Octavia Combi Elegance 1.6TDI DSG 'Vaclavin Erikoinen'

Aloittaja heifetz, 06.08.12 - klo:13:48

« edellinen - seuraava »

heifetz

Nyt on Octavia vihdoin saatu ajoon. Myyjä lupaili 5kk toimitusaikaa, mutta auto saapuikin kolmessa, joten viimeiset pari kuukautta auto on seissyt varikolla odottaen milloin liisarini umpeutuu. Octaviaan (ja vieläpä farmariin) päädyin monen mutkan kautta. Pidän itseäni jonkin sortin kermaperse-snobina enkä suostu edes lomalla ajamaan ‘huonolla’ autolla. Vuodenvaihteessa järki ilmeisesti alkoi toimia ja/tai egoni vahvistui sen verran että aloin jo katsella ‘peruskansan’ kiesejä. Koe-ajettuani kaikenlaisia enemmän tai vähemmän kamalia härpättimiä, tuli vastaan Ocu. Alkuvaikutelma oli hämmentynyt. Kun kuitenkin koe-ajelin autoa yön yli, aloin lämmetä. Auto on käytännöllisen (ja hitusen rappioromanttisen) kaunis eikä kukaan haasta viivalle taikka muutenkaan häiriköi edessäni kuten Bemarilla / Audilla ajaessani. Laatu vaikuttaa erinomaiselta ja autoa on hyvä ajaa. Moni pyörittelee silmiään huvittuneesti Skodalle, mutta niille pyörittelen takaisin hikistä melaani helikopteriliikkeellä ja nauran päälle.

Auto on siis muuten perus Elegance paitsi lisukkeena on Plus-paketti ja erottuakseni massasta 16” Proxima vanteet. Talvirenkaiksi otin kitkat, koska nastat ovat niille jotka eivät osaa ajaa talvella turvallisesti. Vitsi vitsi  ;D

Nimeksi siunaantui ‘Vaclavin Erikoinen’.

Kuvia on yksi koska kaikki tietävät miltä Octavia näyttää. Tarkoitus esitellä Proximat, jos joku on niistä kiinnostunut.


MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

Skula

Hyvä!

Askel oikeaan suuntaan täälläkin! Onnea pirssistä!

Pisteet moottorista! Vaihteistosta pikkusen risuja pakettiin, mutta menköön!
Romurautaa ja paalivehkeitä.

heifetz

Kiitos! DSG on aika kulmikas täytyy myöntää, mutta uskon että menoon tottuu ja osaa ennakoida pahimmat 'syöksymiset'.

Muutama huomio:

-Moottori tuntuu oudon pirteältä kun vertaa paperilla olevia teholukuja.

-Ajomelu on suurempi kuin muistin. Ei kuitenkaan häiritsevästi. Johtuu kaiketi 16" renkaista.

-Penkit ovat todella mukavat. Ainakin verrattuna bemarin sporttipenkkeihin.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

Skula

DSG6 on "mukavempi", ja väittäisin että kestävämpi kuin "uusi" DSG7 TSI koneiden kylkeen pultattuna..

15" vanteet alle, ja meno mukavoituu entisestään.. Itse voisin jopa harkita korotettua maavaraa, jos sen saisi greentec malleihin.. Jos sellaiseen aikanaan päädyn...
Romurautaa ja paalivehkeitä.

tarzi

Harmi vaan kun tuossa on juuri tuo DSG7.. :P On kyllä kulmikkaampi toiminta.

Kyllä siihen tottuu!
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Skula

No niinpä on.. Olinpas pöljä.. No eipä tartte tuosta "haaveilla", voin turvallisin mielin pysyä manuaaliajatuksissa  ;D

(sori heifetz)

No, ei vaineskaa.. Takuuajan uskaltaisin minäkin ajaa.. Jos hermot ei mee ekan 6kk aikana  :D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

heifetz

Eiköhän tuo DSG7 kestä. Kop kop.

Ajomelusta sen verran että kun päästään motarinopeuksiin, melua ei ole yhtään sen enempää kuin 1-sarjalaisen bemarissakaan. Eli ei lainkaan häiritsevästi. Jotenkin vaan hitaimmilla nopeuksilla sen melun huomaa. Outoa.

Talvinakit ovat sitten 15" tarvike-alut. Eiköhän niillä kinokset väisty.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

heifetz

Seitsemän tonnia tullut mittariin. Muutamia lisähuomioita:

-DSG ei enää ota päähän niin paljon kuin alussa. On oppinut isännän tavoille ja kaiketi olen myös tottunut sen erikoisuuksiin ja osaan annostella kaasua sopivasti. Voisinpa jopa kehuskella että manuaalia en enää ottaisi.

-Ajotuntuma on edelleen hyvä. Ocu kulkee vakaasti ja mukavasti.

-Laatu on yllättänyt. 7000km kohdalla edellinen bimmeri rätisi jo ikävästi kojelaudasta sekä käsinojasta. Ocussa mikään ei nitise eikä heilu.  

-Perus-penkit ovat oivalliset! Ei lainkaan ala-selkäkipua mikä oli aina läsnä bimmerissä (jossa oli sportti-penkit). Saman todistaa vaimo, joten kyse ei ole vain minun fysiikkastani.

-Climatronic oikeasti toimii. Ei ole vielä kertaakaan tarvinnut koskea lämpötilasäätöihin. Bimmerissä sen sijaan lähtökohtaisesti tuulettimista puhalsi aina joko liian kylmää tai liian kuumaa. Sisäilmankierto on myös 100%, mikä taas bimmerissä ei todellakaan ollut.

-Jalkatilaa on kuskilla hieman liian vähän.

-1.6TDI on pidemmän päälle alitehoinen, vaikka sillä pärjääkin ihan mukavasti.

Summa summarum, vaikka ylistänkin Ocua lähes fanipojan tavoin, olen aidon yllättynyt miten vähän eroa nykyään on 'preemium' ja tavis-autojen välillä. Ainoa asia mitä kaipaan on sivuttain meneminen kurveista. Mutta ehkä on parempi & turvallisempi näin...  ;)
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

RSOCUstin

Mitäs tämän auton kulkuun kuuluu... Raportia ja päivitystä olisi mukava kuulla...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy