"Lämmityslaite" vika

Aloittaja satunnainenmatkaaja, 31.10.17 - klo:19:46

« edellinen - seuraava »

satunnainenmatkaaja

Elikkä kuskin puolelta puhaltaa kuumaa vaikka säätää asteet 18 tai siniselle.Keskeltä ja repsikan puolelta tulee kylmää.Ei temppuile ihan kokoaikaa.Välillä toimii välillä ei.Missäköhän voisi olla vika?

o.b.

Jonkinlainen climatronic ilmeisesti kyseessä kun voi säätää eri lämpötilat kuskille ja repsikalle.

Lämpötilaläppien säätömoottorit jumittelee varmaan. Sopeutus voisi auttaa ainakin hetkeksi. Onnistuu _ehkä_ jollain nappulakombinaatiolla, mutta saattaa vaatia ihan kapelia ja tietokonetta. Joka tapauksessa vikakoodit kertoisi enemmän kuin kymmenen pyytä oksalla  ;D

satunnainenmatkaaja

Ok.Kiitos avusta.Täytyy käydä luetuttamassa vikakoodit.

satunnainenmatkaaja

Nyt on vika koodit luettu ja ilmoitti B108C71=Vasemman sekoitusläpän säätömoottori.
Missäköhän tuo sijaitsee ja pystyykö sitä puhdistaa tai jotain.Välillä tuo toimii ja välillä ei.

o.b.

Skodillacia en ole koskaan omistanut, mutta jos se on samanlinen kuin Passatissa, sen säätömoottorin vaihto on ISO työ  :( Voi tosin olla helpompikin Octaviassa?

Säätömoottrorisa on potentiometri, joka kertoo läpän asennon Climatronicille. Muutaman miljoonan säätökerran jälkeen se on kulunut loppuun ja ei enää kerro totuutta.

Tuleeko lämpöä kabiiniin, jos käänät nupit kakkoon?

o.b.




satunnainenmatkaaja

Tänään ajoin pitempää matkaa ja puhalti kokoajan kuumaa kuskin puolelta vaikka oli 20 astetta säädetty.piti sammuttaa koko puhallus kun tuli kuuma.Nyt puhaltaa kuumaa kokoajan ja ihan sama mitä asteita laittaa.puhalluksen voimakkuus toimii normaalisti.

o.b.

Kyllä se säätömoottori pitää vaihtaa.

Mikä on kulkimen vuosimalli, voin etsiä varaosanumeroa jahka kerkiän. alvadi.ee sivuilta saattaa löytyä säätömoottori ihan rekisterinumeron perusteella.

satunnainenmatkaaja

Vuosimalli on 2009.rekkari on FJH-552.Kiitos jo etukäteen.

o.b.

Ilmeisesti Facelift-malli?

1K1 907 511 C olisi silloin  vasemman puoleisen lämpötilan säätöläpän säätimen  (V158) varaosanumero. Paremmin löytyy hakutuloksia, jos jätät välilyönnit pois.

Kiinasta saa kiinalaista laatua kiinalaiseen hintaan jos edullisesti haluaa selvitä. Tuolta noin 15 eurolla postikuluineen:

https://www.aliexpress.com/item/DWCX-Car-Temperature-Adjust-Valve-Recirculation-Air-Flap-Servo-Motor-1K0907511C-5Q0907511H-for-Audi-A3-Q3/32816297420.html

Toimitusaika noille yleensä vaan noin 4 viikkoa  :(


o.b.

Katsoppas myyntipalstaa:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=35244.msg617344;topicseen#new

Tuon pitäis sopia. 100% takuuseen en mene kun ei tästä mitään maksetakkaan mulle  ;D

Normanton

Itse tuli vaihdettua Octaviaan vastaava oikealle puolelle ja muutama muukin läppämoottori.

Octaviassa nämä moottorit ovat huomattavasti paremmissa paikoissa kun esim Passatissa. Mutta taitaa olla tuo vasen lämmönsäätömoottori se vaikein.

Tuota moottorien kalibrointia kannattaa koittaa, mutta tuskin auttaa ainakaan kovin pitkäksi aikaa jos ollenkaan. Tapahtuu siten että laitat virrat päälle ja painat yhtäaikaa AC nappia ja puhallus etu venttiileistä nappia ja pidät pohjassa muutaman sekunnin. Tässä youtube ohje.

Moottorin vaihto on luultavasti edessä ja kyseessä siis jo aiemmin mainittu V158 moottori jos haluat googlettaa.

Tässä kuvassa komponentti numero 20.

Tässä ohjeet vaihtamiseen.

PS: Vinkkinä älä osta kiinan halpa osaa koska saat vaihtaa sen puolen vuoden päästä uudestaan. Itse tilasin ebayn kautta saksasta purkuosana kaksi moottoria ja yhden suomesta purkaamolta. 
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

satunnainenmatkaaja

Kiitoksia paljon avusta.pitää alkaa ebaysta ettii osaa.mitäköhän maksaa merkkiliikkeessä?

jannesn

Taitaa olla marmorilla suunnilleen parin sadan euron luokkaa, Autodocilla näkyy olevan Valeon osaa aika paljon halvemmalla.

Normanton

Nuo on ihan törkeän kalliita marmorilla. Muistaakseni liikkuivat 150-200â,¬ välillä riippuen vähän moottorista. Noin paljoa en ollut itse noista maksamaan.

Muistaakseni sain ne 25-35â,¬ hintaan käytettynä postit mukaan lukien. Joku Valeon tarvikeosa on varmaan ihan hyvä valinta jos ei halua käytettyä ostaa.



VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

satunnainenmatkaaja

Kyllä käy käytettykin.toivottavasti löytyis tuohon 30â,¬ hintaan.

qwe

Lainaus käyttäjältä: satunnainenmatkaaja - 08.11.17 - klo:15:37
Kyllä käy käytettykin.toivottavasti löytyis tuohon 30â,¬ hintaan.
:o kohta sama jumppa taas edessä!
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Normanton

No tietysti kannattaa vähän katsoa ettei ole jostain 300tkm ajetusta autosta se osa. Kotimaisilla purkaamoilla on aika hyvin tiedot minkä ikäisestä ja paljon ajetusta autosta osa on ja on myös useilla ulkomaisilla.

Jos löytää osan jostain 100-150tkm ajetusta niin ostaisin sen silti ennemmin kuin kiinan halpiskopion. Ne eivät kestä sitäkään vähää. Itse avasin ne käytetyt ja pistin sinne uutta rasvaa rattaisiin ja hyvin pelasivat. Ei tietty ole mitään takuita että toimii. Varmin vaihtoehto on tietty ostaa marmorilta uusi, mutta kyllä sen ennemmin vaihtaa uudestaan kun maksaa tuon 150-200â,¬.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

partse

Itse vaihdoin pari kuukautta sitten -06 octaviaan tuon kuskin jalkatilaan säätömoottorin (näytti olevan samat ohjeet vaikka itsellä moottori sääti kaikkien tulojen ilmaa - manuaali-ilmastointi). Itse ostin ebay.stä uuden (ilmeisesti kiinalaisen?) säätömoottorin jolla vuoden takuu (tässä ilmeisesti vastaava https://www.ebay.com/itm/Temperature-Control-Valve-Servo-Motor-5-Pin-For-VW-Golf-Jetta-MK5-MK6-AUDI-A3-TT/152499959620?hash=item2381b4b744:g:W0EAAOSwXrdZ~B0H ).
Oli sitten sen verran iso vaihto-operaatio että kyllä ketuttaa isosti jos hajoaa uudestaan (jälkeenpäin ajateltuna väärä paikka säästää). Nyt vielä näyttää toimivan. Sen edessä olevan palkin irrotus oli jo paha vaikka jätti ylimmän ruuvin paikalleen (itsellä palkissa oli vielä joku sähkömokkula joka piti kanssa irrottaa). Säätömoottorin takimmainen pultti niin pahassa paikassa että vaan tosi ohuella räikän päällä sai pikkuhuljaa nitkutettua auki (ei näe mitään eikä kädet tahdo mahtua mihinkään väliin). Kun pultit kaikki auki niin saa olla tosi varovainen kun irrottaa hahlo-osaa ettei hajota mitään läppien päästä (itsellä ei tahtonut irrota millään). Itse en tehnyt mitään sopeutuksia vaihdon jälkeen vaikka ilmeisesti pitäisi (ajoin vanhan moottorin suurin piirtein samalle kohdallen ennen vaihtoa).
En tiedä paljonko vaihto maksaisi liikkeessä mutta jonkun verran siitä voisi maksaa jos tarvitsee uudestaan vaihtaa.

jannesn

Tuollainen Valeon osa vaikka Autodocilta voisi olla ihan pätevä ratkaisu, pitäisi olla oem-laatua ja hinta oli jotain 50-60e.

satunnainenmatkaaja

Päätin tilata Autodocilta osan 2 vuoden takuulla hintaan 49,84â,¬

satunnainenmatkaaja

Vielä 1 kysymys eli pääseekö sen vaihtamaan polkimien luota vai pitääkö purkaa edestä missä on lämmitys säätimet ja mankka?
Yritin katsoa ohjeita mutta en saannut selvää niistä.

partse

Jos on samanlainen kun -06 octaviassa (ainakin tuon ohjeen mukaan olisi joka tässä ketjussa on) niin pääsee vaihtaan polkimien luota (ei tarvi purkaa keskikonsolin edestä/ylhäältä mitään).
Ensin jalkatilan päältä suoja pois ja sitten pois jalkatilaan menevä ilman puhallusputki.
Sitten alkaa se haastavampi osuus. Pitää saada se kirkas palkki pois edestä. Itse avasin siitä kolme pulttia neljästä (ylimmät pultit korkeellla jossain mittariston takana - ihan ylimmän jätin paikalleen) ja sidoin taivuttamalla sen nippusiteellä sitten kaasupolkimeen (itsellä palkissa oli vielä joku sähkömokkula joka piti myös irrottaa johtojen varaan roikkumaan).
Itse säätömoottori kahdella pultilla kiinni (taaimmainen tosi ahtaassa/pahassa paikassa - pitää olla kapee/hyvä raikän pää) + yksi kulma puristuksissa levyn alla (ei pulttia tässä). Sähköjohto kanssa vähän paha saada irti kun ahtaat välit ja muistaakseni puristuskohta siellä sisäpuolella. Varren irrottamisessa kannattaa olla huolellinen ettei riko mitään läppien päästä (joutuu muuten varmaan purkaan koko lämppärin). Itsellä oli tämä kanssa aika kiinni vaikka vaan hahlossa.
Saattais helpottaa jos ottais sen jalkatilan kyljen "maton" pois mutta itse en saanut sitä pois (+kuskin penkin irrotus kanssa tois paljon lisätilaa?).
Takasin laitto oli myös haastavaa. Itse laitoin pultit uuteen säätömoottoriin ensin hollille kuivumattomalla tiivistysaineella (on sen verran ahtaat välit ettei mahdu kahta kättä). Peilin kanssa sai aina välillä tarkistella ja sitten välillä sormituntumalla.
Sopeuttaminen ilmeisesti pitää tehdä? Itse ajoin vanhan moottorin samaan kohtaan kuin uusi ja toimii ilman sopeuttamista.
Kohtuu hyvät työvälineet pitää olla, varrellinen peili ja hyvä valo (ja hyvä selkä kun muutaman tunnin joutuu oleen selällään kynnyksen päällä).
Itsellä oli vajaa 200 000 ajettu auto kun säätömoottori alkoi pitämään pahaa rutinaa. Sen sisällä näytti olevan hyvin rasvaa ja hammasrattaat ehjät. Ainoo mitä huomasin niin sisällä väliakselissa oli aika paljon päittäistä väljää (muoviosat oli kuluneet akselin päistä). Tätä väljää ei uudessa ollut. Tai sitten vanhan moottoriosan sisällä jotain rikki?

satunnainenmatkaaja

Kiitos hyvistä ohjeista.Täytyy ottaa kuskin penkki irti että on tilaa touhuta.Menee varmaan enskuun alkuun kun pääsee vaihtamaan.

Normanton

Tässä olisi kansiollinen kuvia tuosta kuskin puolen paneelien purkamisesta, kun irroitin tuon PTC lisälämmitysvastuksen ja korjasin. Oli tarkoitus kirjoitella ohjeet tähän hommaan, mutta se vähän jäi. Siksi osassa kuvissa on ympyröity asioita ja merkattu nuolia.

https://drive.google.com/drive/folders/0B4gqmaC6OD-eTkpxR19mRWRkclk?usp=sharing

Kuvassa 16 näkyy tuo kyseinen moottori vasemmassa yläkulmassa, se minkä takaa tulee tuo keltainen muovivarsi. Näkyy vähän huonosti kun focus on tosiaan tuossa PTC vastuksessa. Tässä vaiheessa moottori pitäisi olla ihan hyvin käsillä eli kaikki ruuvit pitäisi saada auki ilman ongelmia. Toivottavasti noista kuvista on vähän apua miten noita paneeleita saa irroitettua siten että pääsee vähän paremmin käsiksi näihin komponentteihin.

Edit:
Tämän topicin ohjeiden mukaan etenin http://www.vagarena.fi/index.php?topic=22429.0
Etenkin juha_j:n (Vastaus #14) ohjeet olivat todella hyvät.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

satunnainenmatkaaja

No niin.Sain vihdoin ja viimein vaihdettua säätömoottorin.Kesti aika kauan odottaa osaa latviasta.Valeon osa.Oli kyllä ahtaat paikat.Irrotin siitä kirkkaasta raudasta 2 näkyvillä olevaa ruuvia ja taivutin nippusiteellä polkimeen kiinni.Oli hyvä vinkki.Kiitos kaikille ohjeista ja vinkeistä.Nopeutti paljon kun ei tarvinnu ylimääräisiä purkaa.

zamik

Lainaus käyttäjältä: satunnainenmatkaaja - 02.02.18 - klo:15:40
No niin.Sain vihdoin ja viimein vaihdettua säätömoottorin.Kesti aika kauan odottaa osaa latviasta.Valeon osa.Oli kyllä ahtaat paikat.Irrotin siitä kirkkaasta raudasta 2 näkyvillä olevaa ruuvia ja taivutin nippusiteellä polkimeen kiinni.Oli hyvä vinkki.Kiitos kaikille ohjeista ja vinkeistä.Nopeutti paljon kun ei tarvinnu ylimääräisiä purkaa.

Otitko videota operaatiosta?? Itselläkin tuo taas tuo koodi climassa ja kai se pitää vaihtaa......

Hmy

Onko mikä läppä moottori joka vaikuttaa koko lämmitykseen kenno tuntuu lämpiävän mutta sisään tulee vain haleata. Tuo läppien kalbrointi tehty ja Autocom ei vikaa näytä .Kenno ilmattu letkusta.

o.b.

Oiskohan kenno tukossa? Kennon huuhtelu molempiin suuntiin painevedellä (useamman kerran) auttaa yleensä ainakin yhdeksi talveksi.

Parempi lopputulos jos tuon lisäksi järjestelmän tyhjentää kokonaan ja täyttää ja käyttää lämpimäksi vedellä, johon liuotettu pari konetiskiainetablettia. Sen jälkeen huuhtelu pariin kertaan pelkällä vedellä ja sitten 50% litku sisään. Voi toki käytää kalliimpiakin aineita, mutta lopputulos ei sen parempi.

Ns. syylärisementit on pahimpia kennojen tukkijoita :(

Hmy

Sementtiä tuskin käytetty . 2009 facelift 1,9 bxe on potilas. onkohan noita lämmönsäätöläppiä ainoastaan 2 molemminpuolin oma. Ja onko tuossa vesijärjestelmässä mitään muuta joka vois rajottaa kiertoa . kuin tukos kennossa , ilmaa  järjestelmässä kansi/pahvivika.

Kettu

Octavia 2010 1.6 tdi, manuaalinen ilmastointi (kolme pyöriteltävää nuppia, lämpötila - puhallus - suuntaus). Puhaltaa yleensä lämmintä vain jos lämpötila-asetus on oikealla ääriasennossa. Jos yhden tai kaksi pykälää laskee lämpöä, tulee vain viileää/kylmää. Välillä ei tule lämmintä ollenkaan, jolloin lämpötilanuppia pitää käyttää kylmemmällä ja sitten kääntää kuumalle ja toivoa, että lämmintä alkaa tulemaan. Jonkinlainen läppävika, veikkaan. Välillä jää pitämään nakuttavaa ääntä, ilmeisesti hakkaa jotain läppää ääriasennossa ja/tai joku pyörä lipsuu.

Painamalla AC + sisäilmankierrätys -nuppeja saa käyntiin jonkin nopean kalibroinnin, mutta se ei korjannut tilannetta. Onko kalibroinnista tarkempaa tietoa, vaikuttaako esim. ilmansuuntauksen asetus kalibrointiin? Omien havaintojen perusteella ei.

Onko kokemusta löytyykö manuaalisesta lämppäristä säätöjä tai edistyksellisempiä kalibrointeja, joita voi tehdä huoltopäätteellä? Minulla on iCarScan, muttei Skoda / VAG ohjelmaa siihen. Porschen ohjelma on käytössä ja se löysi lämmityslaiteen, mutta ei mitään säätöjä. Väitti ettei ole virhekoodeja, mutta en luota siihen, koska ei ole Skodalle tarkoitettu softa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy