ID perheen OTA päivitykset

Aloittaja SlOrbA, 05.07.21 - klo:08:31

« edellinen - seuraava »

SlOrbA

Ensimmäisen etäpäivitykset tiedot näyttävät nyt olevan ulkona. Battery Lifellä ihan hyvä lista siitä missä järjestyksessä päivitys jaellaan. https://youtu.be/3f7t9XpjJmY?t=63

Järjestys:

  • Pilotti autot
  • 1st Movers ID.3 autot
  • muut ID.3 ja ID.4 autot
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Antore

Ainakin nelkussa on sulavuus ei eri levelillä päivityksen jälkeen: https://youtu.be/oc6v85qqnyE

mikaanikko

Enteileeköhän tämä tulevaa 3.1 päivitystä?



upload image

Saako tämän kirjan ladattua tietsikalle. Olisi helpompi lukea kuin autossa istuen.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 03.08.21 - klo:11:41
Enteileeköhän tämä tulevaa 3.1 päivitystä?



upload image

Saako tämän kirjan ladattua tietsikalle. Olisi helpompi lukea kuin autossa istuen.

Sen on käsittääkseni ihan sama kuin https://userguide.volkswagen.de/public/vin/login/fi_FI
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

awallin

tänään 1st Plus id.3:hen tuli myös tuo pieni päivitys
LainaaDigital manual: Small improvements, error prevention
ORURN: Minor improvements, errors fixed

tuo ORURN on googlauksen perusteella edellytys seuraaville isommille OTA päivityksille (?)

Daatta

Eilen tarjosi jotain päivitystä kun olin nousemasta autosta, klikkasin ok mutta en tiedä asensiko mitään. Myöhemmin haettaessa sitä ei ainakaan löytynyt. Mielestäni tuo esipäivitys tuli jo kesäkuussa, ennen lomia. No kattellaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

vatti

Tämä tapa, millä päivityksiä tarjotaan tai miten voi tarkistaa auton softaversiot on kyllä luokattoman huonosti toteutettu. Softapäivityksiin pääsee käsiksi ainakin huoltovalikosta ja manuaalin kautta (ihan outo paikka) ja molemmissa näkyy erilaiset versiot. Huoltovalikosta voi käskeä päivittämään, mutta muuta mitään näkyvää ei tapahdu kuin että kielletään käyttämästä autoa päivityksen aikana. Mistään ei näe alkoiko päivitys vai ei ja kauanko pitää olla käyttämättä autoa. Ehkä näin käy vain silloin kun ei ole päivitettävää, mutta eikö sen voisi kertoa.

Ruudut, joissa softaversioita listataan tuhlaavat ruututilaa. Eri softia on listattu niin vähän, että ne saisi helposti sopimaan kaikki ruudulle yhtä aikaa paremmalla suunnittelulla. Lisäksi versiointi pitäisi toteuttaa paremmin. Julkisuudessa puhutaan 2.2 tai 2.3 -versioista, jotka tarkoittavat 0792 tai jotain vastaavaa. Miksi auton näytöllä ei voi näkyä selkeästi sama versio kuin mistä VW:n markkinointi puhuu julkisuudessa.

Valikoissa pitäisi asetusten alla ilman muuta olla hyvin helposti löytyvä paikka, josta voi katsoa softaversiot, siellä pitäisi olla nappi, jolla pyydetään tarkistamaan onko kaikki ajan tasalla ja jos ei ole, pitää näyttää mikä softa ei ole ajan tasalla ja vielä kysyä päivitetäänkö se nyt. Jos valitsee päivityksen, pitää kertoa kauanko päivitys kestää ja voiko autoa käyttää sinä aikana. Lisäksi pitää kaikista muuttuneista softista kertoa pääkohdat, joita on muutettu ja miksi muutokset on tehty. Tämä tieto pitäisi olla saatavilla myös jälkikäteen.

Eli kaiken kaikkiaan tarvitaan huomattavasti enemmän avoimmuutta softaversioiden ja päivitysten suhteen. Muuten on aivan turha puhua OTA-päivityksistä.

Ja vielä lopuksi: jos luvataan säännöllisiä OTA-päivityksiä, pitää tulla myös jotain uutta eikä vain bugikorjauksia. Eniten uutta tavitaan mobiiliappiin, se on ominaisuuksiltaan täysin puutteellinen.
VW ID.4 1st Pro Performance 150 kW, akku 77 kWh, Honey Yellow

Daatta

Huoltovalikko on tarkoitettu juurikin huollon asiantuntijalle eikä tavan tallaajalle. Vähän sama homma kuin joku akun lämmitys, kiinnostaa sähköauton harrastajia (itse en kuulu) mutta ei tavallista ihmistä. "Check for Updates" painiketta tuskin tulee, nykyään Windows Updatekin toimii pääasiassa taustalla eikä sitä tarvitse itse valvoa. Painaa vaan ok (päivitä/restart) sopivassa kohtaa ja järjestelmä hoitaa loput.

Mitä tulee muutostietoihin niin nykyään on ihan normaalia että kerrotaan pienistä parannuksista/korjauksista tarkemmin erittelemättä. Jos siellä olisi kunnon change notet niin ne kiinnostaisivat ehkä harrastajia.

Olen samaa mieltä mobiiliapista, onko sitä tarkoituskaan kehittää edes vastaavalle tasolle mikä fossiiliautoilla on?
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

vatti

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 04.08.21 - klo:13:09
Huoltovalikko on tarkoitettu juurikin huollon asiantuntijalle eikä tavan tallaajalle. Vähän sama homma kuin joku akun lämmitys, kiinnostaa sähköauton harrastajia (itse en kuulu) mutta ei tavallista ihmistä. "Check for Updates" painiketta tuskin tulee, nykyään Windows Updatekin toimii pääasiassa taustalla eikä sitä tarvitse itse valvoa. Painaa vaan ok (päivitä/restart) sopivassa kohtaa ja järjestelmä hoitaa loput.

Mitä tulee muutostietoihin niin nykyään on ihan normaalia että kerrotaan pienistä parannuksista/korjauksista tarkemmin erittelemättä. Jos siellä olisi kunnon change notet niin ne kiinnostaisivat ehkä harrastajia.

Olen samaa mieltä mobiiliapista, onko sitä tarkoituskaan kehittää edes vastaavalle tasolle mikä fossiiliautoilla on?
Huoltovalikko on kuitenkin se paikka, josta auton käyttäjä voi tarkistaa, mitkä softaversiot autossa on eli ovatko ne niitä, joista on julkisuudessa puhuttu. Kyllä se kiinnostaa aika monia varsinkin, jos autossa on jotain ongelmia. Jos ei ole mitän muuta paikkaa tarkistaa softaversioita, ei voi sanoa, että huoltovalikko on tarkoitettu vain huollon asiantuntijoille. Vain heille tarkoitetut asiat pitää piilottaa kokonaan tavallisilta käyttäjiltä.
VW ID.4 1st Pro Performance 150 kW, akku 77 kWh, Honey Yellow

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 04.08.21 - klo:13:09
Vähän sama homma kuin joku akun lämmitys, kiinnostaa sähköauton harrastajia (itse en kuulu) mutta ei tavallista ihmistä.

Kun tuo navigaattori pohjainen akun esilämmitys tulee joskus käyttöön olisi mahtavaa jos voisi valita lämmitetäänkö akkua vai ei. Samassa lokaatiossa voi olla 150, 50 ja 11 kW latausmahdollisuus. Jos tarkoitus kytkeä 11 kW piuhaan turha sitä on lämmittää, monesti samoin myös 50 kW laturilla.

En nyt mitään ”insinööri pornoa” välttämättä kaipaa mutta latausnäytössä voisi olla tieto paljonko auto kykenee ottamaan tehoa jos latauksen aloittaa sillä hetkellä. Autohan sen kuitenkin koko ajan tietää. Turha maksaa ja varata 150 kW paikkaa jos vieressä on halvempi 50 kW laturi vapaana. Nörteille on ODB dongle ja SW kännykkään.

Ei ole auton valmistajat selkeästi ohjelmistotaloja, kauas on pitkä matka sanoisi muumipappa.

JAK

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 04.08.21 - klo:15:04
Kun tuo navigaattori pohjainen akun esilämmitys tulee joskus käyttöön olisi mahtavaa jos voisi valita lämmitetäänkö akkua vai ei. Samassa lokaatiossa voi olla 150, 50 ja 11 kW latausmahdollisuus. Jos tarkoitus kytkeä 11 kW piuhaan turha sitä on lämmittää, monesti samoin myös 50 kW laturilla.

En nyt mitään ”insinööri pornoa” välttämättä kaipaa mutta latausnäytössä voisi olla tieto paljonko auto kykenee ottamaan tehoa jos latauksen aloittaa sillä hetkellä. Autohan sen kuitenkin koko ajan tietää. Turha maksaa ja varata 150 kW paikkaa jos vieressä on halvempi 50 kW laturi vapaana. Nörteille on ODB dongle ja SW kännykkään.

Ei ole auton valmistajat selkeästi ohjelmistotaloja, kauas on pitkä matka sanoisi muumipappa.

Viime vuonna VW:n pääjohtaja kertoi, että VW muuttuu softa firmaksi, varmasti kärjisti ainakin vähän.

mikaanikko

Tuskin huollon asiantuntijat auton infotainmentia käyttää, heillähän on omat laitteet, jotka liitetään ihan erikseen autoon.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

vatti

ID.4 ilmoitti tänään, että on päivitys saatavilla. Ilmoitus tuli kesken ajon melko pian kotoa kauppaan lähtiessä. Ajon aikana sille ei voi tehdä mitään, joten toteutus on aika hölmö. Ilmoituksen olisi parempi tulla silloin, kun sammutetaan auto. Ilmoitus oli näkyvissä viesteissä kun tultiin kaupan pihaan, mutta en avannut sitä siellä, koska en tietenkään halunnut tehdä mitään asennusta siellä. Paluumatkalle lähtiessä ilmoitusta ei enää näkynyt eikä sitä saa enää mitenkään kaivettua esille. Mitään asennusta on tuskin tapahtunut, kaikki versiot ovat edelleen samoja kuin ennenkin.

Saksalaiselta keskustelupalstalta sain käsityksen, että softassa on bugi, joka näyttää ilmoituksen vain kerran eikä sitä saa näkyviin uudelleen. Tämä korjaantuu softapäivityksellä, mutta miten päivityksen saa asennettua, jos ilmoitusta ei tule uudestaan? Auto tarkistaa päivitykset serveriltä kerran viikossa, joten ilmeisesti pitää ensi kerralla palata heti takaisin kotiin ja asentaa päivitys ja perua sen kertainen reissu kunnes päivitys on asennettu.

Vai onko jollain parempaa tietoa?
VW ID.4 1st Pro Performance 150 kW, akku 77 kWh, Honey Yellow

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: vatti - 06.08.21 - klo:20:56
ID.4 ilmoitti tänään, että on päivitys saatavilla. Ilmoitus tuli kesken ajon melko pian kotoa kauppaan lähtiessä. Ajon aikana sille ei voi tehdä mitään, joten toteutus on aika hölmö. Ilmoituksen olisi parempi tulla silloin, kun sammutetaan auto. Ilmoitus oli näkyvissä viesteissä kun tultiin kaupan pihaan, mutta en avannut sitä siellä, koska en tietenkään halunnut tehdä mitään asennusta siellä. Paluumatkalle lähtiessä ilmoitusta ei enää näkynyt eikä sitä saa enää mitenkään kaivettua esille. Mitään asennusta on tuskin tapahtunut, kaikki versiot ovat edelleen samoja kuin ennenkin.

Saksalaiselta keskustelupalstalta sain käsityksen, että softassa on bugi, joka näyttää ilmoituksen vain kerran eikä sitä saa näkyviin uudelleen. Tämä korjaantuu softapäivityksellä, mutta miten päivityksen saa asennettua, jos ilmoitusta ei tule uudestaan? Auto tarkistaa päivitykset serveriltä kerran viikossa, joten ilmeisesti pitää ensi kerralla palata heti takaisin kotiin ja asentaa päivitys ja perua sen kertainen reissu kunnes päivitys on asennettu.

Vai onko jollain parempaa tietoa?
Lataa sen ajon aikana ja asentaa myöhemmin. Eli voi laittaa latautumaan vaikka urgentti ajo olisi käynnissä. Toki itsellä tuon lataamisesta seuraavalla ajolla kaatui järjestelmä ensimmäistä kertaa. Ehkä 5min oli järjestelmä poissa pelissä. Ajamaan pystyi tuolloinkin.

vatti

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 06.08.21 - klo:22:03
Lataa sen ajon aikana ja asentaa myöhemmin. Eli voi laittaa latautumaan vaikka urgentti ajo olisi käynnissä. Toki itsellä tuon lataamisesta seuraavalla ajolla kaatui järjestelmä ensimmäistä kertaa. Ehkä 5min oli järjestelmä poissa pelissä. Ajamaan pystyi tuolloinkin.
Ei sille pystynyt tekemään yhtään mitään ajon aikana.
VW ID.4 1st Pro Performance 150 kW, akku 77 kWh, Honey Yellow

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: vatti - 06.08.21 - klo:23:21
Ei sille pystynyt tekemään yhtään mitään ajon aikana.
Kyllä mä onnistuin sen ajossa lataamaan. Hyppäsi tuo latausvalinta kun lähdin parkkipaikalta ja painoin että lataa.

awallin

Schräg päivittää ja selittää (auf Deutsch)
https://www.youtube.com/watch?v=BBz6IF4KC9k&ab_channel=Schr%C3%A4g


mainitsi kai jossainvälissä että OTA päivityksen on saanut muutama tuhat autoa, ja niitä on myyty 150+ tuhatta?

John_Galt

Mulla tuli taas ilmoitus uudesta päivityksestä. Jotain korjauksia se kertoi tuon sisältävän.

f080421

#18
Lainaus käyttäjältä: vatti - 06.08.21 - klo:20:56
ID.4 ilmoitti tänään, että on päivitys saatavilla. Ilmoitus tuli kesken ajon melko pian kotoa kauppaan lähtiessä. Ajon aikana sille ei voi tehdä mitään, joten toteutus on aika hölmö. Ilmoituksen olisi parempi tulla silloin, kun sammutetaan auto. Ilmoitus oli näkyvissä viesteissä kun tultiin kaupan pihaan, mutta en avannut sitä siellä, koska en tietenkään halunnut tehdä mitään asennusta siellä. Paluumatkalle lähtiessä ilmoitusta ei enää näkynyt eikä sitä saa enää mitenkään kaivettua esille. Mitään asennusta on tuskin tapahtunut, kaikki versiot ovat edelleen samoja kuin ennenkin.

Saksalaiselta keskustelupalstalta sain käsityksen, että softassa on bugi, joka näyttää ilmoituksen vain kerran eikä sitä saa näkyviin uudelleen. Tämä korjaantuu softapäivityksellä, mutta miten päivityksen saa asennettua, jos ilmoitusta ei tule uudestaan? Auto tarkistaa päivitykset serveriltä kerran viikossa, joten ilmeisesti pitää ensi kerralla palata heti takaisin kotiin ja asentaa päivitys ja perua sen kertainen reissu kunnes päivitys on asennettu.

Vai onko jollain parempaa tietoa?

Itsellä kävi sama tänään ID.3:n kanssa. Auto ilmoitti päivityksestä ajon aikana ja menin klikkaamaan ok. No, se sitten sanoi ettei valikkoa voi turvallisuussyistä avata ajon aikana eikä mitään ilmoitusta tai tietoa päivityksestä näy enää missään.

Ihan käsittämätöntä, ettei tuossa ole mitään "Check Updates" tms tai että se kävisi itse tarkistamassa kun menee sinne päivitysvalikkoon.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Daatta

Tänään olisi viikko mennyt edellisestä tarjouksesta... Voisi siis yrittää uudelleen. Mutta pitääkö autoon jäädä istumaan siksi aikaa että päivitys lähtee käyntiin? Tuossa voisi kahvakuulalle olla käyttöä, ettei tarvitse kököttää kabiinissa. Eikä sovi hätäiselle alkuunkaan tuo päivityssysteemi.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

f080421

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 10.08.21 - klo:09:09
Tänään olisi viikko mennyt edellisestä tarjouksesta... Voisi siis yrittää uudelleen. Mutta pitääkö autoon jäädä istumaan siksi aikaa että päivitys lähtee käyntiin? Tuossa voisi kahvakuulalle olla käyttöä, ettei tarvitse kököttää kabiinissa. Eikä sovi hätäiselle alkuunkaan tuo päivityssysteemi.

Varmaan olennaista on ensin saada se edes lataamaan päivitys. En itse vielä onnistunut siinä. Yritetään viikon(?) päästä uudestaan.

Onneksi tuo nykyinen softa on toiminut sen verran hyvin omissa ajoissani, että mitään kiirettä ei asian suhteen sinänsä ole. Muuten olen sitä mieltä, että kyllä pitäisi olla mahdollisuus päivittää auto edelleen myös huollossa. Ilmeisesti tämä ei kuitenkaan ole mahdollista..?
ID.3 Pro Performance Business 2021

Antore

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 10.08.21 - klo:09:09
Tänään olisi viikko mennyt edellisestä tarjouksesta... Voisi siis yrittää uudelleen. Mutta pitääkö autoon jäädä istumaan siksi aikaa että päivitys lähtee käyntiin? Tuossa voisi kahvakuulalle olla käyttöä, ettei tarvitse kököttää kabiinissa. Eikä sovi hätäiselle alkuunkaan tuo päivityssysteemi.

Jos kysymyksessä on se 2.3 softaa valmisteleva osa 1/2 niin siinä ei kauan nokka tuhise kun se ladataan & asennetaan. Meniköhän mulla n. 30 sekkaa. Nyt sitten odotellaan sitä varsinaista versiopäivitystä.

f080421

ID.3 Pro Performance Business 2021

jopo

^^ Joo. Mulle tuli tuo 1/2 aamulla ja se oli kyllä nopea. Saas nähdä milloin kakkonen tulee.

f080421

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 10.08.21 - klo:11:01
Tässä on ihan hyvää tietoa ongelmista:

https://www.youtube.com/watch?v=GzpGy9P6i9w

Nostan tästä yhden kohdan esille, eli kannattaa odottaa vähintään 60 sekuntia ovien avaamisen jälkeen ennen kuin painaa jarrupoljinta tai start/stop -nappia. Siellä ei joku päivittämiseen liittyvä softakikkula muuten ehkä ehdi käynnistyä.
ID.3 Pro Performance Business 2021

vatti

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 10.08.21 - klo:11:12
Nostan tästä yhden kohdan esille, eli kannattaa odottaa vähintään 60 sekuntia ovien avaamisen jälkeen ennen kuin painaa jarrupoljinta tai start/stop -nappia. Siellä ei joku päivittämiseen liittyvä softakikkula muuten ehkä ehdi käynnistyä.
Lisäksi auto käy tarkistamassa päivitystarpeen kerran viikossa (joka autolla eri aikaan). Softassa on bugi, jolloin auto näyttää ladattavissa olevan päivityksen vain kerran. Jos sitä ei lataa silloin, on seuraava tilaisuus viikon päästä. Oikeasti toimiessaan saatavilla oleva päivitys pitäisi näkyä valikossa, joka tulee näkyviin, kun poistuu autosta. Tämän bugi pitäisi korjaantua jollain ensimmäisistä päivityksistä, joita käsittääkseni on jonossa muutama, kunhan ensin saa ensimmäisen ladattua.
VW ID.4 1st Pro Performance 150 kW, akku 77 kWh, Honey Yellow

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: jopo - 10.08.21 - klo:11:01
^^ Joo. Mulle tuli tuo 1/2 aamulla ja se oli kyllä nopea. Saas nähdä milloin kakkonen tulee.
Joo tosiaan minulle tullut toinen ladattavaksi eilen ja senkin latasin. Oletettavasti siis voi tulla hyvinkin pian!  ;D

SlOrbA

Jotenkin hiipii sellainen tunne, että nyt siellä on useampi kuin 2 päivitystä liikkeellä.

Omassa autossa on nyt OTAna tullut seuraavat:
- ORURN päivitys ja
- Karttojen päivitys 21.5 -> 21.7

Vielä on käsittääkseni tulematta ne varsinaiset 2.3 pävitykset:
- ICAS1:n  ID.light, IQ.light ja kumppanit päivityksey sekä
- ICAS3 päivitys uuteen infotainment UI:hin.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

jopo

Jep. Tuo mun päivitys ei tuskin sittenkään ollut OTA 2.3:n eka osa. Mulla vaan ei lukenut siinä mitään info-tietoja (ei i-painiketta), joten painoin vain lataa. Se tuli siis ajaessa. Veikkaan, että tuo mun päivitys oli siis jokin noista pikkupäivityksistä.

jamo75

tämän päivän päivityksissä luki "backround services', en itsekkään usko että ne olivat 2.3 päivityksiä vaan jotain koko ota päivityksen toiminnalisuuteen liittyvää

Lainaus käyttäjältä: jopo - 10.08.21 - klo:16:52
Jep. Tuo mun päivitys ei tuskin sittenkään ollut OTA 2.3:n eka osa. Mulla vaan ei lukenut siinä mitään info-tietoja (ei i-painiketta), joten painoin vain lataa. Se tuli siis ajaessa. Veikkaan, että tuo mun päivitys oli siis jokin noista pikkupäivityksistä.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy