Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: dadaismi - 27.03.17 - klo:09:10
Tässä Chevrolet Bolt EV:n huolto-ohjelma. Mitäs ajatuksia luulette tällaisen tulevaisuuden herättävän Laakkosella jossa on totuttu vaihtamaan dsg ja jakopää kuluttajan laskuun tietyin väliajoin?

https://my.chevrolet.com/content/dam/gmownercenter/gmna/dynamic/manuals/2017/Chevrolet/BOLT%20EV/Maintenance%20Schedule.pdf

Tuo on kyllä mielenkiintoinen seikka pohdittavaksi. Jarrunesteet varmaan täytyy uusia ja sisäilman suodattimet kuten tähänkin saakka sekä tietysti ns. valohoito, mutta kyllä tosiaan on laihoja vuosia edessä huoltopuolella, joka taitaa tällä hetkellä olla se tuottoisin osa businesta. Valmistajat toki voivat liiketoimintaa ylläpitään olla ylenmäärin karsimatta huoltokohteita. Turvallisuudella voi jotain ehkä perustella.

Millainen on vaikkapa e-Golfin huolto-ohjelma?


vwmies

Niin, nykyautojen pitäisi olla vähemmän huoltoa vaativia kuin vanhempien automallien (esim. 55v. sitten alapallonivelien rasvaus joka 5000km).
Moottoriöljytkin vaihdetaan parhaimmillaan (pahimmillaan) 30tkm välein.

Mutta auton huoltokännillä "tarkistuslista" on sitten sitäkin pidempi.... real check-in......  :o
Yritetään pärjätä.

SlowMotion

Todellisista huoltotarpeista polttis vs. sähkö en tiedä, mutta arvatkaapa, kummassa on kalliimpi huoltosopimus, Audissa vai Teslassa?

HiTecci

Kyllähän tuo sähkö poistaa systeemistä todella monta mekaanista, kuluvaa osaa ja sitä kautta myös huoltotarvetta, mutta myös mekaanisen valmistuksen kustannuksia ihan sieltä materiaaleista lähtien muotteineen yms. aina kokoonpanoon saakka ynnä kaikki kuljetus- yms. logistiikka vielä siinä välissä varastohallintoineen yms. vielä lisäksi = olemme aika paljon suuremman muutoksen äärellä kuin mitä pelkkä polttoainepumpun letkun vaihtaminen pistokkeeseen ja sähköjohtoon onkaan ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

dadaismi

Lainaus käyttäjältä: SlowMotion - 27.03.17 - klo:20:55
Todellisista huoltotarpeista polttis vs. sähkö en tiedä, mutta arvatkaapa, kummassa on kalliimpi huoltosopimus, Audissa vai Teslassa?
En tiedä. Molemmat kalliita?

Geoman

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 27.03.17 - klo:21:46
Kyllähän tuo sähkö poistaa systeemistä todella monta mekaanista, kuluvaa osaa ja sitä kautta myös huoltotarvetta, mutta myös mekaanisen valmistuksen kustannuksia ihan sieltä materiaaleista lähtien muotteineen yms. aina kokoonpanoon saakka ynnä kaikki kuljetus- yms. logistiikka vielä siinä välissä varastohallintoineen yms. vielä lisäksi = olemme aika paljon suuremman muutoksen äärellä kuin mitä pelkkä polttoainepumpun letkun vaihtaminen pistokkeeseen ja sähköjohtoon onkaan ???
Mikä sitten vanhentaa sähköauton, niin että se pitää vaihtaa? Nouseeko vai laskeeko autojen keski-ikä? Mitkä ovat sähköauton ikääntyessä turvallisuutta huonontavat asiat, niin että se pitää sen vuoksi vaihtaa?

Yksi vastaus on luonnollisesti teknisten ratkaisujen kehittyminen, toinen kyllästyminen autoon? Sähköautossa on edelleen mekaanisia kuluvia osia: ohjausnivelet, tukivarret, oven sarana, pyörän laakerit, osa sähkökomponenteista, akut...


a_jaba

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 21.03.17 - klo:12:52
Ei liittynyt. Ohjauskulma, nopeus, ilmanpaine ja käyntiaika antoivat tiedot, joiden perustella tunnistettiin testitilanne.

Jälleen väärin.. Auto tunnisti testitilanteen jo ennen virallista testiä tehtävästä ennaltamääritellystä valmisteluajosta. Tällä saatiin varmistettua, että moottorinohjainlaite oli huijausmoodissa varsinaisessa testissä jo starttaus hetkestä lähtien.

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 27.03.17 - klo:16:03
Millainen on vaikkapa e-Golfin huolto-ohjelma?

Olen kerran käynyt koeajamassa e-Golfia ja juttelin joutavia myyjän kanssa ajeluitten jälkeen. Myyjän mukaan volkkari on halunnut tehdä e-Golfista mahdollisimman samankaltaisen kuin "perinteinen" Golf ja huoltoväli on 30tkm kuten muissakin Golffeissa. Huoltoon kuuluu perinteiset renkaiden, pyyhkijänsulkien, lasinpesimen, raitisilmaputsarin ja valojen tarkastukset sekä sähköjärjestelmän testaus. Hinta huollolle oli 115e ja tästä voisi päätellä, että "huoltoon" kuluu aikaa noin 1h ja sähköjärjestelmän testaus tarkoittaa oikeasti vikakoodien lukua testerillä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 28.03.17 - klo:09:28
Sähköautossa on edelleen mekaanisia kuluvia osia: ohjausnivelet, tukivarret, oven sarana, pyörän laakerit, osa sähkökomponenteista, akut...

Toki, mutta jos laskeskelet montako yksittäistä komponenttia vaikkapa polttomoottorissa apulaitteineen ja vaihdelaatikkoineen on vs. suoravetoinen sähkömoottori, niin... Ja mitä enempi tuota softaa noihin autoihin tulee, niin sitä enempi niistä tulee "kulutuselektroniikkaa" ja niitä vaihdellaan uusiin nopeammalla syklillä = autokanta pysyy nuorena. Ajatteles vaikka töllöjä, kuinka se wanha putkikone saattoi kestää 20v, mutta nykyinen littu rupeaa jo kummasti käyttäjää korpeamaan 5v jälkeen, kyllästytään ja halutaan parempaa. Toki myös noiden kestoikä on tässä samalla laskenut, kovin moni nyky-tv tuskin näkee 10v synttäreitään, vaan tuon nopeamman "vapaaehtoisen" vaihtosyklin vuoksi onko juuri pidemmälle kestoiällekään mitään tarvetta = ihan turha on suunnitella laitetta joka kestää 20v jos jo 5v päästä kuluttaja hylkää sen kierrätykseen, eikös. No ihan sama trendi tulee aikanaan kohtaamaan myös autoja, niistä tulee kulutustavaraa ja maksetaan siitä liikkumisesta, ei niinkään enää siitä millä se tapahtuu. Ã,,äriajatuksena vaikkapa kännykän hankintahinta vs. verkko-operaattorin maksut sanotaan nyt esim. 2v aikana. Tuota kohti ollaan liikenteessäkin menossa, Bernerin esiin tuomana vaan aikataulu oli liian nopea, ajastaan liian edellä ja siksi turhan radikaali, erittäin suurta vastustusta aiheuttanut esiintulo 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 28.03.17 - klo:10:11
Jälleen väärin.. Auto tunnisti testitilanteen jo ennen virallista testiä tehtävästä ennaltamääritellystä valmisteluajosta. Tällä saatiin varmistettua, että moottorinohjainlaite oli huijausmoodissa varsinaisessa testissä jo starttaus hetkestä lähtien.
Eihän keskustelun aiheena edes ollut se, missä millä hetkellä testi tunnistettiin, vaan se, minkä tietojen perusteella tunnistus tapahtui. Ennen kuin alat korjailemaan, sinun olisi syytä tunnistaa edes asia mistä keskustellaan.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 28.03.17 - klo:10:23
Toki, mutta jos laskeskelet montako yksittäistä komponenttia vaikkapa polttomoottorissa apulaitteineen ja vaihdelaatikkoineen on vs. suoravetoinen sähkömoottori, niin... Ja mitä enempi tuota softaa noihin autoihin tulee, niin sitä enempi niistä tulee "kulutuselektroniikkaa" ja niitä vaihdellaan uusiin nopeammalla syklillä = autokanta pysyy nuorena. Ajatteles vaikka töllöjä, kuinka se wanha putkikone saattoi kestää 20v, mutta nykyinen littu rupeaa jo kummasti käyttäjää korpeamaan 5v jälkeen, kyllästytään ja halutaan parempaa. Toki myös noiden kestoikä on tässä samalla laskenut, kovin moni nyky-tv tuskin näkee 10v synttäreitään, vaan tuon nopeamman "vapaaehtoisen" vaihtosyklin vuoksi onko juuri pidemmälle kestoiällekään mitään tarvetta = ihan turha on suunnitella laitetta joka kestää 20v jos jo 5v päästä kuluttaja hylkää sen kierrätykseen, eikös. No ihan sama trendi tulee aikanaan kohtaamaan myös autoja, niistä tulee kulutustavaraa ja maksetaan siitä liikkumisesta, ei niinkään enää siitä millä se tapahtuu. Ã,,äriajatuksena vaikkapa kännykän hankintahinta vs. verkko-operaattorin maksut sanotaan nyt esim. 2v aikana. Tuota kohti ollaan liikenteessäkin menossa, Bernerin esiin tuomana vaan aikataulu oli liian nopea, ajastaan liian edellä ja siksi turhan radikaali, erittäin suurta vastustusta aiheuttanut esiintulo 8)
Suurin vastustus tulee varmaankin nopeasta aikataulusta, joka ei ole realistinen. Yksityishenkilölle ei asia ole sama kuin miljönääriministerille - menenpä kauppaan ja ostan "punaisen ja sinisen Teslan sekä lapsillepikkuTeslan". Berner ilmeisesti on se joka tuo esiin näitä uusia ideoita, mutta hän ei ole välttämättä niiden ajatusten kehittäjä - hän puhuu muilta kuulemaansa.

Tulevaisuudessa ei auto ole välttämättä pyhä harrastusväline nuorille niinkuin se on ollut minulle eläkeikään asti. Mm. VMPK (Veteraanimoottoripyörä kerhon) jäsenkunta on melko ikääntynyttä ja nuosia jäseniä on vähän. Kyse on enemmänkin liikkumisesta kuin kiinnostuksesta autoon.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 28.03.17 - klo:09:28
Mikä sitten vanhentaa sähköauton, niin että se pitää vaihtaa? Nouseeko vai laskeeko autojen keski-ikä? Mitkä ovat sähköauton ikääntyessä turvallisuutta huonontavat asiat, niin että se pitää sen vuoksi vaihtaa?

Yksi vastaus on luonnollisesti teknisten ratkaisujen kehittyminen, toinen kyllästyminen autoon? Sähköautossa on edelleen mekaanisia kuluvia osia: ohjausnivelet, tukivarret, oven sarana, pyörän laakerit, osa sähkökomponenteista, akut...
Onko akkupakettien vanhenemisesti sähköautoissa vielä kovin paljon dataa? Kustannustasoltaan lienee vastaava, kuin moottorin vaihto polttomoottoriautoon.
Yksi pienoinen ongelma nykytekniikalla on akkujen paino.. esim. Teslassa n. 950 kg ja se, että yhdellä latauksella ei pääse vaikkapa pienemmillä akuilla varustetulla S60 Teslalla Hki-Tampere väliä eestaas: https://www.vincit.fi/blog/vuosi-teslan-kyydissa/
Ehkä hybridi on välimuotona toistaiseksi toimivampi, jos käyttötarkoitus on muukin, kuin kauppakassi?

carbon

Päästöjä syntyy ja päästöjen välttäminen on tällä hetkellä kallista, mutta
onko moottorinohjauksen ja puhdistusjärjestelmien kehityksessä sitten jo lyöty hanskat tiskiin?
Mikä pakottaa lopettamaan dieselit ennen bensakoneita, jos tapahtuu teknistä edistystä, joka hoitaa päästöt pois kilpailukykyisesti?
Kehitys kehittyy ja ihminen oppii tekemään asioita paremmin ja halvemmalla.

Aika dramaattisen ennusteen löi tiskiin äijä--liekö tarkoitushakuinen jotenkin.


vasara

^Varmaan jotain tarkoitushakuisuutta.. tai sitten puhuu puhtaasti Fiat:in näkökulmasta, eli heidän autoissaan (halvempia pikkuautoja) dieselin kehitys alkaa olla kustannussyistä tiensä päässä?.

Esim. Mersu ainakin innovoi ja kehittää uusia dieseleitä.. kuten uutukainen suora kutonen.

http://www.carscoops.com/2016/10/mercedes-introduces-four-new-engines.html
Voimaa lisää ja kulutus pienempi.

https://www.daimler.com/innovation/new-diesel-engine.html
Päästöt täyttää tulevat RDE päästötestit.


SNG


TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

sambolo

Kuulostaapa monimutkaiselta ???
"Esimerkiksi Toyota on ilmoittanut keskittyvänsä bensiinihybrideihin ja tilaavansa dieselmoottorit ­BMW:ltä." eikö toitsu aiemmin ilmoittanu luopuvansa dieselhenkilöautoista kokonaan :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

TDiih

#108
^Autotehtaiden johtoportaissa taitaa olla vielä paljon erimielisyyttä siitä mitä tekniikoita pitäisi kehittää. Mm. Mazdalla on pää vielä täysin upotettuna hiekassa, eikä tiedä vaikka joku valmistaja vielä vetäisi häkäpöntönkin vaihtoehdoksi.   ;D

Ylläolevassa jutussa kalskahtaa omaan korvaan erityisesti päästölaitteiston mitoitusteho. Ei ihme että todelliset päästöt ovat aivan mitä sattuu, jos ja kun puhdistuslaitteet ovat täysin alimitoitettuja siihen mihin ne on tarkoitettu.   ::)

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

esko

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 07.05.17 - klo:01:29
Kuulostaapa monimutkaiselta ???
"Esimerkiksi Toyota on ilmoittanut keskittyvänsä bensiinihybrideihin ja tilaavansa dieselmoottorit ­BMW:ltä." eikö toitsu aiemmin ilmoittanu luopuvansa dieselhenkilöautoista kokonaan :D

Toyota luopuu omista henkilöautodieseleistä ja BMW toimittaa henkilöautojen dieselmoottorit Toyotalle. Maasturit ja raskas kalusto kulkee Toyotan dieseleillä jatkossakin. Toyota lienee myös kaupassa myynyt BMW:lle hybridipatenttejaan, ainakin joku yhteistyösopimus näillä on. Pitemmällä aikavälillä Toyota lopettaa kokonaan henkilöautodieselien myynnin. Raskaassa kalustossa ( Hino) tulee myös hybridejä ainakin jakeluautokokoisiin kuormureihin. Moottoreina siis dieselhybridi.
Näitä on jo ainakin USA:ssa ja Japanissa käytössä.

sambolo

Toitsulla on jo bemmin disuja. Toyotalla ja bmw:llä tulee myös yhteinen auto, toyotalla supra ja bmw:llä tais olla jollain z-malli nimellä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

esko

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 07.05.17 - klo:20:34
Toitsulla on jo bemmin disuja. Toyotalla ja bmw:llä tulee myös yhteinen auto, toyotalla supra ja bmw:llä tais olla jollain z-malli nimellä.

Aivan, yhteistyöautoja tulee myös, siis muitakin kuin dieselmoottoreita.
Tiukkenevien saastemääräysten vuoksi uuden moottorin yksikkökustannus (kehitystyö ja valmistus) nousee vääjäämättä. Siksi suurempi valmistusvolyymi taas pitää dieselkoneen hinnan siedettävämmällä tasolla / 1kpl auto.
Jos maailmanlaajuisesti dieselhenkilöautojen markkinaosuus putoaa nykyisestä vähän reilusta 10%:sta tulee pienemmille dieselautoille markkinoilla tosi tiukkaa, jos moottoreita ei tehdä "keskitetysti" ja siten leikata kustannuksia valmistettua dieselautoa kohden.
Tilannehan on se, että saastenormien kiristyksethän eivät lopu aina juuri meneillä olevaan uuteen Euro-se-ja-se-normiin, vaan kyseessä on maailmanlaajuisesti koko ajan jatkuva prosessi. Jotkut alueet tulevat perässä ja vielä melko kaukana.
Onko kehityskaaren päässä sitten sähkö- vai vetyauto tai joku kombinaatio onkin sitten lähinnä aikakysymys.
Toyotan pääjohtajahan lausui joskus reilu vuosi sitten, ettei autonvalmistajien tulisi hylätä dieseliä, vaan jatkaa sen kehittämistä ja tutkimustyötä. Poliitikoista taas ei aina ota selvää...

hifijussi

#112
Joo

Nopealla haulla löytyi MAN:in valmistamia reilun 82000kW:n kaksitahti-dieseleitä, kyllä hommassa jotain jujua ilmeisesti on - ei ne niitä huvikseen valmista.

http://marine.man.eu/two-stroke/2-stroke-engines/overview



Jussi

Geoman

Meridieselit elävät omaa maailmaansa. Nämä moottorithan pyörittävät sähkögeneraattoreita (ovat itseasiassa osa sähkövoimalaitosta). Laivamoottorit on suunniteltu käymään jatkuvasti ja niiden hukkalämpöä, pakokaasuja hyödynnetään, jälkipoltetaan, kierrätetään, sekä puhdistetaan mittavissa prosesseissa. Kyse on lähinnä varustamon moraalista käytetäänkö puhdasta teknologiaa vai ohitetaanko se kustannusten säästämiseksi. Tärkeä asia on hinnan lisäksi myös polttoaineen saatavuus ympäri maailman. Toimintavarmuuden takaamiseksi ja huoltojen mahdollistamiseksi pitää dieselmoottoreita laivassa olla useampi.

Henkilöautodieselien kehitys voi olla hyvin poikkeava edellä olevasta.


HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 11.05.17 - klo:09:36
Henkilöautodieselien kehitys voi olla hyvin poikkeava edellä olevasta.

No ei välttämättä enää jos aletaan puhumaan ns. agregaatti-autoista, kuten tällä hetkellä esim. Opel Ampera, joissa siis ihan samalla tavalla pieni polttomoottori pyörittää vain laturia ja itse ajaminen tapahtuu 100% sähkömoottorein 8)
http://www.opel.fi/vehicles/opel-valikoima/autot/ampera/features/technology.html

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Raimo247

#115
Kampanja näyttää jatkuvan:
http://www.is.fi/autot/art-2000005213061.html

Saksassa myynti -19%.
Ja spekuloidaan tottakai käytetyn arvolla.

Jossain olin näkevinäni näitä maakohtaisia diesel-osuuksia, olisko ollu TM?

Muoks:
https://tekniikanmaailma.fi/autot/tutkimus-dieselautojen-paastot-tappavat-vuodessa-yli-100-000-ihmista-ja-tamakin-luku-alakanttiin/
https://tekniikanmaailma.fi/autot/kommentti-komissaari-vaarassa-ei-diesel-mihinkaan-katoa/
https://tekniikanmaailma.fi/dieselmoottoristen-autojen-tulevaisuus-vaarassa/

Olisko painetussa lehdessä ollut, että dieseleiden osuus henkilöautoissa oli Suomessa 40% luokkaa ja Saksassa jo alle (josta -16% --> 33% seudulle).
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

sambolo

Laskispa hinnat ni meen heti vaihtaa :)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Eka Golf

Mielestäni tiisselit on olleet valovuosia traktoreita, tosin mieli meinas muuttua kun turbottuivat, mutta entisellä mielellä voi jatkaa?  8)

Zego

Ei voi, dieselit vie edelleen ainakin bensakoneita järkevyydessä ja sopivalla löpöllä jopa sähköautoja.  8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy