Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

Taky

Saksan hallitus kääntämässä kelkkansa dieselien suhteen

Saksan hallitus on vakaasti vastustanut paljon saastuttavien dieselautojen kieltämistä suurkaupungeissa. Nyt hallitus kuitenkin suunnittelee Reutersin mukaan sallivansa kiellot erityistapauksissa.

Saksan liikenneministeriön Norbert Barthle vahvisti asian vastatessaan parlamentissa Vihreiden kyselyyn. Suunnitelma tuli julki pari päivää ennen kuin liittovaltion tuomiosituin tulee julkistamaan päätöksensä, ovatko kaupunkien ajokiellot dieselautoille ylipäätään laillisia.

Saksan hallituksella on kovat paineet vähentää 70 kaupungin päästöjä, jotka ovat yli EU:n sallimien rajojen.

“Olemme valmistelemassa uutta lakiesitystä, joka sallisi ajokiellot tietyillä rajoitetuilla tieosuuksilla ja alueilla. Haluamme näin suojella ihmisiä haitallisilta päästöiltä”, Barthle sanoi vastauksessaan.

Uusi laki saattaa tulla voimaan jo tämän vuoden aikana. Samaan aikaan Saksan hallitus pohtii ilmaista julkista liikennettä parantaakseen kaupunkien ilmanlaatua.

Oikeuden päätös dieselautojen kieltämisestä on tulossa tällä viikolla. Jos kiellot sallitaan, se on iso isku liittokansleri Angela Merkelin hallitukselle, joka on koko ajan tukenut 800 000 ihmistä työllistävää Saksan autoteollisuutta.

Jos tuomioistuin päättä, että ajokiellot ovat laillisesti hyväksyttäviä, se tulee vaikuttamaan voimakkaasti noin 15 miljoonan Saksan teillä ajavan dieselauton jälleenmyyntiarvoon.

”Monet ihmiset ovat ostaneet dieselauton hyvässä uskossa, nyt heidän autonsa ovat mahdollisesti menettämässä ison siivun jälleenmyyntiarvostaan, eikä niillä voi ehkä edes ajaa suurkaupunkien keskustoissa”, sanoo FDP-puolueen liikenneasiantuntija Oliver Luksic.

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/saksan-hallitus-kaantamassa-kelkkansa-dieselien-suhteen
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

jt

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 21.02.18 - klo:18:32
Aha.. sovitaan sitten, että Tesla model-s on ihan jokajampan peruskiesi Suomessa, kun niitä kuitenkin rekisteröitiin 150 kpl vuonna 2017.. verrokkina Skoda Octavia 5 694 kpl. Oletetaan myös, että Skodan ja Teslan ostajat kuuluu samaan sosioekonomisen luokkaan.. kyse on vain siitä, että toinen haluaa ajaa sähköllä ja toinen ei.
Tuli käytyä jälleen Norjassa (Oslossa) pyörähtämässä. Kuten tunnettua, sähköautot ovat korkealla (johtavat?) myyntitilastoissa. Vaikka Norjan pitäisi olla sähköautoilun luvattu maa, niin niin vain suurin osa takseista näyttää käyvän dieselillä (havainto, itseasiassa niinä muutamina kertoina mitä siellä olen käynyt, ei ole vielä tullut bongattua sähkötaksia (dieselit siellä raksuttaa), sähköautoja sen sijaan pukkaa joka nurkalla Oslon kaduilla ja katujen varsilla). Taksikuskiksi sen sijaan sattui puhelias kaveri jolla oli paljonkin sanottavaa..

Syyt sähköautojen yleisyyteen lienevät suurelta osin taloudellisia ja käytännöllisiä.
1. Sähköautoissa ei ole (myynti) autoveroa. Ohessa hintoja (hinnat alkaen halvin malli, 1 EUR =~ 9,63NOK):
E-Golf:  326 700 NOK
Golf 1.0 TSI 110hp: 311 700 NOK
Golf GTE: 371 000 NOK
Golf 1.5 EVO: 375 800 NOK.
Suomessako muka kalliit autot? Höpö höpö. Verrataanpa vaikka halvinta EVO:a. 375 800NOK = 39 023 EUR vs Suomi hinta 25 246 EUR. Hintaeroahan on vaivaiset n. 13 777Eur... Sen sijaan E-Golf on huomattavasti halvempi.
Hinnastoa voi ihastella tuolta: https://www.volkswagen.no/no/h/brosjyrer-og-priser/brosjyrer-og-priser.html

2. Vuosittainen autovero - mikäli ymmärsin oikein sähköautoilla tätä ei ole lainkaan tai se on huomattavasti edullisempi.

3. Ilmainen pysäköinti ja bussikaistaetu. Kukapa ei haluaisi ajaa ruuhkassa bussikaistalla, paitsi silloin kun kaikilla onkin sähköpirssi ja bussikaista menettää merkityksensä..Mutta ei siellä Oslossa kyllä paljoa niitä kaistoja ole, joten ei siinä paljoa voita/menetä, mutta ilmainen pysäköinti lämmittäne mieltä - siksi niitä sähköpirssejä löytyy paljon myös katujen varsilta. 

4. Ei tietulleja sähköllä. Jälleen mikäli ymmärrys oli kohdallaan, taksin (diesel) tapauksessa tulleja paukkuu n. 10 000NOK (?? tai 1K NOK) edestä vuodessa. Tuulilasissa on pieni älyboksi joka kerää tiedot.
Jos jotain meni väärin, niin joku joka tietää paremmin voi toki korjata tiedot. 

Näin ollen, kuka tahansa joka ajattelee edes hieman lompakollaan, on vahvasti kannustettu, sekä hankinnassa että käytössä, hankkimaan nimenomaan sähkökäyttöisen mobiilin. Esim. 1.0 110hp TSI on about saman hintainen kuin E-Golf ja GTE on halvempi kuin EVO. Mitä järkeä on ostaa enää 1.5TSI EVO moottorilla Golf kun GTE on halvempi?

No mutta palataanpa vielä niihin takseihin. Miksi taksit raksuttavat vielä dieselillä, vaikka se maksaa extraa ja paljon? Se jäi tällä reissulla selvittämättä, mutta veikkaanpa että syyt ovat seuraavia: 1) Oslon lentokenttä sijaitsee todella kaukana kaupungista (vink. ei kannata ottaa taksia kaupunkiin, junalla pääsee). Ei tarvi ajaa montaa reissua niin akku on tyhjä - sitten ei tule enää businesta. 2) Ei Tukholman Arlandan kaltaista päästöpriorisointijärjestelmää tai se ei ole yhtä jyrkkä (???). Arlandassa ei kannata ajaa dieselillä kun joutuu ns. jonon perälle; Kaasut, muutamat Teslat ja Priukset menevät jonossa ohi, sitä kutsutaan toisella nimellä huonoksi businekseksi.

Ehkäpä syy seuraavalla kerralla sitten selviää, tosin tämä taksikuski meinasi jo kovasti harkita sähköautoa seuraavaksi, sen verran alkoivat kohdat 1-4 ottaa jo pattiin..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Mikey

^Taksikäytössä on toki aivan ratkaisevaa se miten kauan auto on pois liikenteestä, joten akkujen toistuva varaaminen syö kannattavuutta.

Silloin kun ajoja olisi paljon, joutuisi myös autoa useimmin seisottamaan.

vasara

^^Jees.. vahvoilla 'kannustimilla' autokannan sähköisyminen Norjan malliin on mahdollista. Suomalaisittain kyse siitäkin, että onko kuinka suuriin kannustimiin varaa? Lisäksi autokannan uusiutuminen.. ylipäätään uusien autojen ostaminen.. vaatii kansalaisilta ostovoimaa, jota Suomessa on keskimäärin heikonlaisesti.
Kyllähän sähköautoille kohdennetuilla eduilla (Norjan kohdat 1-4 ) esim. pääkaupunkiseudulla, jossa enemmän ostovoimaisia ihmisiä, autoilun sähköistyminen nopeutuisi huomattavasti. Tämä tarkoittaisi, että esim. tietullijärjestelmä pitäisi olla käytössä, jotta kohdan 4. etu olisi mahdollinen.. ja muiden etujen kohdalla etujen rahoitus kaivettaisiin muilta autoilijoilta.. joka taas osaltaan nopeuttaisi sähköistymistä.. joka taas edetessään pakottaisi valtion keksimään autoilulle uusia verotuksen muotoja :)

Itse olen markkinaehtoisen muutoksen kannalla. Sähköautojen pitää olla riitävän houkuttelevia sekä ominaisuuksiltaan, että hinnaltaan, jotta kuluttajat luontaisesti (ilman tukia) kokevat ne parhaaksi vaihtoehdoksi.

a_jaba

Heitetääs vähän dieseliä tänne bensanhaistelijoiden liekkeihin  8)
https://tekniikanmaailma.fi/dieselautojen-suosio-romahti-isossa-britanniassa-ja-siksi-paastot-kaantyivat-nousuun-ensimmaisen-kerran-2000-luvulla/?shared=829929-4c9556fb-500

"Dieselautojen suosio romahti Isossa-Britanniassa " ja siksi päästöt kääntyivät nousuun ensimmäisen kerran 2000-luvulla"

Eiköhän täällä joku tämän CO2-päästöjen nousunkin käännä vielä hyväksi asiaksi ja bensan eduksi kun diesel vaan nyt on niin paha ja ruma ja likainen ja äänekäs ja laiska ja huonosti vääntävä ja nolo ja epäluotettava ja haiseva ja kaikkea muutakin..  :D :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 27.02.18 - klo:11:05
Heitetääs vähän dieseliä tänne bensanhaistelijoiden liekkeihin  8)
https://tekniikanmaailma.fi/dieselautojen-suosio-romahti-isossa-britanniassa-ja-siksi-paastot-kaantyivat-nousuun-ensimmaisen-kerran-2000-luvulla/?shared=829929-4c9556fb-500

"Dieselautojen suosio romahti Isossa-Britanniassa " ja siksi päästöt kääntyivät nousuun ensimmäisen kerran 2000-luvulla"

Eiköhän täällä joku tämän CO2-päästöjen nousunkin käännä vielä hyväksi asiaksi ja bensan eduksi kun diesel vaan nyt on niin paha ja ruma ja likainen ja äänekäs ja laiska ja huonosti vääntävä ja nolo ja epäluotettava ja haiseva ja kaikkea muutakin..  :D :D
Mitä enemmän luullaan tietävän, niin sitä vähemmän tiedetään - nehän ovat kaksi aivan eri asiaa.  ::)
Asioita yleistetään ottamalla kaikki autohistorian (diesel)tuotokset samaan koriin - ja kaikkia käsitellään samanarvoisina. Näinhän näitä sähköautojakin yritetään kollektivoida, vaikka suurin osa on vasta jossain muussa vaiheessa kuin todellisuudessa. Vanha sanonta - totuus on tarua ihmeellisempää - on vahvistunut autoilussakin.

Dieselien aika ei ole ohi - vaikka vanhimmat vuosikerrat voisi vähitellen paalata.  :D
Golfkärry Mk 7.5

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 27.02.18 - klo:12:05
Dieselien aika ei ole ohi - vaikka vanhimmat vuosikerrat voisi vähitellen paalata.  :D

En jaksa uskoa tuohon. Toyota, Volvo, Porsche ja Fiat ovat jo ilmoittaneet luopuvansa dieseleistä henkilöautoissa. Lisäksi kiristyvät pakokaasurajoitukset nostavat dieselmoottorin hintaa - varsinkin kun ei enää saa koodata huijausrutiineja. Vaikka dieselistä saataisiin oikeasti vähän päästävä, nousee sen hankintahinta niin paljon korkeammaksi kuin bensan, ettei niitä kannata enää ostaa. Kysyntä vähenee ja tuotanto hiipuu => hintaero kasvaa entisestään.

Täällä Suomessa ei aina muisteta, että henkilöautodiesel on pelkästään eurooppalainen ilmiö. Dieselin kehittäminen rajallisille markkinoille, jotka vielä kutistuvat tulee kalliiksi. Lisäksi bensat tulevat vuosi vuodelta piheimmäksi. Jo nyt moni perheauto bensana päästää saman verran C02:ta kuin dieselinä, muutamat jopa vähemmän.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vwmies

#1387
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 27.02.18 - klo:10:26
^^Jees.. vahvoilla 'kannustimilla' autokannan sähköisyminen Norjan malliin on mahdollista. Suomalaisittain kyse siitäkin, että onko kuinka suuriin kannustimiin varaa? Lisäksi autokannan uusiutuminen.. ylipäätään uusien autojen ostaminen.. vaatii kansalaisilta ostovoimaa, jota Suomessa on keskimäärin heikonlaisesti.
Kyllähän sähköautoille kohdennetuilla eduilla (Norjan kohdat 1-4 ) esim. pääkaupunkiseudulla, jossa enemmän ostovoimaisia ihmisiä, autoilun sähköistyminen nopeutuisi huomattavasti. Tämä tarkoittaisi, että esim. tietullijärjestelmä pitäisi olla käytössä, jotta kohdan 4. etu olisi mahdollinen.. ja muiden etujen kohdalla etujen rahoitus kaivettaisiin muilta autoilijoilta.. joka taas osaltaan nopeuttaisi sähköistymistä.. joka taas edetessään pakottaisi valtion keksimään autoilulle uusia verotuksen muotoja :)

Itse olen markkinaehtoisen muutoksen kannalla. Sähköautojen pitää olla riitävän houkuttelevia sekä ominaisuuksiltaan, että hinnaltaan, jotta kuluttajat luontaisesti (ilman tukia) kokevat ne parhaaksi vaihtoehdoksi.

+ 1

Olen nyt parhaimpaan talven pakkaskauteen päässyt päivällä kaupunkiajossa alle 5l kokonaiskulutukseen, jopa 5% virhe huomioon ottaen.
Millä edes likikään samankokoisella bensavehkeellä pääsee samoihin lukemiin kaupungissa ?  ::)

EN siltikään vähättele Keski-Euroopan kaupunkien smogia tai pienhiukkasongelmaa, päinvastoin se pitäisi saada saada ratkaistua järkevästi päiviltä...  :(
Yritetään pärjätä.

a_jaba

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

vwmies

Yritetään pärjätä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.02.18 - klo:12:25
En jaksa uskoa tuohon. Toyota, Volvo, Porsche ja Fiat ovat jo ilmoittaneet luopuvansa dieseleistä henkilöautoissa.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volvo-luopumassa-kokonaan-polttomoottoritekniikasta "Volvon nykyisen sukupolven turboahdetut polttomoottorit ovat yhtiön viimeiset polttomoottorit."

Eli käytännössä volvo suunnittelee luopuvansa sekä bensa että diesel moottoreista saman moottorisukupolven aikana.

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.02.18 - klo:12:25
Lisäksi bensat tulevat vuosi vuodelta piheimmäksi.
Sun juttuja kun lukee niin niiden perusteella bensan kulutus alkaa olemaan jo miinuksen puolella  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.02.18 - klo:12:25
En jaksa uskoa tuohon. Toyota, Volvo, Porsche ja Fiat ovat jo ilmoittaneet luopuvansa dieseleistä henkilöautoissa. Lisäksi kiristyvät pakokaasurajoitukset nostavat dieselmoottorin hintaa - varsinkin kun ei enää saa koodata huijausrutiineja. Vaikka dieselistä saataisiin oikeasti vähän päästävä, nousee sen hankintahinta niin paljon korkeammaksi kuin bensan, ettei niitä kannata enää ostaa. Kysyntä vähenee ja tuotanto hiipuu => hintaero kasvaa entisestään.

Täällä Suomessa ei aina muisteta, että henkilöautodiesel on pelkästään eurooppalainen ilmiö. Dieselin kehittäminen rajallisille markkinoille, jotka vielä kutistuvat tulee kalliiksi. Lisäksi bensat tulevat vuosi vuodelta piheimmäksi. Jo nyt moni perheauto bensana päästää saman verran C02:ta kuin dieselinä, muutamat jopa vähemmän.
Onhan mielenkiintoista kun pelkästään "eurooppalaisen ilmiön" pohjalta asia (= diesel-moottori) ollaan saatu näin dramaattiseksi. Tekninen tosiasia on, että bensiinimoottorin hyötysuhdetta on aika vaikeata saada dieseliä paremmaksi, vaikka olisi kuinka hyvä mielikuvitus.

Jos hiukan päästetään tämä Siperian ilmavirtaus viilentämään muutakin kuin ilmastonmuutosta, niin sen tosiasian edessä ollaan, että todellinen syy saada korvaavia polttoaineita ja moottoreita on maaöljyvarojen vääjäämätön loppuminen ( ! ).

Nämä Pariisin sopimukset ja polttomoottorien syyllistämiset ovat kavalia juonia pääomien liikutteluille ja poliittisille kähminnöille.
Golfkärry Mk 7.5

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 27.02.18 - klo:13:29
Tekninen tosiasia on, että bensiinimoottorin hyötysuhdetta on aika vaikeata saada dieseliä paremmaksi, vaikka olisi kuinka hyvä mielikuvitus.

Mutta juuri bensat ovat petranneet kulutuksessa huimasti viime vuosina. Olen entinen diesel-kuski. Kaksi edellistä autoani olivat dieselitä.

Tässä ensimmäinen. Ford Focus Wagon 1.8 TDdi (66 kW)
https://www.spritmonitor.de/en/detail/897705.html
Sen keskikulutus jäi 4,82 litraan. Pidin sitä aikoinaan tosi pihinä ja se kuluttikin vähemmän kuin vaikka VW Golf 1.9 TDI (66 kW). Tuo 4,82 litraa dieseliä tekee 127 g/km CO2.

Nyt on Seat Leon ST 1.0 TSI (85 kW). Se vie 4,15 l/100 km samanlaisessa ajoissa missä Focus vei 4,82 litraa. CO2:na ero on vielä selvempi, koska diesel tuottaa niitä 13% enemmän per poltettu litra. Leon päästää vain 97 grammaa, kun Focus päästi 127 grammaa. Ennen Focusta minulla on bensa Golf ja se vei sekalaisessa ajossa 7 litraa. Nyt vastaava Leon vie vain neljä litraa samanlaisessa ajossa. Bensan kulutus on tippunut lähes puoleen! Diesel-puolella ei ole tapahtunut läheskään yhtä suurta kehitystä. Bensat ovat ottaneet dieseliä suurin askelin kiinni. Näin entisenä diesel-kuskina se jaksaa vieläkin ihmetyttää.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Ranssi


vwmies

#1394
Lainaus käyttäjältä: Taky - 26.02.18 - klo:13:40
Saksan hallitus kääntämässä kelkkansa dieselien suhteen

Saksan hallitus on vakaasti vastustanut paljon saastuttavien dieselautojen kieltämistä suurkaupungeissa. Nyt hallitus kuitenkin suunnittelee Reutersin mukaan sallivansa kiellot erityistapauksissa.

Saksan liikenneministeriön Norbert Barthle vahvisti asian vastatessaan parlamentissa Vihreiden kyselyyn. Suunnitelma tuli julki pari päivää ennen kuin liittovaltion tuomiosituin tulee julkistamaan päätöksensä, ovatko kaupunkien ajokiellot dieselautoille ylipäätään laillisia.

Saksan hallituksella on kovat paineet vähentää 70 kaupungin päästöjä, jotka ovat yli EU:n sallimien rajojen.

“Olemme valmistelemassa uutta lakiesitystä, joka sallisi ajokiellot tietyillä rajoitetuilla tieosuuksilla ja alueilla. Haluamme näin suojella ihmisiä haitallisilta päästöiltä”, Barthle sanoi vastauksessaan.

Uusi laki saattaa tulla voimaan jo tämän vuoden aikana. Samaan aikaan Saksan hallitus pohtii ilmaista julkista liikennettä parantaakseen kaupunkien ilmanlaatua.

Oikeuden päätös dieselautojen kieltämisestä on tulossa tällä viikolla. Jos kiellot sallitaan, se on iso isku liittokansleri Angela Merkelin hallitukselle, joka on koko ajan tukenut 800 000 ihmistä työllistävää Saksan autoteollisuutta.

Jos tuomioistuin päättä, että ajokiellot ovat laillisesti hyväksyttäviä, se tulee vaikuttamaan voimakkaasti noin 15 miljoonan Saksan teillä ajavan dieselauton jälleenmyyntiarvoon.

Nyt tiedetään: Dieselautojen käytön rajoitukset etenevät Saksassa " tuomioistuimelta vihreää valoa

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005584174.html

Päätös koskee varsinaisesti vain kahta kaupunkia, Düsseldorfia ja Stuttgartia, mutta sillä arvioidaan oleva vaikutusta laajasti koko Saksassa. Asia on jo ennakkoon kuumentanut tunteita muun muassa maan "autopääkaupungissa" Stuttgartissa.

Saksassahan ongelman laajuus - siis huono kaupunkien ilmanlaatu - on aivan eri tasolla kuin esim. meillä Suomessa.  :o


Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.02.18 - klo:14:07
Mutta juuri bensat ovat petranneet kulutuksessa huimasti viime vuosina. Olen entinen diesel-kuski. Kaksi edellistä autoani olivat dieselitä.
....
Bensan kulutus on tippunut lähes puoleen! Diesel-puolella ei ole tapahtunut läheskään yhtä suurta kehitystä. Bensat ovat ottaneet dieseliä suurin askelin kiinni. Näin entisenä diesel-kuskina se jaksaa vieläkin ihmetyttää.

Niin, disukoissa tapahtui suuri harppaus n. 20 vuotta sitten, kun suoraruiskutus TDI-CDi -moottorit jne. tulivat vanhojen imu- tai turbodisukoiden tilalle.

Nyt vastaava on tapahtunut - vihdoinkin myös bensapuolella, turboahdin ja downsizing on merkinnyt kulutuseron pienemistä. Jos ihan tarkkoja ollaan, ensin esim. VW-konsernisssa 1.4/1.2TSi yhdellä tai kahdella ahtimella, ja viimeksi 1 sylinteri pois mutta tehot ennallaan.

Kaikissa tapauksissa moottorin hyötysuhde on saatu paranemaan tuntuvasti, ja myös voitu pidentää vaihteiston välityksiä.

Ja ympäristö kiittää, vai kiittääkö (haitalliset pienhiukkaset - loukut tulevat) ?  :o
Yritetään pärjätä.

BMF

#1395
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 27.02.18 - klo:14:29
Nyt tiedetään: Dieselautojen käytön rajoitukset etenevät Saksassa " tuomioistuimelta vihreää valoa

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005584174.html

Päätös koskee varsinaisesti vain kahta kaupunkia, Düsseldorfia ja Stuttgartia, mutta sillä arvioidaan oleva vaikutusta laajasti koko Saksassa. Asia on jo ennakkoon kuumentanut tunteita muun muassa maan "autopääkaupungissa" Stuttgartissa.

Saksassahan ongelman laajuus - siis huono kaupunkien ilmanlaatu - on aivan eri tasolla kuin esim. meillä Suomessa.  :o

Pitäähän Saksassa jotenkin nyt koittaa keplotella päästöjä kun päättivät luopua vihreästä ydinvoimasta ja pössytellään kivihiiiltä...  :D

Sähkön kulutus on 6 kertainen suomeen verrattuna 2017. Saksassa sähköä meni 545TWh  näistä  kivihiilen osuus  134 TWh ja ruskohiili 83TWh Eli 40% osuus. Sitten kun miettii että suurin tarve on niissä ruuhkakaupungeissa niin varmasti kaupunkien kyljissä olevien tehtaiden lisäämät pöllytykset alkaa katukuvissa tuntumaan... Eli ymmärrän "yskän"...  :)

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/saksan-sahkosta-neljannes-tuulesta-ja-auringosta-ohittivat-kivihiilen-6696607

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

BMF

Lainaus käyttäjältä: BMF - 27.02.18 - klo:14:44
Pitäähän Saksassa jotenkin nyt koittaa keplotella päästöjä kun päättivät luopua vihreästä ydinvoimasta ja pössytellään kivihiiiltä...  :D

Sähkön kulutus on 6 kertainen suomeen verrattuna 2017. Saksassa sähköä meni 545TWh  näistä  kivihiilen osuus  134 TWh ja ruskohiili 83TWh Eli 40% osuus. Sitten kun miettii että suurin tarve on niissä ruuhkakaupungeissa niin varmasti kaupunkien kyljissä olevien tehtaiden lisäämät pöllytykset alkaa katukuvissa tuntumaan... Eli ymmärrän "yskän"...  :)

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/saksan-sahkosta-neljannes-tuulesta-ja-auringosta-ohittivat-kivihiilen-6696607

Hauskinta tässä on se että nyt "kusasevat vielä omille kengilleen" taloudellisessa mielessä tässäkin dieseleiden lyttäämisessä.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

vwmies

Lainaus käyttäjältä: BMF - 27.02.18 - klo:14:44
Pitäähän Saksassa jotenkin nyt koittaa keplotella päästöjä kun päättivät luopua vihreästä ydinvoimasta ja pössytellään kivihiiiltä...  :D

Sähkön kulutus on 6 kertainen suomeen verrattuna 2017. Saksassa sähköä meni 545TWh  näistä  kivihiilen osuus  134 TWh ja ruskohiili 83TWh Eli 40% osuus. Sitten kun miettii että suurin tarve on niissä ruuhkakaupungeissa niin varmasti kaupunkien kyljissä olevien tehtaiden lisäämät pöllytykset alkaa katukuvissa tuntumaan... Eli ymmärrän "yskän"...  :)

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/saksan-sahkosta-neljannes-tuulesta-ja-auringosta-ohittivat-kivihiilen-6696607

Juu, Saksan väkiluku oli 82,67 miljoonaa (2016) ja runsaasti sähköä kuluttavaa teollisuuttakin on paljon. Toki tuuli- ja aurinkovoimaa löytyy myös Suomeen verrattuna :

Jos luvut pitävät paikkansa, on uusiutuvien tuotanto kattanut yli 191 terawattituntia sähköenergiaa vuodelle 2016. Kasvua edellisen vuoden 187 terawattitunnista ja 31,5 prosentin osuudesta näyttäisi olevan hiukan. Tavoite 35 prosentin uusiutuvan sähkön osuudesta vuonna 2020 näyttäisi olevan hallinnassa.

Uusiutuvat energianlähteet olivat seuraavat:

Avomeri-tuulivoima 13 TWh " kasvua 57% vuodesta 2015
Maa-tuulivoima 67 TWh " laskua 6% vuodesta 2015
Aurinkosähkö 38 TWh " laskua 1% vuodesta 2015
Vesivoima (sisältäen pumppuvarastot) noin 22 TWh " kasvua 13%
Biomassa ja jäte 52 TWh " kasvua 3%
Geotermaali sähköntuotanto 0,2 TWh " kasvua 12% vuodesta 2015
Yritetään pärjätä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 27.02.18 - klo:12:26
+ 1

Olen nyt parhaimpaan talven pakkaskauteen päässyt päivällä kaupunkiajossa alle 5l kokonaiskulutukseen, jopa 5% virhe huomioon ottaen.
Millä edes likikään samankokoisella bensavehkeellä pääsee samoihin lukemiin kaupungissa ?  ::)
Itse ajelen GTE:llä lähes aina bensankulutuksella 0 l/100km.

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 27.02.18 - klo:13:29
Tekninen tosiasia on, että bensiinimoottorin hyötysuhdetta on aika vaikeata saada dieseliä paremmaksi, vaikka olisi kuinka hyvä mielikuvitus.

Ei kai tuohon enää mielikuvitusta tarvita, vaan tuossa on oltu jo pitkään laskutikkuvaiheessa. Mazdahan on luvannut tuoda markkinoille puristussytytteiset bensaa polttavat moottorit lähitulevaisuudessa. Jo tällä hetkellä Toyotan atkinsonit toimivat varsin korkealla hyötysuhteella käytännön ajossa. Dieseleiden kehittyminen on ollut hidasta ja nyt se taitaa olla jo ohi. Sekään ei helpota, että päästöt pitäisi hallita testilaboratorion ulkopuolellakin.

Lainaus käyttäjältä: BMF - 27.02.18 - klo:15:05
Hauskinta tässä on se että nyt "kusasevat vielä omille kengilleen" taloudellisessa mielessä tässäkin dieseleiden lyttäämisessä.

Itse näen kyllä niin, että tulevaisuutta ei kannata missään nimessä laskea dieseleiden varaan, vaan nyt on rohkeasti lähdettävä kehittämään tulevaisuuden teknologioita. Edes saksalaisille valmistajille nuo dieselit eivät ole enää kovinkaan merkittävä tekijä ja Euroopan ulkopuolella ne ovat hyödyttömiä. Voi olla, että vielä hetken dieseleiden myyminen olisi ollut hyvä bisnes, mutta pitkällä tähtäimellä olennaisempaa on valmistautua teknologian muuttumiseen.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 27.02.18 - klo:15:47
Mazdahan on luvannut tuoda markkinoille puristussytytteiset bensaa polttavat moottorit lähitulevaisuudessa.
Mazda lupasi alunperin tuoda puristussytytteisen bensakoneen. Vuosi sitten luvattiin tuoda puristussytytteisen bensakone, joka käynnistetään kipinäsytytyksen avulla. Viimeisin lupaus on puristussytytteinen bensakone, jonka palamista avustetaan jatkuvasti kipinällä. Saa nähdä mikä liukuhinan päästä tulee lopulta ulos..

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 27.02.18 - klo:15:47
Dieseleiden kehittyminen on ollut hidasta ja nyt se taitaa olla jo ohi.
Dieselit otti merkittävän kehitysharppauksen kun common rail ruiskutus tuli markkinoille ja sen jälkeen jokainen moottorisukupolvi ollut edeltäjäänsä selvästi parempi. Bensa otti suuren kehitysharppauksen kun siirryttiin kaasuttimista bensan suihkutukseen ja sen jälkeen ollut aika hiljaista viime vuosiin asti kun nykyaikainen tehokas ahtaminen on saanut bensakoneen kehitykseen vauhtia. Saa nähdä pääseekö bensakoneet dieselin kanssa tasoihin kehityksessä ennen kuin molemmat tekniikat on haudattu tekniikanmuseoon..

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 27.02.18 - klo:15:47
Sekään ei helpota, että päästöt pitäisi hallita testilaboratorion ulkopuolellakin.
Onko bensakoneella joku erivapaus tähän? Ihan yhtälailla bensakoneen ja kaikkien muidenkin jotain polttavien vehkeiden pitää hallita päästöt myös laboratorion ulkopuolella. Vai meinaatko ettei mitään muita kuin dieseleitä ole optimoitu tähän asti nimenomaan NEDC testaussykliä ajatellen?
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/nedc-vs-wltp-pikkuturbot-suurimpia-haviajia
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Polouni

Kyllähän kehitys on dieselpuolella ollut melkoista jos mennään 80-luvun lopulle ja 90-l alkuun. Silloin alkoivat muuttua turbojen kanssa ja esim. Seatin Ibizat meni 1.9 tdi:llä todella vähällä löpöllä. Noita Ibiza farkkuja myytiinkin ihan kiitettävästi. Bensiinipuolella on toki myös vääntö ja tehot nousseet, mutta suhteessa suorituskykyyn ja kulutukseen mielestäni diesel on aivan eri laite kuin tuolloin. Tietysti raflaavaa puhua mersun 200D tai  vw 1.9 ilman turboa, mutta tuollaisia disukat kuitenkin olivat. Bensat sai sentään kulkemaan kaasulla ja vaihteilla eikä kulutus normikoossa 1.3-1.6 ollut mikään huikea.
Nykyisin autonvalmistajilla täytyy tietysti olla eri skenaarioita tulevaisuudesta. Bisneksenkään takia kannatta lukkiutua liikaa nykytilanteeseen. Saksassa tuo on todella iso asia. Vähän kuin metsäteollisuus Suomessa, vaikka ei työllistä niin paljoa, mutta kansantalouden kannalta.
Oleellista on kuitenkin mielestäni muutoksen suunta. Tällä hetkellä näyttää, että muutos dieselien suhteen on alkanut ja ainakin pienemmät autot sadaan jatkossa muilla kuin dieselmoottoreilla. Saa nähdä millä pienentävät sitten bensapuolen pästöjä ja kulutusta. Tähän mennessä vain Suzukilta on tullut pikkuautoluokkaan tuo pikkuakulla tuunattu hybridi. Tuollaisia veikkaan tulevan lisää jatkossa.

BMF

#1401
Suomessa päästöjen parantaminen pitäisi aloittaa autokannan "nuorennusleikkauksella". Valitettavasti suurimmalle osalle Suomen kansalaisista tämä tulee liian kalliiksi tällä nykyisellä verotuksella ja suuri osa ei luovu omasta nokipannusta millään ihan periaatteesta.

Eli pitäisi tehdä isompia päätöksiä ja lakimuutoksia että saataisiin muutoksia. Vanhat autot paalaamoon ja sitten mietitään vasta ajetaanko dieselillä, sähköllä vai pelletillä....

Kaikki tietää miten asiat on nyt ja miten ne pitäisi olla, mutta mitään ei tässä persaukisessa vatulointivaltiossa saada aikaiseksi.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Geoman

Mikäli Euro 5 ja vanhempien dieselien määrään halutaan puuttua pitäisi ensin rajoittaa käytettynä tuotavien dieselien tuontia. Kyllähän dieselien hinnat ovat laskeneet ja varsinkien autoliikkeiden hyvitykset niistä ovat alentuneet.

Linja pitäisi valita ja pysyä sen takana.

jt

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 27.02.18 - klo:13:29
Onhan mielenkiintoista kun pelkästään "eurooppalaisen ilmiön" pohjalta asia (= diesel-moottori) ollaan saatu näin dramaattiseksi. Tekninen tosiasia on, että bensiinimoottorin hyötysuhdetta on aika vaikeata saada dieseliä paremmaksi, vaikka olisi kuinka hyvä mielikuvitus.
Asia menee henkilöautodieselin osalta hieman mutkikkaammaksi kun otetaan huomioon päästöjen puhdistuksen vaatima tekniikka ja moottorin optimointi eri parametrien osalta (hyötysuhde, teho, kestävyys (+paino), päästöt, kustannukset). Hiukkassuodattimien tulo lisäsi hitusen verran dieselien kulutusta, mutta tuskin kukaan tosissaan lähtee niitä haastamaan, ilman hiukkassuodattimia hiukkaspäästöt ovat nimittäin kohtuu dramaattisia. Toinen seikka on hyötysuhde vs NOx-päästöjen optimointi. Hyötysuhdetta nostettaessa palolämpötilat tuppaavat kasvamaan ja se taas kasvattaa NOx-päästöjä. EGR on toinen esimerkki, pyöritetään pakokaasua takaisin päästöjen ja ilmaylimäärän pienentämiseksi. Käytännössä näiden optimointien lopputuloksena henkilöautodieseli ei pysty lunastamaan suurinta mahdollista potentiaaliaan hyötysuhteen osalta.

Kaikkein pienimmän auto-luokan dieselit tulevat katoamaan (moni valmistaja jo nyt luopunut), koska uusimpien päästönormien tavoittaminen on toki mahdollista, mutta maksaa niin paljon että ratkaisun kilpailukykyisyys huomattavasti kehittyneisiin bensakoneisiin, esim. näihin pikku-bensaturboihin on heikko. Samoin kulutusetukin on pienentynyt ja vielä kun huomioidaan että dieselin CO2 per litra on suurempi kuin bensan, niin samoihin CO2-lukemiin pääseminen vaatii jo pienempää kulutusta.

Mutta ei diesel raskaalla puolella ole vielä pitkään aikaan häviämässä mihinkään. Oletteko kuulleet vaikkapa bensiinikäyttöisestä isosta laivasta? :). Esim. laivapuolella keskipitkällä matkalla dieseleitä ei uhkaa oikeastaan kuin kaasu, mutta valtameriliikenteessä kaasuterminaalien ulkopuolella diesel puksuttaa vielä pitkään. Näissä sovelluksissa paino ja tila eivät ole ongelma, samoin puhdistusjärjestelmän hinta suhteessa muuhun koneeseen lienee kohtuullinen ja eivät taida puhdistusnormitkaan kaikilla merialueilla vastata tiukkuudessa EU:n normeja..Hyötysuhteissa näissä laivamoottoreissa taidetaan jo tavoitella 50% tasoa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Polouni

Polittiset päätökset ovat tärkeitä. Sekä kepin, että porkkanan muodossa. Selvästi lisää maksuja ja veroja saastuttavimmille ainakin portaittain nousevasti, joukkoliikenteen hintojen pitämistä alhaalla, autoveron laskemista, ilmaista pysäköintiä jne. Ja ennenkuin joku muistuttaa, että Suomi on pitkien etäisyyksien maa, niin pitäisi keskittyä kaupunkeihin. Kyllä raskas liikenne ja pitkien etäisyyksien Suomi edelleen dieseliä käyttää ehkä pitkänkin aikaa. Kaupungeissa ne suuret ongelmat ovat jo Suomessakin. Ja koko EU:n alueella puhutaan noin 400 000 kuolemasta, jotka liittyvät pienhiukkas- ja typpipäästöihin. Vaikka kaikki eivät tietenkään johdu dieselistä, niin kannattaahan asioille oikeasti tehdä jotain.
Politiikan huono puoli nykyisin on lyhytjännitteisyys ja kannatusluvut. Kukaan ei pysty tekemään selkeitä ja pysyviä päätöksiä tuijottaessaan kannatuslukujaan ja pelätessään kansan reaktioita. Hyvä esimerkki on tuo työttömiin kohdistuva uusi aktiivimalli. Kun toinen haluaa muuttaa jotain, niin poliittiset vastustajat lupaavat poistaa sen jos pääsevät valtaan. Ottamatta tässä kantaa onko kelle hyvä kelle huono. Samalla populistit lupaavat helppoja ratkaisuja vaikeisiin asioihin. Esim. EU on pelkästään huono asia ja eroamalla kaikki muuttuu. Ihmisellä on joku ihmeelinen tarve uskoa johonkin helppoon ratkaisuun, joka hoitaa kaiken vaikka pitäisi mennä eteenpäin monella rintamalla.
Siksi pitäisi olla myös bisnespuolen etu osallistua muutokseen. Sitten kun meille on tarjolla myös valmistajan kannalta kannattavia volyymimalleja, jotka vähentävät päästöjä ja kulutusta emme tarvitse enää niin paljoa haittaveroa tms.

passo_s

Saksan päätös aiheuttaneen sen että käytettyjä Euro 5 dieseleitä alkaa virrata Saksasta Suomeeen.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 27.02.18 - klo:17:45
Onko bensakoneella joku erivapaus tähän? Ihan yhtälailla bensakoneen ja kaikkien muidenkin jotain polttavien vehkeiden pitää hallita päästöt myös laboratorion ulkopuolella. Vai meinaatko ettei mitään muita kuin dieseleitä ole optimoitu tähän asti nimenomaan NEDC testaussykliä ajatellen?
En tietenkään tuollaista meinaa ja varmaan siksi en sellaisesta kirjoittanutkaan. Päästöjen hallinta on vain bensakoneissa paljon helpompaa, koska hiukkasia ja NOx-pästöjä syntyy vähemmän. Kulutuksen optimointi testisykliin on yksi asia, mutta toinen onse, että dieselien valmistajat ilman poikkeuksia ovat tuoneet markkinoille moottoreita, jotka kadulla tupruttelevat mittausnoormissa hyväksyttyyn rajaa verrattuna kertaluokkaa enemmän. Ei liene ihan sattumaa, että osa valmistajista on jo siirtynyt eteenpäin dieseleistä. Volkkarinkin piti esitellä uusi dieselmottorisukupolvi jo hyvän aikaa sitten, mutta sekin jäi sitten esittelemättä.

LainaaDieselit otti merkittävän kehitysharppauksen kun common rail ruiskutus tuli markkinoille ja sen jälkeen jokainen moottorisukupolvi ollut edeltäjäänsä selvästi parempi.
Ja paljonko se dieseleiden hyötysuhde on parantunut vaikka vuosituhannen vaihteen pumppareista?

Polouni

Kyllä diesel otti tuon suuren harppauksen 90-luvulla turbojen myötä. Sen jälkeen toki parantunut, mutta askeleet lyhyempiä. Päästöjen suhteen tilanne onneksi paljon paremmin nyt uusissa. Uutuuksien suhteen täytyy muista myös mielikuvat ja brändi. Eivät valmistajat huvikseen tuo esille koko ajan uusia suunnitelmia ja protoja, joilla ei ole välttämättä mitään yhteyttä lähitulevaisuuteen. Markkinoinnilla on nykypäivän individualistisessa maailmassa valtava merkitys. Poikkeuksena kyllä Toyota profiloi itseään erittäin paljon vihreydellä ja on myös mallistossaan tehnyt sen kunnolla.

BMF

Keskiviikon kevennyksenä työpaikan pihaan palautettiin juuri firman leaffi lavetilla ,kun oli hyytynyt matkan varrelle..   ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

vasara

Lainaus käyttäjältä: BMF - 28.02.18 - klo:11:20
Keskiviikon kevennyksenä työpaikan pihaan palautettiin juuri firman leaffi lavetilla ,kun oli hyytynyt matkan varrelle..   ;D
Akut ja pakkanen ei sovi yhteen.. sen huomaa ilman sähköautoakin vaikkapa kännykän tai kameran kanssa  :-\

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy