Leon (5F) Cupra 2014 ->

Aloittaja Peeveli, 15.02.14 - klo:09:27

« edellinen - seuraava »

Peeveli

Yleisö näyttää toivoneen erillistä ketjua Cupra-mallille, kuten on ST-farmarillekin. Eli: pistetään se sitten pystyyn! :)

Mallista kiinnostuneet, sana on vapaa. Itseänikin Cupra kieltämättä kiinnostaa, saahan useille riittävän tilavassa ja suht mukavannäköisessä kuoressa lähes urheiluautomaisen suorituskyvyn kohtuuhinnalla. Mallihan esitellään virallisesti maaliskuussa ja maahamme ekat yksilöt ovat luvassa loppukeväästä.

Onko ketään, joka aikoo ennakkotilata sellaisen ilman koeajoa?

Peeveli

Hei Cupra-fanit, tulkaas nyt tänne keskustelemaan. :D

Seatin Suomen sivuilla löytyy kaikki tiedot, kuten hinnat, varusteet ja tekniset tiedot:

http://www.seat.fi/Seat/Seat3.nsf/HTML/225.040.010?Open#B

Polttoainevaatimus on Cupralle 98E, kun Ocu RS:lle 95E. Itse toki juotan autolle ysikasia aina, mutta jos aikaa myöten 98E häviää markkinoilta kuten joskus on huhuttu, Cupran teholukemat laimenevat hivenen ysivitosella. Kaipa se kone sen laimeammankin litkun sietää muuten...

exari

Kalliihko siitä vaan tuli...odotin 265 sc. lle  33-34 ke...

psxgamer

Seatcupra.netin ensikoeajo Cuprasta tarjoaa hyvää tietoa ja hienoja kuvia:

http://www.seatcupra.net/wp/index.php/2014/02/12/so-i-drove-the-new-leon-cupra-on-the-road-and-the-track/

Kesko on tosiaan hinnoitellut Cupran tehoihin nähden hyvin. Lienee suoraa vastetta Helkaman RS:n hinnoittelulle. Näillä vaihtoehdoilla on vaikea nähdä kuka valitsisi selvästi kalliimman Golf GTI:n. RS on iso ja erinomaisesti varusteltu auto, Cupra on kovin tykki ja hienoimman näköinen ja Golf GTI on ylihintainen puoli-premium auto jonka hinnalla saa melkein jo Audi S3:n.

Pakko Cupra on koeajaa, mutta en näkisi sitä uhaksi Ocu RS:lle. Ocu RS:ää puolustaa selvästi isommat tilat ja itselleni ennenkaikkea varustelu: Se on RS:ssä ihan omaa luokkaansa. Pikkasen Cuprassa kismittää, että noin kalliiseen autoon ei tule edes peruutustutkia tai mittariston värinäyttöä vakiona. Myös lisävarusteet kuten ACC vakkari ovat yhä liian kalliita. Cupra 280 -versiota en itse edes harkitsisi 19" vanteiden takia, jotka eivät varmasti ole omiaan Suomen karkealla ja huonokuntoisella asfaltilla.

MoFFe

Ruotsissa 98 on vaikeeta löytää. Melkein kaikissa automaatti asemissa on vaan dieseliä, 95 ja etanolia.
Eli usein joudun tankkaamaan sitä mun S3een.
Hyvin se sillä pelittä, en ole huomannut mitään isompaa eroa ainakaan normi ajossa.

plampine

Ei 19-tuumaisista kiekoista ole ongelmaa itsellä ollut.

Sen verran tosin täytyy sanoa, että liikun lähinnä pääkaupunkiseudulla, joten en tiedä muiden tiepiirien kunnosta kovinkaan paljoa. Täällä on tosin puolestaan runsaasti mukulakivikatuja, eikä niilläkään 35 profiili ole häiritsevän epämukava.
Audin konfiguraattorikoodi: ACURJLR8

PTG

Lainaus käyttäjältä: plampine - 15.02.14 - klo:19:38
Ei 19-tuumaisista kiekoista ole ongelmaa itsellä ollut.

Sen verran tosin täytyy sanoa, että liikun lähinnä pääkaupunkiseudulla, joten en tiedä muiden tiepiirien kunnosta kovinkaan paljoa. Täällä on tosin puolestaan runsaasti mukulakivikatuja, eikä niilläkään 35 profiili ole häiritsevän epämukava.

Samaa mietin. Pikemminkin taitaa olla autovalinnassa tuumaustauon paikka, jos Cuprassa pirssin ideaan muutoin kuin nenä päähän sopivat fillarit tökkivät... ;)

Peeveli


Tuo ylempänä linkitetty juttu Cupran ensikoeajosta ei ainakaan vähennä intoa sellaiseen. Ja luulen että kyllä se 280-malli sitten olisi teemalla "kaikki tai ei mitään" jos kaupat tulisi. Ja 19-alut sitten samalla. Kyllä toki bensaräsä riittävästi liikevoimaa tuo ja jos Cupra ei nyt tule yllättäen tilalle (nykytilauksen peruminen), niin seuraavalla vaihtokierroksella ainakin on kärkiehdokas...

chr

Minua ei se RS innosta yhtään, mutta kun tästä saadaan farkku niin aika lähellä on autonvaihto. Varusteita parilla tonnilla niin vähän yli 40keur saisi aika nopean perhefarkun.

RedBull

Eiköhän silloin pitäisi miettiä ihan muita autoja kuin Cupraa, jos valittamisen aiheena on rengaskoko.
Itsellä FRssä 19" eikä ole yhtään pahemmat kuin 18". Tuo jämäkkyyttä ja ulkonäköä.

Jos itsellä olisi työmatka lyhyempi, Cupra olisi jo tilauksessa.
Seat Leon FR TDi 184hv , Audi Q7 3.0TDi Quattro

s-mod

Lainaus käyttäjältä: chr - 15.02.14 - klo:20:41
Minua ei se RS innosta yhtään, mutta kun tästä saadaan farkku niin aika lähellä on autonvaihto. Varusteita parilla tonnilla niin vähän yli 40keur saisi aika nopean perhefarkun.
10 vuoden päästä saat M5:senkin Uuden 60 tonnilla Suomesta (+indeksi , rahan arvo)
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Lebis

#11
Lainaus käyttäjältä: plampine - 15.02.14 - klo:19:38
Ei 19-tuumaisista kiekoista ole ongelmaa itsellä ollut.

Sen verran tosin täytyy sanoa, että liikun lähinnä pääkaupunkiseudulla, joten en tiedä muiden tiepiirien kunnosta kovinkaan paljoa. Täällä on tosin puolestaan runsaasti mukulakivikatuja, eikä niilläkään 35 profiili ole häiritsevän epämukava.

Lainaus käyttäjältä: PTG - 15.02.14 - klo:20:01
Samaa mietin. Pikemminkin taitaa olla autovalinnassa tuumaustauon paikka, jos Cuprassa pirssin ideaan muutoin kuin nenä päähän sopivat fillarit tökkivät... ;)

Lainaus käyttäjältä: RedBull - 15.02.14 - klo:22:18
Eiköhän silloin pitäisi miettiä ihan muita autoja kuin Cupraa, jos valittamisen aiheena on rengaskoko.
Itsellä FRssä 19" eikä ole yhtään pahemmat kuin 18". Tuo jämäkkyyttä ja ulkonäköä.

Vanneasiassa täysin ylläolevien henkilöiden kanssa samaa mieltä. Ja tuo 18" ja 19" välinen ero rengasäänissä ja muissa ominaisuuksissa on hyvin minimaalinen edelliskopan Leonissakin enkä usko uudessakaan sen suurempaa eroa olevan. Omassa Cupra R:ssä on kesäkumit 19" 35 profiililla ja talvikumit 18" 40 profiililla, niin ajaessani uudella FR Leonilla suorastaan hämmästyin kuinka alustan löysyyden lisäksi se tuntui selvästi kovemmalta kuin omani. Siis tämä koeajoauto oli varustettu 16" talvirenkailla  :o Vaikka Cupra R:n alusta on "jäykähkö", niin ei se noin kova ole.

Lebis

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 15.02.14 - klo:09:27
Onko ketään, joka aikoo ennakkotilata sellaisen ilman koeajoa?

Mieli kyllä tekisi laittaa jo tilaukseen. Mutta ehkäpä odotan koeajon kuitenkin, ettei tule ainakaan pettymystä sen suhteen, että se sitten ei ollutkaan niin hyvä kuin etukäteen odottaisi. Näin nimitäin kävi Audi S3:n koeajon kanssa. Loppujen lopuksi totesin, että odotin S3:stakin liikoja vaikka huippu ajoneuvo se onkin niin erot nykyiseen eivät olleet itselleni merkittäviä. Koeajon jälkeen voi aina tehdä yhteenvedin kokemastaan ja tarvittaessa skipata mallin ja suunnitella jotain muuta ;) Itse en vain kykene vaihtamaan autoja kuin sukkia niin täytyy olla suunnitelmallinen. Todennäköisesti ensi viikolla käydään kuitenkin autokaupoissa höpöttelemässä niitä näitä :D

Homer

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 15.02.14 - klo:20:14
Tuo ylempänä linkitetty juttu Cupran ensikoeajosta ei ainakaan vähennä intoa sellaiseen. Ja luulen että kyllä se 280-malli sitten olisi teemalla "kaikki tai ei mitään" jos kaupat tulisi. Ja 19-alut sitten samalla. Kyllä toki bensaräsä riittävästi liikevoimaa tuo ja jos Cupra ei nyt tule yllättäen tilalle (nykytilauksen peruminen), niin seuraavalla vaihtokierroksella ainakin on kärkiehdokas...

Itse odottaisin R 4-veto versiota ennen tilauksen pistämistä sisään. Vajaavetoinen RS suti moottoritiellä eilen vielä vitosellakin kun löi tallan pohjaan. Alla tosin talvirenkaat mutta hyvin varovainen täytyy olla kiihdytyksissä talvikumeilla kuivallakin asvaltilla etuveto + 220hp yhdistelmällä.

Mutta tosiaan erittäin kiinnostava paketti olisi vajaa 300 hp + neliveto. En ole koskaan edes istunut Leonissa ja kun mittaa on 190 cm niin ahtaan paikan kammo -fiilistä ei saisi tulla.

Mitä mieltä muut on, itse pidän Räsän ulkonäköä, erityisesti LB:n, jotenkin äijämäisempänä verrattuna Leoniin. Leon Farkku kylläkin puhuttelee ja olisi valintani.


1.8 "APR" Q

Tuohon neliveto niin Leon on seuraava kärryni..
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

kolli

Lainaus käyttäjältä: Homer - 16.02.14 - klo:07:06
Itse odottaisin R 4-veto versiota ennen tilauksen pistämistä sisään. Vajaavetoinen RS suti moottoritiellä eilen vielä vitosellakin kun löi tallan pohjaan. Alla tosin talvirenkaat mutta hyvin varovainen täytyy olla kiihdytyksissä talvikumeilla kuivallakin asvaltilla etuveto + 220hp yhdistelmällä.

Mutta tosiaan erittäin kiinnostava paketti olisi vajaa 300 hp + neliveto. En ole koskaan edes istunut Leonissa ja kun mittaa on 190 cm niin ahtaan paikan kammo -fiilistä ei saisi tulla.

Mitä mieltä muut on, itse pidän Räsän ulkonäköä, erityisesti LB:n, jotenkin äijämäisempänä verrattuna Leoniin. Leon Farkku kylläkin puhuttelee ja olisi valintani.


Onko rs ocuissa jotain alustassa vikaa, kun noin ongelmallisia ovat noilla tehoilla.
Muistelin vaan entistä leoniani, jossa oli paukkuja vielä reippaasti enemmän, eikä sillä
mitään ongelmia ollut talvellakaan.Kelien mukaan tietenkin pitää  ajella.

M1kke

Lainaus käyttäjältä: kolli - 16.02.14 - klo:09:19
Onko rs ocuissa jotain alustassa vikaa, kun noin ongelmallisia ovat noilla tehoilla.
Muistelin vaan entistä leoniani, jossa oli paukkuja vielä reippaasti enemmän, eikä sillä
mitään ongelmia ollut talvellakaan.Kelien mukaan tietenkin pitää  ajella.

Tuossa varmaan sekoitetaan sutiminen ja luistoneston ylivarovainen vilkahtelu.
Hauskoja ovat nämä "liikaa tehoa" etuvetoon jutut kun todellisuudessa alle 300 hv autoilla se sutiminen tapahtuu tarvittaessa ykkösellä, kakkosella saa vähän vingahtamaan ja kolmosella voikin jo aika huoletta painaa pedaalin pohjaan jos vauhtia on edes vähän kertynyt ja alla on oikeasti kuiva asvaltti ja jotkin muut kuin nastarenkaat.


msr


Lainaus käyttäjältä: KolmeC - 16.02.14 - klo:17:11
Top Gear on myös ajanut Cupran http://www.topgear.com/uk/car-news/seat-leon-cupra-first-drive-2014-02-11
Näyttäisi kovasti mattamaalaukselta, oranssi ei ihan iske, mitäköhän muita värejä on mattana saatavilla?
ex:
Leon 5F 1.4TSI 103kW FR -13
Seat Leon 1P 1.2TSI Style -10

Nudde

LainaaMutta tosiaan erittäin kiinnostava paketti olisi vajaa 300 hp + neliveto. En ole koskaan edes istunut Leonissa ja kun mittaa on 190 cm niin ahtaan paikan kammo -fiilistä ei saisi tulla.

Juuri näin, Leon cupra, Skoda RS ym. ihan hyviä autoja varmaan, ja aika edullisia, uupuu vaan ne kaksi vetävää pyörää, ei niillä tehoilla tee mitään jos vaan sutii tyhjää..... ;)

LainaaNäin nimitäin kävi Audi S3:n koeajon kanssa. Loppujen lopuksi totesin, että odotin S3:stakin liikoja vaikka huippu ajoneuvo se onkin niin erot nykyiseen eivät olleet itselleni merkittäviä.

ja tässä on se neliveto.......

mothar

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 16.02.14 - klo:12:06
Hauskoja ovat nämä "liikaa tehoa" etuvetoon jutut kun todellisuudessa alle 300 hv autoilla se sutiminen tapahtuu tarvittaessa ykkösellä, kakkosella saa vähän vingahtamaan ja kolmosella voikin jo aika huoletta painaa pedaalin pohjaan jos vauhtia on edes vähän kertynyt ja alla on oikeasti kuiva asvaltti ja jotkin muut kuin nastarenkaat.
+1

Jopa 33-vuotias Opel Kadet D sutii talvella kaikilla neljällä vaihteella hurjien 53 hevosen piiskaamana kun keli on sopivan liukas. Eli liikaa tehoa on ;D
Volvo V60 D4 AWD Polestar
ex: Golf V GTI 2008, APR stage 1
ex: Golf IV 1,6 hätänen bensa

VCDS@Oulu

Nudde

LainaaJopa 33-vuotias Opel Kadet D sutii talvella kaikilla neljällä vaihteella hurjien 53 hevosen piiskaamana kun keli on sopivan liukas. Eli liikaa tehoa on

Kyllä, mutta ei se mihinkään lähde, se kiihtyy kuin mummo marjametsässä ;)

LainaaHauskoja ovat nämä "liikaa tehoa" etuvetoon jutut kun todellisuudessa alle 300 hv autoilla se sutiminen tapahtuu tarvittaessa ykkösellä, kakkosella saa vähän vingahtamaan ja kolmosella voikin jo aika huoletta painaa pedaalin pohjaan jos vauhtia on edes vähän kertynyt ja alla on oikeasti kuiva asvaltti ja jotkin muut kuin nastarenkaat.

Tämä on totta, mutta kun suomessa sattuu olemaan liukasta/talvea (joskus, neljä viimeistä talvea...) ja märkää joskus, samoin kuin hiekkätietä ym. Niin kyllä se neliveto vaan on aika hauska ominaisuus. Ehkä sanoin minäkin liikaa tehoa, mutta lähinnä oli tarkoitus sanoa että on likaa tehoa olosuhteisiin nähden. Se olisi ehkä se oikea, ja jokainen ostakoot sen auton minkä haluaa, itsellä on ollut etuvetoisia pääasiassa, nyt nelivetoinen ja veikkaan ettei ole paluuta enää vajaavetoiseen. (Ai niin, ei mulla ole vieläkään oikeata nelivetoa, sehän pitää silloin olla torseni, näin olen kuullut) No minulle kelpaa tämäkin versio, omaan makuun mukavampi kuin torsen, mutta se on sitteneri juttu. Kyllä minun täytyy allekirjoittaa kaverin sanonta, sillä on kokemusta asiasta, voi sennelivetoisen auton joskus autokuumeissa heinäkuun helteillä vaihtaa kaksivetoiseen, mutta viimeistään marraskuussa harmittaa..........

Epes

Minulle merkittävin este Cupran ostolle on se, että marjametsällä tauolla ollessani en voi laittaa kahvikuppia renkaan päälle sateensuojaan toisin kuin Octavia RS:ssä.

Nudde

LainaaMinulle merkittävin este Cupran ostolle on se, että marjametsällä tauolla ollessani en voi laittaa kahvikuppia renkaan päälle sateensuojaan toisin kuin Octavia RS:ssä.

Pelastit mun päivän, kriteerit kun joskus voivat olla hieman erilaiset..... ;D

Lebis

Miten sä Nudde jaksat jauhaa tota samaa lapsellista paskaa jatkuvasti. Tajuatko sä miten naurettavaks itsesi teet noilla jutuilla, kukaan muu täällä ei jauha tommosta paskaa. Juttusi kuulostavat aivan joltain amisteinin jutuilta. Se ei ole keneltäkääntoiselta etuvetoisen auton kuljettajalta yhtään pois, jos et itse osaa etuvetoisia autoja käyttää. Jos näissä tehokkaissa etuvetoisissa autoissa on hankala saada teho maahan, niin sinulla on se sama ongelma nelivetoisessasi. Sitä ei yksinkertaisesti ole.

Nudde

LainaaMiten sä Nudde jaksat jauhaa tota samaa lapsellista paskaa jatkuvasti. Tajuatko sä miten naurettavaks itsesi teet noilla jutuilla, kukaan muu täällä ei jauha tommosta paskaa. Juttusi kuulostavat aivan joltain amisteinin jutuilta. Se ei ole keneltäkääntoiselta etuvetoisen auton kuljettajalta yhtään pois, jos et itse osaa etuvetoisia autoja käyttää. Jos näissä tehokkaissa etuvetoisissa autoissa on hankala saada teho maahan, niin sinulla on se sama ongelma nelivetoisessasi. Sitä ei yksinkertaisesti ole.

Anteeksi että olen täällä kirjoitellut ja tuottanut pahennusta asioista joita en ymmärrä, parempi pysytellä hiljaa tästä asiasta ja muistakin.

kaide

Lainaus käyttäjältä: Epes - 16.02.14 - klo:19:51
Minulle merkittävin este Cupran ostolle on se, että marjametsällä tauolla ollessani en voi laittaa kahvikuppia renkaan päälle sateensuojaan toisin kuin Octavia RS:ssä.

ROTFLMAO

Ai jessus !   Perhana kun tuota pitkäksi mennyttä räsän tilausta ei saa peruttua ! Muuten voisin jäädä odottelemaan Cupra farkkua. Tosin toi sun argumentti pilas koko ajatuksen  ;D
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: kaide - 16.02.14 - klo:20:38
ROTFLMAO

Ai jessus !   Perhana kun tuota pitkäksi mennyttä räsän tilausta ei saa peruttua ! Muuten voisin jäädä odottelemaan Cupra farkkua. Tosin toi sun argumentti pilas koko ajatuksen  ;D
Miksi ei saa peruttua jos toimitusaikakin on ylittynyt? Pykälät tilauksen peruuttamiseen löytyy tilaus sopparin takaa.

kaide

#28
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 16.02.14 - klo:21:23
Miksi ei saa peruttua jos toimitusaikakin on ylittynyt? Pykälät tilauksen peruuttamiseen löytyy tilaus sopparin takaa.

koska tilaajana yritys , not so simple !  Ja samasta syystä ei kenelläkään ole toimituksen kanssa mikään kiire .
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

splitxyz

Leon Cuprasta "raaka" kuvamateriaalia ilman ääntä.

New Leon Cupra footage (raw and unedited)
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy