Ksenonien ikääntymisestä mutuilua.

Aloittaja Ghzeit, 19.11.12 - klo:15:23

« edellinen - seuraava »

jkvi

OT, mutta niihin pilkkeisiin liittyen...;
CRDi & Collection

VAG!

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 20.11.12 - klo:22:12
OT, mutta niihin pilkkeisiin liittyen...;

Kylä maistuis mulleki! Punasella Auralla toki.

SNG

Lainaakohta 6. onkin sitten hiukan haasteellisempi

No kerrottakoon nyt tässä yhteydessä, että tuo johtotehtävä lisätty editillä jälkeenpäin...

Samoin asennusohjeissa voisi korostaa, että tosiaan umpiossa on pari torx-ruuvia ja metallipanta jotka tarvitsee irrottaa/kiinnittää.

Samoin huomio, että xenonien johtojen liitin on todella napakka ja irrotus vaatii esim ruuvaria avuksi voisi olla paikallaan.

Edelleen ainakin ds1 ja ds2 polttimoissa on sellainen irrotettava levy, joka on todella kireä ja pitää siirtää uuteen polttimoon.

Että tässä näitä. V..tu mää halusin vain auttaa :'(

VAG!

Lainaus käyttäjältä: SNG - 20.11.12 - klo:22:27
No kerrottakoon nyt tässä yhteydessä, että tuo johtotehtävä lisätty editillä jälkeenpäin...

Mä luulin, että se pilkkeiksi hakattu kanto pitää asentaa uudestaan paikalleen ::)

Ghzeit

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=230.msg288859#msg288859

Tuossa linkkiä toiseen topicciin johon netin ihmemaailmasta löysin kuvien kera ohjeet ksenonien vaihtoon Octaviassa. Tiedä sitten kuinka erilaiset umpiot ovat muissa vaggineissa, mutta perusrakenne lienee sama?
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

tet

Lainaus käyttäjältä: SNG - 20.11.12 - klo:15:37
Ja idea tuossa virrattomana pitämisessähän oli se etteivät asentoanturit anna väärää tietoa, jolloin juurikin nollapiste häviää. Uskoisin että tuolloin säätömoottorit ajavat suuntauksen ala-asentoon.

Tuo oma funtsimiseni suuntaustarpeesta ei tullut niinkään pelosta että anturit antaisivat väärää tietoa, vaan ihan mekaanisesta suuntauksen muuttumisesta. Aina startissahan ohjain kalibroi ne asentoanturit automaattisesti ajamalla liikkeet "nolla-asentoon" ja takaisin. Lähinnä ajattelin sitä, että polttimon vaihdossa onnistuisi räpeltämään eri asentoon jonkin sellaisen osan jonka asemaa ei anturilla mitata.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Ghzeit - 20.11.12 - klo:22:49
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=230.msg288859#msg288859

Tuossa linkkiä toiseen topicciin johon netin ihmemaailmasta löysin kuvien kera ohjeet ksenonien vaihtoon Octaviassa. Tiedä sitten kuinka erilaiset umpiot ovat muissa vaggineissa, mutta perusrakenne lienee sama?
Googlaus löysi tuollaisen vaihto-ohjeen Golffille. Joku osaa varmaan sanoa päteekö tuo ohje myös täällä pimeässä Suomessa?
http://www.myturbodiesel.com/1000q/a5/headlight-bulb-HID-replacement.htm


SNG

LainaaLähinnä ajattelin sitä, että polttimon vaihdossa onnistuisi räpeltämään eri asentoon jonkin sellaisen osan jonka asemaa ei anturilla mitata.

Ihan aiheellinen huoli! Siksi juurikin kannattaa ehdottomasti merkata kuviot seinään, ja mieluummin 10 metrin kuin 1 metrin etäisyydelle auton keulasta. Korkeus ja sivusuunnan muuttumisen näkee kyllä niistä.

Vinkkinä lapsityövoiman käyttö tuossa merkkaus ja myös testausvaiheessa: Vaahtosammuttimen kokoinen muksu peittämään toisen puolen valo siinä vaiheessa kun merkkaa kuvion ja kun taas testaa sitä.

Umpio työnnetään ohjaimia pitkin paikoilleen. Ainakin ocussa saa menemään väärinkin. No tuon kyllä huomaa puskurin ja konepellin reunan ja valaisimen välisistä raoista.

PS. Xenonit-polttimot ruuvataan paikoilleen, eli ei niitä pitäisi väärään asentoon edes saada asennettua

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: SNG - 21.11.12 - klo:10:22
PS. Xenonit-polttimot ruuvataan paikoilleen, eli ei niitä pitäisi väärään asentoon edes saada asennettua

No Golf V:ssä ainakaan mitään ruuvattu. Sinne se tökätään hahloon ja lukitaan muovisella renkaalla. Toki tuo muovirengas lukittuu kiertämällä umpioon.

Ghzeit

Voinemme siis tyytyä vastaukseen että jos uuden polttimon asentaa käänteisillä vaiheilla, kuin uuden irroittaa, niin ei ole olemassa suurta vaaraa valokuvion muutoksesta yhtään mihinkään. Hommahan on optiikkaa, jolloin rasvanäpin lipsahtaessa ja umpion kolahtaessa vaikka pöydän pintaan voi koko homma olla melkoisen mielenkiintoinen.

Oma ohje, tehkää vaihto ennen 120tkm huoltoa. 120tkm huollossa ainakin Octravialla ja Leonilla on valokuvion säätö lähivaloista. Sitten tiskillä saa reklamoida jos valot on vieläkin perseellään ja syy menee huoltamolle :D
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

DNF

Vaihdoin tänään omaan oktaaviin (-05) molemmat ajovalopolttimot (ja parkit). En tiedä olivatko paikallaan olleet alkuperäiset, mutta aika kurjassa kunnossa olivat (kuvassa vas.puoleinen). Tilalle pistin Philipsit, jotka vaikuttavat jotenkin kellertävämmiltä kuin aiemmat polttimot. Entiset antoivat selkeästi valkoisempaa valoa, ehkä hieman sinertävän puoleista jo. Philipseissä Kelvineitä on 4300 (tai 4200, en muista tarkalleen), olisiko alkuperäispolttimoissa peräti 5000?

Aika simppeli homma tuo vaihto oli, vähän yli 20 minuuttia tuhraantui aikaa kaikkiaan. Umpioiden liittimen irroitus oli tosiaan vähän v-mäistä lyhyen johdon vuoksi. >:(

duke7

Lainaus käyttäjältä: DNF - 13.12.12 - klo:20:50
Entiset antoivat selkeästi valkoisempaa valoa, ehkä hieman sinertävän puoleista jo. Philipseissä Kelvineitä on 4300 (tai 4200, en muista tarkalleen), olisiko alkuperäispolttimoissa peräti 5000?
Xenonit muuttavat käytössä sävyään kohti sinistä. Eli havaitsemasi värinmuutos on normaali ilmiö ja alkuperäiset ovat luultavasti olleet samaa 4300 K sävyä.

DNF

Juu tiedän kyllä että sinisen kautta purppuraksi ja siitä pimeäksi.

On vain mietityttänyt tuo K-arvo kun vastaan tulee silloin tällöin uusia autoja, joissa valon väri on selkeästi valkoinen eikä kellertävä. Oletan kuitenkin kyseessä olevan xenon-polttimon, sillä ero halogeenipolttimoiseen on kyllä silmin havaittava.

Ghzeit

Näissä nykyisissä valoissa oli heti alkuun värinä suhteettoman sinivalkoinen, mutuilin että lähempänä 5000k. Valoteho ei ollut niin raaka (vaikka raaka olikin), mutta viikon vanhettuaan veikkaisilin että ollaan lähellä 4500K ja valotehokin noussut jonkinverran.

Osram myy Xenarc Silverstar Cool Blue Intense polttimoita joissa sinisempi (valkoisempi?) valo. En tiedä saako Suomesta mistään.
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

SNG

Jos vaihtaa vain toisen polttimon kerrallaan, niin ainakin Philipsillä on tähän tarkoitukseen ihan omantyyppinen Xenon polttimo valikoimissa.

Värilämpötilassa matkitaan jo pidempään käytössä olleen alkuperäisen polttimon väriä, eikä eroa kait käytännössä huomaa.

No itse olen jokatapauksessa sitä mieltä, että molemmat yhtäaikaa vaihtoon, ehdottomasti. Ainoa poikkeus, jos polttimo vikaantunut huomattavan nopeasti. Vain silloin vaihtaisin vain toisen.

Noista värilämpötiloista. Ainakin TM on joskus vertaillut "lämpimien" ja "kylmien" Xenonien valotehoja. Johtopäätös oli: "Mitä kylmempi (korkeampi) värilämpötila, sitä huonompi valoteho". Taitaa koskea myös halogeeneihin tuo johtopäätös.

Ghzeit

Lainaus käyttäjältä: SNG - 15.12.12 - klo:11:04
Noista värilämpötiloista. Ainakin TM on joskus vertaillut "lämpimien" ja "kylmien" Xenonien valotehoja. Johtopäätös oli: "Mitä kylmempi (korkeampi) värilämpötila, sitä huonompi valoteho". Taitaa koskea myös halogeeneihin tuo johtopäätös.

Oikeassa olet, ilmeisesti valo filtteröidään jolloin luonnollisesti osa tehosta jää pois.  :)
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 20.11.12 - klo:19:58
Lisäksi kun vielä myllyttää umpiot oikeilla aineilla niin valoteho paranee kummasti. Joka talvinen hiekkapuhallus liikenteessä heikentää valotehoa merkittävästi.

LOL

"Hieman" vanha aihe, mutta pakko todeta, että itse ajelin ex. autollani 13 vuotta ja 300 000 km ilman, että ei tarvinnut mitään myllytyksiä umpioiden muovipinnoille. Toki niissäkin muutama pienen pieni kiveniskun jälki oli, mutta valotehoa niihin ennen vaihtoa upposi alle yhden käden sormien verran prosenteissa. Huolellinen pesu kerran vuodessa ja 5sateesta pintaan ja tarvittaessa normipesua, joka riitti pitämään umpiot kirkkaina.

Toki muoveissakin on paljon eroja! Yhden tutun umpiot aivan umpiharmaat samassa ajassa ja piti vaihtaa, kun koppalakkipäinen setä vetäisi paperiinsa pukin valojen kohdalle.

No ajeltu etelän valtateillä suurin osa, mutta meni siinä yksi tuulilasikin vaihtoon.

Ghzeit

Nouskoon tämä topikki kuolleista!


Nyt ajettuna 45tkm näillä xenoneilla ja voin sanoa että tehosta on häipynyt merkittävä osa. Käyttö on ollut kyllä rankkaa, 4 starttia/min työpäivinä joten en ihmettele että kypsyvät näin "nopeasti" pitäisi vaihtaa auto, jossa DRL:ät. Jos kuitenkin vain uudet polttimot, taitaa tulla halvemmaksi  ;D
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

SNG

Ehkäpä voisi tulla "hiukan" halvemmaksi  ;D

Ghzeit

Tai ehkä hankkia erilliset huomiovalot ja uusi valokytkin... Mutta kun ne on niin rumia!  >:(
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

DyyD

Lainaus käyttäjältä: Ghzeit - 26.09.13 - klo:18:09
Tai ehkä hankkia erilliset huomiovalot ja uusi valokytkin... Mutta kun ne on niin rumia!  >:(

Siis tarkoitatko päivänajovaloja? Ja miksi ne olis kaikki rumia?

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: DyyD - 26.09.13 - klo:18:21
Siis tarkoitatko päivänajovaloja? Ja miksi ne olis kaikki rumia?

Kuten jo jossain mainittiin, saahan noita ihan siistejä päivävaloja vaihdettua tuonne VAGineiden sumuvalojen tilalle.

Mutta kysymys kuuluukin: Mistä hyvä ja luotettava autosähköasentaja? Eivät ainakaan Googlen hakuihin juuri osu. Ei riittäisi kiinnostusta alkaa itse lahjattomana räntäsateessa valoja ropaamaan.

Ghzeit

Lainaus käyttäjältä: DyyD - 26.09.13 - klo:18:21
Siis tarkoitatko päivänajovaloja? Ja miksi ne olis kaikki rumia?
Nimenomaan.

No tuota, helpointahan on asentaa vaikka Philipsin ledirivit säleikköön... Ja tuota... En nyt saa millään niistä "hyvän näköisiä", sitten jos saisin upotettua ne puskuriin niin olisi kokonaan toinen juttu! Vaan eipä riitä osaaminen tai rohkeus, tahi lompakko mennä leikkomaan puskinta. Olen myös kahden vaiheilla sumuvalojen muuntamisesta, mutta parempi vaihtoehto se on kuin ledipalkit.  :)
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy