Turbo jäähdytys ja käyttö

Aloittaja vagauto, 28.06.14 - klo:19:19

« edellinen - seuraava »

vagauto

Tarvitseeko jäähdytä turbo ajon jälkeen sillä lailla että lasketaan moottorilla pyöriä vähä aikaa paikallaan (noin 30 sek)? Autossa on Start-Stop järjestelmä mikä sammuttaa moottorin heti kun pysähtän parkkipaikalla (ja myös muualla).

Miten olisi oikein käyttää turboa? Tärkeää on, että se pitäisi kestää kauan.
Skoda Octavia III 1.2 TSI DSG

kimppikoo

No ennenhän suositus oli, että tyhjäkäyntiä jonkin aikaa ajon päätteeksi. Tuo start/stop automagiikka ainakin estää tämän tai ainakin tekee siitä hyödyttömän, koska kone sammuu tämän tästä. Kaipa ne on tehtaalla asian miettineet? Tai sitten eivät ole ja me auton ostajat maksamme laskun  :o

Rede

Kyllähän sen Start/Stopin saa pois päältä, jos haluaa turbon lämpöjä tasoitella ajon jälkeen.

chr

Ihan turhaa hommaa, joku siitä autosta hajoaa syystä tai toisesta joka tapauksessa - joskus, kun on hajotakseen. En ole yhdenkään turboauton turboja jäähdytellyt, mutta nämä ovatkin olleet ihan tavallisia perheautoja.

vagauto

Lainaus käyttäjältä: Rede - 28.06.14 - klo:20:28
Kyllähän sen Start/Stopin saa pois päältä, jos haluaa turbon lämpöjä tasoitella ajon jälkeen.


Totta se on eli tietenkin voidaan kytkeä pois painikkeella, mutta onko se vaivan arvoista?
Skoda Octavia III 1.2 TSI DSG

vagauto

Auton moottori sammuu automaattisesti, kun seisoo liikennevaloissa ja se käynnisty itse. Olisi vähää typerää antaa moottorin käydä pihalla, kun se on ennen siitä jo kytkety pois päältä niin monta kerta.
Skoda Octavia III 1.2 TSI DSG

darthjysky

Eihän se s&s moottoria sammuta jos kone liian kylmä. Miksi sammuttaisi jos jäähyttelyn takia pitää pitää käynnissä?
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

qsla

Ainakin diesel generaattoripuolella on sisudieselin ohjekirjasessa mainittu ,että moottorin pitäisi antaa käydä tyhjäkäynnillä kunnes öljyn lämpötila on laskenut alle 96 asteen jotta turbo ei olisi liian kuuma ja öljy ei pääsisi karstoittumaan ja palamaan turbon laakeripinnoille.

Itse olen tätä noudattanut kaikissa niissä autoissa missä öljynlämpötilanäyttö on ollut, oli sitten turhaa tai ei =)
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

3.6 V6

Mä käytän ainakin hetken tyhjäkäynnillä ennenkuin sammutan moottorin, tuskinpa tuosta haittaa ainakaan on. S&S on koodattu (muistaa viimeisimmän valinnan) huollossa.

jopo

Eiköhän tuosta jäähdyttelystä ole oikeata hyötyä ainoastaan silloin kun on ajettu helteellä lujaa motarilla ja pysähdytään nopeasti taukopaikalle. Kilometri pari pienillä nopeuksilla ajaa jo aika paljon saman asian.

Hesse

Oliko jossain VAG-moottoreissa turbolla oma sähköinen vesipumppu, joka pyörii moottorin sammutuksen jälkeen?

katteja

Kotimaisessa autoilun aikakausilehdessä oli kestotesti Golf 7 jossa turbossa JO alkavaa kulumista.. 60tkm.

Turbotimer..

Itse en ota "voimaa" ulos koneesta (ea888 155KW) ennen kuin öljyn lämmöt yli 83 ja vastaavasti ennen sammutusta jälkikäytän moottoria.
StopStart jutuilla en sitä säästöä saa tai saisi pottoainekuluissa, olen ajamatta turhat ajot niin siten saa isommat säästöt niin polttoaineessa ja moottorissa.. ai millä sitten menen no fillarilla..

Kuutiotilavuudeltaa pieni moottori = hyvin voimaa ja hyvin vääntöä = turbosta otetaan paljon paineita = paljon kierroksia turbon akselilla = kun mäntä pysätyy jatkuu turbon akselilla liike ja se vaatii voitelua jota sinne ei tule... turbon akselilla voi olla vauhtia 100 000 rpm ja lämmöt useita satoja celssius asteita..

Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

cipher

Minä käyttelen/jäähdyttelen aina reippaamman ajon jälkeen.

Jokainen tekee tietysti kuten parhaaksi katsoo - mielestäni aika pienellä arkijärjen käytöllä saa pidennettyä mutkan käyttöikää.

TTO

Lainaus käyttäjältä: qsla - 28.06.14 - klo:23:02
Ainakin diesel generaattoripuolella on sisudieselin ohjekirjasessa mainittu ,että moottorin pitäisi antaa käydä tyhjäkäynnillä kunnes öljyn lämpötila on laskenut alle 96 asteen jotta turbo ei olisi liian kuuma ja öljy ei pääsisi karstoittumaan ja palamaan turbon laakeripinnoille.

Itse olen tätä noudattanut kaikissa niissä autoissa missä öljynlämpötilanäyttö on ollut, oli sitten turhaa tai ei =)

Tuon 1.8 TSI:n kanssa ei omat hermot tuohon kyllä mitenkään riitä. Tänään esim. normaalisti kaupungista kotiin eli kaupunkia ja reilu 5 km 80n rajoitusta ja lopuksi noin 1 km 40n aluetta. Öljynlämpö katoksessa tämän jälkeen 102 astetta - en edes harkinnut testata kauanko lasku 96een olisi kestänyt.

vagauto

Tutkisin netistä ja sain tietoa 1,2 TSI moottorista. Turbolla on oma automaattinen jäähdytys ja oma veden kierrätys joka ei ole riippuvainen moottorin jäähdyttämisestä. Tämä tarkoittaa sitä, että moottorissa on kaksi jäähdytys järjestelmä. Start / Stop sammuttaa moottorin, mutta turbo jäähdytys jatkuu. Jos turbo on jäähdytetty sitten sähköinen pumppu sammuu.
Skoda Octavia III 1.2 TSI DSG

Jyri

Lainaus käyttäjältä: vagauto - 02.07.14 - klo:12:23
Tutkisin netistä ja sain tietoa 1,2 TSI moottorista. Turbolla on oma automaattinen jäähdytys ja oma veden kierrätys joka ei ole riippuvainen moottorin jäähdyttämisestä. Tämä tarkoittaa sitä, että moottorissa on kaksi jäähdytys järjestelmä. Start / Stop sammuttaa moottorin, mutta turbo jäähdytys jatkuu. Jos turbo on jäähdytetty sitten sähköinen pumppu sammuu.
Kuulostaa järkeen käyvältä, näin kuvittelinkin asian olevan kaikissa S/S varustetuissa malleissa ainakin.

Ekomies

Lainaus käyttäjältä: katteja - 29.06.14 - klo:20:34
Kotimaisessa autoilun aikakausilehdessä oli kestotesti Golf 7 jossa turbossa JO alkavaa kulumista.. 60tkm.

Turbotimer..

Itse en ota "voimaa" ulos koneesta (ea888 155KW) ennen kuin öljyn lämmöt yli 83 ja vastaavasti ennen sammutusta jälkikäytän moottoria.
StopStart jutuilla en sitä säästöä saa tai saisi pottoainekuluissa, olen ajamatta turhat ajot niin siten saa isommat säästöt niin polttoaineessa ja moottorissa.. ai millä sitten menen no fillarilla..

Kuutiotilavuudeltaa pieni moottori = hyvin voimaa ja hyvin vääntöä = turbosta otetaan paljon paineita = paljon kierroksia turbon akselilla = kun mäntä pysätyy jatkuu turbon akselilla liike ja se vaatii voitelua jota sinne ei tule... turbon akselilla voi olla vauhtia 100 000 rpm ja lämmöt useita satoja celssius asteita..
Kyllä tuossa artikkelissa annettiin ymmärtää öljynvaihtovälien olevan liian pitkiä pienille bensaturboille.
Turbo ei saa riittävää voitelua nimenomaan heikentyneiden öljyjen ominaisuuksien vuoksi,eli kannattaako niitä öljyjä vaihdella sitten useammin kuin huolto-ohjelma määrää sen saa kukin päättää itse ::)

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 29.06.14 - klo:19:38
Oliko jossain VAG-moottoreissa turbolla oma sähköinen vesipumppu, joka pyörii moottorin sammutuksen jälkeen?

Ainakin ibiza fr(vm06) joku sellainen hurisi välillä sammutuksen jälkeen.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

koivari

Mikähän se öljyn lämpötila pitää olla ? Onko syytä huoleen tuosta 97-98 asteen tienoilla keikkuvasta?
Myyjä kyllä aina suositteli parin minuutin tyhjäkäyntiä ennen moottorin sammutusta
Skoda Karoq AMB TS85/1.0 M6F Candy White

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: koivari - 02.07.14 - klo:19:32
Mikähän se öljyn lämpötila pitää olla ? Onko syytä huoleen tuosta 97-98 asteen tienoilla keikkuvasta?
Myyjä kyllä aina suositteli parin minuutin tyhjäkäyntiä ennen moottorin sammutusta

Tsi räsässä itsellä ainakin noi öljynlämmöt on lämpimänä aina 104-109 astetta...

kimppikoo

1.8 TSI:ssä 102-104 välissä näyttäisi huitelevan.

nsvt

Varmasti on parempi jos hetken malttaa odottaa ennen moottorin pysäyttämistä. Turbot yleensä pyörii yli 100 000 ( jopa 200 000 ) r / min joten ainakaan heti suuren kuormituksen / täyskaasun ( syötön ) jälkeen ei kannata moottoria heti pysäyttää. Ahdin lämpenee jopa 600 - 800 asteeseen. Vaikka jäähdytys olisikin jotenkin järjestetty niin ainakaan voitelua laakerille ei tule. Siis mielestäni: pienikin hetki ( 15 s ) tyhjäkäyntiä auttaa. Tuskin monikaan jaksaa paria minuuttia odottaa mutta... saattais tehdä hyvää. Omat tiedot tai luulot pohjautuvat ruotsalais-valmisteisten kuorma-auton moottoreiden kanssa puuhasteluun. Ja lisäksi töiden ulkopuolella menossa kolmas bensiinikäyttöinen bensaturbo. Omissa autoissa turbot ovat kestäneet ainakin 150 t.

nsvt

BENSIINIKÃ,,YTTÖINEN BENSATURBO ;D. SIIS, BENSIINILLÃ,, TOIMIVIA MOOTTOREITA JOISSA TURBOAHDIN

enkero

Lainaus käyttäjältä: vagauto - 02.07.14 - klo:12:23
Tutkisin netistä ja sain tietoa 1,2 TSI moottorista. Turbolla on oma automaattinen jäähdytys ja oma veden kierrätys joka ei ole riippuvainen moottorin jäähdyttämisestä. Tämä tarkoittaa sitä, että moottorissa on kaksi jäähdytys järjestelmä. Start / Stop sammuttaa moottorin, mutta turbo jäähdytys jatkuu. Jos turbo on jäähdytetty sitten sähköinen pumppu sammuu.

Tuossahan se on se olennainen, eli jos ahtimella on vesijäähdytys, niin tuskinpa sitä tarviaa suuremmin jälkipoltella. Eri luku sitten nää Datsun 180SX "tekusportit", joissa ahdinta ei ole jäähdytetty vesikierrolla, niin niissähän turbon halkeaminen nopean jäähtymisen vuoksi taisi olla viime vuosituhannella enemmän sääntö kuin poikkeus.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy