Apuja kaivataan, Vaihtomoottori vai palasista kuntoon?

Aloittaja Jmikuri, 24.01.21 - klo:15:21

« edellinen - seuraava »

Jmikuri

Ensimmäiseksi pahoittelut siitä jos avasin uuden viestiketjun turhaan ja kyseinen ongelma on jo avattu toisessa ketjussa :D

Tilanne on siis seuraavanlainen johon kaipaisin viisaampien ja asiaan enemmän vihkiytyneiden neuvoja. Kyseessä on AUDI A4 Avant (8K5, B8) 2.0 TFSI quattro (CDNC) moottori joka "hieman" porsi.
Historiasta sen verran, että autosta hajosi ensimmäinen Turbo tuossa aika tarkka pari vuotta sitten ja pari kk taaksepäin porsi toinen. Toisen Turbon vaihdon yhteydessä tehtiin jakopääremontti jossa uusittiin käytännössä koko jakopää.
Ehdin ajella autolla noin 80 km jolloin moottorin vikavalo syttyi uudestaan ja uutena tulokkaana öljynpainevalo, matalilla kierroksilla. Vikakoodin kautta todettiin nokka-akselin ajoituksessa vikaa ja sittemmin monien turhien säätöjen (niin marmoritiskillä kuin toisellakin korjaamolla) jälkeen myös ne alhaiset (0,7 bar) öljynpaineet nimenomaan matalilla kierroksilla.
Summasummaan: Öljynpaine saatiin korjattua öljysihdin vaihdolla ja samalla todettiin nokka-akselit sen näköisiksi, että niillä olisi ajettu öljyn sijasta hiekalla, eli pahasti ovat kuluneet. Öljynpaineongelma on siis ollut pidempiaikainen jonka takia todennäköisesti myös Turbot ovat porsineet.

Marmotiskin mielipide asiaan (huomioiden auton ikä, kilometrit ja arvo) oli että kaikista paras vaihtoehto olisi, että hankkisin vaihtomoottorin kuin se, että alkaisin varaosista laittamaan (uusia nokkia, nostimia, laakereita yms.) konetta kuntoon. Välikommenttina se, että Marmoritiski ei ole hyötymässä remontista millään tavalla.
Jonku verran olen noita osia (heidän neuvostaan huolimatta) koittanut eri paikoista etsiä, jotta pääsisin hieman kartalle siitä mikä olisi kustannukset vs. päänvaiva huomioiden paras vaihtoehto.

Osia tuntuisi löytyvän laidasta laitaan eri hinnoilla, malleilla ja OEM viitenumeroilla eikä tästä varaosaviikakkohelvetistä ole ainakaan viisaammaksi tullut. Lisäksi päätä vaivaa myös se, että mitähän muuta sieltä voi yllätyksenä paljastua jos oletetusti lähtis osa-osalta laittamaan moottoria uuteen uskoon :/       

Viestin aiheeseen palatakseni, löytyiskö täältä neuvoja, ehdotuksia, kommentteja siitä mikä tässä olisi fiksuin tapa edetä ottaen huomioon, että semmonen about 4000 â,¬ on jo uponnut viimeisimpiin korjauksiin rahaa.
     

Epes


Jmikuri

Kiitoksia vinkistä. Pitääpä tiedustella tuolta onko kyseinen motti vielä tarjolla.. ei ainakaan ostoskoriin antanut laittaa sitä :)

tapanixxx


Jmikuri


Nepper

Melkolailla vastaavan TFSI:n omistajana olen katsellut pahimman varalle vaihtomoottoreita ja nuo suomesta saatavat koneet on loppujen lopuksi ihan kohtuu hintaisia. CDNC koneet on saksastakin posteineen noin 2800 -3500â,¬ hyvällä maineella olevilta pajoilta, vähän riippuen mitä kaikkea on vaihdeltu ja tulee mukana.
Who the f&#k is General Error and why is he reading my hard disk??!  HEX-USB+CAN/Hex V2/Autel AP200/Iscancar MM-007/...

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jmikuri

Kiitoksia Nepper ja Karppa kommenteista. Tuo vaihtokone näyttäisi olevan kaikilla ykkösvaihtoehto.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy