Kovamuovit

Aloittaja Gasthaus, 21.02.21 - klo:20:51

« edellinen - seuraava »

Gasthaus

Onhan tästä kirjoitettu, mutta edelleenkin ihmetyttää ID3:n sisustuksen kovamuovit ja äänentoisto. Sama linja jatkunee ID4:ssa.

Menikö VW väärään suuntaan laadussa peittääkseen kehityskustannuksia?
Onko järkeä, jos apumerkki ottaa valmiin alusta- ja akkuteknologian ja tekee sitten laadukkaamman auton? Häntä heiluttaa ns. koiraa.

Skodan Enyaqin sisustus oli aivan eri luokkaa. Tosin oli kallein varusteversio, mutta ID3:een ei edes varusteena ole tällä hetkellä parempaa saatavana.
Myös Konan sisustus vaikutti himpun verran laadukkaammalta kuin ID3.
Nissan Ariya myös vaikuttaisi olevan laadukkammin sisustettu.
Tuleekohan Audilta pienempi citymaasturi, jossa laatu olisi kohdallaan? Itselle Enyaq liian kookas.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Volvo V40 1,6d 2008* Volvo V70 2,0d 2009* Volvo V60 D3 Ocean Race 2012* VW Passat 2,0tdi stw B8 2015* VW Tiguan 1,4tsi R-line 2017* VW Golf 1,0 TSI 2018* Fiat Pössl 600L 2021* MB EQA 250 AMG 2021

jamo75

Id.4 ssa ei ole kovamuovia, ovat puolikovaa ovissa, kojelauta pehmeää. Toki toka kaiuttimet  puuttuvat.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Jake69

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 21.02.21 - klo:22:44
Id.4 ssa ei ole kovamuovia, ovat puolikovaa ovissa, kojelauta pehmeää. Toki toka kaiuttimet  puuttuvat.

Silti Skoda pesi VW 100-0 sisätiloissa. Lisäksi perinteiset kytkimet ratissa. Ainut minua häiritsevä asia on tuo pieni näyttö ratin takana kun se on kauempana kun ID:ssä. Itse en ole HUD miehiä. Minusta se häiritsee jos erittäin haastava keli. Tosin jos näen ensimmäisen kirkkaassa auringonpaisteessa toimivan olen valmis muuttamaan mieltäni. Takakaiuttimien puuttuminen on selkeää v..lua. Ei voi maksaa montaa kymppiä.

mmh

Lainaus käyttäjältä: Gasthaus - 21.02.21 - klo:20:51
Onhan tästä kirjoitettu, mutta edelleenkin ihmetyttää ID3:n sisustuksen kovamuovit ja äänentoisto.

Mulla oli myös ongelmia hyväksyä "ämpärimuoveja" ostovaiheessa. Nyt kun autolla on ajanut kk päivät, niin eipä asiaan edes kiinnitä huomiota. Mun mielestä se on new normal ja sillä mennään.

Mallivaihtoehdosta riippuenhan popit löytyy myös takaa, en ole katsonut voiko niitä nykyään ruksata listalta. Subbarin puute hieman harmittaa, mutta muutoin noi Maxin popit on ihan perushyvät.

Seatilta tulee hieman myöhemmin tänä vuonna ID3:n kokoinen El Born. Ehkäpä siinä on samettia sisällä ja kunnon popit? :D

jamo75

juu löytyy vikoista paketeista takakaiuttimet kun mennän 50KEUR yli
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Daatta

Itseä ei ole ID.3:n kovamuovit häirinneet, mutta olenkin aikaisemmin ajanut vain noilla Leoneilla joten todelliseen premiumiin ei ole kosketusta. Ehkä toisia häiritsee, ainakin tunnetasolla. Skodassa oli tosiaan aika paljon kivemman näköinen sisuta, mutta kovempi on hintakin esittelymallia vastaavassa tuotantomallissa.

Perustason ID.3 äänentoisto on yllättävän hyvä, bassoakin löytyy. Paremmista malleista löytyvää DSP-vahvistinjärjestelmää en ole kuullut, mutta kyllä siellä takakontin syvennyksessä pitäisi subbarikin olla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikaanikko

Ã,,mpärimuovit - happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Daatta

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 23.02.21 - klo:16:06
Ã,,mpärimuovit - happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista

Jos ämpäriä haluaa niin kannattanee katsella jenkkilän tuotantoa, Fiatit mukaan lukien. Jostain syystä Teslaa ei ämpärimuoveista yleensä haukuta, kaikesta muusta kylläkin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mmh

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 23.02.21 - klo:15:03
Perustason ID.3 äänentoisto on yllättävän hyvä, bassoakin löytyy. Paremmista malleista löytyvää DSP-vahvistinjärjestelmää en ole kuullut, mutta kyllä siellä takakontin syvennyksessä pitäisi subbarikin olla.

Kaikissa 1st Max versioissa on 6+1 kaiutinta, mutta ei subbaria: A-pilareissa diskantit, etu- ja takaovissa kajarit sekä kojetaulussa keskellä kaiutin. Vähän epäilen että normi-Maxeissa olisi subbari, ainakaan siitä ei ole mainintaa vakiovarusteissa.

mikkoan


Daatta

Lainaus käyttäjältä: mmh - 24.02.21 - klo:09:08
Kaikissa 1st Max versioissa on 6+1 kaiutinta, mutta ei subbaria: A-pilareissa diskantit, etu- ja takaovissa kajarit sekä kojetaulussa keskellä kaiutin. Vähän epäilen että normi-Maxeissa olisi subbari, ainakaan siitä ei ole mainintaa vakiovarusteissa.

Mielenkiintoista, manuaalia lukiessani tulin siihen uskoon että Maxeissa olisi joku sound system... Käytännössä muuta eroa ei siis ole, kuin takakaiuttimet. Subbarin paikka siellä poterossa selvästi on, mutta se ja parempi sound systeemi lienee vasta tulollansa.

Lainaus käyttäjältä: mikkoan - 24.02.21 - klo:09:33
Englannissa ovat innostuneet tuunaamaan "ämpärimuoveja"

En tiedä onko tuollainen hiilikuitu-look kalvo parannus vai huononnus noihin piano-black pintoihin. :D Musta pinta ei tunnu edes naarmuuntuvan kovin helposti, itse jättäisin tuolleen.

Ã,,mpärimuovilla tarkoitettaneen ID.3 tapauksessa ovipaneelien kovaa pohjamuovia ja kojetaulua, pl. sen soft-touch pinta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mmh

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 24.02.21 - klo:09:44
Mielenkiintoista, manuaalia lukiessani tulin siihen uskoon että Maxeissa olisi joku sound system... Käytännössä muuta eroa ei siis ole, kuin takakaiuttimet. Subbarin paikka siellä poterossa selvästi on, mutta se ja parempi sound systeemi lienee vasta tulollansa.
Onko muissa malleissa siinä kojetaulun keskellä olevassa paikassa kaiutin asennettuna?

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 24.02.21 - klo:09:44
Ã,,mpärimuovilla tarkoitettaneen ID.3 tapauksessa ovipaneelien kovaa pohjamuovia ja kojetaulua, pl. sen soft-touch pinta.
Juurikin sitä! Pianolakattu muovipinta on priimaa, ei sitä sovi arvostella ;D

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: mmh - 24.02.21 - klo:13:29
Juurikin sitä! Pianolakattu muovipinta on priimaa, ei sitä sovi arvostella ;D
Pianolakattu - mahtaako olla edes lakattu - eikös muovin saa kiiltäväksi hiomalla ja kiillottamalla.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

M-J-B

Taitaa olla strategisesti valittu muodin mukaan "plasti dip" ja "pianolakatut" pinnat nykyautojen sisustoissa kulutukselle alttiissa kohdissa... saa aikaan wow-efektin uusautomyynnin esittelyhallissa, mutta käytössä kulahtaa "normaalina kulumana" muutamassa vuodessa sellaiseen kuntoon, että tekisi taas mieli katsella uusia autoja. Tuossakin keskikonsolissa kun avatun takin metallinen vetoketju vähän lepää niin harmittaa. Siihen on jo totuttu niin, että oikeasti kestävälle pinnalle nyrpistetään nenää siellä uusautomyynnin esittelyhallissa.

Lionman

K-Caarassa Leonin huoltoa odotellessa kävin istumassa T-Rockin, Golfin, Tiguanin ja ID 3:n. Ajatuksella katselin ohjaamon materiaaleja. Muovia kaikissa eri sävyissä ja erilaisilla pintakuvioinneilla. Tässä ämpärimuovikeskustelussa lienee nyt pointti siinä muovi ei saisi näyttää itseltään vaan joltain muulta materiaalilta. ID.3:n design on näistä selvästi modernein ja hallintalaitteiden osalta jopa rohkea, jolla tietysti on haluttu korostaa irtiottoa menneestä ajasta ja suunnittelusta. Näin myös muovit näyttäytyy pelkistettyine kuoseineen enemmän muovilta kuin em. muut autot. Mutta muovia kaikki tyynni. Näihin pitäisi suomalaisten kehittää kolariturvallinen puukuitukomposiittimateriaali niin olisi myös jotain himpun ekologista.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Daatta

Mielestäni on hyvä että löytyy vaihtoehtoja. Jos ID.3 on on futuristisen muovinen, niin Å koda Enyaq muistuttaa perinteistä "luksuslaivaa", hyvässä ja pahassa. Itse pidän kylmien tyyppien perusteella ID.3:sta enemmän, siinä ei ole massiivista keskikonsolia mikä mahdollistaa man spreading.  :D Enyaqissa istuu poterossa eikä raajoille ole tilaa normaalia autoa enempää.

Jos ID.3:ssa olisi fiinimmät materiaalit olisi se a) kalliimpi b) ei hiilineutraali. Omasta näkökulmasta ovipahvin materiaalilla ei ajeta, oma mielipiteesi voi ja saa olla eri.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

M-J-B

Onko ne ovipahvit oikeasti pahvia? Vanhoina hyvinä aikoina ne oli rungoiltaan pahvia ja kovalevyä jotka vääntyili ja homehtui jos pääsi kastumaan. Sitten alkoi muovikausi.

Daatta

On ne, tai siis C Asconassa ne on kovalevyä tms.  ::)

Ovipahveista jos puhuu niin lukijan pitää ymmärtää että tarkoitetaan ovipaneeleita. Muoviahan ne on kaikissa autossa, päällä voi olla sitten fiininpää materiaalia luomassa premium-fiilistä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

M-J-B

Tottakai ymmärtää, että ovipaneeleista puhutaan, mutta heräsi vaan mielenkiinto, että onko pahvi ekomateriaalina oikeasti tehnyt paluun tai onko joku valmistaja vielä hengissä joka ei koskaan ole siitä luopunutkaan.

mmh

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 24.02.21 - klo:15:04
Pianolakattu - mahtaako olla edes lakattu - eikös muovin saa kiiltäväksi hiomalla ja kiillottamalla.

Jäi näköjään omasta viestistä epäselvyyden poistajat veks' eli piti kirjoittaa: "Pianolakattu" muovipinta on priimaa ;D

ITbites

Itsellä kojelaudassa yksi muovipaneeli irvistää, menee puutelistalle kun päivitellään softaa. Muutoin nämä muovit eivät ole suuremmin häirinneet - pääasia etteivät nitise ja natise. 30.000 euroa kalliimmassa Audissa verhoilut olivat nahkaa mutta natinat pahemmat kuin tässä.

CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

f080421

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 26.02.21 - klo:18:31
Itsellä kojelaudassa yksi muovipaneeli irvistää, menee puutelistalle kun päivitellään softaa. Muutoin nämä muovit eivät ole suuremmin häirinneet - pääasia etteivät nitise ja natise. 30.000 euroa kalliimmassa Audissa verhoilut olivat nahkaa mutta natinat pahemmat kuin tässä.

Se kojetaulun kannen pitkä sivu istui huonosti ainakin monessa alkupään yksilössä kuten myös omassa autossani. Puhutaan siis siitä kannesta, missä on ikkunan puhalluksen ritilä kiinni ja HUD mikäli sellainen on.

Huollossa tuota itselläni yritettiin laittaa "paremmin" minkä seurauksena se nyt hiukan irvistää ratin takaa eli ne kannen lähimmät kulmat eivät ole enää aivan pohjassa. Ne painuvat pari milliä kun siitä painaa. Tuo on kuitenkin juuri sen verran, että musta rako näkyy koko ajan kuskin näkökentässä.

Osaako joku sanoa minkälaiset kiinnikkeet tuossa on? Lähteekö tuo kansi irti vaan jos muovikiilaa laittaa sinne väliin ratin takaa?

En tiedä uskaltaako tuosta valittaa 2.4-päivityksen yhteydessä ettei mene vaan enempää paskaksi.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Daatta

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 28.05.22 - klo:13:15
Se kojetaulun kannen pitkä sivu istui huonosti ainakin monessa alkupään yksilössä kuten myös omassa autossani. Puhutaan siis siitä kannesta, missä on ikkunan puhalluksen ritilä kiinni ja HUD mikäli sellainen on.

Erwinistä/Googlesta dokumentti D4B80A4D03C-General_body_repairs__interior.pdf, siinä on kojetaulun purku kuvattuna. Dash panel trim lähtee ylös/taaksepäin nostamalla, jos nyt tuosta on kyse.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

f080421

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 30.05.22 - klo:13:53
Erwinistä/Googlesta dokumentti D4B80A4D03C-General_body_repairs__interior.pdf, siinä on kojetaulun purku kuvattuna. Dash panel trim lähtee ylös/taaksepäin nostamalla, jos nyt tuosta on kyse.

Juu, Dash panel trim nimenomaan. Jonkun tuollaisen piraattidokumentin jo aikaisemmin etsin ja latasin, mutta siinä ei kovin yksityiskohtaisesti oltu kuvattu irroitusta eikä siitä saanut selvää rikkooko siinä jotain kiinnikkeitä (joita ei saa mistään) kun paneelin irroittaa. Ilmeisesti siinä jotain löystyy kun se kerran huollon tunaamisen jälkeen on pääosin huonommin kiinni kuin uutena.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy