Castrol vai Mobil ?

Aloittaja Emil, 28.07.13 - klo:20:34

« edellinen - seuraava »

Normanton

No jos vaikka pakokaasun lämpötiloja seuraa VCDS:llä niin ne ovat usein luokkaa 600-700 astetta. Joskus tuli katseltua kun oli ongelmia DPF:n kanssa. Polton yhteydessä pakokaasun lämpötila voi olla vielä enemmän. Eli tämän verran lämpöä on ainakin hetkellisesti sylinterin seinämissä ja siinähän se ohut öljykalvo on erottamassa mäntää sylinterin seinämästä. Oletettavasti se seinämän lämpötila ei ole noin paljon kun sitä aktiivisesti jäähdytetään, mutta kuitenkin useita satoja asteita.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Volkkaripappa

Minulle on jäänyt jostakin sellainen kuva että kuuminta olisi männänrengasalueella jossa lämpötila pyörisi 300 asteen tienoilla, voin toki muistaa väärinkin, terävimmät voivat korjata papan horinoita.

Tavallisen Tahvon tavallisessa arkiajossa lienee sama onko Mobilia tai Castrolia koneessa kunhan luokitukset täyttyvät. Rata hommat on sitten erikseen...

Emil

Palotapahtuma on niin lyhytkestoinen, että sen ei pitäisi hirveästi lämmittää sylinterin seinämiä. Ei ainakaan useita satoja asteita, jos kone on kunnossa.

Normanton

Lainaus käyttäjältä: Emil - 02.11.17 - klo:10:26
Palotapahtuma on niin lyhytkestoinen, että sen ei pitäisi hirveästi lämmittää sylinterin seinämiä. Ei ainakaan useita satoja asteita, jos kone on kunnossa.

Itse palotapahtuma on lyhyt kestoinen sekunneissa mitattuna, mutta kyllähän nelitahtimoottorissa työtahti ja poistotahti ovat ne ajat jolloin kuumat kaasut ovat sylinterissä ja lämpöä siirtyy kaasuista sylinterin seinämiin eli noin 50% moottorin käyntiajasta. Se että paljonki lämpöä siirtyy on hieman eriasia, koska suurin osa kyllä karkaa pakokaasun mukana ulos. Väittäisin että sylinterin seinämä on useita satoja asteita ainakin hetkellisesti sylinterin yläosissa ja poistotahdin päätteeksi mäntä ja männän renkaat pysähtyvät tätä vasten ja siten siinä välissä pitää olla se öljykalvo.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

kt

Joo, kyllä voinee sanoa suoraan, että sylinterissä on käytännössä koko ajan "palaminen päällä", vaikka tahteja onkin 4.
Kun moottori kiertää vaikkapa 2000 x min tekee se 33 kierrosta kampiakselille sekunnissa ja joka kerran palaa tilkka bensaa. Sylinterin jäähdytys varmaan ottaa suurimman osa lämpökuormasta pois. Ehkä sylinterin alaosan pinta ja kampikammio ovat vaikkapa 110 asteessa ja männänrengasalue sitten tuolla 300 asteen nurkilla? Siellä kuitenkin on vain tippa öljyä männän ja sylinterin välissä, joten hitaasti öljy siinä käryää. Öljyn lämpötila-anturi sitten jossain takanurkassa antaa lukemaa 95 C.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Volkkaripappa - 02.11.17 - klo:10:11
Minulle on jäänyt jostakin sellainen kuva että kuuminta olisi männänrengasalueella jossa lämpötila pyörisi 300 asteen tienoilla, voin toki muistaa väärinkin, terävimmät voivat korjata papan horinoita.

Tavallisen Tahvon tavallisessa arkiajossa lienee sama onko Mobilia tai Castrolia koneessa kunhan luokitukset täyttyvät. Rata hommat on sitten erikseen...
BMW on vaihtanut uusissa malleissa Castrol suosituksen Shell suositukseksi. BMW:n merkillä varustetut öljyt ovat Shell öljyä.

Emil

Öljyn leimahduspiste siinä jonkin matkaa kolmatta sataa astetta. Useita satoja asteinen sylinterinseinämä polttaisi öljyn seinämiltä. Se lisäisi kulumista melkoisesti.

Se palotapahtuman lämpöenergia ei riitä lämmittämään sylinterinseinämiä useisiin satoihin asteisiin.

Alumiinikin sulaa verrattain alhaisssa lämpötilassa, mutta eipä mäntä sula, vaikka palotapahtuman lämpö on reilusti yli alumiinin sulamispisteen.

Volkkaripappa

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 02.11.17 - klo:12:40
BMW on vaihtanut uusissa malleissa Castrol suosituksen Shell suositukseksi. BMW:n merkillä varustetut öljyt ovat Shell öljyä.

Miten on, vai maksaako nuo öljyfirmat autojen valmistajille siitä että saavat oman logonsa öljyntäyttökorkkiin :-\ ?

Normanton

Lainaus käyttäjältä: Volkkaripappa - 03.11.17 - klo:10:14
Miten on, vai maksaako nuo öljyfirmat autojen valmistajille siitä että saavat oman logonsa öljyntäyttökorkkiin :-\ ?

Itse uskon tähän enemmän kuin siihen että esim Castrol:n öljy ei yhtäkkiä täyttäisikään BMW:n vaatimuksia ja Shell olisikin ainoa joka täyttää.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Emil

Varmasti olisi huonoa liiketoimintaa öljyjalostajalta maksaa siitä, että saa oman logonsa öljyntäyttökorkkiin. Kyse on yhteistyöstä. Sillä missä öljyfirman logo on, on varmasti vaikutusta öljyn hintaan. Ja siitä todennäköisesti on hyötyä myös autonomistajalle, joskin varmaan aika vähän.

Hesse

Tehdas saa ensiasennusöljyt halvemmalla ja auton omistaja kalliimmalla?

Emil

Noo, ehkä auton ostajalle on jotain hyötyä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy