B8 2,0TDI 103kW kylmäkäynnistyvyys

Aloittaja TeeKoo, 15.02.11 - klo:09:46

« edellinen - seuraava »

TeeKoo

Tänään aamulla tapahtui kummia (=?). Pakkasta  ~-28C ja auto ollut lämmityksessä ~1h.

Avaimen kun tökkäsin paikalleen alkoi auto hehkuttaa normaalisti, mutta heti n.~0,5s jälkeen pomppasi jo starttimoottorikin päälle. Eli hehku ei ehtinyt lämmittää sylintereitä yhtään => auto käynnistyi vasta n.5sek jauhamisen jälkeen.
Normaalisti auto on malttanut odottaa siihen asti kun hehku on pompannut pois päältä (~5sek), ja vasta sitten starttimoottori pyörimään.... ja starttaus <1s startilla.
Mikäköhän aiheutti tuon ennenaikaisen startin päälle kytkemisen?

Meneekö muilla Dieselpuolella samanlaisesti? Odottaako hehkun loppuun asti ennen starttausta?
B9 Allroad Q TDI 16, B9 TDI Q 16 & B8 Av 2.0T
ex:
B9   Allroad Q TDI 16
B8   TFSI Avant 13
B8   2,0TDI Q B8 12
B8   1,8TFSI B8   09
B8   2,0TDI B8     09
A4   S-Line B7     07
A6   1,8T Av. C5  02
A4   TDi Av. B5    99
80   TDi Av. B4    94
80   2,0 B4           92
Cpe 2,2 Typ85    87
Cpe 1,9 Typ81    81
80   TD Typ85     85

rob-s

3.0TDI:ssä jossa keyless kylmässä ilmassa käynnistys eroaa siten että "start" napin painettuani kestää hieman ennen kuin moottori käynnistyy. Ilmeisesti hehkuttaa pitempään kuin muutoin. Kylmällä tätä kestää muutaman sekunnin (arvioisin 2-3) esim. tänä aamuna kun mittari näytti -22.

Plussa keleillä moottori käynnistyy samalla kun painan "start" nappia.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

TeeKoo

" Plussa keleillä moottori käynnistyy samalla kun painan "start" nappia. "

Jep sama täällä, ja samoin toiminut tähän asti johdon päästäkin. Tänään aamulla vaan oli jostainsyystä tällainen poikkeus ja käynnistyvyys oli huono
B9 Allroad Q TDI 16, B9 TDI Q 16 & B8 Av 2.0T
ex:
B9   Allroad Q TDI 16
B8   TFSI Avant 13
B8   2,0TDI Q B8 12
B8   1,8TFSI B8   09
B8   2,0TDI B8     09
A4   S-Line B7     07
A6   1,8T Av. C5  02
A4   TDi Av. B5    99
80   TDi Av. B4    94
80   2,0 B4           92
Cpe 2,2 Typ85    87
Cpe 1,9 Typ81    81
80   TD Typ85     85

Marapetsu

Samma här,ei tunnu olevan mitään logiikkaa hehkutus/starttaus toiminnossa.Aamulla roikan nokasta ei niinkään, mutta kun päivä ulkona pakkasessa-10 -30 mitä kullonkin kelit on.Saa aina arvailla starttaako heti kun painat avaimen pohjaan,vai hehkuttaako ja sitten starttaa oikean lailla.Se kun seisoo päivän -30 pakkasessa ja starttaus lähtee heti ilman hehkutusta niin kyllä se on keskeytettävä ja uusinta yritys.
Marapetsu.

Arcca

Onko A4:ssa erilainen käynnistys kun Passatissa, jossa siis avainpulikasta muodostuva käynnistysnappi?

Perinteinen käyttöohjeessa ollut ohje on ollut ensin odottaa, että hehkuvalo sammuu ja sitten vasta napin pohjaan paino eli käynnistys. Ainakin CC:säni tämän pystyy tekemään.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 16.02.11 - klo:19:43
Onko A4:ssa erilainen käynnistys kun Passatissa, jossa siis avainpulikasta muodostuva käynnistysnappi?

Audissa riittää kertapainallus ja auto hoitaa loput, Passatissa täytyy avainta painaa hehkutusasentoon ja starttauksen ajan.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

kokken

TeeKoon tapaan on tällä viikolla ollut pari kertaa sama tilanne. Alkaa pyörittää strattia välittömästi ilman hehkutusta, ja edessä sellainen 7-8 sekuntia armotonta jyystämistä - ei varmaan tee hyvää koneelle? Molempia kertoja yhdistää se, että auto oli lämmitystolpassa kiinni runsaat puolituntia. Pari tunnin lämmitys tai ei ollenkaan lämmitystä, ei ongelmia käynnistyksessä.

TeeKoo

Jep, A4sessa ei pistetä "virtaa" päälle erikseen. Vaan molemmat tapahtuu avainta painettaessa.

Aino kikka minkä nyt keksin, pitäisi toimia ainakin manuaalissa:
=> Kun työnnät avaimen koloseensa, pidä kytkin ylhäällä
=> ei starttaa vaan kytkee pelkästään virrran päälle. Kun hekutus loppunut paina kytkin alas ja paina avainta uusiksi.
toimisiko?

Tätä tarviikin kokeille seuraavalla starttauskerralla
B9 Allroad Q TDI 16, B9 TDI Q 16 & B8 Av 2.0T
ex:
B9   Allroad Q TDI 16
B8   TFSI Avant 13
B8   2,0TDI Q B8 12
B8   1,8TFSI B8   09
B8   2,0TDI B8     09
A4   S-Line B7     07
A6   1,8T Av. C5  02
A4   TDi Av. B5    99
80   TDi Av. B4    94
80   2,0 B4           92
Cpe 2,2 Typ85    87
Cpe 1,9 Typ81    81
80   TD Typ85     85

-Velmu-

Toi tunti esilämmitystä ei kyllä riitä alkuunkaan -28 kelillä. >:(

Arvaukseni on et toi tunteroinen roikanpäässä ja auton moottorin jokin anturi saa signaalin et kone on lämmin vaikkei sitä ole ja pistää heti startin pyörimään ennen kuin hehku on kerinnyt loppuun asti toimia.

Allekirjoittanut on säälinyt autoa sen verran et jos roikkaa käyttää niin 2-3,5h lämmitystä ja sitten jos eberillä lämmittää niin 20-30min riippuen lämpötilasta. ;)

TeeKoo

-31C ja starttaus kuin palmun alta.
(1-1,5h lohkis päällä, piti lähteä töihin normaalia aikaisemmin)

Kikka toimii:
Pidä kytkin ylhäällä, paina avain koloseensa, odota.
=> auto hehkuttaa normaalisti loppuun asti.
=> virrat pois päältä
=> kytkin pohjaan ja paina avaimesta taas
johan läksi normaalisti
B9 Allroad Q TDI 16, B9 TDI Q 16 & B8 Av 2.0T
ex:
B9   Allroad Q TDI 16
B8   TFSI Avant 13
B8   2,0TDI Q B8 12
B8   1,8TFSI B8   09
B8   2,0TDI B8     09
A4   S-Line B7     07
A6   1,8T Av. C5  02
A4   TDi Av. B5    99
80   TDi Av. B4    94
80   2,0 B4           92
Cpe 2,2 Typ85    87
Cpe 1,9 Typ81    81
80   TD Typ85     85

kokken


-28 ja kaksi tuntia lämpöä takana, hehkutti 3-4 sukuntia ja sitten lähti pyörittämään - hyvin lähti käyntiin.

Mitenkähän tuo hehkuttamaan pakottaminen sitten menisi automaatissa? Kokeilin painaa avaimesta virrat painamatta jarrua (jotta ei siis lähde starttaamaan). Virrat menee päälle, mutta ei hehkuta, ei ainakaan pala hehkun valo.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy