Audi a4 b7 brb yliahtaaminen, Vikakoodi: P0234

Aloittaja Dynworech, 01.02.21 - klo:21:31

« edellinen - seuraava »

Dynworech

Hellou te fiksummat!

Mistähän lähtis tutkimaan vikaa?
Potilas: Audi a4 b7 1.9tdi BRB
Vikakoodi: P0234 (yliahtaaminen)
Oire: Laittaa silloin tällöin matkaa ajaessa limb modeen, OBDELEVEN:lla katsoessa ahtoja näyttäs korkeilla (yli 3000rmp) vastaavan pyyntiä suht. normaalisti mutta matalemmilla kierroksilla heittelee yli ahdolle pyynnistä 0.2â€"0.5bar. Kylmiltään kun ajelee niin mielestäni arvot on ok (täytyy mitata tarkemmin), mutta hetken ajelun jälkeen paineet nousee yli.

Mr. muscle kokeiltu samalla vnt:tä heiluteltu, ei näyttänyt vaikuttavan tai ehkä psykologisesti tuli tehoja lisää 😆
Täytyykö tässä nyt repiä koko turbo veke ja kattoo kuin karstassa on? vai olisiko muita helpompia keinoja kokeiltavaksi?

Jultsu

Irrota turbon alipaineletku niin ei pitäisi siipien aueta ollenkaan, saatko tällöin aliahdosta koodin? Jos edelleen yliahdosta vikakoodi niin siivet takuuvarmasti jumittuneet "auki" asentoon.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Eiks tuo mene just päinvastoin ??? Silloin kun siivet on auki, ei ahtoa juurikaan ole ja kun siivet sulkeutuu, pakokaasujen nopeus kasvaa turbossa ja ahtopaine lisääntyy.

Rajoitinruuvilla on tuossa tärkeä rooli. Jos se on liian lyhyeksi säädetty, siivet menee kokonaan kiinni ja pakokaasut ei pääse pois sylintereistä. Jos taas säädetty liian pitkäksi, turbosta ei saa varsinkaan alakierroksilla ahtopainetta tarpeeksi. Tuli hieman harjoiteltua tuota kun uudesta turbosta oli lukitusruuvi jäänyt löysälle.

hojaleht

Tuo sama vikakoodi oli omassa 2.0tdi BPW koneessa ja turbo oli niin jumissa ettei auttanut kuin vaihtaa uuteen.

Syynä on tuo yllä mainittu muuttuvasiipisen turbon karstoittuminen niin ettei siipien säätö enää toimi vaan juuttuu johonkin liian tiukalle asetukselle -> yliahto ja ecu suojaa moottoria jolloin limp mode ja vikakoodi.

Tuohan tekee ensin satunnaisesti vikaa ja siitä vielä selviää käyttämällä (vaikka kesken ajon) virrat pois ja takaisin. Liittyy myös kosteuteen tuo jumiminen eli saattaa kuivalla kelillä mennä kuukauden ongelmitta.

Nyt on jotain 10tkm kohta uudella turbolla ajoa eikä kertaakaan mitään vikakoodia...
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

Dynworech

Kiitos vastauksistanne, onkohan millainen homma alkaa itse vaihtamaan turboa?

Turbon sais hintaan 299e + 69e tiivisteet turbotukulta, vaihdossa vanha sinne.

Lähinnä mietin mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon vaihtamisessa  :)

Jultsu

Pitkittäiskoneesa ei kai mikään amerikantemppu. Olikohan tässäkin mallissa ilmanputsarin kotelo ahtimen vieressä, sen kun irrotti niin sai mukavasti työtilaa pykälää vanhemmissa laitteissa. Pultit ja jousto saattaa olla toki jo rapsakkaa kamaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Voin laittaa ohjeet vaihtoon pdf:nä. Siitä löytyy myös kiristysmomentit.

Pakoputken etuosa irti, DPF irti ja sitten turbo veks...

Dynworech

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 02.02.21 - klo:21:24
Voin laittaa ohjeet vaihtoon pdf:nä. Siitä löytyy myös kiristysmomentit.

Pakoputken etuosa irti, DPF irti ja sitten turbo veks...

Kiitos, tämä varmasti auttaisi, toropainentoni@gmail.com on sähköposti :)

Dynworech

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 02.02.21 - klo:20:20
Pitkittäiskoneesa ei kai mikään amerikantemppu. Olikohan tässäkin mallissa ilmanputsarin kotelo ahtimen vieressä, sen kun irrotti niin sai mukavasti työtilaa pykälää vanhemmissa laitteissa. Pultit ja jousto saattaa olla toki jo rapsakkaa kamaa.

Kyllä, ilmanputsarin vieressä egr:n alapuolella....

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy