Saako vakkarin automaattijarrutustoiminnon koodattua pois / muutettua?

Aloittaja had, 08.08.12 - klo:15:27

« edellinen - seuraava »

had

Tässä on nyt muutama vuosi tullut työnnettyä B8 manuaalilla ja ko. asia pulpahtaa aina välillä ärsyttävänä yksityiskohtana esille hieman mäkisempää maastoa ajeltaessa, eli silloin kun nopeus nousee alamäessä 2-3 km/h yli vakkarilla asetetun arvon, auto alkaa jarruttelemaan itsekseen menoa. Itse toimin nykyään lähinnä silleen, että jos näen että nytpäs tulee riittävän iso alamäki, niin otan vakkarin pois päältä ja mäen alla räppään sen päälle kun nopeus alkaa olla lähellä asetettua arvoa:

- Aivan turhaa jarrupalojen kuluttamista  >:(
- taloudellinen ajaminen kärsii ja polttoaineenkulutus nousee  >:(
- turhaa vakkarin viiksen räpläämistä  >:(
- meno kun 70-luvun diskossa: peräpeilissä jatkuva jarruvalokonsertti  >:(
+ Saattaa jossain äärimmäisessä tilanteessa pelastaa sakolta, mutta se nyt on muutekin kuskin määriteltävissä.  8)

No mitä haluan?  :'(  :'(  :'(

- pois kokonaan perkele  :-*
- pystyisikö triggerin arvoa nostamaan esim. +8/10 km/h kohdalle, niin ongelma käytännössä poistuis ja sakotkin jäis ehkä saamatta kun kumminkin olis toiminnassa järkevämmällä arvolla?  :)

Audilla tähän ei ole virallista uudelleenkoodausohjetta, mutta joku on varmaan saattanut oikean parametrin löytää. Paremmasta en tietäisi, mutta tätä fiksua huippuominaisuutta ei ollut esim. edeltävässäni Volvo V70:ssä.
AS4 Avant 3.0TdiQ

urkki

Lainaapystyisikö triggerin arvoa nostamaan esim. +8/10 km/h kohdalle

Samaa itse toivon, vähän kyllä kanssa ärsyttää. Etsinyt olen, vielä en ole löytänyt.
0.662 MW Audi quattro power, 4:n Quattron loukussa

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: urkki - 08.08.12 - klo:20:09
Samaa itse toivon, vähän kyllä kanssa ärsyttää. Etsinyt olen, vielä en ole löytänyt.

Kun ei käytä vakkaria, niin ei ole myöskään tuota ongelmaa.  ;D

Edit: ja voihan sitä alamäessä painaa kaasua sen verran ettei vakkari jarruta.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

XUE


hmmm.. siis sen toiminnon nimi on; "vakionopeudensäädin".  ;D
Se tarkoitus on siis automaattisesti ylläpitää kuljettajan säätämää ajonopeutta.

Alamäessä vauhti kiihtyy yli säädetyn ajonopeuden ja mahdollisesti samalla yli tiekohtaisen nopeusrajoituksen. Menee sakoille siis.

Joten sehän toimii aivan oikein, eihän se muuten olisi "vakionopeudensäädin".

Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?  ???  ???
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Kasis

Lainaus käyttäjältä: had - 08.08.12 - klo:15:27
Tässä on nyt muutama vuosi tullut työnnettyä B8 manuaalilla ja ko. asia pulpahtaa aina välillä ärsyttävänä yksityiskohtana esille hieman mäkisempää maastoa ajeltaessa, eli silloin kun nopeus nousee alamäessä 2-3 km/h yli vakkarilla asetetun arvon, auto alkaa jarruttelemaan itsekseen menoa. Itse toimin nykyään lähinnä silleen, että jos näen että nytpäs tulee riittävän iso alamäki, niin otan vakkarin pois päältä ja mäen alla räppään sen päälle kun nopeus alkaa olla lähellä asetettua arvoa:

- Aivan turhaa jarrupalojen kuluttamista  >:(
- taloudellinen ajaminen kärsii ja polttoaineenkulutus nousee  >:(
- turhaa vakkarin viiksen räpläämistä  >:(
- meno kun 70-luvun diskossa: peräpeilissä jatkuva jarruvalokonsertti  >:(
+ Saattaa jossain äärimmäisessä tilanteessa pelastaa sakolta, mutta se nyt on muutekin kuskin määriteltävissä.  8)

No mitä haluan?  :'(  :'(  :'(

- pois kokonaan perkele  :-*
- pystyisikö triggerin arvoa nostamaan esim. +8/10 km/h kohdalle, niin ongelma käytännössä poistuis ja sakotkin jäis ehkä saamatta kun kumminkin olis toiminnassa järkevämmällä arvolla?  :)

Audilla tähän ei ole virallista uudelleenkoodausohjetta, mutta joku on varmaan saattanut oikean parametrin löytää. Paremmasta en tietäisi, mutta tätä fiksua huippuominaisuutta ei ollut esim. edeltävässäni Volvo V70:ssä.
Itse voisin maksaa ominaisuudesta, jos sen Roccoon saisi.
Itseäni ärsyttää suunnattomasti, kun isommassa jyrkässä alamäessä nopeus kasvaa säädetystä jopa +15km/h.
Voisin sanoa, että normi vakkarilla ne jarrut vasta kuluukin.  ;)
Scirocco & VI Golf Variant

msvahn

Itse säätäisin myös sen sallimaan enemmän poikkeamaa jos pystyisi.
Aktiivivakkarilla varsinkin tulee juuri jalalla painettua pintakaasulle, kun tutka havaitsee että pitäis jarruttaa edellä ajavan perän lähestyessä, sitten kun "tilanne" on ohi, voi irrottaa jalan kaasulta ja antaa automatiikan seurata edellä ajavaa. Tuossa nimittäin turvavälin noudattaminen on turhan kulmikasta, eli se ajaa itsensä aina tilanteeseen että tarvitaan jarrua. Pienellä pintakaasulla selviää tilanteesta, kun ennakoi ajoissa.  Kone ei korvaa ihmisen liikennesilmää..
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

LogI

Mielestäni jarruksen herkkyyttä pitäisi voida säätää kuten had kirjoitti. Jarrutustoiminto ärsyttää esim taajamissa alamäessä peräkkäin ajettaessa, muilla ei ole jarruttavaa säädintä ja tulevat alamäissä luukkuun. Pitää olla iso mäki jotta nopeus kasvaa 15km/h? Sakkoja en säätimen piikkiin laittaisi.

Ei voi vakionopeudensäätimen tasakymmen heittoja käyttää 80 alueelta 60 alueille tultaessa kun jarruttaa tiukasti, fiksumpaa ennakoida ja rullata ennen. Alkaa tuossä säätimessä olla niin paljon toimintoja että käytettävyys kärsii. Esimerkiksi tasakymmeniin menevät hypyt ovat outoja, pitäisi olla nykyinen nopeus +-10km/h. Eilen vasta luin vaihteen vaihtomahdollisuudesta säädin päällä, ehkä kärrynvedossa tarpeellinen?

Autojen tekniikka on nykyisin tietotekniikkaa...

A4 B8 2,0 tdi quattro
Golf V 1,4 tsi

jusba31

Käyttääkö tuo vakkari muka oikeesti jarruja? Mä oon elänyt siinä uskossa että vain moottorijarrua.

eGetin

Pääasiassa moottorijarrua, tarpeen mukaan myös oikeita jarruja jos nopeus karkaa liiaksi.

lortti

Tekniikka kehittyy, autot myös. Mielestäni tuo on hyvä ominaisuus mutta tosiaan porras pitäisi olla säädettävissä. Olen ennenkin kuuluttanut että autojen tietotekniikkaan pitäisi saada nörttikytkin. Eli säätöjä haluaville olisi joku virallinen salavalikko jossa voisi kikkailla VCDS tyyliin kaikkia asetuksia ja ajotietokoneen ruudulle saisi akun varaustasoja sun muita ahtopaineita mitkä nyt pitää kikkailla esiin. Tietty valikko pitäisi rajata niin ettei siellä voi autoa sekaisin laittaa. Mutta säätämistä haluavia lienee vain tämän foorumin käyttäjäkunta ja siitä ei varmaan kannattavaa business casea saada että Audilla aletaan moista koodamaan ja tukemaan.

TeeKoo

Ã,,rsyttävä ylimääräinen feature myös omasta mielestä. Itse kikkailen tuon " pintakaasun " kanssa, eli kun tulen isoon alamäkeen nostan jalan kaasulle, painamatta sitä kuitenkaan enempää. Ilmeisesti tämä jalan pitäminen kaasupolkimella disabloi tämän turhan toiminnon.
B9 Allroad Q TDI 16, B9 TDI Q 16 & B8 Av 2.0T
ex:
B9   Allroad Q TDI 16
B8   TFSI Avant 13
B8   2,0TDI Q B8 12
B8   1,8TFSI B8   09
B8   2,0TDI B8     09
A4   S-Line B7     07
A6   1,8T Av. C5  02
A4   TDi Av. B5    99
80   TDi Av. B4    94
80   2,0 B4           92
Cpe 2,2 Typ85    87
Cpe 1,9 Typ81    81
80   TD Typ85     85

msvahn

Lainaus käyttäjältä: TeeKoo - 08.08.12 - klo:21:45
Ã,,rsyttävä ylimääräinen feature myös omasta mielestä. Itse kikkailen tuon " pintakaasun " kanssa, eli kun tulen isoon alamäkeen nostan jalan kaasulle, painamatta sitä kuitenkaan enempää. Ilmeisesti tämä jalan pitäminen kaasupolkimella disabloi tämän turhan toiminnon.

Joo, heti kun hipaiseekin kaasua, vakkari päästää eräänlaiseen overdrive-tilaan ja kun poljin vapautetaan jatkaa auto taas asetettua moodia. Adaptiivisessa näkee mittaristosta, kun tutkan kuva häviää pedaaliin koskiessa.

lortti on oikeassa, pitäis päästä enemmän säätämään kaikkea.  :D
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

had

#12
Lainaus käyttäjältä: XUE - 08.08.12 - klo:20:29

Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?  ???  ???


Et, mut et tainut lukea perusteluja? Näitä kahdenlaisia vakkareita harrastaneena pidän nykyisen toimintaa lähinnä ärsyttävänä.  Itse käytän moottorijarrutusta todella aktiivisesti lähes aina kun se on vaan mahdollista ja siitä varmaan tämä ärsyyntynyt pääfiilis tästä auton omatoimisesta jarruttelusta - jos haluan painaa jarrua, niin osaan tehdä sen itsekin. Lisäksi olen henkisesti latautunut siten, että  vakkari on mulle myös se mukavuuslaite, joka vapauttaa kaikesta muusta paitsi ratin kääntämisestä. Jos joudun räveltämään säätimen kanssa vähän väliä jollain tapaa ajaakseni taloudellisesti sekä joustavasti, niin kyllähän se nyt vähän nyppii.

Joku tuossa myös kyseli, että käyttääkö todellakin jarruja - käyttää todellakin ja lähinnä ilmenee ilmeisesti manuaalivehkeillä, automaagilla varmaankin vaihtaa pienempää tupaan. Audi Centerin huoltoneuvoja itseasiassa soitteli mulle tänään sovitusti takasin ja esitti suoraan, että hän sai tiedon, että auto EI käytä jarruja vakkarin yhteydessä ja kun en 3 vuoden jokapäiväisen ja omakohtaisen käyttökokemuksen perusteella voinut olla samaa mieltä, niin antoi luurin teknikolle ja hänen kanssaan päästiin siihen yhteisymmärrykseen, että käyttäähän se ja samalla selkis se, että pääkallopaikalta ei ole mitään ohjeita ton muutoskoodaamiseen.
AS4 Avant 3.0TdiQ

Flat

LainaaAudi Centerin huoltoneuvoja itseasiassa soitteli mulle tänään sovitusti takasin ja esitti suoraan, että hän sai tiedon, että auto EI käytä jarruja vakkarin yhteydessä ja kun en 3 vuoden jokapäiväisen ja omakohtaisen käyttökokemuksen perusteella voinut olla samaa mieltä, niin antoi luurin teknikolle ja hänen kanssaan päästiin siihen yhteisymmärrykseen, että käyttäähän se ja samalla selkis se, että pääkallopaikalta ei ole mitään ohjeita ton muutoskoodaamiseen.

Surullista kuulla mikä on tietämyksen taso tuolla....

Ã,,rsyttävä piirre tuo jarrutus, hyvä ominaisuus mutta jarruttaa liian helposti......

En ole ihan varman mutta jarruttaako auto myös ohituksen jälkeen ? Eli ensin mennään vakkarilla ja sitten painetaan ohituksessa kaasua ja kun ohitus on ohi vapautetetaan kaasu ja auto jarruttaa jossain vaiheessa ? Ei heti muutta hetken kuluttua kun vapaalla on hetki rullattu ?

Maakis

Katos vain. Ite oon -10 vuosimallin DSG passatissa huomannut samaa. kylläkin myös tilanteissa joissa ei vakkari oo käytössä. Jos kaasun päästää kokonaan pois niin jarruttaapi. kuvittelin että laatikko jarruttaisi noin mutta tuskin.

Mitähän tuollakin haetaan. (retorinen :))
Passat -10 R-Design DSG 2.0 Tdi
Transporter -07 2.5 Tdi Aut. Carsport GL VIP

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: jusba31 - 08.08.12 - klo:20:53
Käyttääkö tuo vakkari muka oikeesti jarruja? Mä oon elänyt siinä uskossa että vain moottorijarrua.
Kyllä käyttää, ainakin manuaalilla, tosin eipä siinä paljoa muuta mahdollisuutta oliskaan vauhdin hillitsemiseksi ja kyllähän tuon tuntee persdynollakin että kyseessä on "jarru"jarrutus. Vaihtaako automaatti pienemmälle ko. tapauksessa?
On tosiaan turha feature tai ainakin säädetty turhan herkälle. Itselläni tulee yleensä isommissa ja vähän pienemmissäkin alamäissä otettua vakkari pois päältä jarruvalojen turhan vilkuttelun estämiseksi. Joskus ajanut jonkun auton perässä jossa todennäköisesti tuo sama feature niin onhan se aika typerää että jarruvalot syttyy tyhjällä tiellä ilman minkäänlaista näkyvää syytä.

kokken

Multitronic tekee sen ensi vaiheen sopeutuksen tyylikkäästi, mutta jos ei pienempi välitys auta niin laittaa jarrua (vähemmän tyylikästä). Aina sitä ei osaa ennakoida milloin moottorijarrutus ei riitä, tutummilla reiteillä kun osaa niin otan vakkarin hetkeksi pois. Korjatka jos olen väärässä, mutta tämä taitaa olla eu-normi jota on edellytetty vakkareilta vuodesta x esiteltyjen uusien automallien osalta.

had

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 08.08.12 - klo:20:42
Aktiivivakkarilla varsinkin tulee juuri jalalla painettua pintakaasulle, kun tutka havaitsee että pitäis jarruttaa edellä ajavan perän lähestyessä, sitten kun "tilanne" on ohi, voi irrottaa jalan kaasulta ja antaa automatiikan seurata edellä ajavaa. Tuossa nimittäin turvavälin noudattaminen on turhan kulmikasta, eli se ajaa itsensä aina tilanteeseen että tarvitaan jarrua. Pienellä pintakaasulla selviää tilanteesta, kun ennakoi ajoissa.  Kone ei korvaa ihmisen liikennesilmää..

Jees, adaptiivistakin olen tässä himoinnut ja kysyin sitä marmoritiskiltä, mutta tehtaalta tuli vastaukseksi ehdoton ei, että sitä ei saa missään nimessä jälkiasentaa(näin ainakin pari vuotta sitten). Ilmeisesti samoilla mennään nykyäänkin vai onko tästä kenelläkään mitään päivitettyä informaatiota? Oletko päässyt koeajamaan uutta A6:sta, mahtaako adaptiivinen toimia tuossa paremmin - onko tästä kenelläkään muulla käytännönkokemuksia?

AS4 Avant 3.0TdiQ

Karvis

Lainaus käyttäjältä: kokken - 09.08.12 - klo:11:15
Multitronic tekee sen ensi vaiheen sopeutuksen tyylikkäästi, mutta jos ei pienempi välitys auta niin laittaa jarrua (vähemmän tyylikästä). Aina sitä ei osaa ennakoida milloin moottorijarrutus ei riitä, tutummilla reiteillä kun osaa niin otan vakkarin hetkeksi pois. Korjatka jos olen väärässä, mutta tämä taitaa olla eu-normi jota on edellytetty vakkareilta vuodesta x esiteltyjen uusien automallien osalta.

Taidat olla väärässä, ei tuota typeryyttä ole kaikissa autoissa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

msvahn

Lainaus käyttäjältä: had - 10.08.12 - klo:00:09
Jees, adaptiivistakin olen tässä himoinnut ja kysyin sitä marmoritiskiltä, mutta tehtaalta tuli vastaukseksi ehdoton ei, että sitä ei saa missään nimessä jälkiasentaa(näin ainakin pari vuotta sitten). Ilmeisesti samoilla mennään nykyäänkin vai onko tästä kenelläkään mitään päivitettyä informaatiota? Oletko päässyt koeajamaan uutta A6:sta, mahtaako adaptiivinen toimia tuossa paremmin - onko tästä kenelläkään muulla käytännönkokemuksia?



En ole päässyt kokeilemaan muita kuin tuon B8:sin versiota. Varmasti kehittyvät ajan myötä. Saa tuossakin säädettyä eri parametrejä, mutta silti toivoisi enemmän säätömahdollisuuksia.

Aikoinaan omaani tutkin tuon retrofittiä, mutta sen verran suuri homma vaihtaa mm. mittaristo, yms. ettei mitään järkeä. Vaimolle sattui sitten löytymään käytettynä ko. auto.

Lisätään vielä, että kyllähän tuo hyvin toimii, jos ei ole turhan tarkka taloudellisesta ajosta ja muiden mukavuudesta. Juurikin tuo turha jarrun painaminen "liian myöhään" reagoinnin takia on takana ajaville epäkohteliasta.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

BeeKasi

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 09.08.12 - klo:09:46
Kyllä käyttää, ainakin manuaalilla, tosin eipä siinä paljoa muuta mahdollisuutta oliskaan vauhdin hillitsemiseksi ja kyllähän tuon tuntee persdynollakin että kyseessä on "jarru"jarrutus. Vaihtaako automaatti pienemmälle ko. tapauksessa?
On tosiaan turha feature tai ainakin säädetty turhan herkälle. Itselläni tulee yleensä isommissa ja vähän pienemmissäkin alamäissä otettua vakkari pois päältä jarruvalojen turhan vilkuttelun estämiseksi. Joskus ajanut jonkun auton perässä jossa todennäköisesti tuo sama feature niin onhan se aika typerää että jarruvalot syttyy tyhjällä tiellä ilman minkäänlaista näkyvää syytä.


Ei vaihda pienemmälle. Ei ainakaan minulla jarruttele turhan usein, vaikka mäkistäkin maastoa työmatkan varrella esiintyy. Omassa autossa ainakin toimiva peli silloin harvoin, kun nopeuteen kajoaa. Muutenkin tällä moottorilla varustettua on alamäissä hillittävä - moottorijarrutus ei ole yhtä tehokasta kuin monissa muissa kieseissä, kiitos alhaisen kierrosluvun?
B8 3.0 TDIq S-Tronic -10 // C5 2.4 kuminauhaAvant-02

fleetwood

Enpä ole minäkään huomannut Stronicin vaihtavan pienemmälle. Alamäessä kyllä jarruttaa jarrulla sen verran ikävästi/liian herkästi, että yleensä aina tulee painettua cruise pois päältä ennen isompaa alamäkeä. Pienellä säädöllä tuo voisi olla ihan hyvä.
Passat GTE Variant

jouniii

Samaa jarruttelua havaitsin itsekin manuaalisella perusvakkarilla, eli jarruttelee alamäessä. Kovin mäkisellä tiellä tulee jo ihan fyysisesti huono olo, kun se jarruttelee mäkeen ja sitten kiihdyttelee taas ylämäkeen. Itse ajettuna tuo pahoinvointi jää pois, kun antaa rullata mäki alas ja sitten sillä vauhdilla seuraavaa jo ylös. Saksan motareilla kyllä vakkari pelasi hienosti ja Suomessakin, kun tasaista vauhtia tasaista tietä saa ajaa.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 10.08.12 - klo:08:55
En ole päässyt kokeilemaan muita kuin tuon B8:sin versiota. Varmasti kehittyvät ajan myötä. Saa tuossakin säädettyä eri parametrejä, mutta silti toivoisi enemmän säätömahdollisuuksia.

Aikoinaan omaani tutkin tuon retrofittiä, mutta sen verran suuri homma vaihtaa mm. mittaristo, yms. ettei mitään järkeä. Vaimolle sattui sitten löytymään käytettynä ko. auto.

Lisätään vielä, että kyllähän tuo hyvin toimii, jos ei ole turhan tarkka taloudellisesta ajosta ja muiden mukavuudesta. Juurikin tuo turha jarrun painaminen "liian myöhään" reagoinnin takia on takana ajaville epäkohteliasta.

Kilsojen karttuessa oppinut, että adaptiivisen kanssa ei voi säästellä nokkaa kiveniskuilta ajamalla pisimällä turvavälillä, koska se on niin lähellä tutkan maksimi havaitsemisetäisyyttä. Kaikki tulee siis tutkalle liian viime tipassa ja liikkumavara turvavälissä tavallaan jää pienemmäksi. Jos käyttää turvavälissä esim. 3/4 asentoa, niin auto pysyy koko ajan tutkasäteen päässä edellä ajavasta ja turhat spurtit ja jarrutukset vähenevät. Moottorijarrutuksella selvitään kohtuullisista nopeuden muutoksista. Samoin asetettu tavoitenopeus pitäisi pitää maltillisena, jolloin tien auetessa auto ei ehdi kiriä turhan kovaa nopeuseroa edellä ajavaan tutkan havaitessa hidaste.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

TTuke

Vanha asia, mutta häiritsee edelleen.
Onko tähän löytynyt vuosien saatossa mitään ratkaisua?
Todella häiritsevää kun ajaa pitkää siivua autioilla taipaleilla ja alamäkirullaukset tappaa vakkari. Huono jarruille ja kulutuslukemillekin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy