Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

Polouni

Tämänkin voi nähdä osana laajempaa kokonaisuutta. Kuinka paljon yksilöllä on oikeus kuluttaa ja saastuttaa? Pitääkö kaikkien saada ajaa autoa, vaikka kuinka saastuttavaa? Kyllähän tuo asuminenkin on tehty jo aika kalliiksi ja kiinteistöveroa vain nostellaan ja sähkön siirto kallistuu huimaa vauhtia. Eli rahaa pitäisikin jäädä vähemmän "turhuuksiin". Tällainen ajattelu lisääntyy huimaa vauhtia.

Jos noita haittamaksuja jne. tulee lisää, niin sen verran pitäisi antaa aikaa valmistautua, että porrastetaan ja nostetaan vähän kerrallaan laskevan autoveron tapaan.

Se, että ei ole varaa ajaa turvallisella ja nykyaikaisella autolla on varmaan monelle arkipäivää.
Pääkaupunkiseutu on toki tietyllä tavalla irrallaan muusta Suomesta. Siellä ajokortti ei ole enää lähellekään kaikkien täysi-ikäistyvien tavoite. Autoa itse kuljettavat siis vähenevät tulevaisuudessa

-karppa-

Paukkupakkanen myrkkyä sähköautolle
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/paukkupakkanen-myrkkya-sahkoautolle?utm_content=buffer2b0cc&utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=tuulilasi

"Valmistajan optimioloissa lupaamasta 300 kilometrin toimintamatkasta jäädään hämmästyttävän kauas. 0-5 asteen miinuslukemissa auto on suostunut kulkemaan yhdellä latauksella keskimäärin 150 kilometriä."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 01.03.18 - klo:21:00
Tämänkin voi nähdä osana laajempaa kokonaisuutta. Kuinka paljon yksilöllä on oikeus kuluttaa ja saastuttaa? Pitääkö kaikkien saada ajaa autoa, vaikka kuinka saastuttavaa? Kyllähän tuo asuminenkin on tehty jo aika kalliiksi ja kiinteistöveroa vain nostellaan ja sähkön siirto kallistuu huimaa vauhtia. Eli rahaa pitäisikin jäädä vähemmän "turhuuksiin". Tällainen ajattelu lisääntyy huimaa vauhtia.

Jos noita haittamaksuja jne. tulee lisää, niin sen verran pitäisi antaa aikaa valmistautua, että porrastetaan ja nostetaan vähän kerrallaan laskevan autoveron tapaan.

Se, että ei ole varaa ajaa turvallisella ja nykyaikaisella autolla on varmaan monelle arkipäivää.
Pääkaupunkiseutu on toki tietyllä tavalla irrallaan muusta Suomesta. Siellä ajokortti ei ole enää lähellekään kaikkien täysi-ikäistyvien tavoite. Autoa itse kuljettavat siis vähenevät tulevaisuudessa
Joo, joo...  nämä ovat haluttuja alistamisia (=>alistumisia), joihin media ja osa tietyn aatesuunnan politikoista tähtäävät: Ihminen on luomakunnan herra, joka pitää pudottaa jalustaltaan luonnon ja eläinkunnan alamaiseksi.
Tämä on näkynyt viimeaikaisten uutisointien palstatiloissa ja myös näissä ilmastonmuutospampfleteissa ja muissa todella kyseenalaisissa "viisauksissa".  ::)
Golfkärry Mk 7.5

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 28.02.18 - klo:20:01
Jaa.. tämän mukaan lyhyessä ajossa akut ei toimi pakkasilla kunnolla ja kulutus voi olla 2-3 x kertaista.
http://autovouhotus.fi/tesla-ja-leaf-pakkasen-purmina/

Virtaa itsessään syövää akkujen lämmitystäkään tuskin autoissa tarvittaisiin, jos häviöt pitäisi akut lämpösinä.
Mutta.. kun ei omia kokemuksia puhtaasta sähköautosta ole, niin en ala asiantuntijan kanssa enempää väittelemään.
Niin siis tuossahan kerrotaan suoraan, että lämmitystä käytetään vain hetki ja sen jälkeen häviöt tosiaan pitävät akut lämpimänä. Fiksuinta olisi ladata akkua ennen lähtöä, niin ei tarvitse sitä hetkeäkään lämmittää. Samalla saisi ohjaamonkin valmiiksi lämpimäksi, eikä tarvitsisi käyttää niin paljon energiaa ohjaamon lämmitykseen.

LainaaTesla-kuskit ovat raportoineet kolmenkymmenen asteen pakkasilla tuplaantuneista tai jopa kolminkertaisista kulutuslukemista, kun sähköä on kiskottu akusta enemmän lämmitykseen kuin ajomoottorille. Huippukulutukset kestävät tavallisesti kuitenkin vain hetken. Kun auto on ensikilometreillä saatu lämpimäksi, palaa kulutus lähelle kesälukemia.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.03.18 - klo:21:23
Paukkupakkanen myrkkyä sähköautolle
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/paukkupakkanen-myrkkya-sahkoautolle?utm_content=buffer2b0cc&utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=tuulilasi

"Valmistajan optimioloissa lupaamasta 300 kilometrin toimintamatkasta jäädään hämmästyttävän kauas. 0-5 asteen miinuslukemissa auto on suostunut kulkemaan yhdellä latauksella keskimäärin 150 kilometriä."

Tuulilasi taitaa käyttää lämmitystä sähköajamisen kannalta aika epätaloudellisesti. Mittasivat GTE Golfillekin sellaisia kulutuslukemia, mihin itse en pääse edes 15 astetta kovemmilla pakkasilla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.03.18 - klo:21:50
Tuulilasi taitaa käyttää lämmitystä sähköajamisen kannalta aika epätaloudellisesti. Mittasivat GTE Golfillekin sellaisia kulutuslukemia, mihin itse en pääse edes 15 astetta kovemmilla pakkasilla.

Byhyy. Eikö kelpaa edes faktat. Vai meinaatko ettei pakkasella saisi auto lämmittää  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Jos Netflix maksettuna, niin kannattaa tsekata dokkarisarjasta Likainen raha, jakso 1
Hard NOx
http://www.imdb.com/title/tt7909168/
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.03.18 - klo:22:11
Byhyy. Eikö kelpaa edes faktat. Vai meinaatko ettei pakkasella saisi auto lämmittää  ;D
Ã,,lä turhaan itke. En minä tuossa mitään faktaasi halua kumota vaan suorastaan vahvistin tuulilasin ajaneen ennenkin korkeita kulutuksia. Kaikki on siis hyvin.

Pakkasella auto saa toki lämmittää esimerkiksi mieltäsi ja autoa itseäänkin on jopa syytäkin lämmittää. Tuohon auton lämmitykseen käyttäjän valinnoista riippuen voi sitten kuluttaa enemmän tai vähemmän akkujen sähköstä.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 01.03.18 - klo:19:49
Euro 4 vanhemmat ajokieltoon, Euro 4 kolminkertainen dieselvero, Euro 5 kaksinkertainen dieselvero ja Euro 6 nykymallin mukaan ohjaisi jo ihan sopivasti oikeaan suuntaan. Vastaava porrastus tietenkin tuontiverotukseen.

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.03.18 - klo:20:20
No siinähän niitä jo oikein urakalla ehdotellaan miten tuo simona rokottaminen tulisi esim. tapahtumaan.

Okei. Nämä ovat Enhancerin ehdotuksia. Voi olla, että näistä ehdotuksista on vielä aika pitkä matka käytännön toteutuksiin. Liikenne- ja autokeskusteluissa esiintyy usein erilaisia uhkakuvia. Esimerkiksi Helsingin liikenteeseen liittyen on jo vuosikymmeniä tietynlaisen lähestymistavan omaavien ihmisten suusta kuultu, kuinka "Helsingin keskustaan ei kohtaa enää saa autolla tulla", tai kuinka "kohta kaikki autoilu kielletään Helsingissä", tai kuinka "autoilijoilta viedään kaikki rahat ja niillä rakennetaan pyöräteitä" jne., jne. Ei voi olla ajattelematta, että tietynlainen uhkaretoriikka on joillekin aivan olennainen osa auto- ja liikennekeskustelua. Kun sitten tarkastelee liikenteen todellisuutta, on melko vaikea havaita näitä uhkia toteutuneina. Euroopassa on esimerkiksi vain neljä sellaista pääkaupunkia, joissa liikenne on sujuvampaa kuin Helsingissä. (Tieto on navigaattorivalmistaja Tom Tomin ruuhkaindeksistä). Ja tämä siitä huolimatta, että Helsingin "vihreä liikennepolitiikka" on vuosia lyönyt ankarasti verotettua autoilijaa kuin vierasta sikaa.

TDiih

Kaikkissa sähköautoissa ei tarvitse talvella palella:

https://www.youtube.com/watch?v=capOgUHPz9Q

"Yesterday it was extremely cold in Folldal, Norway. I went there to sleep in my car. In the morning the temperature was as low as -38°C/-36°F. The car started but it had some issues... Range at 00:15: 316 km Range at 06:00: 241 km Average range consumed per hour: 13 km Average heater power: 13 km * 210 Wh/km = 2.7 kW Outside temperature when camping: -36°C/-33°F Temperature inside the car: 18°C/64°F Range mode on during camping"
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

BMF

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 02.03.18 - klo:11:20
Kaikkissa sähköautoissa ei tarvitse talvella palella:

https://www.youtube.com/watch?v=capOgUHPz9Q

"Yesterday it was extremely cold in Folldal, Norway. I went there to sleep in my car. In the morning the temperature was as low as -38°C/-36°F. The car started but it had some issues... Range at 00:15: 316 km Range at 06:00: 241 km Average range consumed per hour: 13 km Average heater power: 13 km * 210 Wh/km = 2.7 kW Outside temperature when camping: -36°C/-33°F Temperature inside the car: 18°C/64°F Range mode on during camping"

Harvemmin on tarvinnut sisältä autoa alkaa itse lämpöeristämään, mutta sähköautoilijalle normisettiä...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

TDiih

Lainaus käyttäjältä: BMF - 02.03.18 - klo:11:25
Harvemmin on tarvinnut sisältä autoa alkaa itse lämpöeristämään, mutta sähköautoilijalle normisettiä...

Harvemmin sitä tulee autossa talvella nukuttuakaan ;)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

BMF

#1481
Lainaus käyttäjältä: TDiih - 02.03.18 - klo:11:44
Harvemmin sitä tulee autossa talvella nukuttuakaan ;)

No näin minäkin olen tähän päivään asti kuvitellut. Mutta ehkä tämä on tulevaisuutta.  ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

TDiih

Lainaus käyttäjältä: BMF - 02.03.18 - klo:11:46
No näin minäkin ole tähän päivään asti kuvitellut. Mutta ehkä tämä on tulevaisuutta.  ;D

Veikkaan että tuo saattaa realisoitua monessakin taloudessa siinä vaiheessa, kun paremmalle puoliskolle kerrotaan mitä koko lysti tuli maksamaan  ::)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: BMF - 02.03.18 - klo:11:25
Harvemmin on tarvinnut sisältä autoa alkaa itse lämpöeristämään, mutta sähköautoilijalle normisettiä...
Sama saattaisi tulla kyllä noissa olosuhteissa myös polttiksen sisällä nukkuvan mieleen. Polttiksessa tulee eristämisestä huolimatta kylmä, jos mieli ei tee nuuhkia pakokaasuja ja tyhjäkäynnillä yön yli raksuttava polttomoottori ei välttämättä edes tuota tarpeeksi lämpöä.

Suunnittelupyödällä voi olla tehtävissä paljon sen suhteen, että miten hyvin ohjaamo saadaan eristettyä ulkoilmasta. Nyt tuolle ei ole paljoa ajatusta uhrattu. Silti tänäänkin alle 200 kWh/km yli 20 asteen pakkasessa. Pitäisköhän nostaa takalasinkin verho ylös, jos vaikka sekin vähän auttaisi...

Mike Tyson

Lainaus käyttäjältä: BMF - 02.03.18 - klo:11:25
Harvemmin on tarvinnut sisältä autoa alkaa itse lämpöeristämään, mutta sähköautoilijalle normisettiä...
Joo, totta turiset. Jos pakkaset tästä vielä yli kolmenkympin kiristyy, joudun varmaan eristyshommiin, eli sulkemaan lasikaton suojaverhon. Tänä aamuna mittarissa -28 ja sähköllä töihin - palelematta.
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

Visa

Lainaus käyttäjältä: BMF - 02.03.18 - klo:11:25
Harvemmin on tarvinnut sisältä autoa alkaa itse lämpöeristämään, mutta sähköautoilijalle normisettiä...

Ennakkoluuloja riittää :D

Tehokkaampi sähköauton lämmitin on kun mitä volkkarin polttomoottoreissa ennen.

Mä yleensä laitan sähkäriin esilämmön päälle 10-15min ennen lähtöä että pärjää t-paidassa. Tänään oli pakko vähän joustaa ja laittaa 25min ennen kun oli pakkasta -23c. Ei muuten ole tarvinnu takkia koko talvena vielä  ;)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.03.18 - klo:12:47
Sama saattaisi tulla kyllä noissa olosuhteissa myös polttiksen sisällä nukkuvan mieleen. Polttiksessa tulee eristämisestä huolimatta kylmä, jos mieli ei tee nuuhkia pakokaasuja ja tyhjäkäynnillä yön yli raksuttava polttomoottori ei välttämättä edes tuota tarpeeksi lämpöä.

Suunnittelupyödällä voi olla tehtävissä paljon sen suhteen, että miten hyvin ohjaamo saadaan eristettyä ulkoilmasta. Nyt tuolle ei ole paljoa ajatusta uhrattu. Silti tänäänkin alle 200 kWh/km yli 20 asteen pakkasessa. Pitäisköhän nostaa takalasinkin verho ylös, jos vaikka sekin vähän auttaisi...

Aika moni rekkakuski nukkuu autossaan ja tuskin hirveänä pakokaasuja nuuhkivat!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 01.03.18 - klo:20:47


Yksi vaihtoehto voisi myös olla pakollinen häpeätarra takalasiin vrt. nykyiset tupakkalait.  ;D

Ai jotain tämmöstä ::)


image upload
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Visa - 02.03.18 - klo:13:12
Ennakkoluuloja riittää :D

Tehokkaampi sähköauton lämmitin on kun mitä volkkarin polttomoottoreissa ennen.

Sähköautojen lämmittimet ovat tosiaan nopeita, koska niissä ei tarvitse lämmitellä ensin moottoria ja nesteitä. Sisätiloihin ei myöskään tarvitse ruuvailla mitään erillisiä lämpöpuhaltimia ajastuksineen, kun autossa on jo kaikki valmiina.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.03.18 - klo:13:21
Aika moni rekkakuski nukkuu autossaan ja tuskin hirveänä pakokaasuja nuuhkivat!
Kylä näin on jämpti! Toki tuo lämmittäminen ei  sähkörekankaan akkua merkittävästi syö.

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.03.18 - klo:15:09
Sähköautojen lämmittimet ovat tosiaan nopeita, koska niissä ei tarvitse lämmitellä ensin moottoria ja nesteitä. Sisätiloihin ei myöskään tarvitse ruuvailla mitään erillisiä lämpöpuhaltimia ajastuksineen, kun autossa on jo kaikki valmiina.
Kylä näin on jämpti! Toki tuo lämmittäminen ei  sähkörekankaan akkua merkittävästi syö.
Tulevaisuuden rekkaparkki / taukopaikalla saanee sähkörekan latautumaan unien ajaksi.
PTC- vastukset polttomoottoriautoissa aika yleisiä, joten niissäkin puhkuu lämmintä ennekuin kone ja nesteet lämpöset.

LainaaEnhancer: Euro 4 vanhemmat ajokieltoon, Euro 4 kolminkertainen dieselvero, Euro 5 kaksinkertainen dieselvero ja Euro 6 nykymallin mukaan ohjaisi jo ihan sopivasti oikeaan suuntaan...
Tuossa on oikeita suuntia.. bensa-autoille vastaavat ja päälle kaikille käyttövoimille kilometrivero.. esim. 1â,¬ / kilometri kuulostaisi kohtuulliselta.. kaupunkialueilla toki isompi taksa. Luulen, että jo noillakin alustavilla toimilla saataisiin pienhiukkasten määrää keuhkoystävällisemmäksi.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 02.03.18 - klo:17:58
Tuossa on oikeita suuntia.. bensa-autoille vastaavat ja päälle kaikille käyttövoimille kilometrivero.. esim. 1â,¬ / kilometri kuulostaisi kohtuulliselta.. kaupunkialueilla toki isompi taksa. Luulen, että jo noillakin alustavilla toimilla saataisiin pienhiukkasten määrää keuhkoystävällisemmäksi.

Saataisiinkohan tuolla Suomalaiset jo barricaadeille  ;)?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

^jupistais vaan hiljaa.. korkeintaan eukolle kiukuteltaisiin, että piru minkä tekivät.

Polouni

https://www.hs.fi/autot/art-2000005588618.html

Yllättävän vähän ideologinen kirjoitus kun Hesarista kyse.

sakal83

Ei näytä Volkkaria pahemmin hetkauttavan ihmisten kusetus.
https://global.handelsblatt.com/mobility/despite-dieselgate-another-record-year-vw-891450
Saas nyt nähdä meneekö tuo dieselgate ikinä oikeuteen asti tuolla jenkeissä, vai maksaako VW nämä "pienet" vaatimukset sovittelun avulla
https://jalopnik.com/vw-settles-dieselgate-lawsuit-just-days-before-trial-1823321505

Tosin eihän tuo koko "kohu" ole VW:n mielestä edes heidän vikansa. Koska omien sanojen mukaan jostain tuntemattomasta syystä kaksi nimeltä mainitsematonta insinööriä ovat nämä huijausyksiköt autoihin asentaneet  ;D ;D ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

qwe



Suunnittelupyödällä voi olla tehtävissä paljon sen suhteen, että miten hyvin ohjaamo saadaan eristettyä ulkoilmasta. Nyt tuolle ei ole paljoa ajatusta uhrattu. Silti tänäänkin alle 200 kWh/km yli 20 asteen pakkasessa. Pitäisköhän nostaa takalasinkin verho ylös, jos vaikka sekin vähän auttaisi...
[/quote]

???  ?
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

jt

Perinteisillä polttiksilla ei ole pahemmin tarvinnut ajatusta uhrata ohjaamon lämpöeristämiseen, koska haaste on pikemminkin toisinpäin, eli mihin saadaan hukattua moottorin tuottama ylimääräinen lämpö. Kovalla pakkasella tietenkin pienikulutuksisilla dieseleillä ja varmaan joillain bensoilla myös, tulee kuitenkin vastaan että moottori/jäähdytys/lämmityslaite kombo ei ilman viimasuojia (eikä välttämättä niidenkään kanssa) jaksa pitää ohjaamoa kovin lämpimänä. Esim. Passat 3BG 1.9TDI lämmityslaitteen teho maantiellä riitti ehkä about siihen -20C, siitä alaspäin kun lämpötila meni, niin alkoi ohjaamokin viiletä.

Nyt kuitenkin sähköautojen tai plug-in hybridien osalta ohjaamon eristämiselle itseasiassa olisi tietynlainen "business-case" koska lähes kaikki lämpö pitää tuottaa erikseen ja se on pois toimintasäteestä. Todennäköisesti hyvinkin pienillä toimilla saataisiin ohjaamoa eristettyä hieman paremmin (esim. katto) ja sama taas auttaa säästämään jäähdytyksessä oikein kunnon helteellä. Lisäksi eristys auttaa usein myös ääneneristyksessä.  Modernit valtavat tuulilasit ja lasikatot nyt eivät kaikkein energiaystävällisimpiä ole tässä perspektiivissä, eikä giganttinen tuulilasi ole kovin edullinen vaihtaakaan sen kiveniskun/nastan iskun jälkeen (vakuutusyhtiö kiittää..). Tosin veikkaanpa että eristyksen optimointi ("nollaenergiaohjaamo") on kaukana suunnittelun tavoitteista vielä pitkään, sillä pakkasalueet eivät ole isoja markkina-alueita ja toisekseen isoa tuulilasia, lasikattoa tms. saatetaan pitää tyylikkäinä myyntiä edistävinä ominaisuuksina. Ja tietenkin se foami esim. sinne kattoon 1) maksaisi materiaalina joitain hassuja senttejä 2) pienentäisi sisätilaa (korkeutta) foamin paksuuden verran, esim. 10mm 3) olisi ylimääräinen työvaihe kokoamisessa (lisää työtä/kustannuksia) 4) painaisi joitain satoja grammoja kenties, joten todennäköisesti saamme odottaa paremmin eristettyjä hlö-auton ohjaamoja mahdollisesti hyvinkin pitkään.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

TDiih

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 03.03.18 - klo:11:04
Ei näytä Volkkaria pahemmin hetkauttavan ihmisten kusetus.
https://global.handelsblatt.com/mobility/despite-dieselgate-another-record-year-vw-891450
Saas nyt nähdä meneekö tuo dieselgate ikinä oikeuteen asti tuolla jenkeissä, vai maksaako VW nämä "pienet" vaatimukset sovittelun avulla
https://jalopnik.com/vw-settles-dieselgate-lawsuit-just-days-before-trial-1823321505

Tosin eihän tuo koko "kohu" ole VW:n mielestä edes heidän vikansa. Koska omien sanojen mukaan jostain tuntemattomasta syystä kaksi nimeltä mainitsematonta insinööriä ovat nämä huijausyksiköt autoihin asentaneet  ;D ;D ;D

Rahat ei kuitenkaan "riitä"  SRC-laitteistojen asentamiseen Saksassa, eipä tullut kovin suurena yllätyksenä  ::)
https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-emissions-ceo/diesel-vehicle-refits-costly-and-could-affect-performance-volkswagen-says-idUSKCN1GE2F2

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

BMF

Hei nyt löytyi hyvä ja halpa sähköhybridi perheautoksi, jolla säästää kukkaroa ja luontoa kun ajelee... Ã,,kkiä dieselit vaihtoon...

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautoksi-volvon-katumaasturi-kay-turhan-usein-bensapumpulla--testasimme-myos-nelivedon-kyvyt/6BNqXsQx?ref=iltalehti:746a
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

vwmies

Lainaus käyttäjältä: jt - 03.03.18 - klo:23:03
Perinteisillä polttiksilla ei ole pahemmin tarvinnut ajatusta uhrata ohjaamon lämpöeristämiseen, koska haaste on pikemminkin toisinpäin, eli mihin saadaan hukattua moottorin tuottama ylimääräinen lämpö. Kovalla pakkasella tietenkin pienikulutuksisilla dieseleillä ja varmaan joillain bensoilla myös, tulee kuitenkin vastaan että moottori/jäähdytys/lämmityslaite kombo ei ilman viimasuojia (eikä välttämättä niidenkään kanssa) jaksa pitää ohjaamoa kovin lämpimänä. Esim. Passat 3BG 1.9TDI lämmityslaitteen teho maantiellä riitti ehkä about siihen -20C, siitä alaspäin kun lämpötila meni, niin alkoi ohjaamokin viiletä.

Nyt kuitenkin sähköautojen tai plug-in hybridien osalta ohjaamon eristämiselle itseasiassa olisi tietynlainen "business-case" koska lähes kaikki lämpö pitää tuottaa erikseen ja se on pois toimintasäteestä. Todennäköisesti hyvinkin pienillä toimilla saataisiin ohjaamoa eristettyä hieman paremmin (esim. katto) ja sama taas auttaa säästämään jäähdytyksessä oikein kunnon helteellä. Lisäksi eristys auttaa usein myös ääneneristyksessä.  Modernit valtavat tuulilasit ja lasikatot nyt eivät kaikkein energiaystävällisimpiä ole tässä perspektiivissä, eikä giganttinen tuulilasi ole kovin edullinen vaihtaakaan sen kiveniskun/nastan iskun jälkeen (vakuutusyhtiö kiittää..). Tosin veikkaanpa että eristyksen optimointi ("nollaenergiaohjaamo") on kaukana suunnittelun tavoitteista vielä pitkään, sillä pakkasalueet eivät ole isoja markkina-alueita ja toisekseen isoa tuulilasia, lasikattoa tms. saatetaan pitää tyylikkäinä myyntiä edistävinä ominaisuuksina. Ja tietenkin se foami esim. sinne kattoon 1) maksaisi materiaalina joitain hassuja senttejä 2) pienentäisi sisätilaa (korkeutta) foamin paksuuden verran, esim. 10mm 3) olisi ylimääräinen työvaihe kokoamisessa (lisää työtä/kustannuksia) 4) painaisi joitain satoja grammoja kenties, joten todennäköisesti saamme odottaa paremmin eristettyjä hlö-auton ohjaamoja mahdollisesti hyvinkin pitkään.

Ei energia tahtonut takavuosina -20C riittää moottorissa mittarin normaaliasentoon myöskään Seat Tohelossa 1.9D padalla. Sai ajaa ainakin 50km motaria, ennenkuin voi hyvällä omallatunnolla sanoa, että sisällä oli lämmin. Eli maski peittoon alle -10C sekä yltä että alta. Säästää löpöä ja moottoria sekä matkustajia. Muutenhan riittäisi melko pitkälle, että istuin lämpiää sähköllä, ja että on lämpimät kengät ja hanskat.  ???

Ovissa ei myöskään yleensä ole juurikaan muuta kuin ovipahvi, eli siinäkin ohut huopamatto toimii ääni- ja lämpöeristeenä.

Olen itse ihmetellyt ainakin 3 autoni sisäkaton eristystä sen muovin tai kangaspintaisen kovapahvin alta. Kaikissa on ollut keskellä kattoa pala bitumimattoa tai vastaavaa ilmeisesti resonanssien tappamiseksi. Tilaa foamille tai äänieristysmatolle plus foamille on ollut 2-3 cm. Asia on helppo tarkistaa, kun irroittaa katon sisävalon ja katsoo alle.  Katon eristäminen toimii sekä ääni- että myös auringossa lämpöeristeenä käänteisesti, eli sisätila ei lämpiä läheskään niin paljon kuin ilman. Myöskään (rankka)sateen ropina ei enää rummuta kattoa. Katon pinta-alahan on suuri etenkin farkuissa.  :o
Yritetään pärjätä.

jt

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 05.03.18 - klo:09:03
Ovissa ei myöskään yleensä ole juurikaan muuta kuin ovipahvi, eli siinäkin ohut huopamatto toimii ääni- ja lämpöeristeenä.

Olen itse ihmetellyt ainakin 3 autoni sisäkaton eristystä sen muovin tai kangaspintaisen kovapahvin alta. Kaikissa on ollut keskellä kattoa pala bitumimattoa tai vastaavaa ilmeisesti resonanssien tappamiseksi. Tilaa foamille tai äänieristysmatolle plus foamille on ollut 2-3 cm. Asia on helppo tarkistaa, kun irroittaa katon sisävalon ja katsoo alle.  Katon eristäminen toimii sekä ääni- että myös auringossa lämpöeristeenä käänteisesti, eli sisätila ei lämpiä läheskään niin paljon kuin ilman. Myöskään (rankka)sateen ropina ei enää rummuta kattoa. Katon pinta-alahan on suuri etenkin farkuissa.  :o
Taitaa olla sitten kulu- ja painokuuri joka karsii foamit ja ääneneristeet katosta. Sinälläänhän tuosta olisi pientä hyötyä niin kesällä kuin talvellakin + parantunut äänenvaimennus. Taitaa vaan jäädä itseltä tekemättä työnmäärän/vaivan takia, verhoilujen irrottelu ja ennenkaikkea ehjänä takaisin asennus ihmekiinnittimineen on kuin taidetta..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy