittyen. Omistajien mitta tuli viimein täyteen ja CEO meni vaihtoon hiljattain. Veikkaan, että kehitysjohtaja vaihtuu pian tai hänen sanomiset muuttuvat. Toyota juuri huomasi, että polttokennostrategia ei ole voittava arpa ja löivät tuntuvasti lisää paukkuja akkusähköautoihin aikaistaen aikatauluja viidellä vuodella.

Mitä tulee vikaherkkyyteen, niin itse en kyllä oikein usko hybridien olevan erityisen vikaherkkia. Sähkövedon tasainen ja helposti säädeltävä veto tekee voimansiirron elämästä helpompaa. Ei tarvitse sudittaa kytkimiä ja tasailla väännön epätasaisuutta. Vauhtipyöränä pyörivä sähkömoottori/laturi/startti on myös rakenteena paljon perinteisiä latureita ja startteja toimintavarmempi.

Tuttavapiirissäni on 3 kpl 3 sarjan liisari hybridi bemaria. Ensimmäisen 3 vuoden ja n 30 tkm aikana 2 kolmesta vieraili useasti pajalla erilaisten akku, softa ja muiden ongelmien vuoksi, yhtä on kuskattu lavetilla kertaalleen korjauksille takuuajan jälkeen. Kaverini sanoi että jos ei olisi liisari ei uskaltaisi omaksi ostaa, eikä siksi suositellut moisen ostoa.
Audi A4 1.8 TFSI

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 19.07.19 - klo:14:55
Ne kaikenlaiset ennusteet tulevat lmc automotivelta joiden ennusteita autoteollisuus ja muut toimijat käyttävät. Täällä vag palstalla on ilmeisesti esson baarista saatavilla parempia ennusteita jotka ei pohjaudu muuhun kuin mutuun 😀. Joten tuo esille muitakin luotettavia ennusteita miten euroopan markkina kehittyy kiitos. Norjan markkina on ihan yhtä pieni kuin suomessakin, eli sillä ei ole mitään merkitystä isossa kuvassa.


Niin tuo keskusteluhan oli Traficomin tilastosta eli Suomen kehityksestä. Kannattaisko sun hakea edes ennustuksia keskustelun aiheesta ja alkaa vasta sitten etsimään niistä auktoriteettiä/tukea?

Jos isossa mittakaavassa puhutaan, niin henkilöautodiesel on ollut vain paikallinen ilmiö koko ajan.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 19.07.19 - klo:15:02
Tuttavapiirissäni on 3 kpl 3 sarjan liisari hybridi bemaria. Ensimmäisen 3 vuoden ja n 30 tkm aikana 2 kolmesta vieraili useasti pajalla erilaisten akku, softa ja muiden ongelmien vuoksi, yhtä on kuskattu lavetilla kertaalleen korjauksille takuuajan jälkeen. Kaverini sanoi että jos ei olisi liisari ei uskaltaisi omaksi ostaa, eikä siksi suositellut moisen ostoa.

Onko nää näitä samoja kavereita, jotka ei missään nimessä uskalla omaksi ostaa TSI ja DSG -yhdistelmää? Itselläni on varmasti tapahtunut lottovoittoa suurempi sattuma, kun tuo yhdistelmä vielä hybriditekniikalla huononnettuna on toiminut täysin ilman vikoja.

ttiikeri

#2322
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.07.19 - klo:16:56
Niin tuo keskusteluhan oli Traficomin tilastosta eli Suomen kehityksestä. Kannattaisko sun hakea edes ennustuksia keskustelun aiheesta ja alkaa vasta sitten etsimään niistä auktoriteettiä/tukea?

Jos isossa mittakaavassa puhutaan, niin henkilöautodiesel on ollut vain paikallinen ilmiö koko ajan.

No näinhän minä olen juuri tehnyt, olen tuonut esille esim saksan automyynnin tilanteen käyttövoimittaian, lisäksi ennusteet  miten sähköautojen myynti kehittyy vuoteen 2025 euroopassa. Väitit siis että sähköautojen myynti saavuttaa suomessa diesel autojen myynnin lähivuosina. Olen eri mieltä, Ja tähän olen argumentoinut seuraavaa.

1. Nykyhetki. Suomen markkina on euroopassa hyvin pieni,  suomi seuraa vahvasti miten automyynti kehittyy euroopassa ja erityisesti sen suurimmassa markkinassa saksassa jossa markkina on n 36 kertaa suomen markkina.  Siellä pelkkien sähköautojen myynti on alkuvuonna ollut 1.7%, plugarit 0.9% ja dieseleiden osuus n 33 % joiden osuus on alkuvuonna noussut. Markkinaosuuslukemat ovat yllätys yllätys hyvin samankaltaisia kuin suomessa, mistäköhän mahtaa johtua......

Ainakin saksassa dieseleiden alamäki on siis tasoittunut, nämä autot tulevat koko euroopan käytettyyn tarjontaan muutaman vuoden viiveellä, myös suomeen. Puhutaan siis vuositasolla n 1.2 miljoonasta diesel autosta joka myydään uutena saksassa tänä vuonna.

Saksassa dieseleiden myynti painottuu vahvasti keskikoko luokan autoihin kuten a4  ja siitä ylöspäin. Aivan kuten suomessakin. Kuitenkin myös pienemmissä luokissa kuten focus ja vast on vielä 30-40% osuuksia dieseleillä.

Summaus. Ei ole mitää  järkeä tuijottaa näitä traficomin lukemia kun markkinan koko on häviävän pieni. Siksi katson trendejä suurimmasta markkinasta koska sillä on suora vaikutus suomeen ja sieltä saa hyvin ja luotettavasti tilastoja.

2. Tulevaisuus. Lmc on ennustanut sähköautojen osuuden olevan euroopassa 2025 noin 11%. Plugareiden myyntiennusteita on viilattu euroopassa alaspäin.

Välitilinpäätös. Kun katsoo kohdat 1 ja 2 ja aiemmat postaukseni väitän että sähköautojen ja dieseleiden myyntimäärät ei kohtaa suomessa toisiaan muutaman vuoden kuluessa kuten olet väittänyt.

3. Koko sähköautomarkkina perustuu valtion tukiaisiin ja eu.n valmistajille asettamiin  pakotteisiin niin suomessa kuin muualla euroopassa. Valmistajien pitää saada koko mallistonsa 95 g targettiin lähivuosina. Tähän valmistajat tuovat bensa ja dieselmallistojensa rinnalle huonosti tuottavia sähkö ja plugin autoja. Tuoteportfoliot rakennetaan niin että isot voluumit ja tehtaiden tulos jäävät suurelta osin lepäämääm dieselin ja bensan harteille lähivuosina. Tämä siksi koska plugarit on kalliita valmistaa ja toistaiseksi niin on myös sähkö.

Valtioiden tehtäväksi jää siis että niiden pitää kompensoida näitä kalliita autoja jotta ne menisivät kaupaksi. Tämä tuo suurta epävarmuutta markkinan kehitykselle koska markkina ei ole aito vaan keinotekoinen, ts valtiot joutuvat ohjaamaan kysyntää tukiaisilla ja/ tai sanktioilla nyt ja tulevaisuudessa. Tämä ei tule ainakaan edistämään s.autojen myyntiä kun on nyt taantumakin tulossa.

4. Suomen poliittinen tilanne. Lintilä tuli esille ja kertoi että suomen autoveroon ei tulla tekemään muutoksia tällä hallituskaudella. Tämä tarkoittaa että s.autoille ei tulla tuomaan lisää tukiaisia. Tämä on huono uutinen s.autoille.

Myös tuontiauojen myynti tulee jatkumaan kiivaana ym johtuen. Dieseleiden osuus tulee olemaan suuri koska suurempia tukiaisia ei ole luvassa sähkölle ja euroopan markkinassa kts kohta 1 tulee olemaan jatkossakin hyvin tarjolla disukkaa sopivaan hintaan. Tosin hybridien ja s autojen saatavuus käytettynä on haaste koska myynti on niin alhaista euroopassa mikä tulee jatkumaan kun myyntimääriä katselee.

5. Latausinfran rakentaminen laahaa koko euroopassa, myös suomessa. Kuluttajat eivät tule tule siirtymään järjestelmään jossa ei ole selkeää suunnitelmaa ja maksajaa laajan latausverkon rakentamisesta. Niin kauan kun jakelua ei ole tai se on epäselvä niin massat eivät ala jonottelemaan pistokepaikkoja vaan ajavat muilla käyttövoimilla. Tämä hidastaa s.autoja entisestään.

6. Dieselin hinta on palannut oikealle tasolleen eli n 20 sent edullisemmaksi kuin bensa. Tämä ei ainakaan haittaa dieselin menestystä suomessa

Siinäpä ajatuksia miksi en usko että sähköautojen myynti tulee kohtaamaan dieseleiden myyntiä lähivuosina.

En aio nyt vähään aikaan jatkaa tämän alueen kommentoimista.
Audi A4 1.8 TFSI

tet

Lainaus käyttäjältä: ile - 19.07.19 - klo:11:27
Ei kai kukaan täysjärkinen lähde vertailemaan hyvin erilaisia kokoluokkia keskenään kun ihmetellään käyttövoiman vaihtoehtoja? Toki diesel voi kestää jopa vertailua hieman pienempään kokoluokkaan, mutta isompaa ja voimansiirroltaan esim erilaista autoa on turha verrata etuvetoiseen kippoon pikkukoneella.

En minä mitään vertailemisesta puhunut, vaan ostopäätöksestä tilanteessa jossa pienistä autoista on dieselit karsittu pois mallistosta. Jos kovasti tekee mieli dieseliä, niin hankinta voi kääntyä pykälää isompaan autoon, jos siihen "omankokoiseen" ei dieseliä saa. Tällöin on kyseenalaista, onko diesel ilmastolle parempi vaihtoehto. Vertailu pitää tehdä siihen autoon, jonka olisi ostanut, jos ei olisi ehdottomasti halunnut dieseliä. Se auto voi olla pienempää kokoluokkaa kuin valittu malli.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.07.19 - klo:14:41
Mitä tulee vikaherkkyyteen, niin itse en kyllä oikein usko hybridien olevan erityisen vikaherkkia. Sähkövedon tasainen ja helposti säädeltävä veto tekee voimansiirron elämästä helpompaa. Ei tarvitse sudittaa kytkimiä ja tasailla väännön epätasaisuutta. Vauhtipyöränä pyörivä sähkömoottori/laturi/startti on myös rakenteena paljon perinteisiä latureita ja startteja toimintavarmempi.

Hybriditoteutuksia on monenlaisia. Joku Toyotan HSD on mekaanisesti yksinkertainen kuin saunan pelti, sen on vaikea nähdä olevan vikaherkkä ainakaan mekaanisesti. Sitten taas esim. VAG-plugarien tekniikka on monin verroin monimutkaisempi. Toki ei kovin paljoa monimutkaisempi kuin tavallinen TSI+DSG, mutta jonkin verran kuitenkin, ja ero toipotan voimalinjaan on jo melkoinen.

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 20.07.19 - klo:07:57
6. Dieselin hinta on palannut oikealle tasolleen eli n 20 sent edullisemmaksi kuin bensa. Tämä ei ainakaan haittaa dieselin menestystä suomessa

Riippuu siitä, mitä pitää oikeana tasona. Suomessa dieselin hinta on verotuksellisesti pidetty alempana kuin bensan. Maissa, joissa veroilla ei polttonesteiden hintasuhteita korjailla, diesel on kalliimpaa kuin bensa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 20.07.19 - klo:07:57

En aio nyt vähään aikaan jatkaa tämän alueen kommentoimista.

Tämä on melko hyvä uutinen. Muut täällä käsittelevät traficomin tilastoa tilastotieteen keinoin ja sinä vaan ennustelet kokoajan taikapallostasi omia totuuksia  8)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 20.07.19 - klo:10:38
Tämä on melko hyvä uutinen. Muut täällä käsittelevät traficomin tilastoa tilastotieteen keinoin ja sinä vaan ennustelet kokoajan taikapallostasi omia totuuksia  8)

Minusta tuntuu, että häneltä tuli perusteltuja, pitkiä kunnon selittelyä ja Sinulta tuli vaan lyhyitä niskoitteluja.

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 20.07.19 - klo:11:16
Minusta tuntuu, että häneltä tuli perusteltuja, pitkiä kunnon selittelyä ja Sinulta tuli vaan lyhyitä niskoitteluja.

Eipä noita traficomin tilastollisia faktoja ole syytä lähteä jaarittelemaan. Se nyt vaan yksinkertaisesti on näin ja sitä on melko turha yrittää ennustuksilla muuksi muuttaa 8)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 20.07.19 - klo:07:57
6. Dieselin hinta on palannut oikealle tasolleen eli n 20 sent edullisemmaksi kuin bensa. Tämä ei ainakaan haittaa dieselin menestystä suomessa.

Ainakin kaksi tai kaksi ja puoli syytä:

1. Kesällä D on halvempaa, kun ei ole lämmityskausi (= kuin kevyt lämmityspolttoöljy) talveen verrattuna *)
2. Kesällä on autoilukausi (myös USA:ssa) ja bensan menekki kasvaa, jolloin B hinta saattaa nousta tai ei ainakaan laske

*) talvidiesel on myös kalliimpaa (jalostaa)

3. Öljyn hinta on laskenut, kävi keväällä noin $70 ja nyt pyörii jossain $55 hujakoilla

Ei muuta kuin aurinkoista viikonloppua ja mukavia ajoja tai muita matkoja kaikille !  8)
Yritetään pärjätä.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.07.19 - klo:11:21
Kuka haluaa ajaa litrasella motilla vapaaehtoisesti oli diesel tai bensa?

Että jaksat vieläkin ihmetellä miten toisten itsetunto kestää ajaa litraisella koneella? Itse ajoin 2 vuotta Leon ST 1.0 TSI:llä ja hyvin kulki. Kun auton oma paino on 1236 kg ja koneen puolesta on 200 Nm koko ajan käytössä välillä 1750 - 4000 r/min niin alla ei todellakaan ole liikennevirran heikoin peli.

Ja kyllä, vaihdoin pois tuon mutten koneen takia vaan koska musta ei sittenkään ollut enää uudelleen manuaalikuskiksi ja koska halusin varusteita mitä ei Seatiin saa.

Mitä itse aiheeseen tulee niin itselläni ei ole edes konkreettista käsitystä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Suomi ei vaikuta muiden poliittisiin päätöksiin tai autojättien mallistoon vaan me saamme vain ottaa vastaan mitä maailmalta tulee. Itselläni on alla kohta 2kk:n ikäinen SCR-dieseli jolla uskon ajavani vielä monta vuotta.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

teräksenharmaa

Onhan tuo koko kysymys aika hassu aikana, jolloin lukemattomat ihmiset vapaaehtoisesti ostavat  litraisilla moottoreilla varustettuja autoja.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.07.19 - klo:11:21
Kuka haluaa ajaa litrasella motilla vapaaehtoisesti oli diesel tai bensa?

"Powerful cars are for guys with small packages" and "Size doesn't matter, it's how you use it" :).

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.07.19 - klo:13:06
Eihän se nyt litran motti ole mikään autonmoottori.
Väkipakollahan siihen "pirraan" pitää puhtia ottaa.

Vielä 70-luvulla normaalien perheautojen teho-painosuhde oli selkeästi huonompi, kuin tänä päivänä noilla parjaamillasi litraisilla turbokoneilla. Silti niillä päästiin eteenpäin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Freeze

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.07.19 - klo:13:06Kaverilla on litran myllyllä oleva moottori autossa.
Helteellä kun on ilmastointi täysillä kaupunkiajossa niin aina lähtiessä pyrkii moottori hieman kakomaan.

Käske kaveriasi (a) vaihtamaan parempi kottero tai (b) laittamaan se kuntoon, kyllä edellinen Mk3 Focus pisti heittämällä kabiinin kylmäksi, eikä kakonut pätkääkään. Tai vaihtoehtoisesti lopeta "kaverin puolesta" trollaaminen.  8)
Kia Niro EV 2022

ile

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.07.19 - klo:10:19
En minä mitään vertailemisesta puhunut, vaan ostopäätöksestä tilanteessa jossa pienistä autoista on dieselit karsittu pois mallistosta. Jos kovasti tekee mieli dieseliä, niin hankinta voi kääntyä pykälää isompaan autoon, jos siihen "omankokoiseen" ei dieseliä saa. Tällöin on kyseenalaista, onko diesel ilmastolle parempi vaihtoehto. Vertailu pitää tehdä siihen autoon, jonka olisi ostanut, jos ei olisi ehdottomasti halunnut dieseliä. Se auto voi olla pienempää kokoluokkaa kuin valittu malli.

Jep, totta - et kyllä puhunutkaan. Jotenkin tuo logiikka, että ensin valitaan käyttövoima ja sitten vasta auton koko ja muut speksit kuulostaa vain tänne hieman oudolle. Toki varmasti joku noinkin autoa voi valita, mutta voisi kuvitella, että suurimmalla massalla ensin arvotaan itse auto /kori/koko, sitten vasta esim käyttövoima (kun puhutaan polttomoottoreista, toinen juttu on sitten ketä sähköjä/hybridejä hakee). Jos taas kilsojen kannalta diesel on määräävässä asemassa niin silloin hyvin todennäköisesti myös ostaja ei katso pienimpiä mahdollisia autoja, jossa istua esim vuodessa 50tkm+ Suomen teillä.


ksuuk

#2334
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.07.19 - klo:13:06
Eihän se nyt litran motti ole mikään autonmoottori.

Koska minusta tuntuu, että Sun vastaukset on aina viitaten johonkin lukemisiin tai toisten kokemuksiin, siitä johtuen ole hyvä ja kerro:

1) Oletko itse käyttänyt litraisella koneella varustettua autoa? Jos kyllä, niin mitä ja milloin?
2) Millä koneella ja mitä auto nyt itse käytät?

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.07.19 - klo:13:06
Eihän se nyt litran motti ole mikään autonmoottori.
Väkipakollahan siihen "pirraan" pitää puhtia ottaa.
Kaverilla on litran myllyllä oleva moottori autossa.
Helteellä kun on ilmastointi täysillä kaupunkiajossa niin aina lähtiessä pyrkii moottori hieman kakomaan.

Hauska yleistys kun yksi on niin kaikki loputkin on. Teksti kuulostaa valitettavasti ns. trollaukselta.

gunman

Minulla oli tuossa lopputalvesta sijaisautona litrainen uusi polo, ja täytyy kyllä rehellisyyden nimissä sanoa, että eihän siitä mihinkään ollut.
Tsi kyllä luki kontissa, mutta tuntui kuin siinä ei olisi turboa ollut lainkaan, todella heikko vääntö, varsinkin alakierroksilla.

Ko. vermettä en itselle kyllä ostaisi.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

b1mpo

Ihan vain sivuhuomautuksena sellainen asia, että kyllä moottorilla kuin moottorilla ajetaan kyseisen moottorin ominaisuudet huomioiden. Tuo litrainen käy nätisti koko kierrosalueen ja dieseliin tottuneena jopa 4000rpm näyttää taulussa pahalta, mutta ääntä ei juuri kuulunut ainakaan omassa autossa. Siihen nähden tuollainen pikkubensa on loistava dieseliin verrattuna, että pienillä kierroksilla ei ole "pakko" ajaa melun takia, jolloin pysytään myös mukavasti hyvän väännön alueella jatkuvasti - toisin kuin monissa dieseleissä. Tuo 115hv on myös eri laite kulkupuoleltaan, kuin golffeistakin tuttu 85hv tsi versio. Kävin tuossa 2004 60hv puntolla ajamassa ja vasta sillä tuli sellainen tunne, että voisi ajella ohittelematta muun liikenteen tahtiin. Ei auttanut juuri pienemmälle vaihtaminenkaan siinä laitteessa.  8)

Mutta oikeaa vastausta tähän ei ole ja oma käyttötarve sanelee oman valinnan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

gunman

#2338
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 20.07.19 - klo:21:12
Mutta oikeaa vastausta tähän ei ole ja oma käyttötarve sanelee oman valinnan.

Juuri näin.
Minusta tuo kampe tuntui epäkelvolta, jollekin muulle se saattaa olla juuri se oikea.
(Ja tosiaan, diesel historia pitkähkö, joten se varmasti värittää tuntoja)
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy