Ikkunoiden tummennus

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 11.04.10 - klo:12:46

« edellinen - seuraava »

Jeenyus

Tervehdys,

Pieni kokemukseen perustuva kysymys, eli ne joilla on tai on joskus ollut myös etusivulasit autostaan kalvoilla tummennettu mikä on ollut katsastumiesten sekä LP:n reaktio. Eli kuinka hankasti poistattavat ne ja kirjoittaako poliisi jopa rikesakkoja? Itselläni olisi tarkoitus auto kalvottaa 50% kalvolla tuulilasia lukuunottamatta, kun nuo vaaleimmatkin kalvot heijastavat lähemmäs 100% UV-säteilystä pois.
Audi A4 1.8TFSI

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Jeenyus - 14.08.12 - klo:12:19
kun nuo vaaleimmatkin kalvot heijastavat lähemmäs 100% UV-säteilystä pois.

Tämä on vähän outo perustelu kalvotukselle. Pelkkä auton ikkunalasi estää UV-säteilyn läpipääsyn lähes kokonaan. Mikään kalvo siinä päällä ei tuo pahemmin lisäsuojaa UV-säteilyä vastaan. Koko UV-säteilyn mainitseminen on merkityksetöntä mainospuhetta kun autojen lasien tummennuskalvoista puhutaan.

Infrapunan taas tummennuskalvot estävät tehokkaammin, ja sen takia auto ei lämpiä yhtä nopeasti tummennettujen lasien läpi.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Jeenyus

#272
Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 14.08.12 - klo:12:33
Tämä on vähän outo perustelu kalvotukselle. Pelkkä auton ikkunalasi estää UV-säteilyn läpipääsyn lähes kokonaan. Mikään kalvo siinä päällä ei tuo pahemmin lisäsuojaa UV-säteilyä vastaan. Koko UV-säteilyn mainitseminen on merkityksetöntä mainospuhetta kun autojen lasien tummennuskalvoista puhutaan.

Infrapunan taas tummennuskalvot estävät tehokkaammin, ja sen takia auto ei lämpiä yhtä nopeasti tummennettujen lasien läpi.

Tuulilasista olen kuullut, että on UV-suojattu mutta kyllä monet artikkelit väittävät, että sivulasit eivät UV-suojaa anna. Tuulilasissa oleva laminointi on UV-suojan antaja mutta käsittääkseni sivulasit harvemmin ovat laminoituja. Saa korjata vapaasti mikäli olen täysin hakoteillä.
Audi A4 1.8TFSI

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Jeenyus - 14.08.12 - klo:13:54
Tuulilasista olen kuullut, että on UV-suojattu mutta kyllä monet artikkelit väittävät, että sivulasit eivät UV-suojaa anna. Tuulilasissa oleva laminointi on UV-suojan antaja mutta käsittääkseni sivulasit harvemmin ovat laminoituja. Saa korjata vapaasti mikäli olen täysin hakoteillä.

Käytännössä kaikki ikkunalasi suojaa enemmän tai vähemmän UV-säteilyltä. Riippuu lasista ja sen rakenteesta millainen lopputulos on ja mitkä aallonpituudet eivät pääse läpi.

Noin karkeasti voisi sanoa että tuulilasi suojaa 99% ja sivulasit 95% siitä UV-säteilystä mitä auton ulkopuolella ollessa saisi. Siis lähtötilanne on jo niin hyvä että kalvotuksen tuomalla lisäsuojalla ei ole käytännön merkitystä.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

lucifer

LainaaNoin karkeasti voisi sanoa että tuulilasi suojaa 99% ja sivulasit 95% siitä UV-säteilystä mitä auton ulkopuolella ollessa saisi

Karkeasti sanottuna Chicagolaisen yliopiston tutkijat ovat erimieltä asiasta
LainaaUVA-säteet tunkeutuvat myös lasin lävitse eikä säteilyä voi välttää edes pilvisenä päivänä.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2012060315661253_tr.shtml

Eli tää ainakin vesittäis noi ajopuuteoriat..tiedä sit vaikka jamppa olis ajanu aina sivulasi auki..
Jetta mkVI 1.6TDi     Golf mkI Cabriolet

jusba31

Lainaus käyttäjältä: Jeenyus - 14.08.12 - klo:12:19
Tervehdys,

Pieni kokemukseen perustuva kysymys, eli ne joilla on tai on joskus ollut myös etusivulasit autostaan kalvoilla tummennettu mikä on ollut katsastumiesten sekä LP:n reaktio. Eli kuinka hankasti poistattavat ne ja kirjoittaako poliisi jopa rikesakkoja? Itselläni olisi tarkoitus auto kalvottaa 50% kalvolla tuulilasia lukuunottamatta, kun nuo vaaleimmatkin kalvot heijastavat lähemmäs 100% UV-säteilystä pois.

Mulla oli ex ex autossa 35% kalvot 3 vuotta kunnes puhallusratsiassa poliisi käski ne repiä pois, ei sakkoja. Ex kulkineessa oli vajaan 2 vuotta 50% kalvot ilman mitään ongelmia. Nykyisessäkin on toistaseksi saanut 50% kalvot olla rauhassa.

dosetti

Miltähän näyttäisi jos tummentais pelkän takalasin, mielipiteitä ja kokemuksia? Edellisessä autossa oli verho tummentamassa taustapeilin näkymiä ja se sai olla ympäri vuoden.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: lucifer - 14.08.12 - klo:17:54
Karkeasti sanottuna Chicagolaisen yliopiston tutkijat ovat erimieltä asiasta
http://www.iltalehti.fi/terveys/2012060315661253_tr.shtml
"Chicagolaisen yliopiston tutkijat" eivät ole asiasta eri mieltä. En sanonut missään vaiheessa että UV-suoja olisi 100%. UVA-säteilyalueen pisimmät aallot pääsevät helpoiten ikkunan läpi, mutta se on myös se vähiten haitallinen UV-säteilyn aallonpituus.

Floridan ja Suomen ilmastossa on myös pieni ero. Kuten myös sillä ajaako henkilöautoa ajoittain vai onko kyseessä 70-vuotias rekkakuski.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Reneto

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 14.08.12 - klo:18:18
Miltähän näyttäisi jos tummentais pelkän takalasin, mielipiteitä ja kokemuksia? Edellisessä autossa oli verho tummentamassa taustapeilin näkymiä ja se sai olla ympäri vuoden.

Tyylikkäältä  ;) Tämä on nyt toinen auto, jossa pelkkä takalasi on tummennettu. Ex-Jettaan sopi minusta kuin nyrkki silmään.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 14.08.12 - klo:18:31
Tyylikkäältä  ;) Tämä on nyt toinen auto, jossa pelkkä takalasi on tummennettu. Ex-Jettaan sopi minusta kuin nyrkki silmään.
mikä oli/on tummennusprosentti jos saa kysyä?

Ville R

Mulla on kanssa pelkkä takalasi, 35%. Kuvaa löytyy autotallista

Reneto

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 14.08.12 - klo:18:38
mikä oli/on tummennusprosentti jos saa kysyä?

20% SunGard.
Auto näyttää edelleen olevan liikkeessä myynnissä (kovaan hintaan), eli sieltä löytyy kuva.
http://www.nettiauto.com/volkswagen/jetta/4863055
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Janneh

Onhan se eittämättä tyylikkään näkönen jos kaikki lasit vetää samalla kalvolla.. esim tuo 35% Näin minä tekisin!

Omassa autossa oli valmiina kalvot kun ostin. takalasi ja takasivut varmaan 20% etusivut 50%. Ei konttorin setä huomnnut kalvoja etusivuissa kun oli ammattilaisen laittama.

Valojen kalvottamisesta oli yllä juttua ja siihen sen verran että ei todellakaan oteta umpioita irti.. Nuo valoihin tarkoitetut lamin-x kalvot on helppoja laittaa. Helpompia kuin ikkunakalvot

dosetti

kiitos takalasikuvista, tuollaisen otan.

HneryK

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 14.08.12 - klo:14:20
Käytännössä kaikki ikkunalasi suojaa enemmän tai vähemmän UV-säteilyltä. Riippuu lasista ja sen rakenteesta millainen lopputulos on ja mitkä aallonpituudet eivät pääse läpi.

Noin karkeasti voisi sanoa että tuulilasi suojaa 99% ja sivulasit 95% siitä UV-säteilystä mitä auton ulkopuolella ollessa saisi. Siis lähtötilanne on jo niin hyvä että kalvotuksen tuomalla lisäsuojalla ei ole käytännön merkitystä.

Otetaanpa mittaustuloksia mukaan tähän keskusteluun: UV-mittarilla mitattuna.
Aurinkoisena päivänä toukokuussa klo 12. Mittayksikkö UVA µW/cm2.
Ulkona 3300
Tuulilasi 3,6 (Saint Gobainin valmistama auringonvaloa heijastava)
Etusivulasi 750 (kalvotuksen jälkeen 24)
Takasivulasit 153 (VW tehdastummennus)
Takalasi 150 (VW tehdastummennus)
Kattoluukku 39

Skula

#285
Tänään tuossa päivän jo taittuessa iltpäivän puoleen, oli tuossa Tammiston nurkilla työasioilla, ja olin siinä jo lähdössä omalle työpaikalle ja juttelin siinä ulkosalla yhden henkilön kanssa, ja jäätiin ihmettelemään kun siinä, firman isolle parkkikselle oli ihmeen paljon tunkua..

No, poliisit piti tutkaa ja ottivat kahdesta suunnasta 40:n ylittäneitä(ei ikä, vaan vauhti) kuljettajia sivuun, ja sitten kuulin kuin yksi näistä poliiseista huikkasi toiselle kantavalla äänellä:" Hei Jore, ota toi Nissani tuolta, näyttäis olevan turhan tummat etulasit!"..

No siihen se vähän matkan päähän aidan toiselle puolelle minun autoon nähden se otatettiin, ja olin jo siinä melkein lähdössä kun huomasin että kuljettaja oli varsin nuori(alle 30, nippa nappa tai muuten vain hemmetin hyvin säilyny) nätti nainen..

Nainen oli kovin kummissaan, ja sanoikin konstaapelille(mulla ei oo hemmetinkään vertaa ymmärrystä poliisien arvoista, tai niiden merkityksistä, sallittakoon siis tämmöinen "Reinikais"-mainen tittelöinti) ettei varmasti ajanut ylinopeutta.. No konstaaleli siihen että niin, mutta sinulla näyttäis olevan kalvoja etusivulaseissa, samalla niitä tutkien..

Mitä sitten oli naisen ensireaktio? Konstaapelis mies, joka muuten taisi muistuttaa Leo Lastumäkeä (rauha hänen karismaattiselle sielulleen!) hyvinkin paljolti, tokaisi että niin, näissä laseissa ei saa olla mitään tuollaisia "virityksiä"..

Siinä vaiheessa nousikin naisen hermo pintaan.. Miksi mun mies on sellaisest sitten laittanut autoon? Hemmetti, vi*.. Hetken kiroiltuaan kysyi että saisiko jatkaa matkaa jos sitten mies irroittaa ne illalla kun hän pääsee töistä, nainen mainitsi että hänellä on kiire töihin.. Konstaapelia ei heruttanut, ei ollenkaan, vaan tokaisi että:"Auto pysyy tässä, kunnes kalvot on poissa.(piste!)"

Hetken aikaa nainen siinä kaiveli puhelintaan, mutta ei saanut yhteyttä.. Ilmeisesti miehelleen olisi soittanut, kun kiroilu oli sitä luokkaa.. Olen varma että mies kirottiin alimpaan helvettiin tässä vaiheessa, jos ei ääneen, niin ainakin mielen syövereissä  ;D

Sitten se varsinainen opetusvaihe etulasien kalvottajille!

Sakko tuosta tuli naiselle!

Ja

Sitten tässä vaiheessa on myös syytä miettiä että, kysyinkö hänen työpaikkansa suuntaa? Tarjoisinko kyydin joka tapauksessa? Ja saiko tuo nätti näinen minulta pikakyydit? Ihan vain siksi että oli kalvot väärissä paikoissa  ::)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Zaasa

^Oliko huomattavan tummat lasit kyseessä?
Kesällä meinasin laitattaa samalla ammattilaisella tummennukset etulaseihin joka kalvotti parvekkeeni lasit,taisi olla puhe 50% kalvoista.80â,¬ olisi maksanut.Jäin vielä miettimään,jää laittamatta.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 22.08.12 - klo:18:14
^Oliko huomattavan tummat lasit kyseessä?
Kesällä meinasin laitattaa samalla ammattilaisella tummennukset etulaseihin joka kalvotti parvekkeeni lasit,taisi olla puhe 50% kalvoista.80â,¬ olisi maksanut.Jäin vielä miettimään,jää laittamatta.

Ei ollut huomattavan tummista kyse, takalasit olivat lähes umpimustat, etulasit ehkä puolet siitä.. Vaikee arvioida..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Karvis

Tuokin sakotus on ihan poliisista kiinni, kerran on minut pysäytetty tummenusten vuoksi kun olin kaverille kuskina joskus vuosia sitten. Kalvot oli muistaakseni 50% ja kysyi heti että onko kalvoja, olin vaan mukamas uunona ja tuumasin että "kaverin auto, ei mitään käsitystä". Hetken avaimella raaputteli että sai naarmun aikaan, merkintä otteeseen ja 24h ajoaikaa, minä sain kirjallisen huomautuksen.

Skulan kertomassa tapauksessa asiallisempi käyttäytyminen olisi voinut säästää sakoilta ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

malfean

Itselläni oli lasin särkymistä estävät kirkkaat kalvot etulaseissa pari vuotta,
kunnes katsastuksessa valittivat, ja merkittiin otteeseen (siis että revittävä pois).

Nuo eivät haitanneet YHTÃ,,Ã,,N millään tavalla näkyyttä, vaan lisäsivät turvallisuutta, mutta täällä
peräpohjolassa on etulasien kalvoitus kiellettyä, paitsi poliiseilla, jotka käyttävät samanlaisia kalvoja...
"Se että muutan mielipiteitäni, ei tarkoita että olisin väärässä."

HneryK

Lainaus käyttäjältä: malfean - 23.08.12 - klo:02:39
Itselläni oli lasin särkymistä estävät kirkkaat kalvot etulaseissa pari vuotta,
kunnes katsastuksessa valittivat, ja merkittiin otteeseen (siis että revittävä pois).

Nuo eivät haitanneet YHTÃ,,Ã,,N millään tavalla näkyyttä, vaan lisäsivät turvallisuutta, mutta täällä
peräpohjolassa on etulasien kalvoitus kiellettyä, paitsi poliiseilla, jotka käyttävät samanlaisia kalvoja...

Turvallisuudesta on kaksi näkemystä kalvotusten suhteen. Toisaalta estävät lasinsirujen lentämisen kasvoihin kolarissa. Mutta jos tilanne on se että kolarin jälkeen ovet ei aukea ja laseja ei saa rikki, autosta pelastuminen viivästyy. No, sitä varten onkin kattoluukku  ;)

PTG

Lainaus käyttäjältä: Jeenyus - 14.08.12 - klo:12:19
Tervehdys,

Pieni kokemukseen perustuva kysymys, eli ne joilla on tai on joskus ollut myös etusivulasit autostaan kalvoilla tummennettu mikä on ollut katsastumiesten sekä LP:n reaktio. Eli kuinka hankasti poistattavat ne ja kirjoittaako poliisi jopa rikesakkoja? Itselläni olisi tarkoitus auto kalvottaa 50% kalvolla tuulilasia lukuunottamatta, kun nuo vaaleimmatkin kalvot heijastavat lähemmäs 100% UV-säteilystä pois.

Tuoreeltaan kommenttia tähän eli katsastussetä määräsi juuri tänään poistettavaksi... Aikaa kuukausi eli nyt saa kerrankin ajaa luvallisesti kalvot laseissa 22.9. asti ;D

Teki kyllä mieli kysyä, että mites noi takavalot, kun niissä on noi Lamin-X:t, mutta jätin väliin ja kestin kuin mies - eli tosi heikosti... ;)

Hepustahan tuo siis on kiinni riittävän vaaleilla kalvoilla eli samalla asemalla edellisellä kerralla ei huomautettavaa... Tuuria kai sekin, ettei ole osunut juuri tämä katsastussetä kohdalle sitten vuoden 2003, jolloin kävi täsmälleen samoin. Tuolloin ote vaihtui sopivasti omistajanvaihdoksen myötä ja seuraavalla omistajalla käry kävi toisella paikkakunnalla vissiin about kolmannessa katsastuksessa ja silloinkin lähinnä kai siksi, että kuskin kalvo oli saanut jonkin verran turvavyöihottumaa... 8)

SKU

Thaimaassa olin talvella taksissa, jossa oli kaikki lasit tummennettu, ml. tuulilasi. Se vasta hieno viritys on pimeellä.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

joyster

Uitin Ocun '09 Suomeen ja ostaessa vasta selvisi Ruotsin pojat vetäneen kalvot etuikkunoihinkin. En edes huomannu itse alussa. Suomessa rekisteröintikatsastuksessa A-katsastuksen inssi kysyi Hannuksenpellolla onko etulaseissa kalvot. "Eeei ole, takalasit on vaan tummennettu". Inssi hiplaili ikkunan yläreunaa, mutta ei huomannu että kalvot on, koska se oli todella loistavasti tehty eikä ne ollu edes tummat.

Viikko sen jälkeen K2:lla Kilon poliisit tuli ramppia alas RS:llä (ei voinu olla tunnistamatta poliisiksi)  ja olivat matkalla Länkkärille samaan suuntaan kuin minäkin. Ekaks ne ajeli rauhassa perässä, mutta sitten päättivät kammeta liikenteen seassa rinnalle. Jättäytyivät taakse ja pyysivät ystävällisesti pysähtymään. Samat kyselyt kalvoista, joihin vastasin, ettei mun tietääksei ole kuin takana ja auto on jo käytetty rekisteröintikatsastuksessakin. Kuulema oli tummanoloiset etuikkunat. Teräaseen koulutuksen saanut konstaapeli sai kalvon reunan irti, repäisi riittävästi ja kirjoitti sakon 35e.

Vähän pänni, sillä minua ei luultavasti olisi pysäytetty ja kalvot olis varmaan vieläkin ikkunoissa, jollei tuolloin olisi ollu tarrakilpiä houkuttimena poliiseille. Eikö niillä olis parempaa tekemistä?

pokkus

Lainaus käyttäjältä: HneryK - 23.08.12 - klo:20:07
Turvallisuudesta on kaksi näkemystä kalvotusten suhteen. Toisaalta estävät lasinsirujen lentämisen kasvoihin kolarissa. Mutta jos tilanne on se että kolarin jälkeen ovet ei aukea ja laseja ei saa rikki, autosta pelastuminen viivästyy. No, sitä varten onkin kattoluukku  ;)

Jos palokunta ei saa kalvotettua lasia rikki, niin on kyllä aika kumma homma :D

Mitä tulee yleisesti tuohon tummentamiseen niin en kyllä itsekään ymmärrä Suomen politiikkaa etulasien tummentamisesta. Lievällä tummentamisella kun ei ole oikeasti mitään haittaa edes pimeällä ajaessa. Täällä Floridassa etulaisessa olevat 30% tummennukset ja ei mitään ongelmia näkemisen kanssa edes pimeällä. Suomessa miedommilla tummennoksilla luulisi olevan vielä vähemmän ongelmia :-\

Docw

Omissa autoissa on molemmissa 30% kalvot etulaseissa. Molemmissa lisäksi asennukset on tehty niin, ettei kalvoista jää epäselvyyksiä :)

Pitää repiä kalvot suosiolla irti ennen rekisteröintikatsastusta. Mutta mitenköhän lainvartijat suhtautuu noihin kalvoihin sillä aikaa kun autolla ajaa ulkomaan rekisterissä? Voiko poliisi sakottaa tuolloin? Rekisteröintimaassa kun nuo kalvot ovat lailliset.

jarppis

Mikähän lie se paras tapa poistaa kalvot? Tai no kalvot lähtee heittämällä, mutta se liimapinta onkin sitten vähän toista maata.
Edellisestä autosta kolmannen kerran sitä katsastattaessa huomauttivat kalvoista, kun ei vissiin muuta moitittavaa löytynyt vaikka kuinka yritti etsiä :) Jonkun tunnin niitä laseja sai puhdistella, että sai kaiken liiman pois. Kalvot olikin kyllä olleet melkein 5 vuotta laseissa kiinni, kun ne irroittelin.

Myhky

Lainaus käyttäjältä: joyster - 24.08.12 - klo:00:42
Eikö niillä olis parempaa tekemistä?

;D Klassinen eikö niillä poliiseilla ole parempaa tekemistä -kysymys. Ilmeisesti juuri sillä hetkellä ei ollut ja hyvä niin. Nyt kun sinäkin itket kohtaloasi täällä ja me muut autoilijat luemme siitä, on sakotus osunut erinomaiseen osoitteeseen. Kerrot vielä kavereillesi ja kaverisi kertovat eteenpäin niin avot! Moni ihminen on saanut muistutuksen siitä että tieliikennelakeja on kaikilta osin noudatettava.
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

Myhky

Lainaus käyttäjältä: skula - 22.08.12 - klo:17:42
Sitten se varsinainen opetusvaihe etulasien kalvottajille!

Sakko tuosta tuli naiselle!

Naurattaa niin paljon nämä ihmettelyt että on pakko kommentoida kun ovat kuitenkin ihan maalaisjärjellä pääteltävissä nämä asiat. Kelle se sakko pitäisi sitten kirjoittaa? Miehelle? Saahan sitä autolleen tehdä ihan mitä vaan, lyödä vaikka koko tuulilasin paskaksi kunhan ei ajele sillä jos se ei ole asetusten mukainen.

Kuljettaja on vastuussa siitä, että ajoneuvo jota hän kuljettaa on lakien ja asetusten mukainen. Piste.
Jos auto on vaikka katsastamaton, tuulilasi tummennettu, renkaissa ei kulutuspintaa ja ajovalot puuttuvat mutta miehen nimissä, niin kaikki muutko autolla saavat ajaa paitsi ajoneuvon omistaja?
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Docw - 24.08.12 - klo:01:32
Omissa autoissa on molemmissa 30% kalvot etulaseissa. Molemmissa lisäksi asennukset on tehty niin, ettei kalvoista jää epäselvyyksiä :)

Pitää repiä kalvot suosiolla irti ennen rekisteröintikatsastusta. Mutta mitenköhän lainvartijat suhtautuu noihin kalvoihin sillä aikaa kun autolla ajaa ulkomaan rekisterissä? Voiko poliisi sakottaa tuolloin? Rekisteröintimaassa kun nuo kalvot ovat lailliset.

Käsittääkseni saat ajella ihan rauhassa kun auto on ulkomaan kilvissä, mennään siis rekisteröintimaan säännöksillä. Itäsuomalaisilla näyttää olevan täysin mustiakin etulaseja autoissaan eikä siihen kukaan puutu.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy