Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 28.02.18 - klo:11:52
Akut ja pakkanen ei sovi yhteen.. sen huomaa ilman sähköautoakin vaikkapa kännykän tai kameran kanssa  :-\
Liittyykös se mitenkään tuohon, että itse en sähköllä ajaessa tuollaista huomaa? Tänäänkin oli aamulla 22,5 astetta pakkasta, eikä akku nikotellut millään tavalla pakkasia.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.02.18 - klo:14:08
Liittyykös se mitenkään tuohon, että itse en sähköllä ajaessa tuollaista huomaa? Tänäänkin oli aamulla 22,5 astetta pakkasta, eikä akku nikotellut millään tavalla pakkasia.

Itse asiassa tätä itsekin odottelen, että pääsee noista mahd. starttiongelmista yms. eroon, pysyvästi, oli pakkasta sitten vaikka pikkasen reilumminkin. No sähkömoottorihan ei tartte "lohkaria" ja aina pyörähtää kun sähköä vaan saa :) Tosin sitten ne kovien pakkasten ongelmat voivat olla jotain Webasto-tyyppisiä, pa-lämmitin jolla koppia pidetään lämpöisenä akkuja säästääkseen ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TDiih

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 28.02.18 - klo:15:02
Itse asiassa tätä itsekin odottelen, että pääsee noista mahd. starttiongelmista yms. eroon, pysyvästi, oli pakkasta sitten vaikka pikkasen reilumminkin. No sähkömoottorihan ei tartte "lohkaria" ja aina pyörähtää kun sähköä vaan saa :) Tosin sitten ne kovien pakkasten ongelmat voivat olla jotain Webasto-tyyppisiä, pa-lämmitin jolla koppia pidetään lämpöisenä akkuja säästääkseen ;)

Eiköhän ne kopit lämpene kuitenkin lämpöpumpulla ennemmin, ajoviiman kasvaessa pumpun hyötysuhde vain paranee  :)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vasara

#1413
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.02.18 - klo:14:08
Liittyykös se mitenkään tuohon, että itse en sähköllä ajaessa tuollaista huomaa? Tänäänkin oli aamulla 22,5 astetta pakkasta, eikä akku nikotellut millään tavalla pakkasia.
Ei nikottele, mutta hyytyy pakkasessa nopeammin.
Pelkän auton 'startin' suhteen sähköauto lienee parempi, kuin polttis kovilla pakkasilla.
Tosin ainakaan itellä ei ole ollut polttomoottorien starttienkaan suhteen ongelmia.. ainoa viimevuosien autoista, jossa ollut akun kanssa ongelmia oli bmw, jossa akku takana jatkuvasti kylmässä. Tämäkin starttasi aina, mutta ajon aikana saattoi mennä vikatilaan, kun akku ei latautunut samaan tahtiin sähkön kulutuksen kanssa.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 28.02.18 - klo:15:02
Itse asiassa tätä itsekin odottelen, että pääsee noista mahd. starttiongelmista yms. eroon, pysyvästi, oli pakkasta sitten vaikka pikkasen reilumminkin. No sähkömoottorihan ei tartte "lohkaria" ja aina pyörähtää kun sähköä vaan saa :) Tosin sitten ne kovien pakkasten ongelmat voivat olla jotain Webasto-tyyppisiä, pa-lämmitin jolla koppia pidetään lämpöisenä akkuja säästääkseen ;)
Ovatko nuo sähköauojen Webastot "ilmapuhallinlämmittimiä"?

Tänään oli työpaikan sähköautojen latauspistepaikat tyhjiä. Oliko syynä pakkanen vai hiihtoloma?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 28.02.18 - klo:15:25
Ei nikottele, mutta hyytyy pakkasessa nopeammin.
Autojen akut pysyvät kyllä lämpiminä ihan häviöidensä vuoksi, eivätkä ainakana nämä tämän talven pakkaset ole mitään hyytymistä aiheuttaneet. Siperiassa voisi olla eri tilanne.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 28.02.18 - klo:15:23
Eiköhän ne kopit lämpene kuitenkin lämpöpumpulla ennemmin, ajoviiman kasvaessa pumpun hyötysuhde vain paranee  :)
Kuluttaa sähköä sekin, mutta toki tällöin on samassa laitteessa niin lämmitys kuin jäähdytyskin :) Toki jos ajatellaan että tuollaisesta Webasta lähtee esim. 5kW lämpöä, niin COP 3 vastaava ILP kuluttaisi 1.7kW joka on jo aika paljon sähköä sekin, ynnä sitä lämpöä ILP:lle pumpattavaksi on kaikkein vähiten ulkoilmassa tarjolla just silloin kun sitä kabiinissa tarvittaisiin eniten => en usko että noin hyviin COP kuitenkaan päästään = sähkön kulutus olisi kovilla pakkasilla oikeasti aika paljon enempikin ja siksi ihan reilu pa-toiminen lämmitin varmasti hakkaa tuon ILP:n ihan 6-0 8)

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 28.02.18 - klo:15:29
Ovatko nuo sähköauojen Webastot "ilmapuhallinlämmittimiä"?
Yep, juurikin näitä ja tällöin "auton polttoaineenakin" voi käyttää vaikka verotonta löpöä ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.02.18 - klo:15:39
Autojen akut pysyvät kyllä lämpiminä ihan häviöidensä vuoksi, eivätkä ainakana nämä tämän talven pakkaset ole mitään hyytymistä aiheuttaneet. Siperiassa voisi olla eri tilanne.
Jaa.. tämän mukaan lyhyessä ajossa akut ei toimi pakkasilla kunnolla ja kulutus voi olla 2-3 x kertaista.
http://autovouhotus.fi/tesla-ja-leaf-pakkasen-purmina/

Virtaa itsessään syövää akkujen lämmitystäkään tuskin autoissa tarvittaisiin, jos häviöt pitäisi akut lämpösinä.
Mutta.. kun ei omia kokemuksia puhtaasta sähköautosta ole, niin en ala asiantuntijan kanssa enempää väittelemään.

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

BMF

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.02.18 - klo:22:12
Rooma kieltää dieselit
https://www.is.fi/autot/art-2000005585641.html

Meillähän on jo lentäviä sähköautoja ja teleportaaleja kun tuo kielto tulee voimaan vuonna 2024.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Pihistelijä

Joo, mutta jo pelkkä tieto saa dieselien myynnin romahtamaan. Se taas aikaan saa dieseleiden valmistuksen hiipumisen. Pian alkaa todellinen kieltoilmoitusten vyöry.

Peli näyttää jo selvältä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

BMF

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.02.18 - klo:22:24
Joo, mutta jo pelkkä tieto saa dieselien myynnin romahtamaan. Se taas aikaan saa dieseleiden valmistuksen hiipumisen. Pian alkaa todellinen kieltoilmoitusten vyöry.

Peli näyttää jo selvältä.

Kelle tämä ei ole ollut selvää?
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Geoman

Ellei valtiovalta puutu asiaan niin Suomeen vyöryy Saksasta Euro5 ja vanhempia (saastuttavia?) dieselautoja. Viime vuonna tuotiin Suomeen 20'000 käytettyä dieselautoa. Suomessa ei ole tällä hetkellä tiedossa rajoituksia vanhoille dieselautoille (jotka ovat toimintavarmoja).

Hyväkuntoisia diesel autoja saa Saksasta edullisesti ja tällöin huonosti varustellut Suomi-dieselautojen hyvityshinnat vaihdossa on alhaiset. Varsinkin autokauppiaat saavat niitä edullisesti ostaessaan isoja kappalemääriä kerralla.

Jo nyt on näkyvissä, että vastaava bensiini auto on kallimpi kuin vastaava diesel-auto (tein oman pikavertailun Mercedes Benz E-malleille).

Pihistelijä

Valtiovallan pitää olla nyt tarkkana ja estää Suomen tulo vanhojen dieselien kaatopaikaksi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.02.18 - klo:22:24
Joo, mutta jo pelkkä tieto saa dieselien myynnin romahtamaan. Se taas aikaan saa dieseleiden valmistuksen hiipumisen. Pian alkaa todellinen kieltoilmoitusten vyöry.

Peli näyttää jo selvältä.

Tuleva autoalan ja valmistajien neuvonantaja. Tai guru. Tai sitten ennustaja.  ;D

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.03.18 - klo:07:06
Valtiovallan pitää olla nyt tarkkana ja estää Suomen tulo vanhojen dieselien kaatopaikaksi.

Olisiko valtioneuvostossa tai liikenneministeriössä vapaata moottoriajoneuvoalan neuvonantajan tointa, kysytäänkö areenan nimissä ?  :o
Yritetään pärjätä.

jkvi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.03.18 - klo:07:06
Valtiovallan pitää olla nyt tarkkana ja estää Suomen tulo vanhojen dieselien kaatopaikaksi.
Vanhojen?

Tässä on nyt monella syrjäseudun asukkaalla mahdollisuus uusata vielä vanhempaa kalustoa uudemmaksi.
CRDi & Collection

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.03.18 - klo:07:06
Valtiovallan pitää olla nyt tarkkana ja estää Suomen tulo vanhojen dieselien kaatopaikaksi.

Miksi? Onko se sinulta pois, kun turha hysteria iskee muihin ulkomailla!

Toiset ei halua ajaa väännöttömillä maitopurkin tilavuudella varustetuilla moottoreilla!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TDiih

Kaupunkikohtaiset kiellot taitavat olla ainoa tapa, jolla maahantuontiin voisi vaikuttaa. Monen ostopäätökseen vaikuttaisi jo se että kiellettäisiin euro 5 ja sitä vanhemmat 2025 jälkeen. Olemassa olevat kotterot olisivat tuolloin joka tapauksessa jo paalausiässä.

Itseä eniten tässä huolettaa kepulaisten biodieselkiima. Satsattaisiin ennemmin nekin rahat biokaasulaitoksiin.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 01.03.18 - klo:08:08
Kaupunkikohtaiset kiellot taitavat olla ainoa tapa, jolla maahantuontiin voisi vaikuttaa. Monen ostopäätökseen vaikuttaisi jo se että kiellettäisiin euro 5 ja sitä vanhemmat 2025 jälkeen. Olemassa olevat kotterot olisivat joka tapauksessa jo paalausiässä.

Itseä eniten tässä huolettaa kepulaisten biodieselkiima. Satsattaisiin ennemmin nekin rahat biokaasulaitoksiin.

Kunhan valtiovalta lunastaa kohtuulliseen hintaan nuo ajoneuvot pois!

Vajaa 10 vuotta sitten dieselin ostaminen oli ympäristöteko!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 28.02.18 - klo:23:13
Ellei valtiovalta puutu asiaan niin Suomeen vyöryy Saksasta Euro5 ja vanhempia (saastuttavia?) dieselautoja. Viime vuonna tuotiin Suomeen 20'000 käytettyä dieselautoa. Suomessa ei ole tällä hetkellä tiedossa rajoituksia vanhoille dieselautoille (jotka ovat toimintavarmoja).
...
Miten valtiovalla voisi puuttua asiaan lakeja muuttamatta? .. ja sellainen lakimuutos tarkoittaisi myös jo nyt Suomessa olevien euro5 dieselien käytön kieltämistä. Ei taida onnistua.
Sakemannien euro5 dieseleille löytyy lähempääkin markkinoita, kuin Suomesta.. eikä ne autot saksalaisten mahdollisten rajoitusten vuoksi yhdessä yössä muutu sen saastuttavammaksi.

Tuossa saksalaisten mahdollisissa ja paria kaupunkia koskevissa rajoituksissa on myös se mutta, että milläs ne sitä valvovat? .. ainoa tapa on pysäytellä autoja ja tsekata papereista. Tuskin saksalaisella diesel kuskilla, joka käyttää vanhempaa kalustoa (ts. on vähävaraisempi) on hirveää intoa myydä autonsa pilkkahintaan ja ostaa uutta kallista tilalle => koska valvonta on työlästä, niin sääntöjä rikotaan.

Petunet

Kai Saksassakin rekisteritunnuksesta selviää ajoneuvon tiedot, mm. päästöluokka?
Eihän tuo ole kameravalvontaa kummempi asia.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.03.18 - klo:08:05
Miksi? Onko se sinulta pois, kun turha hysteria iskee muihin ulkomailla!
Minä ainakin olen huolissani omasta ja muiden terveydestä.
https://yle.fi/uutiset/3-10086339

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.03.18 - klo:08:05
Toiset ei halua ajaa väännöttömillä maitopurkin tilavuudella varustetuilla moottoreilla!
Vielä 90-luvulla 85 kW/200 Nm moottori riitti vaikka mihin käyttöön. Ensimmäisessä GTI-Golfissa oli vähemmän tehoa ja vääntöä!
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.03.18 - klo:07:06
Valtiovallan pitää olla nyt tarkkana ja estää Suomen tulo vanhojen dieselien kaatopaikaksi.

Suomi on jo tällä hetkellä vanhojen saksalaisautojen kaatopaikka, joten ei tuo tilannetta oleellisesti muuttaisi.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.03.18 - klo:08:25
Minä ainakin olen huolissani omasta ja muiden terveydestä.
https://yle.fi/uutiset/3-10086339
Vielä 90-luvulla 85 kW/200 Nm moottori riitti vaikka mihin käyttöön. Ensimmäisessä GTI-Golfissa oli vähemmän tehoa ja vääntöä!

Minua ei huolleta olemattomat asiat. Suomessa voidaan ajaa huoletta dieseleillä, kun huomioi nuo tankkerit mitkä sahaa Suomen ja Viron välistä Venäjälle.

Joo ja mitkä oli liikennemäärät silloin. Ajaahan joku mopoautollakin...

Paljonkos siinä teslassa oli tehoa ja vääntöä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 01.03.18 - klo:08:18
Kai Saksassakin rekisteritunnuksesta selviää ajoneuvon tiedot, mm. päästöluokka?
Eihän tuo ole kameravalvontaa kummempi asia.
Ok, jos heillä on sellainen järjestelmä jo käytössä?
Lehtitietojen mukaan valvonnan järjestäminen todettiin ongelmaksi, mutta toimittajalla ei välttämättä ollut ajantasaista tietoa.

BMF

Päästöt saadaan laskuun kun yritykset, paniikkiostajat, liisarit, rikkaat ja viherpiipertäjä ostavat näitä kalliita sähköautoja. Muilla ei ole varaa tai mahdollisuutta ostaa tällä hetkellä kunnollista suomen oloihin tarkoitettua perheautoa, joka olisi toimisi pelkästään sähkön voimalla.

Näyttää siltä että autovalmistajien kiikarissa on tällä hetkellä vain ylitehoiset ja ylihintaiset hybridit perheautoluokassa (esim. volvon  T8 moottorit, mersun C 350 hybridi ). Näiden kanssa ei paljon päästöt parane, jos pitää kehä III ulkopuolella käydä mutka...

Ainoa "järkimalli" mitä mieleen tulee on Toyotan Auris hybridi farmarina, joka sekin on liian pieni omiin tarpeisiini... Ja tälläkin autolla kulutus/päästöt olisi semmoista luokkaa omilla ajotarpeillani että ei voida vielä maailmanparantamisesta saati sitten säästöistä puhua....

Eli milloin kansalaiset sitten saa niitä täyssähköllä toteutettuja päästöttömiä perheautoja kohtuuhintaan ilman että pitää olla liisaria, rikas tai hölmö? Valmistajien tarjonnan/hinnoittelut perusteella ei näköjään ole vielä mitään kiirettä.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

vwmies

#1436
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 01.03.18 - klo:09:00
Ok, jos heillä on sellainen järjestelmä jo käytössä?
Lehtitietojen mukaan valvonnan järjestäminen todettiin ongelmaksi, mutta toimittajalla ei välttämättä ollut ajantasaista tietoa.

Siitä en tiedä, mutta jos osa euro5 disukoista päivitetään scr- tai muulla systeemillä "vähäpäästöisiksi", niin tarvitaan siirtymäaika ja kuka ehtii valvoa 6-7  miljoonan auton statuksen ?  Ai niin joo. Pihistelijä.  :) ;) :D ;D

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 01.03.18 - klo:08:11
Tuskin saksalaisella diesel kuskilla, joka käyttää vanhempaa kalustoa (ts. on vähävaraisempi) on hirveää intoa myydä autonsa pilkkahintaan ja ostaa uutta kallista tilalle => koska valvonta on työlästä, niin sääntöjä rikotaan.

Saksalainen on, jos ei nyt suorastaan pihi, niin ainakin tarkka euroistaan.... hedelmäpussista veloittamista marketissa pidetään petoksena....
Sakut eivät myöskään myy vähän ajettua kuranttia autoaan mallista riippumatta pikkurahalla. Jos on halpa, siihen on joku syy. Sorry OT.
Yritetään pärjätä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.03.18 - klo:08:25
Minä ainakin olen huolissani omasta ja muiden terveydestä.

No onhan se hyvä että on huolissaan, mutta kun ihmisillä on yleensä taipumus vaihtaa se nykyinen autonsa aina uudempaan, mutta ihan bränikkään ei varallisuus yksinkertaisesti vain taivu, niin eikös tuo saksalainen alella maasta ulos dumpattu euro5 disukka voisi mukamas olla hälle vaihtoehto? Joka tapauksessa se kalusto uusiutuu köyhälläkin näin ainakin yhden pykälän verran vähäpäästöisempään, eikös ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.03.18 - klo:09:21
No onhan se hyvä että on huolissaan, mutta kun ihmisillä on yleensä taipumus vaihtaa se nykyinen autonsa aina uudempaan, mutta ihan bränikkään ei varallisuus yksinkertaisesti vain taivu, niin eikös tuo saksalainen alella maasta ulos dumpattu euro5 disukka voisi mukamas olla hälle vaihtoehto? Joka tapauksessa se kalusto uusiutuu köyhälläkin näin ainakin yhden pykälän verran vähäpäästöisempään, eikös ???

Tässä päästään keskustelussa taas siihen, että monella on vara ostaa se uusi litrainen karvalakkimalli, mutta he mielummin ajavat sillä käytetyllä premiumilla jossa rahalle saa enemmän vastinetta ja joku muu varakkaampi on ajanut kalliit kilometrit pois.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ile

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä link=topic=34745.msg629590#msg629590
Vielä 90-luvulla 85 kW/200 Nm moottori riitti vaikka mihin käyttöön. Ensimmäisessä GTI-Golfissa oli vähemmän tehoa ja vääntöä!

Google-refreshillä ykköskoppainen painaa 810kg. Ja vaikka tuo maitopurkkikoneellinen Leoni 1233kg.

Siitä sitten kun autoon pitäisi jotain mahtuakin ja että sillä on lepposa ajella pikkasen pidempääkin matkaa niin voidaan lisätä vähintään sama ero.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy