Auton oudot äänet ja muljahtelu vapaalla kaasuttaessa

Aloittaja audi-1965, 21.01.12 - klo:09:57

« edellinen - seuraava »

audi-1965

Moi,

Eilen alkoi auto (20tdi 105kw 2010) pitämään ajossa outoa ääntä. Matalahko ääni vähän kuin mopon kaasuttamisesta kuuluva ääni. Se ei kuulu kuin vauhdissa ja kovenee suuremmalla vauhdilla. Mielestäni kaasulla tai vapaalla rullatellessa ääni ei muutu mihinkään vaan tuntuu tulevan enemmän vauhdista. Renkaissa ei näy mitään outoa ja aloinkin epäillä kuitenkin moottoria.

Kun pistän vapaalla kaasun pohjaan niin kierrokset nousee 2500 asti kun on sinne rajoitettu vapaakierrokset. Auto kuitenkin muljahtaa tai hypähtää joka kerta kun painan kaasua vähän nopeammin. Pumppusuutin Skodassa ei dieselillä samaa ilmiötä tule.

Tsekkasin seuraavaksi öljyntason, mutta kone ei suostunut näyttämään sitä. Niinpä lisäsin vähän varmuuden vuoksi ja sen jälkeen öljyntason sai taas näkyviin ja näytti yli puoltaväliä.

Tuo muljahtelu vaikuttaa kummalliselta... onko siellä jotkut moottorin ripustukset huonosti ja se vois selittää metelin ajossa. Any ideas?

msvahn

En ole tuossa asiantuntija (kun ei omaa kokemusta), mutta onko tuo manuaalilootalla? Kestääkö noissa kaksoismassavauhtipyörä?
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

audi-1965

On manuaalivaihteinen. En tiedä itsekään vauhtipyörästä. Ainakin octavioissa noita on kai mennyt paljon. Täytyypä lueskella siitä ja maanantaina varailemaan takuuhuoltoa.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: audi-1965 - 21.01.12 - klo:11:02
On manuaalivaihteinen. En tiedä itsekään vauhtipyörästä. Ainakin octavioissa noita on kai mennyt paljon. Täytyypä lueskella siitä ja maanantaina varailemaan takuuhuoltoa.

Onko tuossa sitten paljon kilometrejä? Onko ääni jyrinää matalalta väännättäessä? Vaikuttaako kuormitus?

Aikoinaan luulin vanhassa tdi nelos-golffissa menneen vauhtipyörän, mutta tuossa olikin vain pakoputken yksi kannake irronnut ja se jyristi koria vasten.

Kuvaile vielä oireita ja ääniä vähän lisää, niin joku saattaa päästä asiasta kiinni. Itselläni on eri koneella tuo koppa, mutta se mikä eroaa Skodaan, on koneen asento. Kyllä vanha pumppusuutin passattikin pitkittäiskoneella heilauttaa autoa.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

audi-1965

vasta 45tkm mittarissa. Mun mielestä ääni ei juuri muutu kierrosten tai kaasun mukaan vaan ainoastaan nopeuden mukaan. Pakopuolen ongelmakin se voisi olla äänen puolesta, mutta kun kierrokset ja kaasu ei vaikuta niin olisko hieman epätodennäköistä kuitenkin?

Tyhjäkäynnillä on pientä rätinää kuultavissa, mutta en oo varma onko se poikkeavaa kun ei niin hirveästi ole tullut kuunneltua kun ei oo ollut ongelmia. Ajossa samoin, mutta olen kuvitellut sen olevan jääpaloja ikkunan alareunaa vasten kun niitä siellä pyörii.

Ã,,äni on vähän sellainen ääni kuin ajaisi ikkuna auki eli kuulostaa vähän rengasääneltä, mutta ehkä hieman matalemmalta ja tulee mieluummin auton vasemmalta puolelta. Kun ääni alkoi, auton rengaskotelo oli täynnä lunta ja kun sitä putsailin niin uskoin tosissani äänen tulevan siitä jotenkin. Toisaalta ääni on vähän kuin mopon ääni. Tosi vaikea kuvailla...

msvahn

Ok.

Ihmetyttäisi jos esim. pyörän laakeri alkaisi noilla kilometreillä ääntämään. Muuttuuko ääni kurvaillessa loivasti puolelta toiselle? Eihän renkaaseen ole tullut mitään vauriota? Ajamalla renkaan lumen päälle asvaltilta voi varmistua rengasäänestä. Ja vaihtaminen pienemmälle pykälälle, ilman äänen muuttumista varmistaa, että voit ainakin pois sulkea komponentit sinne vaihteistoon/vauhtipyörään asti moottorista päin. Eihän sisälokari tai mikään ole irronnut ja pystyisi ottamaan renkaaseen kiinni? Kuuluuko ääni jo heti pienillä nopeuksilla?

Samoin jarrulevyn väliin jäänyt kivi yleensä enemmän vinkuu kuin jurisee/pärisee. Varmaan ensimmäinen olisi (jos et olekin jo) sulattaa auto kunnolla jossain parkkihallissa eliminoiden jään aiheuttamat jutut. Noi äänijutut on usein hankalia, kun myös saattavat hävitä itsekseen..  :-\
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

veejii

#6
Tervehdys
Uusi foorumilla ja löysinkin tänne googlatessani Audin vaihteistovikoja. Siis tuo sama ääni vaivaa meilläkin (08 A4, 1.8 tfsi man) joten onko tämän tapauksen ratkaisusta tietoa, mikä oli syy?
Oma nyt pajalla ja hieman hermostuttaa tietenkin että mitä sieltä löytyy.

edit
Hermoilu päättyi..pyöränlaakeri 65000 kilsaa ja vaihtoon, hinnan, työnsuorituksen ja asiakkaan kulkemisen järjestelyistä 10 pointsia centterille!
Piti siis sellaista tasaista jurinaa ajonopeuden mukaan vaihteesta ja fillarin alla olleesta pinnasta riippumatta. Nosturilla ollessa ei tuntunut minkäänlaista klappia joten pelkäsin tuota perävälitystä sen vuoksi.
Kuukauden ? päästä on muuten tämä hyvinvarustettu ei-niin-jokapäiväisen värinen Espoon centterin esittelyauto vaihdokkirivissä kun uusi saapuu (kaupat tehty jo viime vuonna eli ei liity tähän episodiin mitenkään)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy