Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Argento

#1
Myyty, saa poistaa.
#2
Työkaverin Skoda Octavia 2.0 TDI Scoutissa turbo vinkuu kylmänä äänekkäästi. Vinkuminen on kuulemma lisääntynyt esimerkiksi sitten viime syksyn. Muutaman sadan metrin ajon jälkeen vinkumista ei enää kuulu.

Autolla on ajettu reilu 150tkm ja autossa on alkuperäinen turbo. Auto on vm07 tai 08.

Olisiko arvon raadilla mitään käsityksestä vinkumisen syystä? Onko kyseessä muuttuvageometriselle turbolle ominainen vinkunen kylmänä johtuen lämpölaajenemistoleransseista? Jos se on kyseessä, ihmetyttää vinkumisen määrän lisääntyminen; no toisaalta välykset ajan saatossa tuskin ainakaan pienentyvät.

Onko turbo menossa paaliin vai voisiko selvitä esimerkiksi joidenkin tiivisteiden vaihdolla?
#3
Vaimon eilen ajaessa moottorista oli kuulunut ensin pientä vinguntaa, jonka jälkeen oli kuulunut pieni posahdus/poksahdus. Tämän jälkeen pakoputkesta pukkasi aivan kamalasti savua. Hän ajoi heti auton parkkiin tien laitaan.
Sain auton linkutettua läheiselle korjaamolle ja ensiarvio on, että kansi on halki.
Auto hukkasi hiukan jäähdytysnestettä, joten olin jo varannut ajan korjaamolle eiliselle iltapäivälle, mutta tuo edellä kuvattu ehti tapahtua ensin.
Pakoputkesta tulee siis ihan järjettömästi savua ja turbo ei lähde mukaan.
Onko asiantuntijaraadin mielestä siis kyseessä haljennut kansi vai voisiko vika olla turboon liittyvä, esimerkiksi ahtoputki irti/haljennut?

Jos kuitenkin kyseessä on haljennut kansi, onko kenelläkään tietoa, minkälainen jumppa on edessä?

Vienkö auton suoraan Laakkoselle ja sanon, että laittakaa kuntoon? Lienee se helpoin ja kallein tapa.
Hommaan itse kannen esimerkiksi Saksasta ja työn teetän Laakkosella tai jossain muualla? Hiukan hankalampi joskin luultavasti edullisempi kuin edellinen.
Onko jotain muuta tapaa?

Moottori on siis 2.0 TDI (AZV), joka on pultattu vuoden 2003 Touranin keulalle. Autolla on ajettu 285tkm, ja turbo on vaihdettu 217tkm:ssa.

Kiitokset jo etukäteen kommenteissa.
#4
Onko kukaan ottanut EGR:n pois käytöstä?
Bemareissa monet ovat poistaneet imusarjassa olevat läpät, mutta miten on VAG:ien moottoreiden kanssa? Minulla on Touran 2.0 TDI ja EGR herjailee tuon tuosta ja muistaa nostaa vikavalon mittaristoon. Onnistuuko tuon tulppaaminen jotenkin niin, ettei vikavaloa enää syttyisi?
#5
Maanantaina ajoimme Hkista takaisin Savoon ja ohituksessa auton moottori meni varaohjelmalle. Onneksi ohitus tapahtui Joutsan pohjoispuolella lentokoneen varalaskeutumispaikalla eli siinä oli kaksi ajokaistaa per ajosuunta. Kenttä oli sellaisen pöperölumen peitossa eli luultavasti lunta pääsi pöllyämään johonkin sellaiseen paikkaan, jossa se hetkeksi jäätyi tai ainakin sai jonkin anturin luulemaan, että välijäähdytin ym olisi jäässä. Tämän takia varaohjelma meni päälle ja auton kiihtyminen loppui siihen. Autolla pystyi ajamaan liikenteen rytmissä, mutta pienikin ylämäki sai auton puutumaan ja vauhdin hidastumaan.
VW:ssa (ilmeisesti myös muissa VAG - konsernin autoissa) vikamuisti tyhjenee viiden starttauksen jälkeen eli pysäytin auton ja starttasin sen paikallaan viisi kertaa. Tämän jälkeen auto toimi taas normaalisti.

Tämä pienenä vinkkinä, jos joku muu joutuu samankaltaiseen tilanteeseen.
#6
Touran (03-15) / Touranin jarruvalopoltin
03.03.10 - klo:08:35
Touranistani on kuskinpuoleinen jarruvalopoltin palanut. Osaako kukaan heittää lonkalta, että minkälaista mallia kyseinen poltin on? Kyselen, jotta kotimatkalla voin sen poimia mukaan ilman, että tarvitsee ruveta huoltsikan pihalla availemaan takavaloa. Muistaakseni kyseessä on ns. normikokoinen lamppu (ei siis minimallia oleva).

Kiitos ja kumarrus.
#7
Eilen vaimon kiihdyttäessä moottorien rampille, lähti kaasupoljin lattiasta irti. Tämä sai aikaan sen, että auto hyytyi kokonaan. Onneksi tämä tapahtui rampilla eikä esimerkiksi keskellä risteystä.

Neuvoin puhelimessa irrottamaan polkimen kokonaan, jonka jälkeen autolla pystyi ajamaan pelkkää "nuppia" polkien. Kävin hakemassa vaimon kaupungilta toisella autolla ja ajoin Touranin "nuppia" polkemalla takaisin kotiin.
Uudella kaasupolkimella on hintaa lähes 150 euroa, ja koko maassa sekä Ruotsissa ei ole yhtään kaasupoljinta hyllyssä. Onneksi romiskalta löytyi kaasupoljin, joka toivottavasti saapuu tänään.

Koska Touranin kaasupoljin on lattiassa kiinni, on se kohtuullisen "allerginen" polkimen nivelen taakse pakkautuvalle lumelle ja jäälle. Tällöin kaasua painettaessa lumi/jää pönkkää kaasupolkimen irti liitoksestaan. Tähän kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota, jotta välttyisitte samalta kohtalolta.

Kaasupolkimen vaihdon pitäisi olla aika simppeli juttu, mutta jos joku foorumilaisista on sellaisen operaation jo tehnyt, otan kiitoksella kaikki vinkit ja ohjeet vastaan.
#8
Aamulla tuli kiireessä todistettua, että auton saa ajettua tallista huomattavasti helpommin ulos, kun on ensin avannut autotallin oven kokonaan ylös asti auki.
Iskun vastaanottajana toimi Touranin katolla oleva haineväantenni (Bluetooth - antenni?), jonka eväosa repesi kokonaan irti.

Onko kenelläkään kokemuksia, mistä moisia antenneja saisi ostettuja ja minkälaista askartelua paskartelua antennin vaihto vaatii.

Jos jollain sattuu tuollainen antennin lojumaan nurkissa, niin voin ostaa sen pois.

Kiitokset jo etukäteen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy