ID.4

Aloittaja JPN_V70D3OR, 24.09.20 - klo:08:39

« edellinen - seuraava »

jamo75

cityajossa olen päässyt parhaimmilla 13 alkamiin lukemiin kun hieman alamäkeen viettävää reittiä ajelen, auto rullaa id.3 1st maxia huomattavasti paremmin. toki kun painaa kaasua kulutus on myöskin helposti enemmän, kauppareisulla näyttää olevan ihan normaalia päästä 15 alkaviin kulutuksiin. toki sinänsä ajan varmaan nykyisin paljon erilaisemmin kuin aluksi id.3:lla. moottoritie nopeuksissa kulutus on kyllä hurja aluksi mutta tippuu kun vähän matkaa tulee enemmän.

yhtään en tykkää tuosta ovien avaus mekanismista, käsittämätöntä että jos joku asia muutetaan niin tuodaan huonommin toimiva ratkaisu tilalle. etupeilit ovat aivan järkyttyvän suuret luulisi ilmanvastuksen pienentäminen siitä kannattanut eikä ovien kahvoista. noin 2/3 kuskin oven avauksista sisältä ovi jää jumiin ja pitää nysvätä kahvaa uudestaan.

Lainaus käyttäjältä: e-vwrookie - 06.06.21 - klo:20:58
Itellä 2k ajoa paketissa pitkää ja cityajoa, kulutus 17.8 kwh/100 km. Ihan hyvä kesäkeleillä, mutta em. 16 alkaviin lukemiin en matka-ajossa pääse, vaikka ecolla tai comfilla hissukseen kruisailee. Eniten nautin IDn kyydistä kaupungissa, pienet kulutuslukumat ja kyyti omaan makuuni ihan luxus -tasoa, hiljaista ja vakaata. Eniten häiritsee yllätävän voimakas tuulilasin heijastus, josta oli aikaisemminkin ketjussa jo havaintoja. Outo juttu.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

JAK

Miten tässä toimii adatiivinen vakkari? Onko yhtä tyhmä kuin oli 2019 Tiquanissa? Eli jos vasemmalla kaistalla jono seisoo (vaikka ryhmittymistä varten) vetää auto liinat kiinni. Kai tuo on jo korjattu? Väittivät huollossa, että laki vaatii noin toimimaan, sehän ei ole totta.

dwntime

Noin se toimii tässäkin. Toki tuon saa koodaamalla pois. Overtaking right prevention bitin ottaa pois.

JAK

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 07.06.21 - klo:22:07
Noin se toimii tässäkin. Toki tuon saa koodaamalla pois. Overtaking right prevention bitin ottaa pois.

Kai tuo jotain Saksalaista järkeilyä on, todella ärsyttävä ominaisuus elävässä elämässä.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 07.06.21 - klo:21:08
yhtään en tykkää tuosta ovien avaus mekanismista, käsittämätöntä että jos joku asia muutetaan niin tuodaan huonommin toimiva ratkaisu tilalle. etupeilit ovat aivan järkyttyvän suuret luulisi ilmanvastuksen pienentäminen siitä kannattanut eikä ovien kahvoista. noin 2/3 kuskin oven avauksista sisältä ovi jää jumiin ja pitää nysvätä kahvaa uudestaan.

Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa ovenavauksien kanssa, eikä vaimollakaan. ID.4:ään siirryttiin Golf VII:stä, missä perinnekahvat. Onko ongelmaa myös matkustajan puolella?, ettei vaan ole jotain vikaa kahvassa? Oletuksena on myös jotkut typerät turvallisuusasetukset, jolloin ovet vaativat  välillä kahdesti avaamisen, jotta aukeaa. Sen saa pois, en uutena meinannut sisään päästä ennenkuin kävin muuttamassa asetukset.

Iso peilit on hyvä juttu, e-Golfissa oli hieman liian pienet. Parempi näin.

jamo75

kyllä se kummassakin etuovessa toimii samanlaisesti, eli jos avaa kahvaa ja työnnät vähän jumittuu ovi siten että se on ehkä sentin auki. kahva pitää päästää irti ja avata uudestaan. käytännössä sen pystyy toimistamaan joka kerta jos simuloit tilannetta jossa avaat auton oven varovaisesti siten että vieressä olisi lähellä toinen auto. ulkoapäin en ole huomannut ihmeempää ongelmaa, toki pari kertaa vaimo ei ole saanut ovea auki kun ilmeisesti on painanut vähän sivusta sitä avaus mekanismia.

oletuksena matkustajan lukitusta samalla kuin kuskin ovea mutta se on täysin keskuslukituksen asia, tuo on mekaaminen ongelma

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 07.06.21 - klo:22:51
Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa ovenavauksien kanssa, eikä vaimollakaan. ID.4:ään siirryttiin Golf VII:stä, missä perinnekahvat. Onko ongelmaa myös matkustajan puolella?, ettei vaan ole jotain vikaa kahvassa? Oletuksena on myös jotkut typerät turvallisuusasetukset, jolloin ovet vaativat  välillä kahdesti avaamisen, jotta aukeaa. Sen saa pois, en uutena meinannut sisään päästä ennenkuin kävin muuttamassa asetukset.

Iso peilit on hyvä juttu, e-Golfissa oli hieman liian pienet. Parempi näin.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Dumbass

Lainaus käyttäjältä: JAK - 07.06.21 - klo:21:58
Miten tässä toimii adatiivinen vakkari? Onko yhtä tyhmä kuin oli 2019 Tiquanissa? Eli jos vasemmalla kaistalla jono seisoo (vaikka ryhmittymistä varten) vetää auto liinat kiinni. Kai tuo on jo korjattu? Väittivät huollossa, että laki vaatii noin toimimaan, sehän ei ole totta.

Eikös tuon saa ohitettua olemalla hereillä siinä kohtaa kun auto havaitsee vasemmalla kaistalla seisovan/ hitaamman jonon.
Pikku näpäytys kaasupolkimelle niin kuittaa pois tuon jarrutuksen ja päästelee vakio nopeutta ohi oikealta.


dwntime

Lainaus käyttäjältä: Dumbass - 08.06.21 - klo:09:00
Eikös tuon saa ohitettua olemalla hereillä siinä kohtaa kun auto havaitsee vasemmalla kaistalla seisovan/ hitaamman jonon.
Pikku näpäytys kaasupolkimelle niin kuittaa pois tuon jarrutuksen ja päästelee vakio nopeutta ohi oikealta.

Kyllä, pystyy ohittamaan noin tuon.

jamo75

en muista tekikö id.3 samalla lailla, mutta ainakin id.4:ssa jos tiellä ajaa polkupyörä aikoo se tehdä hätäjarrutuksen vaikka ohjaa keskiviivan kiinni. taisi tehdä samanlaisesti jos on mopo. toki jos on hereillä ja tietää mitä "jarruta" viesti tarkoittaa niin jarrupolkimen hipaisu sen poistaa. volvoissa toi toimi vähän samanlaisesti aikoinaan niin tuli hyvin tutuksi


Lainaus käyttäjältä: dwntime - 08.06.21 - klo:09:04
Kyllä, pystyy ohittamaan noin tuon.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

passo_s

On tuo volkkarin hätäjarrutus toiminne sellanen että yksi mopopoika on sen ansiosta pelastunut. PassateGTE-20 löi jarrut lukkoon kun auringon häikäestäessä en nähnyt että edessä oleva mopopoika ajautui tien reunasta keskemmälle passatin keulan linjalle. Mulla ei ollut mitään käsitystä miksi meni jarrut lukkoon  kunnes näin mopedin kohtuu lähelä autoni keulaa.

passo_s

ID4 Pure Performance näyttäisi olevan "halpa" työsuhdeautoksi. Kuinkakohan pinta kova on sport plus paketin 15mm madallettu jousitus? Jos laittaisi elämän risaiseksi ja ottaisi ko varusteen :) Eipäs olekkaan pitkään aikaan ostettua autoa joka tulee kesäpyörät peltivanteilla :)     

JAK

Lainaus käyttäjältä: Dumbass - 08.06.21 - klo:09:00
Eikös tuon saa ohitettua olemalla hereillä siinä kohtaa kun auto havaitsee vasemmalla kaistalla seisovan/ hitaamman jonon.
Pikku näpäytys kaasupolkimelle niin kuittaa pois tuon jarrutuksen ja päästelee vakio nopeutta ohi oikealta.
Tietenkin saa, mutta tekee homman turhan hankalaksi. En vaan keksi mitään järkeä koko asiassa.

Guido

Lainaus käyttäjältä: JAK - 08.06.21 - klo:16:55
Tietenkin saa, mutta tekee homman turhan hankalaksi. En vaan keksi mitään järkeä koko asiassa.

Muutamia poikkeustilanteita lukuun ottamatta taitaa oikealta ohittaminen olla lähtökohtaisesti kiellettyä kaikkialla maailmassa missä on oikeanpuoleinen liikenne käytössä.

FU2

Lainaus käyttäjältä: Guido - 09.06.21 - klo:08:17
Muutamia poikkeustilanteita lukuun ottamatta taitaa oikealta ohittaminen olla lähtökohtaisesti kiellettyä kaikkialla maailmassa missä on oikeanpuoleinen liikenne käytössä.

Kaikki tiet, joilla on yli yksi kaista samaan suuntaan ja jotka eivät ole moottoriteitä. Ei se nyt niin harvinaista ole.
Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

Antore

Lainaus käyttäjältä: FU2 - 09.06.21 - klo:11:28
Kaikki tiet, joilla on yli yksi kaista samaan suuntaan ja jotka eivät ole moottoriteitä. Ei se nyt niin harvinaista ole.

Eikä se ole moottoritielläkään kiellettyä jos vasemmalla kaistalla liikenne jostain syystä hidastuu.

tet

Lainaus käyttäjältä: Antore - 09.06.21 - klo:11:47
Eikä se ole moottoritielläkään kiellettyä jos vasemmalla kaistalla liikenne jostain syystä hidastuu.

Ei ole kiellettyä siten, että olet oikealla ja jatkat sitä oikeaa nopeammin, kuin mitä vasen kaista liikkuu. Sitten taas on kiellettyä siten, että vasemmalta vaihdat oikealle, ja ohitettuasi palaat taas vasemmalle.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Antore

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.06.21 - klo:13:04
Ei ole kiellettyä siten, että olet oikealla ja jatkat sitä oikeaa nopeammin, kuin mitä vasen kaista liikkuu. Sitten taas on kiellettyä siten, että vasemmalta vaihdat oikealle, ja ohitettuasi palaat taas vasemmalle.

Juurikin näin, mutta kyllä niitä tilanteita joissa ACC ei toimi fiksusti voi siis olla myös motarilla. Ja onkin varsin usein ainakin PK-seudun ruuhkaisilla väylillä.

pulssi

Lainaus käyttäjältä: FU2 - 09.06.21 - klo:11:28
Kaikki tiet, joilla on yli yksi kaista samaan suuntaan ja jotka eivät ole moottoriteitä. Ei se nyt niin harvinaista ole.
Vain tietyissä ruuhkatilanteissa, kuten jos vasemmalla kaistalta on ruuhkautunut ramppi pois, eli kyllä se lähtökohtaisesti on poikkeus. Jos ajat nopeammin toisen ohi, se on ohitus: oikealta ei saa ohittaa. Ei ole mitenkään riippuvainen siitä siirtyykö tuon jälkeen vasemmalle kaistalle.
Ei auta foorumihuutelut, laki ei ole tässä mitenkään kovin epäselvä.

VG

Lainaus käyttäjältä: pulssi - 14.06.21 - klo:11:10
Ei auta foorumihuutelut, laki ei ole tässä mitenkään kovin epäselvä.

Ei auta huutelut, laki on erittäin selvä, ja oikealta saa normaalitilanteessa ohittaa jos kaistoja on vähintään se kaksi rinnakkain.

pekeke

^Joo, pulssi harhateillä, esim. Hgin kehäteillä saa ajaa oikeaa kaistaa vasemmalla kaistalla ajavien ohi, näin kaikilla ns. kaduilla, jotka eivät siis ole moottoriteitä.

pulssi

Korjataapa sen verran, että laki on kirjoitettu epäselvästi.

Tässä pari poimintaa, odottamaan oikeudenkäyntien jälkeistä muodostuvaa oikeuskäytäntöä:
- "Ohittaa saa vain vasemmalta"
- "Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."
- "Risteyksessä on ajoneuvolla vasemmalle käännyttäessä ohjattava niin, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.

Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."
- "Oikealta saa ohittaa myös, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla."


TL;DR
- saat ajaa vasenta kaistaa vain jos se on kääntymässä tai menossa eri paikkaan kuin oikeanpuolinen kaista.
- Jos tällainen kaista on sinun vasemmalla puolella, saat ohittaa (eli paremmin: ajaa ohi) myös oikealta
- ruuhkassa voit ajaa ohi oikealta, mutta et toki saa sen vuoksi vaihtaa kaistaa (koska silloin vaihdat kaistaa tarpeettomasti -> ohitus)


Ette kuitenkaan lukeneet ajatuksella, eli senkun testaamaan sinne kehälle. Vetäiset maijan ohi oikealta ja kokeilet selittää miten se "Ohittaa saa vain vasemmalta" tarkoittaa oikeasti että saat ohittaa mistä vaan.

tet

^ Laitetaan nyt kuitenkin koko tieliikennelain 31.pykälä tähän, eikä mitään poimintoja. Tämä pykälä määrää ohitussäännöt silloin, kun ei olla moottori- tai moottoriliikennetiellä. Tummennus on allekirjoittaneen oma.



31 §
Ohittaminen
Edellä kulkeva ajoneuvo on ajoneuvolla ohitettava vasemmalta. Ohituksessa saa käyttää myös vastaantulevan liikenteen puolta sen estämättä, mitä 19 §:n 3 momentissa säädetään, jos ajosuunnassa on vain yksi ajokaista.

Jos edellä kulkeva ajoneuvo kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, sen saa ohittaa ajoneuvolla vain oikealta. Oikealta saa ohittaa myös, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Lisäksi polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta.

Raitiovaunu on ajoneuvolla ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, jos kiskojen sijainti sitä edellyttää ja ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä.




Eihän tuossa pykälässä ole mitään epäselvää tai tulkinnanvaraista. Oikealta saa ohittaa, jos samaan suuntaan on kaksi tai useampia ajokaistoja.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

cantona

Onko kukaan muu huomannut että eturenkaat hieman kääntyneenä jos ajaa hiljaisella vauhdilla pieneen töyssyyn niin kuuluu kolahdus eturenkaasta ja tuntuu pieni rekyyli ratissa asti? Renkaat suorassa ei tapahdu koskaan. Ei oo hetkeen ollut Volkkaria niin mietin että onko tää joku ominaisuus ala linnunluut vai pitääkö kiikuttaa tsekattavaksi 200km ajon jälkeen.

Tee

Tuosta autokatoksestani poisajaessa tulee 180 asteen kääntö oikealle, ei nyt ihan kaikki käännettynä mutta lähellä sitä ja joka kerta vasemmasta etukulmasta kuuluu vaimea kolahdus, juuri samankaltainen mitä finaalissa olevat koiranluut pitää. 

jamo75

ei kuulu kyllä mitään erikois ääniä vaikka kanttereihin tulee harvoin hidastettua, sen verran monta matalamaavaraista autoa ollut että tullut tutuksi kanttareiden ylitys

Lainaus käyttäjältä: cantona - 15.06.21 - klo:20:51
Onko kukaan muu huomannut että eturenkaat hieman kääntyneenä jos ajaa hiljaisella vauhdilla pieneen töyssyyn niin kuuluu kolahdus eturenkaasta ja tuntuu pieni rekyyli ratissa asti? Renkaat suorassa ei tapahdu koskaan. Ei oo hetkeen ollut Volkkaria niin mietin että onko tää joku ominaisuus ala linnunluut vai pitääkö kiikuttaa tsekattavaksi 200km ajon jälkeen.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Suomi-Pekka

Eka viikko ID4:llä takana ja onhan se vain mainio auto. Tässä ensimmäisen viikon aikana on lopahtanut loputkin kiinnostukset polttomoottoriautoja kohtaan. Ne pitää ääntä ja haisee. Kotilatausasema omakotiin on todennäköisesti tulossa jossain vaiheessa, mutta tähän asti on pärjätty omilla vähäisillä ajoilla mainiosti Lidlin ilmaisella sähköllä. Katsotaan koska alkaa kypsyttämään.

Mutta oven avausta sisältä en ole vieläkään oppinut. Ei jumalauta onnistu ykkösellä, vaikka vetää kahvasta vain vähän. Ja kun vanhaan tyylii riuhtaisee kunnolla, eihän se aukea sittenkään. Kertokaas fiksummat mikä tähän oli se oikea tapa?

Tee

Jos vain vetää kahvasta eikä työnnä heti ovea auki niin uusiksi menee avaus, avaus ja työntö sopivassa tahdissa toimii. Ehkä joka neljäs tai viides avaus itselläkin jää puolitiehen. Hiukan kömpelöä toteutusta kyllä.

2000km tulee omaan mittariin kohtapuoliin. En oikein tiedä mitä mieltä olen alustasta, toisaalta aika keinuva ja toisaalta töyssyt lyö aika kovin autoon. Hiukan sellainen olo että voisi parempikin olla.

Sähköautoilijan tauti ei ainakaan vielä ole tarttunut, siis se että energiaa säästääkseen ajellaan motarilla 110. Muukaan kulutuksen minimointi ei ole ollut agendalla, kaikki asetukset non-eco ja toivomuspoljinta käytän reilusti. Keskikulutus lienee jossain 17-18 välillä keskinopeudella 44 km/h.

jamo75

#627
näytti joku ohjelmistopäivitys tunkevan, vaimo on käyttänyt autoa tämän viikon niin pääsee vasta illalla ihmettelmään mitäs sieltä tuppaa (ilmeisesti vain käyttöohjekirjan päivitys...).
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Terpower

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 23.06.21 - klo:06:51
näytti joku ohjelmistopäivitys tunkevan, vaimo on käyttänyt autoa tämän viikon niin pääsee vasta illalla ihmettelmään mitäs sieltä tuppaa (ilmeisesti vain käyttöohjekirjan päivitys...).
Todella pieni oli. Jotain parannuksia vaan entiseen.
ID4 Pro Business

ak72

Lainaus käyttäjältä: Suomi-Pekka - 22.06.21 - klo:22:26
Eka viikko ID4:llä takana ja onhan se vain mainio auto. Tässä ensimmäisen viikon aikana on lopahtanut loputkin kiinnostukset polttomoottoriautoja kohtaan. Ne pitää ääntä ja haisee. Kotilatausasema omakotiin on todennäköisesti tulossa jossain vaiheessa, mutta tähän asti on pärjätty omilla vähäisillä ajoilla mainiosti Lidlin ilmaisella sähköllä. Katsotaan koska alkaa kypsyttämään.

Mutta oven avausta sisältä en ole vieläkään oppinut. Ei jumalauta onnistu ykkösellä, vaikka vetää kahvasta vain vähän. Ja kun vanhaan tyylii riuhtaisee kunnolla, eihän se aukea sittenkään. Kertokaas fiksummat mikä tähän oli se oikea tapa?

Kumpi on pahempi, auto ”haisee” ja pitää ääntä vai se ettei saa ovea auki sisältä  ;D ;D :P
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy