Ahtoilmanjäähdyttimen kondenssivesiongelma - Huoltokampanja 23S3

Aloittaja ai75, 15.02.16 - klo:12:50

« edellinen - seuraava »

ai75

2015 1.6 TDI. Ongelmana ollut että pulkka ei pakkasilla käynnisty. Käynyt useita kertoja pajalla tutkittavana ja viimeisimmällä kerralla muurasivat keulan umpeen viimasuojilla. On käynnistynyt sen jälkeen aikalailla ongelmitta.

No nyt tuli sitten vielä tällainen kutsu maahantuojalta:

Arvoisa asiakas,

Volkswagen AG on havainnut, että tietyllä aikavälillä valmistetuissa Passat-malleissa ahtoilmanjäähdyttimeen saattaa kertyä liikaa kondenssivettä tietyissä lämpötiloissa varsinkin, kun autolla ajetaan paljon katkoajoa. Alhaisilla ulkolämpötiloilla tavallista runsaampi kondenssivesi voi jäätyä moottorin palotilaan ja estää moottorin käynnistymisen.

Jotta ajo ei keskyityisi, moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto on päivitettävä

Moottorin ohjelmistopäivitys voidaan suorittaa normaalin huoltokäynnin yhteydessä tai erillisen korjaamokäynnin yhteydessä.

...jne


SkodaSuperbCombi iV 1.4TSI PHEV L&K Businessline 160kW(218hp) DSG, 2023
Ex:SkodaKodiaq 2.0TSI Sportline 4x4 140kW(190hp) DSG, 2022
Ex:SkodaKodiaq 2.0TDI Style 4x4 140kW(190hp) DSG, 2019
Ex:SkodaSuperbCombi Style 2.0TDI 110kW(150hp) DSG, 2017
Ex:Audi A4 Avant 2.0TDI Quattro 4x4 140kW(190hp) DSG, 2016
Ex:VWPassat Variant Comfort 1.6TDI 88 kW(120hp) DSG, 2015
Ex:VWGolf Var Highline 1.6TDI 77kW(105hp) DSG, 2013
Ex:BMW 520dA Touring 120kW(163hp), 2006
Ex:VWPassat Var Comfort 1.9TDI 81kW(110hp), 1999

Volkstrasse

Mitähän tuohon osaa sanoa. Itselläni ollut kolmessa volkkarissa aina ylä- ja alaviimasuojat kiinni alle + 5 c lämpötiloissa. Ongelmia ei ole ollut. Vm 2009 Tdi golffissa jääti ahtoputket, turbo lakkasi hetkeksi toimimasta kunnes virrat laittoi päälle uudelleen. Sen jälkeen viimasuojat olleet talvisin kiinni. Omien kokemusten mukaan pudottaa kulutustakin 0.5 L/100km. Joskus ennenkin on tainnut olla tähän asiaan liittyviä kampanjoita menossa :)
Passat Sedan Highline 2.0TDI 110kW DSG Bluemotion -15
Ex VW Tiguan T&S 2.0 TDI 103kW BMT 4Motion DSG -12

Statisti

Melko uskomatonta, ettei vw ole vieläkään saanut kondessiongelmaa kuriin. Vastahan näitä on ihmetelty viimeiset 10 vuotta.

joukose

Autooni tekivät kanssa tuon moottorin ohjainlaitteen päivityksen viime syyskuussa huollon yhteydessä.
Viimasuojat hain mutta en viritellyt paikalleen. Antaa olla laittamatta niin kauan kun takuu on voimassa.  ;D
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

veekoo

Sama jäätymisongelma on ollut jo vuosikymmeniä huohottimien kanssa. Ihmehomma kun uusia autoja ei vieläkään osata tehdä pohjoisen sääoloihin. Testattiinkohan noita 2016 talviautoja edes kunnon pakkasella kun konsernin TDI sen voitti. Jos ei siinä ole tehty mitään uutta keksintöä huohottimeen, niin taas niitäkin jäätyy oikeilla talvipakkaskeleillä. Eihän nuo viimasuojat mikään virallinen ratkaisu ole. Ei niitä ole edes auton vakiovarusteissa ja tuskin mitään mainittu ohjekirjoissakaan. Onko palstalla uuden Euro 6 normin 3.0 TDI omistajia? Oletteko jo saaneet aiheeseen liittyvää kampanjakutsua vai kehtaako kukaan edes myöntää?

teräksenharmaa

Millainen se välijäähdytin on tuossa Passatissa? Onko keulalla perinteinen ilmaan jäähdyttävä välijäähdytin vai omalla nestekierrolla varustettu nesteeseen jäähdyttävä  välijäähdytin?

buckethead

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.02.16 - klo:14:26
Millainen se välijäähdytin on tuossa Passatissa? Onko keulalla perinteinen ilmaan jäähdyttävä välijäähdytin vai omalla nestekierrolla varustettu nesteeseen jäähdyttävä  välijäähdytin?

Neste/ilma

kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tärpätti

Erikoiselta kuulostaa että ohjelmoinnilla tulee kuntoon... Mutta eikös se sanonta ole että kaikkea se Saksalainen keksii.
Octavia BKD

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 17.02.16 - klo:18:56
Erikoiselta kuulostaa että ohjelmoinnilla tulee kuntoon... Mutta eikös se sanonta ole että kaikkea se Saksalainen keksii.

Mäkin nauroin tuolle. Ohjelmoivatko myös nuo melkein 10 vuotta vanhat dieselit vai, kun virhevastuu on ohi niin ei tarvitse enään valehdella kuluttajille  ;).

Tulee ihan volvo mieleen, kun väärällä softalla dieseliä pääsi öljyn sekaan. Kun kysyin ennen ensimmäistä huoltoa, koskeeko myös uusinta mallia ja oma autoa vastattiin että ei koske. Kysyin oletteko ihan varmoja. Vastattiin että ei koske. 2kk myöhemmin tuli tästä syystä takaisinkutsu juuri tästä syystä ohjelmiston päivitykseen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tärpätti

Tuo Volvon dieselin ongelma hieman kuitenki eri keissi, kaverilla pätkä ajossa teki samaa, silloin ei korjausta ollu softan puolelta. Dpf:n suolistus auttoi asiaan. Tuohon putsaukseen se ainakin kyseisessä mallissa liittyi.
Octavia BKD

Passaatti

Käytin autoni viime viikolla moottorin ohjainlaitteen päivityksessä joka oli ilmeisesti tähän liittyvä laadunparannuskampanja. Ainakin huoltoneuvoja puhui välijäähdyttimen kondensiovesiongelman korjaamisesta.

Mielenkiintoista oli että auton ajettavuus parani huomattavasti tuon päivityksen jälkeen. Moottorin ja DSG-vaihteiston yhteistoiminta on nyt todella hyvää. Aiemmin auto kärsi liikkeelle lähdettäessä, varsinkin autohold-asetuksella, pienestä nykäisystä ja ensimmäiset vaihteet (2 ja 3) eivät tulleet kovin sulavasti. Myös kaupunkiliikenteen hitaissa mutkissa vaihteistolla oli vaikeaa päättää vaihtaako pienemmälle vai koittaako vetää isommalla. Monta parannusta nyt päivityksen jälkeen.

Ajotuntuma muuttui seiskamiinuksesta ysi plussaan  8)
Passat, Sedan, Highline 2,0 TDI 140 kW, 4MOTION DSG.

Crimson Red, Chrome & Style, Dartford 8 J x 18, Led-paketti, Easy Access, Alcantara/Vienna-nahkaverhoilu, Travel- Pro, CAR-NET, kosketusnäyttö 8", Area ja Rear View, Active Info Display, monitoimiohjauspyörä, läm.tuulilasi jne. Luov. 12.5.2015.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy