Miten vaikea voi olla akun koodaus

Aloittaja GARUG, 06.12.21 - klo:13:50

« edellinen - seuraava »

GARUG

Viimevuonna vaihdoin uuden AGM akun, käytin tuhottomasti aikaa sen selvittämiseen että kuinka koodataan. No ilmeisesti ei onnistunut, nyt vaihdoin uuden akun ja edelleen ihmettelen että kuinka sen saa adaptoitua.

Tässä Q3 TDI 2012 ei ole minkään löytämäni ohjeen mukaista koodausta, Se on CAN purkin 19 kautta kyllä kuten yleensä mutta formaatti on eri.

Eli tässä NNN XXX ZZZZZZZZZZ

N = akun kapasiteetti 070 (70AH)
X = valmistaja TU3 (Exide)
Z = sarjanumero 000E816177 (akun kyljessä E816- 177)

Hyväksyy koodin.

Näyttää edelleen kapasiteetikis 48Ah ym. näyttää että adaptaatio ei ole käynnistynyt.

Eli mitä tähän pitäisi laittaa niin että tunnistaa akun uudeksi ja auto alkaa toimimaan sen kanssa kuten pitää?

Akku on Exide EK700, joka on yhteensopiva alkuperäisen kanssa (Exide mukaan)

(Muuten onko täällä forumilla suurikin ongelma robotti postaukset, on meinaan kyllä aivan mahdoton kuvasta kirjaimien saanti.)

o.b.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Battery_Replacement Tuossa viimeisessä on NNN XXX ZZZZZZZZZZ mukainen koodaus selostettu. 2012 autossa ei kyllä välttämättä ole noita adaptaatiokanavia ollenkaan?

o.b.

2016 Passatista löytyy tuollaiset adaptaatiokanavat:

IDE03256-MAS06105-Battery adaptation-Rated battery capacity,68 Ah,15
IDE03256-MAS06106-Battery adaptation-Battery technology,Fleece ,15
IDE03256-MAS06107-Battery adaptation-Battery manufacturer,JCB ,15
IDE03256-MAS06108-Battery adaptation-Battery Serial Number,1111111111 ,15

Ei autossa kyllä koskaan ole JCB:n akkua ollut, Varta AGM ollut tehtaalta ja uudenkin ostin saman merkkisen ??? Pitää ottaa joskus uusi skannaus noista CANgateway:n adaptaatiokanavista, niin näkee, onko muuttunut akun vaihdon jälkeen. Nuo siis vanhasta skannauksesta ennen akun vaihtoa.

GARUG

En näe kyllä missä, puhutaan vaan N = Battery Part Number (11 Digits) ja mulla siis 3 digits joka on Ah määrä eli 070 mun tapauksessa.

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 06.12.21 - klo:14:12
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Battery_Replacement Tuossa viimeisessä on NNN XXX ZZZZZZZZZZ mukainen koodaus selostettu. 2012 autossa ei kyllä välttämättä ole noita adaptaatiokanavia ollenkaan?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 06.12.21 - klo:15:03
Ei autossa kyllä koskaan ole JCB:n akkua ollut, Varta AGM ollut tehtaalta ja uudenkin ostin saman merkkisen ??? Pitää ottaa joskus uusi skannaus noista CANgateway:n adaptaatiokanavista, niin näkee, onko muuttunut akun vaihdon jälkeen. Nuo siis vanhasta skannauksesta ennen akun vaihtoa.

Minulla oli kahdessa 2015 VW:ssä alkuperäinen akku jossa luki isolla VAG ja hiukan pienemmällä Varta, mutta sitten selkeästi pienemmällä jossain nurkassa JCB ja koodaus oli molemmissa nimenomaan JCB.

Hankinnat varmaan kilpailutetaan kaikkien toimesta eli alkuperäisen osan valmistanut alihankkija on itsekin teettänyt sen alihankintana  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

o.b.

Lainaus käyttäjältä: GARUG - 06.12.21 - klo:18:49
En näe kyllä missä, puhutaan vaan N = Battery Part Number (11 Digits) ja mulla siis 3 digits joka on Ah määrä eli 070 mun tapauksessa.

[Select]
[19 - CAN-Gateway]
[Adaptation - 10]
Battery adaptation - Size (this may be something like IDE03256-MAS04490 Battery adaptation - Size) -> 3 digittiä
Select the battery Ah rating from the drop-down menu followed by [Do It!] and confirm [Yes]
Battery adaptation - Manufacturer (this may be something like IDE03256-MAS03159 Battery adaptation - Manufacturer) -> 3 digittiä
Select the battery manufacturer from the drop-down menu followed by [Do It!] and confirm [Yes]
Battery adaptation - Serial number (this may be something like IDE03256-IDE00010 Battery adaptation - Serial number) -> 10 digittiä
Type the serial number code from the replacement battery followed by [Do It!] and confirm [Yes]
Providing the value was accepted by the controller the new battery coding is complete.
[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]

Vähän epäilen, että noita ei löydy vielä -12 autosta, mutta katsomalla selviää.

GARUG

Tältä näyttää eli mitä tähän pitäisi laittaa kun akku Exide ek700, 70Ah ja akkuun painettu sarjanumero E816- 177

Ja mistä tietää sitten että arvot on oikeasti hyväksytty. Edellinen akku meni vuodessa.





gif upload site

_Q3_

Ostin pojalle käytetyn Audi Q3:n, johon oli huoltokuitin mukaan vaihdettu akku 2 vuotta sitten tyypiltään Exide EK700 70 Ah AGM. Autossa oli kuitenkin koodattuna ilmeisesti edellinen akku "068 VAO 91100881F9" eli 68 Ah Varta. Muutin koodaukseksi "070 TU3 91100881F0" eli 70 Ah Exide ja eri sarjanumero. Koodaus onnistui ja mittaristoon syttyi akun alhaisen varauksen merkkivalo. Miksi merkkivalo syttyi, onko 68 Ah ja 70 Ah akussa niin iso ero. VCDS:n koodi sisältää akun kapasiteetin, valmistajan ja sarjanumeron, mutta ei akkutyyppiä. Voiko jostain varmistaa että akkutyyppi on oikein eli AGM.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy