1.9TDI AVF sammuu ajosta ja lähtee vasta kylmänä takas käyntii.

Aloittaja Jokke102, 27.11.23 - klo:08:22

« edellinen - seuraava »

Jokke102

Elikkäs, oireet olivat alkujaan sellaiset että rupesi sillontällöin vedossa vähän nykimään ja yleensä pudotti vaan luistoneston pois pelistä ja sen jälkeen ku käynnisti auton uudelleen niin ongelmia ei yleensä enää ilmenny kuin korkeitaan seuraavana päivänä, jos silloinkaan. Nykyään kuitenki lähes aina kun moottori on lämmennyt rupee nykimään ja oikeestaan joka kerta hetken nykimisen jälkeen sammuu ja harvoin lähtee enää lämpöisenä käyntii. Lopulta kun suostuu kylmänä lähtee käymää ni käy pitkään todella huonosti ennen kun tasoittuu. Alunperin antoi vikakoodiksi jonkun suuttimen olevan tukossa, kyseessä oleva suutin yleensä vaihtui koodien nollaamisen jälkeen. Sillon kun auto oli vikatilassa ni toimi paremmin ja saattoikin pienen ajamisen jälkee itse nollata koodit. Nykyään kuitenki ei enää anna mitään vikakoodei. Huoltoja ollaan tehty sen verta että aluksi kaikkien suuttimien tiivisteen ollaan vaihdettu, mutta koska asiasta ei ollut apua niin vaihdoin sitten kaikki suuttimetki tiivisteineen päivineen, tandempumppu ollaan vaihdettu, polttoainesuodatinki vaihdettu pariinki otteeseen sekä tankissa oleva siirtopumppu tutkittu että toimii.

Alkaa itsellä loppumaan ideat kesken että mitä seuraavaksi pitäisi kokeilla kun tuntuu ettei mikään oikeen auta enää.

Jultsu

#1
Ihan ensimmäisenä lämpöanturien toiminnan ja loogisuuden tarkistus, autossa on kaksi anturia (kannen takana ja alavesiletkussa), toinen antaa mittaristolle lukeman ja toinen eculle, niiden tarkistus diagnostiikkalaitteilla että näyttävätkö ulkolämpötilaa kylmänä ja nousevat samaa tahtia lähemmäs 90 astetta koneen lämmetessä?

eihän tässä myöskään ole mitään amisvirityksiä, kuten evrymodia polttoaineen lämpösensorin yhteydessä, tai jotain harakiri-virisoftaa?

..olihan tätä siis jo käytetty kunnon diagnostiikkalaitteiden päässä (vcds tai joku muu vastaava laitos) ja luettu koodit joka ohjainlaitteelta, niistä ei löytynyt mitään vinkkejä vikakohteisiin?

jos ei ole mahdollisuutta tai intoa lähteä mittailemaan kampi ja nokka-akselin asentotunnistimien signaalia oskilloskoopilla, niin molemmat ne voi laittaa vaihtoon.

tuo vaihdettu tandempumppu lienee uusi osa, ei purkuautosta oleva käytetty?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jokke102

Vikakoodit ollaan tarkastettu aina vcds softalla ja sieltä luettu joka ohjainlaitteelta koodit, ja tosiaan aluksi löytyi vain että vuorotellen joku suuttimista oli tukossa, mutta suuttimien vaihdon jälkeen ei ole tullut enään mistään mitään vikakoodia. Tuon lämpöantureiden testauksen pystyy vissiin hoitamaan tuolla samaisella vcds softalla? Autossa ei myöskään ole evry-modia laitettu, mutta edellinen omistaja kehui että joku ohjelma oltaisiin joskus laitettu, tästä ei ole mitää varmuutta muuta kuin että omasta mielestä auto kuluttaa enemmän kun kuuluisi, 6.7l/100km matka-ajossa. Kyseessä on kylläkin nelivetomalli mutta tietääkseni sen ei pitäisi noin paljoo lisätä kulutusta etuvetoseen verrattuna (kaverin etuvetonen vastaava kuluttaa 5l/100km matka-ajos.) Tandempumppu oli käytetty, tehdashuollettu yksilö.

Jultsu

kyllä se nelikko juo menovettä enempi kuin vajakki, itse taisi aikoinaan päästä juuri ja juuri kuuteen litraan samanlaisella pelillä kun oikein nätisti ajeli pitkää matkaa 16" kitkoilla syksyllä, isommilla vanteilla ja seka-ajossa (softan kera) menee sitten tuo 7 mitä sinullakin

onko siinä tandemin alipaineletkun lähdössä yhtään väljää? sieltä kautta tuo yleensä vuotaa alipaineet mäelle ja sotkee koko auton toimintaa, en tiedä miten tehdashuolletuissa tuo sitten on otettu huomioon, vai onko mitenkään

lämpöanturit pystyy juu lukemaan vcds:llä, toisen näkee moottoriohjaimen puolelta ja toisen mittaristosta, taitaa joutua vuorotellen hyppelemään ohjainlaittenden väliä ja katsomaan arvoja
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jokke102

Juujuu, itse olin vaa ymmärtäny ettei iha niin paljoa nousisi nelikon takia mut ilmeisesti onkin sitten normaalia. Ja tsekkaan tolla vcds softalla kunhan vaan saan kaverilta läppärin ja odb lukian lainaksi. Tuon tandempumpun alipainelähdössä en oo itse huomannu mitää väljää mut voin senkin toki tarkistaa vielä. Mitenkäs, jossei näistä nyt löydy vikaa ni olisko se sitten tuon kampi- ja nokka-askelin asentoanturien vaihto vai mikä olisi seuraava steppi mitä kokeilla?

Jultsu

noista antureista on tarinoita netissä jossa ne lakkaavat antamasta signaalia lämpöisinä, kylmänä toimivat hienosti. Ei anna vikakoodiakaan välttämättä, siksi hankalia diagnosoida luotettavasti ilman itse osan vaihtoa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Oma kokemus on, että nokka-akselin asentoanturin vikaantuminen ei aiheuta auton sammumista ajossa. Pieni nykäisy tuntuu kyllä. Startit sitten vaikeita kun m ECU ei tiedä, mikä tahti menossa.

Kampiakselin anturin vika sammuttaa ajossa ja estää käynnistymisen kokonaan. Kampiakselin anturin toiminnan pitäisi kyllä näkyä kiekkamittarissa startatessa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy