Akun lataaminen (A4 B8)

Aloittaja j@ri, 12.01.11 - klo:16:26

« edellinen - seuraava »

j@ri

Löytyykö vinkkejä A4 (B8) akun lataamiseen ulkoisella (pika)laturilla - mitä pitäsi huomioida;

- Laturin kytkentä - suoraan akun napoihin, nk apukäynnistyspisteitä käyttäen konepellin alla, vai miten?

- Akun irroitus latauksen ajaksi - ei kai tarvetta (eikä edes suositeltavaa)?

Myös kokemukset ja suositukset hyväksi havaitusta ja toimivasta automaattilatureista kiinnostaa, sekä mahdolliset varoitukset niistä joita kannattaa varoa..

Tavoitteena ei ole auton sähköjärjestelmän rikkominen. ;)

Markku J

Minulla on tuo pienin C-Tek (3600), jonka saa 50 eurolla. Se on laadukas ylläpitolaturi, jonka voi mielestäni ihan surutta laittaa suoraan uudenkin auton akun napoihin kiinni. Fiksuksi testeissä todettua elektroniikkaa, joka on huippusimppeli käyttää. Noinkin halvalla kun saa laatutuotteen, niin jättäisin halvemmat oudot merkit kokeilematta.

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/455506/33

Ktk

Sinne konehuoneen puolelle vaan, plussahan on siellä parin muovikannen alla ja miinuspultti iskarin yläpään vieressä merkittynä. Tuolta niitä lataillaan esim. showroom-autoissa säännöllisesti.

j@ri

Kiitos vinkistä Markku. A4 B8:ssa akku sijaitsee kuten tiedetään, takakontissa. Ja tässä tapauksessa kaiken lisäksi varapyörän "alla".

Eli jos löytyy vaihtoehtoinen tapa kytkeä laturi - muu kuin suoraan akun napoihin, olisi se hieno juttu.

[EDIT]

Mrk: Juuri tätä tietoa (uskolle vahvistusta) kaipasin, kiitos.

a-o

Itse olen kytkenyt C-Tek 3600 laturin mukana tulleet "rengasliittimet" (joiden päässä on laturiin sopiva 2-napainen pistoke) suoraan niihin apuvirran syöttöpisteisiin konehuoneessa. Paikat onkin kerrottu Mrk:n viestissä.

Näin laturin saa tarvittaessa helposti kiinni. Itse olen varmuuden vuoksi ladannut akun muutaman kerran pidemmän pakkasjakson aikana, kun on tullut ajeltua paljon pätkäajoa.

Ilmeisesti auton virranhallinta pysyy tilanteen tasalla, kun virransyöttö tapahtuu ko pisteistä, eikä suoraan akkuun.

Markku J

Hyvä idea a-o ! Noin pitää itsekin tehdä, jos "talliini" taas A4:n saan.

Tuota CTEK 3600 -laturia tuli käytettyä paljon minun Audi 80 -projektissa, kun se lakkasi käynnistymästä, ja vikaa haettiin kauan. Siinä tuli muutamakin akullinen pyöriteltyä starttia. CTEK hoiti homman hienosti, ja onneksi autovanhuksessa oli hyvä, uudehko akku myös.

Erittäin suositeltava laturi tuo on näinkin halpaan, alle 50 euron hintaan.

Cubbe

Moro.

Kannattaa jättää se akku rauhaan siellä kontissa. Eli ei kannata irrottaa akkukenkiä = pienemmän riesan tie. Kaapelit jos irrottaa voi selvitä pienellä (ikkunoiden ja avainten opetus) tai sitten suuremmalla, eli auto ei lähde enää käyntiin enenkuin biili on toimitettu huoltoon audi-liikkeeseen.

Kannattaa ladata esim lämpimässä tallissa ja avata peräkontti, ottaa pois levy, vararengas ja suojamuovi niin akku lämpiää nopeammin ja ottaa paremmin virtaa vastaan. Akku on huonossa paikassa näin Suomen olosuhteissa. Kovassa pakkasessa latautumisen alkaminen on todella hidasta, koska tila jossa akku on, lämpiää erittäin hitaasti. Yli 20 asteen pakkanen on jo ongelma saatikka sitten -30 tai enemmän.

CTEK rules.
Extercore ferrum durum

Flat

LainaaKaapelit jos irrottaa voi selvitä pienellä (ikkunoiden ja avainten opetus) tai sitten suuremmalla, eli auto ei lähde enää käyntiin enenkuin biili on toimitettu huoltoon audi-liikkeeseen.

Olen irroitellut akun kenkiä useasti eikä mitään ongelmiua ole tullut. Ei ole tarvinnut opettaa autoa mitenkään, eikä taluttaa pajalle.

Emil

Ctecistä löytyy talviasetus, jolla laturi latailee 14.4V jännitteellä, "lämmittääkseen" akkua.

Nyt myynnissä olevissa 3600-malleissa näkyy tulevan mukana yksinkertainen jännitemittari samaan hintaan, joka kertoo mahdollisen lataustarpeen: http://www.ctek.com/fi/consumer/comfort-indicator.aspx Noilla ledeillä kertoo varaustilan.

Tuo siis on kiinteästi akussa, tai latauspisteessä, ja tarvittaessa laturin liitin kytketään suoraan tuohon ilmaisimeen.

Mulla on ollut 3600-malli nyt auton mukana muutaman viikon. Akulta vedin piuhat sulakkeella varustettua auton sisälle, ja latailen akkua sisäpistokkeen kautta aina kun auto on lohkon piuhassa. Hyvin on virta riittänyt.


Olen jostain joskus kuullut noista ongelmista, jos akun kengän irrottaa. Ovatkohan sittenkin nettitarinoita, vai onko jollakin oikeasti ollut ongelmia akun kengän irrottamisen jälkeen? Eihän tietokonekaan mene sekaisin, vaikka sen irrottaa verkkovirrasta. On sille auton tietokoneellekin kerrottu, millä perussäädöillä koneen saa tulille. Saattaa se hetken käydä huonommin, mutta oppii kyllä melko nopeasti. Mulla ollut nyt syksyn aikana useamman kerran virrat loppu. Ainoa "ongelma" oli vikakoodi, joka kertoi virran olleen vähissä moottorin alkutestauksen aikana. Vauhtia oli kuulema ollut silloin 250km/h, koneen kierrokset 10500, ja ulkolämpö 215 astetta. ;) Auto siis toimi kuitenkin normaalisti, kunhan sai virtaa.

Flat

Mitäs ihmettä te oikein latailette varmuuden vuoksi ? Auto kyllä alkaa ilmoittelemaan akun varaustason vähyydestä kun se aika tulee. Auto myös sammuttelee itsekseen virtaa syöviä toimintoja, jotta elintärkeille toiminnoille jää virtaa. Ja kun ensimmäinen ilmoitus virran vähyydestä tulee, niin senkin jälkeen vois starttailla melko huoletii vielä useaan kertaan. Tämä perustuu kokemukseen, ei mutu puheisiin eikä. Auto oli viime talvena "rampana" kuukauden päivät ja sinä aikana ajeltiin pelkästään noin 1 km kauppareissua useita kymmeniä kertoja. Varoituksia tuli mutta kertaankan ei kauppareissu jäänny tekemättä. Välillä jokin pieni latausajo ( 15 min) ja taas virtaa piisasi.

a-o

Lainaus käyttäjältä: Flat - 18.01.11 - klo:11:40
Mitäs ihmettä te oikein latailette varmuuden vuoksi ?

Mukava kun on lämmin auto, joka vielä starttaa:) Eli pätkäajossa eberi käytössä.

Teppis

Polttoainekäyttöiset lämmittimet kyllä hyydyttävät akun kuin akun, sen voin kymmenen vuoden kokemuksella sanoa. Aina, kun akku on mennyt polvilleen, on se tehnyt se yllättäen. Akku vain kuluu loppuun ja yleensä joku kenno menee rikki. Pätkäajossa akku rasittuu, eikä varsinkaan pakkasella lataudu kunnolla.

Emil

Lyijyakku tykkää kun sitä ladataan.  ;)

Cubbe

Emil puhuu asiaa.

Etenkin kylmissä olosuhteissa kannattaa akussa olla riittävästi varausta. Välttää jäätymisen ja akun ennenaikaisen vaihdon. Vaihto merkkiliikkeessä abaut 300e. Kun akustaan pitää huolta se kestää moninkertaisen iän.
Extercore ferrum durum

Jeenyus

Lainaus käyttäjältä: a-o - 12.01.11 - klo:21:18
Itse olen kytkenyt C-Tek 3600 laturin mukana tulleet "rengasliittimet" (joiden päässä on laturiin sopiva 2-napainen pistoke) suoraan niihin apuvirran syöttöpisteisiin konehuoneessa. Paikat onkin kerrottu Mrk:n viestissä.

Näin laturin saa tarvittaessa helposti kiinni. Itse olen varmuuden vuoksi ladannut akun muutaman kerran pidemmän pakkasjakson aikana, kun on tullut ajeltua paljon pätkäajoa.

Ilmeisesti auton virranhallinta pysyy tilanteen tasalla, kun virransyöttö tapahtuu ko pisteistä, eikä suoraan akkuun.

Miten ihmeessä sait sen rengasliittimen siihen miinus-"pulttiin" siellä konehuoneen puolella? Vai teitkö reijän ja kierteet yms.?
Audi A4 1.8TFSI

a-o

Lainaus käyttäjältä: Jeenyus - 16.01.12 - klo:20:27
Miten ihmeessä sait sen rengasliittimen siihen miinus-"pulttiin" siellä konehuoneen puolella? Vai teitkö reijän ja kierteet yms.?

Jos en ihan väärin muista, niin se koko pultti lähti irti ja laitoin sen renkaan siihen alle.

HJP

Kertokaapas arvon foorumilaiset helpoin tapa saada B8 2.0 TDI henkiin josta akku tyhjänä ja kohmeessa? Auto sijaitsee ulkoparkkipaikalla, jossa ei ole sähköä saatavilla 200m säteellä. Toisen auton apuvirralla auto ei lähtenyt käyntiin, johtunee akun "jäätymisestä".

Akun jos ottaa irti ja kiikuttaa lataukseen, niin konttia tuskin saa enää auki ladattua akkua palautettaessa? Onko ainoa vaihtoehto käydä ostamassa uusi akku jolla auton saa käyntiin?

wtf

Käy ostamassa kunnon käynnistyskaapelit.
Kyllä toisesta autosta virtaa ottamalla lähtee jos käynnistyskaapelit on kunnolliset.
Sellaisilla lyijykynän paksuisilla naruilla ei syty edes valot.  :D
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

HJP

Lainaus käyttäjältä: wtf - 05.02.12 - klo:21:12
Käy ostamassa kunnon käynnistyskaapelit.
Kyllä toisesta autosta virtaa ottamalla lähtee jos käynnistyskaapelit on kunnolliset.
Sellaisilla lyijykynän paksuisilla naruilla ei syty edes valot.  :D
Sama auto lähti ko. kaapeleilla käyntiin viikko sitten (luovuttavana autona Renault Clio), nyt kuitenkaan ei mitään elonmerkkejä useasta yrityksestä huolimatta (luovuttavana autona Audi A3).

wtf

Onpa kumma. Silloin kun apuvirtaa otetaan toisesta autosta ei autettavan auton omalla akulla ole mitään merkitystä.
Se on ihan sama vaikka akkua ei olisi paikoillaan ollenkaan.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: HJP - 05.02.12 - klo:21:03
Kertokaapas arvon foorumilaiset helpoin tapa saada B8 2.0 TDI henkiin josta akku tyhjänä ja kohmeessa? Auto sijaitsee ulkoparkkipaikalla, jossa ei ole sähköä saatavilla 200m säteellä. Toisen auton apuvirralla auto ei lähtenyt käyntiin, johtunee akun "jäätymisestä".

Akun jos ottaa irti ja kiikuttaa lataukseen, niin konttia tuskin saa enää auki ladattua akkua palautettaessa? Onko ainoa vaihtoehto käydä ostamassa uusi akku jolla auton saa käyntiin?

Omien kokemusten perusteella ostaisin suoraan uuden akun. Oletan että se vanha on nyt tyhjänä ollut muutaman pakkasyön autossa kiinni ja tätämyöten se on entinen. Täysi akku kestää pakkasta, mutta tyhjä on nopeasti vainaa.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: HJP - 05.02.12 - klo:21:03
Akun jos ottaa irti ja kiikuttaa lataukseen, niin konttia tuskin saa enää auki ladattua akkua palautettaessa? Onko ainoa vaihtoehto käydä ostamassa uusi akku jolla auton saa käyntiin?

Sedan missä ei kääntyviä takapenkkejä? Muutenhan kontin saa auki sisäpuolelta kun vaan menee kuskinovesta sisään.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

HJP

Ei ole kääntyviä takapenkkejä, ja Sedan tosiaan kyseessä.

Pekka T


Onhan siinä sedanin takaluukussa myös avainkäyttöinen lukko, vai onko se myös jäätynyt?
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

HJP

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 05.02.12 - klo:22:31
Onhan siinä sedanin takaluukussa myös avainkäyttöinen lukko, vai onko se myös jäätynyt?
Auto ei ole minun, mutta ystäväni puheesta tein johtopäätöksen että takakontissa ei ole avausmahdollisuutta avaimella. Auto on hänellekin uusi, joten tuo helpottaisi vanhan akun lataamista jos avaimella avaus onnistuu.

Pekka T


Kyllä siellä avainpesä on, hieman piilossa tosin avauskahvan ja rekkarivalon välissä, suunnattuna vielä alaspäin.
Ystäväsi varmaankin tietää että mekaaninen vara-avain sijaitsee varsinaisen avaimen sisällä?
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

HJP

... Tänään kun pakkasta on 15 astetta vähemmän kuin eilen, auto lähti käyntiin kuin palmun alta vaikkakin mittaristo valitteli akun varaustilaa. Eli syypäänä voisi ehkä kuitenkin olla hehku(t)? Pitänee selvitellä miten näkisi hehkujen kunnon testerillä, niin tietää pitääkö autoon vaihdattaa hehkut paremman käynnistymisen saavuttamiseksi.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Flat - 18.01.11 - klo:11:40
Mitäs ihmettä te oikein latailette varmuuden vuoksi ? Auto kyllä alkaa ilmoittelemaan akun varaustason vähyydestä kun se aika tulee. Auto myös sammuttelee itsekseen virtaa syöviä toimintoja, jotta elintärkeille toiminnoille jää virtaa. Ja kun ensimmäinen ilmoitus virran vähyydestä tulee, niin senkin jälkeen vois starttailla melko huoletii vielä useaan kertaan. Tämä perustuu kokemukseen, ei mutu puheisiin eikä. Auto oli viime talvena "rampana" kuukauden päivät ja sinä aikana ajeltiin pelkästään noin 1 km kauppareissua useita kymmeniä kertoja. Varoituksia tuli mutta kertaankan ei kauppareissu jäänny tekemättä. Välillä jokin pieni latausajo ( 15 min) ja taas virtaa piisasi.

Tässäkin keskustelussa kehuttu CTEK on niin helppokäyttöinen värkki, että en oikein keksi järkisyitä olla sitä sillointällöin talven mittaan käyttämättä. Se on todella helppo kytkeä ja "älylaturina" se haistelee akun tilaa ja latailee akkua siten kuin akun tila edellyttää.
Olen 4:n viimeisimmän auton kanssa käyttänyt CTEK:iä säännöllisesti ja kyllähän se yllättävän usein on tilanne ollut se, että aika pitkään on akkua saanut latailla, vaikka mitään varoitusvaloja ei ole vielä näkynytkään. Se vain on sitten niin, että kun akku talvisessä pätkäajossa pikkuhiljaa menettää puhtiaan niin sitten kun tulee ne kunnon pakkaset ja auto pitäisi laittaa 3 päivän seisomisen jälkeen käyntiin niin siihen se jää..
Nykyisessä autossa kun on Webasto (ja ajo pääasiassa edelleen sitä samaa pätkäajoa kuin aikaisemmillakin autoilla) on CTEK:n käyttö jo oikeastaan välttämätöntä.

Omasta puolestani kyllä suosittelen  CTEK:iä jokaiselle talviautoilijalle joka säilyttää autoaan ulkona/ulkolämpötilassa ja ajaa pääasiassa pätkää - ei se akku CTEK:llä ainakaan huonommaksi mene  :)

HJP

Vikakoodien tarkistuksen tulokset alapuolella. Tarkoittaako tuo päivämäärä vikakoodin perässä sitä milloin se on ensimmäisen kerran ilmennyt? Tämän perusteella ilmeisesti hehkut vaihdon tarpeessa?


4984 - Cylinder 1 Glow Plug Circuit (Q10)
          P0671 00 [109] - Electrical Fault
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 9
                    Mileage: 137071 km
                    Date: 2011.02.28
                    Time: 07:36:35

4985 - Cylinder 2 Glow Plug Circuit (Q11)
          P0672 00 [109] - Electrical Fault
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 11
                    Mileage: 136251 km
                    Date: 2011.02.18
                    Time: 05:28:27

4986 - Cylinder 3 Glow Plug Circuit (Q12)
          P0673 00 [109] - Electrical Fault
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 11
                    Mileage: 135942 km
                    Date: 2011.02.16
                    Time: 06:54:28

4987 - Cylinder 4 Glow Plug Circuit (Q13)
          P0674 00 [109] - Electrical Fault
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 8
                    Mileage: 148867 km
                    Date: 2011.08.22
                    Time: 05:40:12

qekko

Itsellä meni akku tyhjäksi pakkasilla pätkäajon seurauksena. Oma vika, koska auto varoitteli akun tyhjyydestä kyllä etukäteen. -25 asteen aamussa 2.0 TDI ei suostunut käynnistymään. Yllätys oli että starttitietokone sitkeästi jäi yrittämään, ei tosin pyörittänyt kun virta taisi loppua, mutta sytytysvirta jäi päälle, samoin valot, avain jumissa pesässä. Kaipa se varmisteli että akku menee todella tyhjäksi...

Malli oli niitä aivan ensimmäisiä B8 avantteja, onko tuo ominaisuus vielä myöhemmissäkin mukana?

No onneksi oli liikkumisturva, apuakkumies saapui ja kone käyntiin. Seuraavana yönä kovasti latailin akkua apulaturilla, mutta pieleen meni, aamulla taas jumi. Taas apuja, pari tuntia maantiejaelua ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia...
Ajossa:
Audi A4 Avant quattro 2.0TFSI 185kW (B9)
VW Touran 1.4 TSI DSG 110kW (2016)
Vanhat:
Audi A4 allroad 2.0TFSI 155kW (B8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy