Alustan korotus

Aloittaja boratdi, 04.05.18 - klo:17:09

« edellinen - seuraava »

boratdi

Löysin madaltavista alustasarjoista metri tolkulla tekstiä. En vaan ymmärrä miksi joku haluaisi Suomessa vähentää auton maavaraa. Eivät he ainakaan Ylöjärvellä asu.
Katsellessani Borani maavaraa, totesin että hirvijahdin aikaan me ollaan ongelmissa.

Näin ajatuksen tasolla mitäs vaihtoehtoja esimerkiksi Golf IV/Boran maavaran kasvattamiseen on? Huonon tien alustat taisi tulla vasta uudempiin malleihin ja säädettävissä alustoissa ei taida olla säätöä ylöspäin?
Golf II:sta ovat ulkomailla nostaneet Passatin alustaosilla. Sopisiko Boran taakse Golf Variantin jouset ja iskarit? Bensakoneiseen voisi saada maavaraa eteen dieselin jousilla ja iskareilla, mutta kuinkas dieseliin sitten?

jabajee

#1
Kaikissa säädettävissä alustoissa joita itselläni on ollut, säätövaraa on ollut "normaalitasoa" ylemmäksikin.

Mitä maavaraan tulee niin Bora tai muukaan tavallinen henkilöautoi ei ehkä ole ihan paras vaihtoehto hirvijahtiin. Jossain tilanteessa auton kuin auton rajat tulee vastaan ja sitten pitää harkita paremmin soveltuvaa autoa.

Jultsu

Bensa-V6 jouset voisivat olla pykälän vielä jämerämmät verrattuna rivinelosdieseliin. Rengaskokoa muuttamalla on helpoin saada lisämillejä, lisäksi jousien päihin on varmaankin saatavilla jonkinlaisia korokepaloja. Säädettävän alustasarjankin saa säädettyä McPherson -asennuksissa (eli etupäässä) yli vakiokorkeuden, mutta oletan että kyseessä on etuvetoauto, ja tällöin takapäässä jousi ei olekaan iskarin yllä niin sitä säätövaraa ei välttämättä ole edes vakiokorkuiseksi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

boratdi

Tulisihan siitä uskottavamman näköinen "Cross Bora"  ;D
Hirvijahdissa muutama lisä sentti ja pohjapanssari tekisi jo ihmeitä. Tiet voivat olla joskus vähän kuoppaisia ja parkkipaikoilla vaanii kiviä ja kantoja.

Rengaskoon kasvattaminen ei valitettavasti ole hyvä idea, kun välitykset on jo normaali koollakin älyttömän isot/pitkät.

Tuota en alustasarjoista tiennytkään. Eli taakse säädettävät tolpat ja ehkä sitten ne Variantin jouset ja eteen säädettävät mukana tulevine jousineen.

Jultsu

Tuollainen hybridi olisi ensinnäkin laiton, toisekseen varmaankin mielenkiintoinen ajettava maantiellä (varsinkin nopeissa suunnanvaihdoksissa) kun jousien pituudet ja jousivakiot ovat aivan eri planeetalta, ja kolmannekseen todennäköisesti vaatisi pientä improvisontia koska ne säätösarjojen jouset ovat yleensä tasaisia pohjistaan koska ne lepäävät suoraan sen säätömutterin yllä. Toki mikään ei estä rälläköimästä sitä vakiojousta tasaiseksi pohjastaan, mutta saako sen tarpeeksi tasaiseksi ja suoraksi pelkän rälläkän avulla?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jabajee

Jos takapäässä on jouset erillään iskareista niin korkeussäätö tapahtuu jousen toisessa päässä olevalla irtonaisella kierreholkilla ja mutterilla. Itse jousi on yleensä samanlainen kuin vakiokin, mutta lyhempi ja jäykempi. Taakse riittäisi siis pelkkien kierreholkkien lisääminen vakiojousien lisäksi, jolloin saisit korkeutta lisättyä. Tällainen yhdistelmä ei tosin ole tyyppihyväksytty, joten leimasedän kanssa saattaa tulla ongelmia.

Edit: edellinen vastaaja ehtikin ensin.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 04.05.18 - klo:20:56
Jos takapäässä on jouset erillään iskareista niin korkeussäätö tapahtuu jousen toisessa päässä olevalla irtonaisella kierreholkilla ja mutterilla. Itse jousi on yleensä samanlainen kuin vakiokin, mutta lyhempi ja jäykempi. Taakse riittäisi siis pelkkien kierreholkkien lisääminen vakiojousien lisäksi, jolloin saisit korkeutta lisättyä. Tällainen yhdistelmä ei tosin ole tyyppihyväksytty, joten leimasedän kanssa saattaa tulla ongelmia.

Edit: edellinen vastaaja ehtikin ensin.

Jaa, onko vajaavetoisissa takapäässä se säätömutterin toinen puoli profiloitu pyöreälle jouselle?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jabajee

#7
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 04.05.18 - klo:20:58
Jaa, onko vajaavetoisissa takapäässä se säätömutterin toinen puoli profiloitu pyöreälle jouselle?
No ei kun tasainen ja siksi lisäsinkin omaan viestiin, että ehdit selittää asian ensin.

Ja itseasiassa jos tarkemmin miettii niin ei kaikissa coilover jousissa edes ole tasainen se säätömutterin pää ja joissain voi sen holkinkin laittaa kumpaan päähän jousta tahansa.

Mutta niin tai näin, niin leimasetä ei tykkää, jos vakiojousiin lisäilee niihin alunperin kuulumattomia holkkeja.

JTA

Laillinen ratkaisu korotukseen on suurin sallittu pyöräkoko sekä weitecin sd-kit. Nämä on siis hyväksyty palikat joissa tulee tuv-laput mukana http://www.st-suspensions.net/st/info/spring_distance_kits/st_spring_distance_kits
Kato tuolta sivuilta oikeat osat ja tilaa vaikka slamitin kautta jos et tuolta suoraan halua.

hemmom


boratdi

Joo no luinkin jostain, että 1995 jälkeen valmistuneissa autoissa alustanosat vaatii tyyppihyväksynnän.

Nuo korotuspalat voisi olla se käytännöllisin idea. Pohjapanssari toinen lisävaruste.

Skeida-Bob

Tuota weitecin SD-kittiä tai vastaavaa katsellu kakkossuperbeehen 2013 4x4 a, mutta en muka löydä, poikenneeko sitten etuvedosta oleellisesti... Sitten oli joku spaccer kitti 12mm per pala, mutta hullun kallis prikkaviritys vaikka tuplana eli 24mm nostolla. Eihän tämä pitkäksi autoksi huonosti mene, mutta noin parikyt milliä olisi pop. Onko näihin ollut tehtaan osia? En muka tätä mallia ole huonon tien paketilla havainnut...
jo läks pazka pihasta.

Jultsu

Etuvetoisissa automalleissa on 99% tapauksista erilainen takapään alustarakenne verrattuna nelivetoiseen kaimaansa. Etupään romppeet sitten taas vastaavasti 99% tapauksissa identtisiä.

Superbiinkin varmaan olisi saatavilla marmoritiskiltä jämyrämpiä jousia jostain 3.6 FSI V6 - automaattilaatikko - farkkukori -kombinaatiosta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jabajee

Lainaus käyttäjältä: Skeida-Bob - 05.05.18 - klo:08:41
Tuota weitecin SD-kittiä tai vastaavaa katsellu kakkossuperbeehen 2013 4x4 a, mutta en muka löydä, poikenneeko sitten etuvedosta oleellisesti... Sitten oli joku spaccer kitti 12mm per pala, mutta hullun kallis prikkaviritys vaikka tuplana eli 24mm nostolla. Eihän tämä pitkäksi autoksi huonosti mene, mutta noin parikyt milliä olisi pop. Onko näihin ollut tehtaan osia? En muka tätä mallia ole huonon tien paketilla havainnut...

Kakkos Superbia (3T) on saanut tehtaalta huonontien paketilla. Itselläni oli nelivedossa kiinni ennenkuin vaihdoin koko alustan hyväntien pakettiin, eli korkeussäädettävään malliin.
Lisäksi Superbia on tehty Outdoor mallina jossa myös on korkeampi alusta.

jabajee

Ei näköjään voinut muokata edellistä viestiä enää.
Muistin, että mulla on tuo huonontien alusta täydellisenä vielä tallessa.


boratdi

Montas milliä huonon tien alusta nostaa Suberbiä?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: boratdi - 05.05.18 - klo:20:13
Montas milliä huonon tien alusta nostaa Suberbiä?

17mm
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Mutta uudet korkeammat jouset voivat nostaa autoa jo 5-8cm jos vertailukohtana on 15 vuotta vanhat vakiojouset. Vastaavasti taas 15 vuotta vanhat huonontienjouset voivat jättää auton samalle korkeudelle kuin upouudet vakiojouset..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Sepittäjä

En tiedä, oliko näistä " heitoista" mitään apuja löydettävissä hyödynnettäväksi ?

Omaan IV-koppaseen 4motion golf 1,9 Tdi hommasin juuri varmasti tähän autoon sopivat + 20mm korotuspalat  tuolta 

http://www.st-suspensions.net/st/info/spring_distance_kits/st_spring_distance_kits

Vaihdoin renkaat 195/65 R15 renkaista 205/70 R15 renkaisiin, jotka sopivat samoille 15" vanteille.
Uudet vakiojouset.
Ja toistaiseksi homma olkoon ns. " siinä". Olen maavaran lisääntymiseen juuri nyt tyytyväinen mutta varalta on noitten etutolpan yläpäähän asennettavat +20 mm alumiiniset korotusholkkien asentaminen vielä lisälääkkeenä varalta mielessä ja asennusohjeet tallessa.

Kyllä minäkin kauan harkitsin ja etsiskelin ratkaisua, joka ei kovin paljon budjettia järkytä. Renkaat satuis saamaan suunnilleen " päikseen " vaihtamalla, vakijouset Motonetista ( KYB) eivät olleet kallita. Nuo hienot ja tarkalleen oikein mitoitetut   ST:n korotuspalathan olivat kyllä melkoisen kalliit mutta ovat ne vastaavasti kyllä hyvätkin.

boratdi

Niin. Jouset toki voisi vaihtaa uusiin. Voihan se jonkun millin roikkua, jos alkuperäiset on 17 vuotta ja 300tkm pompotelleet.

Mitenkäs kun Motonetissä mainitaan ei HD alustalle. Tarkoittaako Heavy Dutya ja onko sellaistakin joskus saanut?  :o

Täytyy katsella löytyisikö kesärenkaita tuossa isommassa koossa edullisesti. Vanhoissa on ihmeelliset lommot kyljissä, eli todennäköisesti rungot rikki. Joutavat muutenkin vaihtoon.

jannekni

4motion 3Bg Passattiin laitoin vahvistetut jouset ja korotuspalikat. Nousi 3cm alkuperäisestä. Maavaraa mukavat 24cm ja teräksinen pohjapanssari. Mukava metsällä, jämäkkä tiellä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy