Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 02.12.17 - klo:14:35
Ilmeisesti ihan reippaat kilometrit ko. autossa / jokin tunnettu ongelmakone? paljon ajettuja bensa-autojakaan autokauppiaat 'eivät ota vaihdossa', kuin ns. 'ilmaiseksi'. Sama koskee tiettyjä ns. ongelma-autoja pienemmilläkin kilometreilla. Myyjä pelkää jatkomyynnin vastuita ja laskee esim. koneremontin hinnan valmiikiksi hintaa alentavana tekijänä.
=>Jos myyjä kysyy ostajan arviota omasta vaihdokistaan ja se heittää tolkuttomasti siitä, mitä liike on valmis hyvittämään, niin kauppaa ei haluta edes ehdottaa.


2015vm 184hv fr Leon kyseessä. 100tkm ajettuna. Ilmeisen huono auto tarjottaessa vaihdossa.
Octavia BKD

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Visa - 02.12.17 - klo:14:37
Käytetyn ostajalla markkinat nyt :)

Kesällä ostettiin kakkosautoksi automaattidieselfarmari, mittarissa alle 60tkm, ikää vuosi. Autoliikkeestä ostaessa lähes -40% uuden (ihan hyvä tarjous oli uudestakin) hinnasta. Ei kuulema oikein kauppa käy sanoi myyjä... Mietittiimpä vaan, että mikä oli ollut hyvityshinta kun edellinen omistaja oli vaihdossa antanut ;)

Käteiskaupalla kun osti dieselfarkun, niin hinnasta sai tingattua yli 15% pois. En edes yrittänyt vanhaa dieselfarkkua laittaa liikkeeseen vaihdossa. Itse myymällä sain melkein 4000 euroa enemmän mitä liike olisi tarjonnut.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 02.12.17 - klo:15:52

2015vm 184hv fr Leon kyseessä. 100tkm ajettuna. Ilmeisen huono auto tarjottaessa vaihdossa.
Ai että kyllä se ainaki mun valinta ois ollu tän 1.4tsi sijaan jos varaa olisi ollut.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jt

Lainaus käyttäjältä: Jaska_K - 30.11.17 - klo:18:54
Ja hyvä dokkari oli Ulkolinjan "Villiä menoa valtamerillä", mutta valitettavasti sen katsominen ei onnistu Areenasta enää. Kuitenkin, siinä mainittiin seuraavat faktat:
Valtamerirahtialuksessa polttoaineena käytetään muuhun kelpaamatonta bunkkeriöljyä. Ã,,ärimmäisen likaista, rikkipitoista.
Yksi laiva tuottaa yhtä paljon päästöjä kuin 50 miljoonaa autoa ja merillä kulkee 60 000 alusta.
Tuossa on muuten ennuste NO2-pitoisuuksista, arvioitu eri satelliiteista. Näkee hyvin kyllä laivaliikenteen (ennustetut) päästöt esim. Välimerellä.
http://www.esa.int/spaceinimages/Images/2017/10/Nitrogen_dioxide_forecast. Sentinel satelliitin kuvia löytyy tuolta lisää ketä kiinnostaa: http://www.esa.int/spaceinimages/Missions/Sentinel-5P. Tarvis varmaan vastaavan "dieselhuijaus" kohun merillekin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

BMF

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: BMF - 07.12.17 - klo:07:27
Siitä tikkatauluksi uutta kuvaa tulostamaan:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005480635.html

Aika kova tuomio. Suomessa olisi saanut kultaisen kädenpuristuksen  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a4b8

mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

TDiih

Saksalainen järjestö on omissa mittauksissa huomannut, että BMW:n puhdistuslaitteet sammutetaan kierroksien ollessa yli 3000rpm.
http://europe.autonews.com/article/20171205/ANE/171209886?template=mobile02&X-IgnoreUserAgent=1
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.12.17 - klo:09:31
Laskussasi rajapäästövaikutus oli huomioitu kyllä sähköautolle arviomalla rajatuotannon tapahtuvan maakaasulla, joka on mielestäni ihan oikealla hehtaarilla oleva arvio. Sen sijaan biokaasuautolle laskit päästöksi pyöreän nollan, vaikka se autoiluun käytetty ja muualta pois otettu biokaasu hyvinkin voidaan korvata esimerkiksi edellisen tavoin maakaasulla.
Tämä on huomioitu eri skenaarioissa siten että ensimmäisessä biokaasu menee autoon ja seuraavassa se käytetään energian tuotannossa, mutta se toinen auto liikkuu sitten täysfossiilisilla (eli joko maakaasulla tai sitten ihan bensalla/dieselillä). Siitä huolimatta kokonaispäästöt ovat "rajapäästöskenaariossa" yli puolet pienemmät.

Laskelma on toki yksinkertaistus, eihän sellaista energiantuotantoa ole olemassakaan jonka kokonais-CO2 on 0g/per kWh (tai km), niin tuulivoima, vesivoima kuin biokaasukin aiheuttavat päästöjä, mutta päästöjen määrä on niin pieni että tätä laskelmaa se ei heilauta suuntaan tai toiseen. (suuruusluokka tyyliin 5g/km). Toinen parametri mikä on myös ignoroitu on autojen tuotannon päästöt, täyssähköauton akut aiheuttavat enemmän ympäristökuormaa vs tavanomaiset autot. Sitten vielä sähköntuotantoverkon dynamiikka eri vuoden ja vuorokauden aikoina, mukaanlukien tuuli&vesi-olosuhteet ja näistä johtuva tuotannon CO2-kuorman eläminen.. Erittäin tarkan laskelman tekeminen/mallintaminen voisi olla esim. hyvä kandityö vaikkapa jollekin aiheesta kiinnostuneelle ympäristötekniikan alan opiskelijalle, vink vink ;). Tähän vielä voisi ottaa ekonomi-ulottuvuuden ja mallintaa miten saadaan tietyllä taloudellisella panoksella realistisesti suurimmat päästövähennykset - siinäpä tutkimista.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Nyt kuuluuu kummia. Volkkarin johtaja haluaa siirtää Saksan dieseleiden kehittäjille  maksamat tuet parempaan käyttöön ympäristöystävällisempiin teknologioihin. Hän haluaisi vieläpä kieltää vanhat dieselit kapunkien keskustoissa. On siinä melkoinen muutos siihen verrattuna, että pari vuotta sitten vielä mietittiin vain sitä, että miten kusetetaan mahdollisimman halvalla dieseleitä normitestien läpi. Kyllä tämä arkku alkaa olla naulattu kasaan.

https://tekniikanmaailma.fi/volkswagenin-paajohtaja-dieselkommentista-nousi-pieni-sensaatio-saksassa-ansaitsisi-nobel-palkinnon/?shared=809870-d6766a73-500


joukose

Oho..tota voidaan kyllä jo sanoa uutiseksi teräksenharmaaa..vaikkakin tilaan saksasta vanhan dieselin muutaman kuukauden päästä on tämä minulle ilouutinen koska ostokseni hinta vain laskee...toisen etu on toisen tappio vai mitenkäs se nyt meni...
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

teräksenharmaa

Toivottavasti tuolla dieselillä tulee olemaan vielä jotain arvoa siinäkin vaiheessa, kun tulee aika vaihtaa se jonhonkin muuhun.

V60

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.12.17 - klo:12:52
Toivottavasti tuolla dieselillä tulee olemaan vielä jotain arvoa siinäkin vaiheessa, kun tulee aika vaihtaa se jonhonkin muuhun.

No joo. Tapauskohtaista tietenkin mutta kun itsellä on aikeissa pitää nyt 2v vanhaa dieseliä 10v asti niin sen hetkinen arvo ei oikeastaan juuri kiinnosta. Mikä lienee nyt 2-vuotiaan sähköauton arvo v.2025?
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Geoman

https://www.is.fi/autot/art-2000005485584.html

Jos oikein tulkitsin yllä olevan ympäristöneuksen Esa Tommilan mielipiteen, niin biopolttoaineen valmistus esim. Kaid:in tehtaalla Kemissä kuluttaa enemmän energiaa kuin mitä polttoaineesta saadaan energiaa, hyötysuhde 0,78 eli yhden kcal tuottamiseen tarvitaa 1,28 kcal energiaa? Laitos tuottaa 6taloudellisesti vain kun siihen pumpataan verorahoja - ne kun ovat ilmaisia.

Eiköhän odotella kun asiat selkiää (metsanomistajien ahneus ja tietämättömyys, poliitikkojen tietämättömyys).

Rumasti todettu, mutta miten tieto bioenergiasta voi olla näin epätodellista ja ristiriitaista?

joukose

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.12.17 - klo:12:52
Toivottavasti tuolla dieselillä tulee olemaan vielä jotain arvoa siinäkin vaiheessa, kun tulee aika vaihtaa se jonhonkin muuhun.

Taitaa vaihto olla mielessä aika pitkän aikaa kun 5 v vanhalla autolla on tehdastakuuta jäljellä viellä 10 v jos olet joskus kuullut autoista joissa on 15 v tehdastakuu, teräksenharmaa. No tietty voihan se vaihto tulla mieleen vaikka 6 kk kuluttua jos ei mellytäkkään. Uskon että saan siitä suomessa enemmän vielä 6 kk kuluttua kuin mitä makso saksassa.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

joukose

#1065
Saksassa jo tehtaat pysäyttelee diesel autojen valmistusta.
Siis linja seis ja uusia dieseleitä ei tehdas pukkaa.
Koskee vain Porschen yhtä mallia mutta samaan VAG konserniin tämäkin kuuluu.
Kysymys kuuluu koska muut suuremmat valmistajat alkavat tekemään samaa.
Onko muilla Saksasta saatua tietoa? :o
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 11.12.17 - klo:13:20
https://www.is.fi/autot/art-2000005485584.html

Jos oikein tulkitsin yllä olevan ympäristöneuksen Esa Tommilan mielipiteen, niin biopolttoaineen valmistus esim. Kaid:in tehtaalla Kemissä kuluttaa enemmän energiaa kuin mitä polttoaineesta saadaan energiaa, hyötysuhde 0,78 eli yhden kcal tuottamiseen tarvitaa 1,28 kcal energiaa? Laitos tuottaa 6taloudellisesti vain kun siihen pumpataan verorahoja - ne kun ovat ilmaisia.

Rumasti todettu, mutta miten tieto bioenergiasta voi olla näin epätodellista ja ristiriitaista?
Biopolttoaineiden järkevyys riippuu vain valtavasti siitä, mistä sitä polttoainetta aletaan tekemään. Esimerkiksi sopivista jätteistä saadaan tehtyä pieniä määriä dieselin korviketta hyvällä hyötysuhteella, mutta nämä puupohjaiset viritykset ovat samaa sarjaa monien muiden biopolttoaineiden kanssa eli hyvin heikkoja energiataseeltaan. 

Lainaus käyttäjältä: joukose - 11.12.17 - klo:13:36
Taitaa vaihto olla mielessä aika pitkän aikaa kun 5 v vanhalla autolla on tehdastakuuta jäljellä viellä 10 v jos olet joskus kuullut autoista joissa on 15 v tehdastakuu, teräksenharmaa. No tietty voihan se vaihto tulla mieleen vaikka 6 kk kuluttua jos ei mellytäkkään. Uskon että saan siitä suomessa enemmän vielä 6 kk kuluttua kuin mitä makso saksassa.

Jos ottaa pitkän tuomion, niin sittenhan arvon alenemalla ei tosiaan ole oikein mitään väliä.

Lainaus käyttäjältä: joukose - 12.12.17 - klo:10:19
Saksassa jo tehtaat pysäyttelee diesel autojen valmistusta.
Siis linja seis ja uusia dieseleitä ei tehdas pukkaa.
Koskee vain Porschen yhtä mallia mutta samaan VAG konserniin tämäkin kuuluu.
Kysymys kuuluu koska muut suuremmat valmistajat alkavat tekemään samaa.
Onko muilla Saksasta saatua tietoa? :o

Mistähän tämä tieto on lähtöisin? En oikein jaksa uskoa, että erikseen dieselautojen valmistusta pysäytettäisiin, koska samasta linjasta tulee läpi kaikki versiot ja yleensä muitakin malleja. Toki jos mallin kysyntä ylipäätään on nihkeää, niin silloin linjan pysäytys voi tulla kyseeseen.

V60

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 11.12.17 - klo:13:20
https://www.is.fi/autot/art-2000005485584.html

Jos oikein tulkitsin yllä olevan ympäristöneuksen Esa Tommilan mielipiteen, niin biopolttoaineen valmistus esim. Kaid:in tehtaalla Kemissä kuluttaa enemmän energiaa kuin mitä polttoaineesta saadaan energiaa, hyötysuhde 0,78 eli yhden kcal tuottamiseen tarvitaa 1,28 kcal energiaa? Laitos tuottaa 6taloudellisesti vain kun siihen pumpataan verorahoja - ne kun ovat ilmaisia.

Eiköhän odotella kun asiat selkiää (metsanomistajien ahneus ja tietämättömyys, poliitikkojen tietämättömyys).

Rumasti todettu, mutta miten tieto bioenergiasta voi olla näin epätodellista ja ristiriitaista?

No miltäs tuulivoimatuki sitten maistuu?
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/haamuraja-lahestyy-suomalaiset-maksaneet-tuulivoiman-tukea-kohta-puoli-miljardia-6684153

"Suomalaiset veronmaksajat ovat tukeneet tuulivoiman tuottajia jo lähes 490 miljoonalla eurolla.

Vuonna 2011 käyttöönotettu tukijärjestelmä nielaisee vuosi vuodelta enemmän rahaa. Tänä vuonna tukea maksettaneen selvästi yli 200 miljoonaa euroa.

Kuuden ensimmäisen kuukauden aikana tukea on maksettu 111 miljoonaa. Vuodesta 2011 lähtien tukea on maksettu yhteensä 485 miljoonaa euroa. "

Muutenkin sähköntuotannon vihertäminen laajemmassa mitassa taitaa olla vähän niin ja näin:
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.213907

"Saksan suuri energiakäännös, jossa luovutaan ydinvoimasta, ei ole juuri vähentänyt rusko- ja kivihiilen tai maakaasun käyttöä.

Maan valtavissa rusko­hiilikaivoksissa riittää raaka-­ainetta ja sitä myös käytetään, kun ydinvoimaa pitää korvata jollakin."



BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

V60

Ja kun puun energiakäytöstä mussutetaan niin kannattaa muistaa että Suomen kokonaisenergiankulutuksesta katetaan tällä hetkellä 26% puupohjaisilla polttoaineilla. Liikennepolttoaineisiin ei tietenkään metsäbiopolttoaineet optimaalisin ratkaisu mutta tuo toisaalta työtä ja toimeentuloa kotimaahan. Sekin kannattaa viherhurmoksessa pitää mielessä.

VTT on myös todennut että yleisesti biopolttoaineet ovat ainakin välivaiheen ratkaisuna hyvä juttu.

https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/tutkimus-todistaa-biopolttoaineet-edullisin-vaihtoehto-paastovahennyksiin-ei-vaadi-autokannan-massiivista-uudistamista-6627056
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Hesse

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.12.17 - klo:10:33
Mistähän tämä tieto on lähtöisin? En oikein jaksa uskoa, että erikseen dieselautojen valmistusta pysäytettäisiin, koska samasta linjasta tulee läpi kaikki versiot ja yleensä muitakin malleja. Toki jos mallin kysyntä ylipäätään on nihkeää, niin silloin linjan pysäytys voi tulla kyseeseen.
Porsche Cayennen 3-litraisen dieselmallin valmistus keskeytettiin viime kesänä Leipzigin tehtaalla liikenneministeri Dobrindtin mahtikäskyllä. Sinänsä varmaan helppo päätös, koska seuraajamalli oli juuri tulossa tuotantoon, jota ei taas enää saa dieselinä.

joukose

Kannattaa olla kontakteja joka suuntaan niin tietoa on. Eli nyt pysähtyi diesel Panamerojen valmistus. Voit soittaa vaikka Porsche centeriin saksaan niin siellä jo tietävät koska siellä ei enää myydä dieselinä. En tiedä mitä myyjien ostolistat näyttää mutta toivottavasti jo päivittyneet niin ei tule asiakkaille pettymyksiä.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.12.17 - klo:10:18
Nyt kuuluuu kummia. Volkkarin johtaja haluaa siirtää Saksan dieseleiden kehittäjille  maksamat tuet parempaan käyttöön ympäristöystävällisempiin teknologioihin. Hän haluaisi vieläpä kieltää vanhat dieselit kapunkien keskustoissa. On siinä melkoinen muutos siihen verrattuna, että pari vuotta sitten vielä mietittiin vain sitä, että miten kusetetaan mahdollisimman halvalla dieseleitä normitestien läpi. Kyllä tämä arkku alkaa olla naulattu kasaan.

https://tekniikanmaailma.fi/volkswagenin-paajohtaja-dieselkommentista-nousi-pieni-sensaatio-saksassa-ansaitsisi-nobel-palkinnon/?shared=809870-d6766a73-500
Saksassa, kuten Suomessa, siis kyse siitä, että diesel polttoainetta verotetaan kevyemmin. Suomessahan homma sitten 'tasataan' erillisellä käyttövoimaverolla.
Eihän tuo nyt vielä mikään naula ole arkkuun. Tavan autoilijalle diesel polttoaineen veron nosto ei tarkoita sitä eikä tätä.. raskas liikenne sitten toinen juttu ja sillä puolella disukalle ei ole korvaajaa näköpiirissä.

Täällä vähemmän ajavat maksavat dieselöinnistä käytännössä enemmän veroja / vuosi kuin bensakuskit.. dieselin ja bensan hintaero ei kohtuu tankkausmäärillä kata käyttövoimaveroa => Esim. omasta näkökulmasta dieselin ja bensan verot saisi olla samat ja vastaavasti käyttövoimavero pois.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 12.12.17 - klo:12:02
Ja kun puun energiakäytöstä mussutetaan niin kannattaa muistaa että Suomen kokonaisenergiankulutuksesta katetaan tällä hetkellä 26% puupohjaisilla polttoaineilla. Liikennepolttoaineisiin ei tietenkään metsäbiopolttoaineet optimaalisin ratkaisu mutta tuo toisaalta työtä ja toimeentuloa kotimaahan. Sekin kannattaa viherhurmoksessa pitää mielessä.

VTT on myös todennut että yleisesti biopolttoaineet ovat ainakin välivaiheen ratkaisuna hyvä juttu.[/url]

Ei kannata sotkea puun polttamista ja puusta tehtyjen negatiivisen energiataseen biopolttoaineiden polttamista huonon hyötysuhteen polttomoottorissa toisiinsa. Ilmaston ja päästöjen kannalta tuollaiset  biopolttoaineet ovat huono juttu, mutta osaoptimoinnin peruslakeja kunnioittaen tietenkin voidaan väittää muka liikenteen päästöjen vähenevän helposti ja halvalla, vaikka kokonaispäästöt olisivatkin pienemmät ihan vain polttamalla fossiilipohjaisia polttoaineita liikenteessä.

Lainaus käyttäjältä: joukose - 12.12.17 - klo:13:40
Kannattaa olla kontakteja joka suuntaan niin tietoa on. Eli nyt pysähtyi diesel Panamerojen valmistus. Voit soittaa vaikka Porsche centeriin saksaan niin siellä jo tietävät koska siellä ei enää myydä dieselinä. En tiedä mitä myyjien ostolistat näyttää mutta toivottavasti jo päivittyneet niin ei tule asiakkaille pettymyksiä.
Panameran dieselmalli poistui myynnistä jo elokuussa päästöepäselvyyksien jälkeen. Porschella ja Audilla oli ainakin tuolloin aika tavalla aiheesta jäsentenvälistä vääntöä. Tämä ei kuitenkaan ole pysäyttänyt linjaa, jolla Panameraa valmistetaan.
Lainaus käyttäjältä: V60 - 12.12.17 - klo:11:47
No miltäs tuulivoimatuki sitten maistuu?

"Saksan suuri energiakäännös, jossa luovutaan ydinvoimasta, ei ole juuri vähentänyt rusko- ja kivihiilen tai maakaasun käyttöä. Maan valtavissa rusko­hiilikaivoksissa riittää raaka-­ainetta ja sitä myös käytetään, kun ydinvoimaa pitää korvata jollakin."
Energiateollisuudelle tuet maistuvat ja ovat aina maistuneet riippumatta siitä, mikä on kulloinkin energian lähde. Iman uusiutuvien rakentamista Saksan ydinvoimaloiden alasajo olisi lisännyt massiivisesti fossiilisten käyttöä.

joukose

Minulle yritettiin myydä vielä viime viikolla saksasta uutta diesel panameraa. Käytetty olisi kelvannut mutta hupsista eilen päädyinkin uuteen diesel audiin eli laitoin panoksia vähän rutkemmin riskipuolelle. Totta kai linja pyörii kun samalla linjalla tehdään bensavehkeet joita Posche on aina suosinut. Minun arvioni on että saksassa tehdään muutenkin bensaversioita sitten vaan enemmän jos diisseliversiota pukataan maailmalle vähemmän.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"


-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


V60

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.12.17 - klo:16:51
Ei kannata sotkea puun polttamista ja puusta tehtyjen negatiivisen energiataseen biopolttoaineiden polttamista huonon hyötysuhteen polttomoottorissa toisiinsa. Ilmaston ja päästöjen kannalta tuollaiset  biopolttoaineet ovat huono juttu, mutta osaoptimoinnin peruslakeja kunnioittaen tietenkin voidaan väittää muka liikenteen päästöjen vähenevän helposti ja halvalla, vaikka kokonaispäästöt olisivatkin pienemmät ihan vain polttamalla fossiilipohjaisia polttoaineita liikenteessä.

Biopolttoaineiden markkinat kuitenkin kasvavat ja Nestekin tekee kovaa tulosta biodieselillä. Eikä UPM:llä myöskään näytä huonosti menevän.
https://yle.fi/uutiset/3-9959008
http://www.upmbiopolttoaineet.fi/tuotteet/upm-bioverno-diesel/Pages/Default.aspx

Toisen sukupolven biopolttoaineilla voidaan saavuttaa jopa 70-80 %:n vähennys kasvihuonekaasujen päästöissä fossiilisiin vertailupolttoaineisiin nähden, kun sekä tuotanto- että käyttöketju huomioidaan.
Pitää älytä se, että vaikka primäärienergian kulutusta ei kovin paljon voi vähentää korvaamalla fossiilisia biotuotteilla, raakaöljyn kulutusta voidaan vähentää, koska vain pieni osa biopolttoaineiden tuotantoketjussa kulutetusta energiasta on tyypillisesti peräisin raakaöljystä.
Esim. Ã,,änekosken biotuotetehdas tuottaa tarvitsemastaan energiasta lähes 80 prosenttia uusiutuvalla energialla.

Tuuli- ja aurinkovoima on kokonaisuuden kannalta tällä hetkellä hyvin olematon. Lisäksi tuulivoimaan pumpattuja rahoja menee ulkomaisten sijoittajien taskuihin seuraavien vuosien aikana 0,5 mrd euroa. Aika näyttää miten tuulivoiman käy kun tukisysteemi ajetaan alas.

Hyvä että tekijöitä riittää kotimaisille biotuotteille ja tällä tavoin saadaan työtä ja toimeentuloa kotimaahan.



BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

vasara

^Biopolttoaineilla on noita mainitsemiasi hyviä puolia. Mutta vastaavasti biodieselillä kovan tuloksen teon edellytyksena on se kevyempi verotus. Kansantalouden kannalta tämä 'tuki' on kuitenkin edullisempi, kuin tuulivoiman osalta.. jonka toitkin esiin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.12.17 - klo:17:53
Miten Toyotan tuotantovaikeudet liittyvät tähän palstaan?

Miten ei yhden maailman suurimman autojenvalmistajan diesel linjaus liity keskusteluaiheeseen "Dieselin aika on ohi"?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy