Rengaspaineet

Aloittaja ntix, 02.05.12 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 16.04.18 - klo:14:54
Ps. Auton suuntavakavuus paranee kun takapyörillä on pienempi sortokulma kuin etupyörillä -> takarenkaisiin kannattaa laittaa eturenkaita suurempi paine, vaikka ajelisikin pienillä kuormilla.

Itse laitoin kesäkummeihin 2,4 eteen ja taakse, valtaosa ajoa pelkkä kuski ja joku kassi kyydissä.

Vierailin viime vuosikymmenellä Nokian Renkaiden pääkallopaikalla. Luennolla ennen ratakierrosta todettiin mm. että
taakse laitetaan aina vähintään sama paine kuin eteen ja mielummin hieman enemmän  - tyhjänäkin.
Yritetään pärjätä.

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 17.04.18 - klo:06:39


Vierailin viime vuosikymmenellä Nokian Renkaiden pääkallopaikalla. Luennolla ennen ratakierrosta todettiin mm. että
taakse laitetaan aina vähintään sama paine kuin eteen ja mielummin hieman enemmän  - tyhjänäkin.

Ei ne sitten Fordin tehtailla mitään tiedä. Jos siis takarenkaissa täytyy olla vähintään sama paine kuin edessä ja mieluiten enemmän.
Ohjekirjassa eteen 2,5 ja taakse 1,8. Edessä 0,7 baria enemmän kuin takana. Tarvii varmaan haastaa Kölnin tehdas oikeuteen kun antvat vääriä suosituksia.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 17.04.18 - klo:16:43
Ei ne sitten Fordin tehtailla mitään tiedä. Jos siis takarenkaissa täytyy olla vähintään sama paine kuin edessä ja mieluiten enemmän.
Ohjekirjassa eteen 2,5 ja taakse 1,8. Edessä 0,7 baria enemmän kuin takana. Tarvii varmaan haastaa Kölnin tehdas oikeuteen kun antvat vääriä suosituksia.
No oikeuteenhan nyt kaikki (äijät!), jos naisille tuollaisia puhuvat ja kirjoittelevat. Tämähän on päivän trendi.  ::)

No eihän Ford nyt väärässä ole; kun painetta on noin paljon enemmän eturenkailla, niin sillä säädetään ajo-ominaisuuksia, eli aliohjautuvuutta pienennetään pienentämällä etupään renkaiden sortokulmia ( ! ).
Golfkärry Mk 7.5

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 17.04.18 - klo:18:10
No oikeuteenhan nyt kaikki (äijät!), jos naisille tuollaisia puhuvat ja kirjoittelevat. Tämähän on päivän trendi.  ::)

No eihän Ford nyt väärässä ole; kun painetta on noin paljon enemmän eturenkailla, niin sillä säädetään ajo-ominaisuuksia, eli aliohjautuvuutta pienennetään pienentämällä etupään renkaiden sortokulmia ( ! ).

No, sitähän minäkin. Muuten puhuvat ja kirjoittelevat miehille ihan samanlailla. ;) Taitaapi enemmistö Ford Fiesta ST:n käyttäjistä olla miehiä.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 17.04.18 - klo:19:25
No, sitähän minäkin. Muuten puhuvat ja kirjoittelevat miehille ihan samanlailla. ;) Taitaapi enemmistö Ford Fiesta ST:n käyttäjistä olla miehiä.
Ei kai Fiestalla toivottavasti kukaan itseään mieheksi kutsuva aja? 😂
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

MikHei

Silläkö se miehisyys punnitaan, että millanen auto sattuu pihassa seisomaan??   ::)  ;D
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 17.04.18 - klo:20:07
Silläkö se miehisyys punnitaan, että millanen auto sattuu pihassa seisomaan??   ::)  ;D

Samaa minäkin ajattelin. Mutta kyllä kyseinen kirjoittaja on sikäli oikeassa, että Ford Fiestaa ostavat enemmän naiset. On kyseinen malli valittu usein naisten suosikkiautoksi.
Mutta kun on kyse 182 heppaisesta Ford Fiesta ST:stä, niin itse en ole vielä nähnyt kyseisen auton puikoissa yhtään naista.
Kaikki jotka netissäkin myyvät ST:tä ovat olleet miehiä.
Olisivatko sitten sellaisia miehiä, joilla on muutakin tekemistä kuin auton korjaaminen ja pajalla seisottaminen. Tämä harrastus on omistettu volkkarimiehille. ;)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 17.04.18 - klo:20:07
Silläkö se miehisyys punnitaan, että millanen auto sattuu pihassa seisomaan??   ::)  ;D
Jos ollaan autoihin keskittyvällä keskustelupalstalla, sanoisin näin. Naisen kauppakassiksi profiloitu auto ei miehiseksi muutu, vaikka pellin alla olisi 500 hevosta, lähinnä saa käden naaman päälle.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

BLUP!

Itse ajelen noin kolmen barin paineilla jotka korkeemmat kuin tankki luukussa autoon speksatut eikä tunnu liian kovilta.

Onko jossain lista EI miehisistä autoista? Olen varma että siellä olisi ainakin kolme mulla ollutta kinneriä duunimatka ajoon. Toisaalta tallissa on sitten myös maailman munakkain peli nautiskeluun joka kasvattaa tarpeen vaatiessa melaa.
VW Eco Up!

a4b8

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 17.04.18 - klo:20:15
Samaa minäkin ajattelin. Mutta kyllä kyseinen kirjoittaja on sikäli oikeassa, että Ford Fiestaa ostavat enemmän naiset. On kyseinen malli valittu usein naisten suosikkiautoksi.
Mutta kun on kyse 182 heppaisesta Ford Fiesta ST:stä, niin itse en ole vielä nähnyt kyseisen auton puikoissa yhtään naista.
Kaikki jotka netissäkin myyvät ST:tä ovat olleet miehiä.
Olisivatko sitten sellaisia miehiä, joilla on muutakin tekemistä kuin auton korjaaminen ja pajalla seisottaminen. Tämä harrastus on omistettu volkkarimiehille. ;)

Minkähän takia luopuvat? Loppuiko rautalanka?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

FoamCleaner

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 16.04.18 - klo:18:56
Hakemasi sana oli varmaan pintakova. Olet täysin oikeassa siinä, että riippuu paljon rengasprofiilista, autosta ja kuskista minkälaisen eron huomaa rengaspaineissa.
Pintakovaa hain, kiitos. Aavistus "liikaa" painetta niin häviää tuntumaa tienpintaan ja itse ainakin pidän siitä, että tuntee hieman mitä siellä renkaan alla tapahtuu.

Jos autoa ajaessa ei huomaa esim. suojatieviivojen ylittämistä niin ei pieniä paine-erojakaan pysty havaitsemaan.

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: FoamCleaner - 18.04.18 - klo:17:14
Pintakovaa hain, kiitos. Aavistus "liikaa" painetta niin häviää tuntumaa tienpintaan ja itse ainakin pidän siitä, että tuntee hieman mitä siellä renkaan alla tapahtuu.

Jos autoa ajaessa ei huomaa esim. suojatieviivojen ylittämistä niin ei pieniä paine-erojakaan pysty havaitsemaan.

Juuri näin. Meillä on kotipihasta lähdettäessä muutaman sadan metrin päässä sellainen hidaste. Itse ajan siitä aina tosi hiljaa, muuten auto oikein jymähtää. Katselen ihmeissäni kuin useat ajavat samaa vauhtia hidastamatta, ei niissä autoissa paljon pienet paine-erot tunnu. Meidän kolmosautollakin voi ajaa hidastamatta, eikä tunnu pahalta.
Pari vuotta sitten kun ostin tuon ST:n kova alusta häiritsi minua. Nyt olen tottunut siihen. Saas nähnä miten käy kun vaihdan kesärenkaat jotka ovat 1,55 cm matalammat maasta vanteen reunaan.
Välillä oli uusi Honda Type-R. Oli paljon pehmeämpi alustaltaan kuin naisten kauppakassi Fiesta.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 18.04.18 - klo:09:52
Jos ollaan autoihin keskittyvällä keskustelupalstalla, sanoisin näin. Naisen kauppakassiksi profiloitu auto ei miehiseksi muutu, vaikka pellin alla olisi 500 hevosta, lähinnä saa käden naaman päälle.
Ihan hirveästi ei kannata pullistella, jos alla on Skoda.  ;D

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 20.04.18 - klo:18:35
Ihan hirveästi ei kannata pullistella, jos alla on Skoda.  ;D

Skodan omistajien lapsista tuli hyviä juoksijoita. Siksi että kun isä/äiti toi lapsen kouluun, niin lapsi joutui juoksemaan lujaa että ehti tunnille, kun hän pyysi jättämään niin kauaksi koulun pihasta.

Skeida-Bob

Kyllä nyt mälli lentää, samaistun off topikkiin.
jo läks pazka pihasta.

Skeida-Bob

Aenniin se 3 tai 3,5 bar, sehän on pohjosömeriikan rinkulaspeksin luku maksimipaineesta, ei mitään tekoa todellisen paineen ja kantavuuden kanssa. Sitä ei saa ylittää sen normin mukaan, kylmänä 3,5 ja heti ylittyy. Aina 3,5... öh... joo...
jo läks pazka pihasta.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 20.04.18 - klo:18:35
Ihan hirveästi ei kannata pullistella, jos alla on Skoda.  ;D
Ei ole Skodaa vielä omistuksessa, toivottavasti pian. Hiesta ei kauppakassista muuksi muutu, vaikka se olisi nopea kauppakassi. Eikä Hiestan kauppakassimaisuuteen vaikuta yhtään se, vaikka itse kulkisin polkupyörällä :).

Ego kestää kyllä jäädä kauppakassille liikennevaloissa, tietäen millaiset ko. kusikipon muut ominaisuudet ovat.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 21.04.18 - klo:01:51
Ei ole Skodaa vielä omistuksessa, toivottavasti pian. Hiesta ei kauppakassista muuksi muutu, vaikka se olisi nopea kauppakassi. Eikä Hiestan kauppakassimaisuuteen vaikuta yhtään se, vaikka itse kulkisin polkupyörällä :).

Ego kestää kyllä jäädä kauppakassille liikennevaloissa, tietäen millaiset ko. kusikipon muut ominaisuudet ovat.
Kaipuu Ladaan ja Saabiin on Hervannassa kova?  ;D Mutta Skoda tuo sinulle varmasti sitä miehisyyttä ripauksen takaisin.

OctyRO



Matala paine on vaarallinen, korkea vain kolistaa hieman enemmän nimismiehen kiharoissa mutta säästää polttoainekuluissa.



Ps. Paskaa ja tyhmää porukkaa täällä välillä

MikHei

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.04.18 - klo:09:33
Kaipuu Ladaan ja Saabiin on Hervannassa kova?  ;D Mutta Skoda tuo sinulle varmasti sitä miehisyyttä ripauksen takaisin.
;D ::) ;D ;D
Kylläpä loka lentää, mutta itseppähän Enhancer liibalaaba kettuilun aloitti. Mutta täällä valitettavasti niin monella muullakin on tapana... ::)

Mutta ne rengaspaineet. Jos kesäkumeissa on mulla vakiokoko, niin laitan paineet ohjekirjan mukaan ja Leonissa se kertoo että taakse vähemmän painetta kuin eteen. Talvella sitten eteen ja taa molempiin hiukan extraa kesäpaineisiin verrattuna. Sitten jos matalempaa kumia esim. nyt mulla 18" kesärenkaissa, niin rengasliikkeen ohjeiden mukaan 2,7-2,8bar ja taakse taas ohjekirjan mukaan karvan verran vähemmän. Hyvin on tasaisesti renkaat mulla kuluneet, kun on pyörien suuntauksetkin pidetty kunnossa.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 18.04.18 - klo:12:27
Onko jossain lista EI miehisistä autoista? Olen varma että siellä olisi ainakin kolme mulla ollutta kinneriä duunimatka ajoon. Toisaalta tallissa on sitten myös maailman munakkain peli nautiskeluun joka kasvattaa tarpeen vaatiessa melaa.

Olet varmaan palstan ensimmäinen Veyronin omistaja. Mutta oliko se kuitenkin niin että myös Bugatti kuuluu VW-konserniin?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

sambolo

Enhancer ei selkeestikkään katso top gearia https://youtu.be/W3kFS4LeT_M  ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Enhancer

Hiukan tuli provosoiduttua, ja myös provosoitua, pahoittelu siitä.

Skrikoo tykkää hot hatchistä, ja kulkupuoli on tärkeämpi kuin muut seikat, itselläni toiset prioriteetit.

Jatketaan puolestani rengaspaineista. Onko täällä todellisia kokemuksia typpitäytöstä? Fysiikan puolesta ominaisuuseroa on, lämpötilaneutraalimpaa kuin ilma jne. mutta pysyykö se renkaissa oikeasti paremmin? Eli niin että kerran täyttö ja unohda, olettaen ettei kuormauksen takia tarvitsisi paineisiin koskea.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 21.04.18 - klo:20:49
Hiukan tuli provosoiduttua, ja myös provosoitua, pahoittelu siitä.

Skrikoo tykkää hot hatchistä, ja kulkupuoli on tärkeämpi kuin muut seikat, itselläni toiset prioriteetit.

Jatketaan puolestani rengaspaineista. Onko täällä todellisia kokemuksia typpitäytöstä? Fysiikan puolesta ominaisuuseroa on, lämpötilaneutraalimpaa kuin ilma jne. mutta pysyykö se renkaissa oikeasti paremmin? Eli niin että kerran täyttö ja unohda, olettaen ettei kuormauksen takia tarvitsisi paineisiin koskea.

Tuttu otti kaikkiin renkaisiinsa typpeä. Rengasliikkeessä tuo palvelu maksoi 25â,¬. Ei ainakaan joutunut lisäämään ilmaa. Tuo polttonesteenkulutus joka ilmoitetaan olevan pienempi typellä perustuu vain siihen, että ilmanpaineet ovat oikeat. Samoin renkaiden pienempi kuluminen.

mfroberg

Vaihdoin rouvan autoon kesänakit alle runsas viikko sitten. Loppuviikolla hän mainitsi että kesäfillareilla auto tuntuu jotenkin kovalta, kolahtaa töyssyissä jne. Auto herjasi alhaisista paineista mittaristossa mutta nakit näyttivät silmämääräisesti ja potkimallakin olevan ihan ok. Itse pääsin ajamaan setillä ekaa kertaa lauantaina kun kävimme kaupoilla, samalla huolttikselle kattomaan paineet. Ne olivatkin mielenkiintoiset ja vähintäänkin riittävät. Tavoitteeksi laitoin uuden malliseen mittariin 2.5 ja siihen lähdettiin pyrkimään....alaspäin. Kahdessa renkaassa oli 4.7 ja kahdessa 4.6 joten melko kulmikasta lienee meno ollut epätasaisuuksissa.

Oletettu selitys? Auto saatu tammikuussa, talvinakit alla tietysti. Kesäfillareissa ilmeisesti siirto/varastointi-paineet joita eivät muistaneet laskea luovutushuollossa. Jos luotat sokeasti muiden huolellisuuteen niin saatat ajella melkoisen hauskoilla seteillä. Tässä on kyllä palautteen paikka myyjälle.

Aika paljon porua olette saaneet aikaan yhdestä Fiaskosta. On mullakin ollut aikoinaan pari Taunusta mutta ette varmaan ole niistä kiinnostuneita, edes tässä Voorteihin selkeästi liittyvässä topikissa?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 23.04.18 - klo:15:28

Oletettu selitys? Auto saatu tammikuussa, talvinakit alla tietysti. Kesäfillareissa ilmeisesti siirto/varastointi-paineet joita eivät muistaneet laskea luovutushuollossa. Jos luotat sokeasti muiden huolellisuuteen niin saatat ajella melkoisen hauskoilla seteillä. Tässä on kyllä palautteen paikka myyjälle.



Mennään vielä Fordeihin. ;) Meilläkin oli uudessa Fiestassa unohdettu varastopaineet. Sinänsä hassua, että auto luovutettiin kesärenkailla ja oli jätetty nuo +20 asteessa laitetut 3,5 paineet.
Olen oppinut jo kymmeniä vuosia sitten, että ei kannata luottaa itsensä lisäksi juurikaan muihin, oli sitten kyse asiasta kuin asiasta. :(

mfroberg

Myyjälle valitettu "riittävistä" rengaspaineista. Oli täysin samaa mieltä syystä ja lupasi välittää terveiset huollon pojille. Myyjä vielä totesi että hyvä että huomasin, olisi renkaat voineen kulua "hieman" liikaa keskeltä jos pidempään noilla paineilla olisi suhaillut.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

sambolo

Myyjähän se aina oikeassa on ::) niinkuin oli silloinkin kun auton luovutti väärillä paineilla ::) ja korjatkaa jos olen väärässä, että ainakaa passiivinen järjestelmä ei kerro onko ali vai ylipainetta vaan ainoastaan että paineissa eroa?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

vwmies

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 17.04.18 - klo:16:43
Ei ne sitten Fordin tehtailla mitään tiedä. Jos siis takarenkaissa täytyy olla vähintään sama paine kuin edessä ja mieluiten enemmän.
Ohjekirjassa eteen 2,5 ja taakse 1,8. Edessä 0,7 baria enemmän kuin takana. Tarvii varmaan haastaa Kölnin tehdas oikeuteen kun antvat vääriä suosituksia.

Köln Werkestä en sano mitään, mutta suuntavakavuuden vuoksi takapyörät eivät saa olla "vetelät", niin etteivät pääse "sortamaan" sivuttain.
Takapyörissä on IMO myös ehdoton vaatimus suoraan ajamisen kannalta, että a) molemmat renkaat ovat samanlaiset ja b) samat paineet.

Myös huonoilla iskareilla ja/tai puslilla (pyöräkulmista puhumattakaan) takana saadaan aikaan "itseohjaava" / "ohjautuva" vaikutus, eikä pelkästään puuskittaisessa sivutuulessa.....   ;D :o

Autolehdissäkin on muutaman automallin kohdalla todettu, että ns. tehdaspaineet ovat liian alhaiset (auto hieman levoton) ja paineita nostamalla on perä rauhoittunut.
Yritetään pärjätä.

mfroberg

Myyjä tuskin oli kuitenkaan itse irroittanut kesäfillareita, ruuvannut talvikiekkoja alle sekä pussittanut ja nostanut niitä kesiksiä takakonttiin luovutukseen joten en tässä osaa häntä syyttää. Tuo Golf tosiaan ilmoitti että rengaspaine alhainen, ei osaa ilmeisesti sanoa muuta ja toimii siis vain kehotuksena käydä tarkastamassa rengaspaineet. Oma Leon taas ilmoitti "Alhainen paine oikea takarengas" tms. mutta siis specifioi ongelmarenkaan. Siinä oli talven jäljiltä hieman enempi vajautta kuin muissa renkaissa joten tuo ilmoitus oli kyllä ihan validi.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy