Osaako joku sanoa tuleeko tämä ääni kiristimestä vai jostain muualta?
https://youtu.be/nALMImwYjSk
Teoriassa suhteellisen helppo testata, kun löysää kiristintä sopivankokoisella avaimella ja ottaa apulaitehihnan kokonaan irti.
Mulla teki Ocu tollasta, kun laturin vapaakytkin oli jumissa. Tuli hieman turhaan kiristin vaihdettua siinä välissä.
Tuossa näkyisi kyllä olevan aika tuore laturi ja vapaakytkin ???
Rouvan autossa vapaakytkin piti sellaista tönksähtelevää epäsäännöllistä ääntä ja sen esiintyvyys riippui hieman sähkökuormasta.
Ihan normaalia tuo on
Vai onko? Muilla ollut vastaavaa?
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 16.12.20 - klo:21:37
Tuossa näkyisi kyllä olevan aika tuore laturi ja vapaakytkin ???
Rouvan autossa vapaakytkin piti sellaista tönksähtelevää epäsäännöllistä ääntä ja sen esiintyvyys riippui hieman sähkökuormasta.
Tuoreeltahan tuo näyttää, mutta onko kyseisessä laturissa koko vapaakytkintä lainkaan? Kiristin on melko lyhytikäinen, jos vapaakytkin puuttuu ja on ei ole erillistä vaimenninta.
Kuuluukos tuon kiristimen heilua noin kuin videossa?
?
Lainaus käyttäjältä: Audivag1994 - 18.12.20 - klo:08:53
Kuuluukos tuon kiristimen heilua noin kuin videossa?
Mielestäni ei kuulu. Työkaverilla A4 B8 2.0TDI josta hajosi kiristin ja kaveri vaihtoi itse uuden tilalle. Pari päivää sen jälkeen katsottiin yhdessä kaverin kanssa ja kiristin väpätti vähän samaan tyyliin, meni pari viikkoa niin kiristin oli taas rikki. Sitten vaihtui laturin vapaakytkin ja kiristin, ei enää väpättänyt ja on kestänyt tähän mennessä 1,5 vuotta.
Ok
Korjaamolle siis Krema? Vai
Paljonkohan kustantaa
Vapaakytkimen vialta vaikuttaisi. Samalla hihna ja kiristin vaihtoon jos kauan kolissut.
Näin on
👍🏼
Niin mitähän tuo suunnilleen maksaa?
Riippuu täysin ajoneuvosta, käytetyistä varaosista sekä siitä teetkö työn itse vai vietkö korjaamolle.
No esim korjaamo ja alkuperäiset varaosat
Vielä pitäisi tietää ajoneuvo sekä alkuperäisen laturin (tai vapaakytkimen) varaosanumero, hihnan ja kiristimen hinta selvinnee moottorikoodin avulla.
No eiköhän se auto ole Audi A4 B8, kun on tällä sivulla tämä ketju?
Ehkäpä, paha mennä varmuudeksi sanomaan kun et ole ketjun alkuperäinen kirjoittaja (ellei kyseessä ole jostain kumman syystä altteritunnus) mutta siitäkin huolimatta vielä pitäisi tietää onko ajoneuvo A, S vai RS -sarjalainen ja millä moottorilla.
Joo on auto tuo Audi A4 ja 2.0 TDi
Tieto tarkemmasta moottorityypistä ja laturin valmistajasta/tehosta puuttuu vielä edelleen, mutta vapaakytkin merkkarilta on 100-300 euroa, kiristinrulla noin 100 euroa ja hihna noin 50 euroa. Työtä tuon vaihtoon menee varmaan 2h edestä, á 100e/h merkkikorjaamolla.
Itse tehtynä ja tarvikeosilla tuosta selvinnee alta 100 eurolla kaikkinensa.
No mitäs veikkaat jos vien jonnekin muualle kuin merkkihuoltoon?
Lainaus käyttäjältä: Krema - 20.12.20 - klo:21:03
No mitäs veikkaat jos vien jonnekin muualle kuin merkkihuoltoon?
Jos on kyse tuosta vapaapyörästä, ei kait tuo merkkarillakaan kovin kummoinen kustannus ole? Aikoinaan pikahuollossa vaihtoivat vapaapyörän 1,9TDI 3BG Passatiin Laakkosen pikahuollossa ja muistaakseni kustansi kaikkineen hieman reilun satasen. Ei kait ne sitä vaihtaneet puolta tuntia kauemmin. Aikaa on kyllä kulunut ainakin sen 12 vuotta mutta onko hinnat siitä kovin rajusti pompsahtaneet?
Tuo itse työ on suhteellisen helppo homma mutta kun sen vapaapyörän laturista irroitus on se haaste. Käväse kysäsemässä merkkarilta ja sitten jostakin muusta korjaamosta. Kyllä tuo homma on aivan taatusti ihan perushomma kaikille korjaamoille. Et ole ensimmäinen jolla tuo kitisee ja kolisee. Kuuntele hieman ostarin pihalla ja ihme jos et jostakin sellasta kitskutusta kuule, siis muustakin kuin omasta autostasi. Yleensä on VAG, mutta on niitä muillakin merkeillä.
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 20.12.20 - klo:21:24Aikaa on kyllä kulunut ainakin sen 12 vuotta mutta onko hinnat siitä kovin rajusti pompsahtaneet?
Kyllä ovat, aivan räjähdysmäisesti. Tuo vapaapyörä on merkkarilta ostettuna jo sen satasen, ja tuntiveloitus taitaa olla samaa luokkaa. Passatissa lisäksi tuo laturi taitaa olla vähän helpommassa paikassa kuin mitä audissa näytti videon perusteella olevan, perustin omat tuntilaskuni sille että laturi pitää irroittaa korvakkeistaan ja tehdä vaihtotoimenpide pöydällä. Hihnankiristintäkään ei välttämättä ihan helpolla saa vaihdettua keulaa purkamatta, mutta uskoisin sen kuitenkin olevan mahdollista.
Tuossa alla oma vaihtoprojekti mökillä, jossa työkaluja rajoitetusti. Se vapaapyörän vaihto vaatii erikoistyökaluja, jotta vapaapyörän ylipäätään saa irti laturista.
Itse vapaapyörä ei maksaa montaa kymppiä laatuosanakaan kuhan ostaa ulkomailta. Itse ostin Valeon ja on se kyllä hyvä :)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=45678.msg703242#msg703242 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=45678.msg703242#msg703242)
👍🏼👍🏼
Tuskin se vapaakytkin nyt ihan 300 euroa maksaa
Riippuu laturista. Katsoin ETKAsta neljän eri laturin kytkimet ja osan hinta oli 100-300e välillä.
Eihän?
Laita VIN, niin katson mikä osa siihen kuuluu. Tai ainakin yritän...
Laita krema