Sisätilanlämmittimen kennon putsaaminen, lämmitin ei toimi

Aloittaja JKarhu, 10.09.14 - klo:00:54

« edellinen - seuraava »

JKarhu

Hei,

minulla on -99 vuosimallin Passat, jonka sisätilanlämmitin ei toimi. Auto oli huollossa, korjaaja katsoi lämmittimen, vaihtoi siihen suodattimen ja kertoi putsanneensa kennon. Vähän aikaa sisälle tuli lämmintä hönkää, mutta nyt taas parin tuhannen kilometrin ajon jälkeen ei ollenkaan.

Korjaaja sanoi, että syynä voi olla se, että auton jäähdytinnesteitä on jotenkin sekoitettu, laitettu punaista ja vihreää sekaisin ja että tämä tukkisi kennon.

Mikä on paras metodi putsata kenno? Entä mitä luulette, voiko lämmittimen vika johtua tässä tapauksessa jostain muusta, kuin kennosta?

Kiitos jo etukäteen.
nerdyjunkyard.wordpress.com - Trashy code // Bad jokes

Länskäri

Siis tuleeko ilmaa reippaasti sisään kunnon tohinalla? Vaiko kevyt hönkäys taikka ei ollenkaan ilmaa? Pyöriikö puhallin kunnolla (ääni, vaikka ei ilmaa tulisikaan). Jos jotain tulee onko se kylmää vai lämmintä?

JKarhu

Kyllä se minusta ihan railakkaasti tohisee. Ã,,äntä tulee myös kyllä. Ja sisääntuleva ilma on kylmää. Korjauksen jälkeen hönki vähän aikaa lämmintä, mutta nyt siis ei taas enää.
nerdyjunkyard.wordpress.com - Trashy code // Bad jokes

vwmies

Lainaus käyttäjältä: JKarhu - 10.09.14 - klo:00:54
Hei,

minulla on -99 vuosimallin Passat, jonka sisätilanlämmitin ei toimi. Auto oli huollossa, korjaaja katsoi lämmittimen, vaihtoi siihen suodattimen ja kertoi putsanneensa kennon. Vähän aikaa sisälle tuli lämmintä hönkää, mutta nyt taas parin tuhannen kilometrin ajon jälkeen ei ollenkaan.

Korjaaja sanoi, että syynä voi olla se, että auton jäähdytinnesteitä on jotenkin sekoitettu, laitettu punaista ja vihreää sekaisin ja että tämä tukkisi kennon.

Mikä on paras metodi putsata kenno? Entä mitä luulette, voiko lämmittimen vika johtua tässä tapauksessa jostain muusta, kuin kennosta?

Kiitos jo etukäteen.

Kunnollinen korjaus voi vaatia lämppärin kennon purkamista irti kuorista. Tämä ohje on omalla vastuulla.

Olen aikoinaan paininut Volvossa saman asian kanssa. Tyhjensin ja huuhtelin koko jäähdytysjärjestelmän, tilalle puhdasta vettä ja 5 pss kahvinkeittimen kalkinpoistojauhetta. Poistin termarin lohkon päältä, avasin lämppärin hanan (kiva ajaa kesällä  8)) ja neste sai kiertää työmatkan edestakaisin ennen tyhjennystä ja huuhtelua. Vesi oli aivan harmaata, liekö ollut kattilakiveä tms. seassa. uusi glykoliseos sisään, ja tämän jälkeen lämppäri toimikin todella tehokkaasti (autossa oli kuparinen painava kenno).  :D

OT: joku osaa varmaankin kertoa (ex. 3BG om.), voiko lämppärin letkut irroittaa konehuoneesta niin, että kennon saa huuhdottua irroittamatta. Jos kenno on alumiinia, se voi vaatia eri myrkyn puhdistukseen. Alumiini saattaa syöpyä puhki väärällä aineella. Ainakin marmori osaa kertoa sopivan kemikaalin, ja tekotavankin jos viitsivät.
Toki samalla ilman muuta oikeat jäähdytysnesteet sisään, niin ongelma ei toistu muutamaan vuoteen.  :o
Yritetään pärjätä.

JKarhu

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 10.09.14 - klo:09:30
Kunnollinen korjaus voi vaatia lämppärin kennon purkamista irti kuorista. Tämä ohje on omalla vastuulla.

Korjaaja sanoi, että se kennon vaihto on tosi iso urakka. Että pitäisi mennä ohjaamon kautta ja purkaa koko kojelauta. Pitääkö tämä paikkansa?

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 10.09.14 - klo:09:30
OT: joku osaa varmaankin kertoa (ex. 3BG om.), voiko lämppärin letkut irroittaa konehuoneesta niin, että kennon saa huuhdottua irroittamatta.

Tämän itseasiassa tsekkasin korjaajalta ja kyllä saa. Letkujen kiristimet vaan irti ja vastapäivään vettä sisään. Mutta sitä mietin, että kun tämä oli se metodi, jota korjaaja oli käyttänyt, eikä se ollut ilmeisesti riittävä.

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 10.09.14 - klo:09:30Jos kenno on alumiinia, se voi vaatia eri myrkyn puhdistukseen. Alumiini saattaa syöpyä puhki väärällä aineella. Ainakin marmori osaa kertoa sopivan kemikaalin, ja tekotavankin jos viitsivät.

Marmori? Osaako joku vahvistaa tämän, että mitä ainetta sinne kennoon passaa tuupata?
Toki samalla ilman muuta oikeat jäähdytysnesteet sisään, niin ongelma ei toistu muutamaan vuoteen.  :o
nerdyjunkyard.wordpress.com - Trashy code // Bad jokes

Mikey

Siinä akun vieressä menee rintapellin läpi kaksi mustaa letkua, joista toinen on lämmityslaitteelle menevä ja toinen on sieltä palaava vesiletku. Letkut voivat olla mustan haitarimuovin sisällä piilossa.

Kun kone on lämmin, tunnustele noiden letkujen lämpötilaa. Jos molemmat ovat kuumia, niin silloin neste kiertää kennon läpi ja tod.näköisesti vika on lämmönsäädön läpässä. Jos letkut ovat viileät, neste ei kierrä tukoksen tai vesipumpun heikkouden vuoksi.

Onhan moottorin lämpötila ookoo - siis termari on kunnossa?

JKarhu

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 10.09.14 - klo:09:40
Kun kone on lämmin, tunnustele noiden letkujen lämpötilaa. Jos molemmat ovat kuumia, niin silloin neste kiertää kennon läpi ja tod.näköisesti vika on lämmönsäädön läpässä. Jos letkut ovat viileät, neste ei kierrä tukoksen tai vesipumpun heikkouden vuoksi.

Ok, kiitos vinkistä, minäpä tsekkaan. Missäs se lämmönsäädön läppä oikein on?

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 10.09.14 - klo:09:40
Onhan moottorin lämpötila ookoo - siis termari on kunnossa?

Moottorin lämpötilan anturissa oli aiemmin vikaa, se korjattiin ja nyt mittari näyttää ihan normaalisti lämpöjä. Termarin vaihdostakin oli puhetta, mutta just nyt en muista että vaihdettiinko sitä sitten lopulta, kun töhöä saatiin sillä kennon putsauksella hyttiin. Mä tsekkaan tämän.
nerdyjunkyard.wordpress.com - Trashy code // Bad jokes

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: JKarhu - 10.09.14 - klo:09:39
Korjaaja sanoi, että se kennon vaihto on tosi iso urakka. Että pitäisi mennä ohjaamon kautta ja purkaa koko kojelauta. Pitääkö tämä paikkansa?

Kyllä tuo paikkansa pitää. Kennon irrotus vaatii koko kojelaudan irroituksen ja ainakin siirtämisen taaksepäin, ellei jopa sen nostamista kokonaan pois autosta.

Ja jos on pieninkään epäilys siitä, että jossain vaiheessa olisi sekoitettu punaista ja vihreää jäähdytinnestettä keskenään, niin kannattaa ehdottomasti huuhdella koko järjestelmä kunnolla. Ei siis pelkkää lämmittimen kennoa. Nuo eri väriset nesteet muodostavat keskenään sekoitettuna sakkaa, joka saattaa tukkia muitakin paikkoja kuin vain lämmittimen kennon.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Länskäri

Tein kerran pesun vanhaan relluun. Tarvikkeesta pesuainetta joka ei syö alumiinia. Nesteet pois koneesta ja pesuaineet sisälle, vettä perään riittävä määrä. Jos mahdollista niin lämppärinletkut vaihdetaan ristiin. Sitten ajetaan kone kuumaksi, lämmittimen hanat auki.
Vedet pois koneesta, ihan vaikka alavesiletkukin irti että saa moskat pois.
Nyt vesiletkulla ajetaan vettä vuorotellen molempiin suuntiin lämppärin kennon läpi. Ainakin rellussa tuli melkoista monkaa pitkän aikaa, mutta keno aukesi.

JKarhu

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 10.09.14 - klo:09:40
Kun kone on lämmin, tunnustele noiden letkujen lämpötilaa. Jos molemmat ovat kuumia, niin silloin neste kiertää kennon läpi ja tod.näköisesti vika on lämmönsäädön läpässä. Jos letkut ovat viileät, neste ei kierrä tukoksen tai vesipumpun heikkouden vuoksi.

Jep, kokeilin ja kumpikaan letku ei tuntunut kuumalta. Eli kyseessä tukos tai vesipumppu. Missäs se vesipumppu sitten oikein sijaitsee ja mitä sille asialle voi oikein tehdä?

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 10.09.14 - klo:10:39
Ja jos on pieninkään epäilys siitä, että jossain vaiheessa olisi sekoitettu punaista ja vihreää jäähdytinnestettä keskenään, niin kannattaa ehdottomasti huuhdella koko järjestelmä kunnolla. Ei siis pelkkää lämmittimen kennoa. Nuo eri väriset nesteet muodostavat keskenään sekoitettuna sakkaa, joka saattaa tukkia muitakin paikkoja kuin vain lämmittimen kennon.

Onko tietoa, millainen urakka teknisesti ja ajallisesti tämä Volkkarin jäähdytinjärjestelmän vaihto on? Olen tässä tien päällä, tällä hetkellä Varsovassa ja on aika kylmää kyytiä öisin...  ;D

Lainaus käyttäjältä: Länskäri - 10.09.14 - klo:15:28
Tein kerran pesun vanhaan relluun. Tarvikkeesta pesuainetta joka ei syö alumiinia. Nesteet pois koneesta ja pesuaineet sisälle, vettä perään riittävä määrä. Jos mahdollista niin lämppärinletkut vaihdetaan ristiin. Sitten ajetaan kone kuumaksi, lämmittimen hanat auki.
Vedet pois koneesta, ihan vaikka alavesiletkukin irti että saa moskat pois.
Nyt vesiletkulla ajetaan vettä vuorotellen molempiin suuntiin lämppärin kennon läpi. Ainakin rellussa tuli melkoista monkaa pitkän aikaa, mutta keno aukesi.

Sama kysymys kuin edellä, millainen urakka oli teknisesti ja ajallisesti? Mistä tiedän, voiko nuo letkut vetää ristiin? Entä onko vinkkejä mitä osia mun kannattaa englanniksi googlata, kun ohjeistuksen löytäminen välillä haastellista kun ei tiedä termistöä... ehkä vähän hassu kysymys, mutta ymmärtänette.  :)
nerdyjunkyard.wordpress.com - Trashy code // Bad jokes

jrinnes

LainaaOnko tietoa, millainen urakka teknisesti ja ajallisesti tämä Volkkarin jäähdytinjärjestelmän vaihto on? Olen tässä tien päällä, tällä hetkellä Varsovassa ja on aika kylmää kyytiä öisin...  ;D

No ihan lähtisin liikkeelle sillä, että vanhat nesteet pois alavesiletkussa olevasta tyhjennyspropusta. Paisarin korkki toki auki, että saa korvausilmaa ja tyhjenee kunnolla. Seuraavaksi jotain soveltuvaa jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta sisään purkin ohjeen mukaan. Kovaa ajoa niin kauan, että kone varmasti kuumenee kunnolla ja puhdistusaineet kiertävät kunnolla joka paikasssa. Sitten taas nesteet ulos, termari pois paikoiltaan, mutta kotelo takaisin kiinni. Ylävesiletkusta ja öljynjäähdyttimen letkuista huuhtelua mahdollisimman kovalla paineella. Öljynjäähdyttimen letkuista vielä kumpaankin suuntaan. Ja toki kannattaa huuhdella myös se lämppärin kenno sekä itse jäähdytin. Jäähdyttimestä siis molemmat letkut irti ja ylävesiletkusta vettä sisään kunnon paineella.
Tuossa järjestelmässähän on niitä alipaineella ohjattuja venttiileitä vähän siellä sun täällä, niin varminta on huuhdella kaikkien letkujen kautta, jotka vaan saa kohtuullisella vaivalla irrotettua.
Järjestelmää täyttäessä ilmaus suoritetaan siten, että paisuntasäiliö irroitetaan kiinnikkeistään ja nostetaan vaikka puupalikoiden avulla mahdollisimman korkealle. Sitten lämmityslaitteen kennon tuloletkun klemmari löysälle sieltä rintapellistä ja vedät sitä letkua niin paljon ulospäin, että liitosputken ilmausreikä tulee näkyviin. Sitten nestettä sisään mahdollisimman hitaasti ja välillä letkuja puristellen.
Kyllä sen tuolla pitäisi antautua. :)
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Länskäri

Lainaus käyttäjältä: JKarhu - 11.09.14 - klo:15:41
Sama kysymys kuin edellä, millainen urakka oli teknisesti ja ajallisesti? Mistä tiedän, voiko nuo letkut vetää ristiin? Entä onko vinkkejä mitä osia mun kannattaa englanniksi googlata, kun ohjeistuksen löytäminen välillä haastellista kun ei tiedä termistöä... ehkä vähän hassu kysymys, mutta ymmärtänette.  :)
Juuri Pasaatista en tiedä, pikkurellussa huuhtelu kesti kaikkineen pari tuntia, eikä ollu kovin vaativa homma. Letkun voi vetää ristiin jos liittimet vain on sopivasti hollilla. Jaa että miksiköhän, no siksi että tukkeuma tulee sinne sisäänmenon puolelle ja vastavirtaus auttaa irrroituksessa.

qwe

Itse tarkistaisin termostaatin, onko se juuttunut auki asentoon, tai onko sitä ollenkaan.
Vesipumpun siipipyörä voi olla myös löysällä.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Taky

Lainaus käyttäjältä: qwe - 11.09.14 - klo:20:23
Itse tarkistaisin termostaatin, onko se juuttunut auki asentoon, tai onko sitä ollenkaan.

Silloin luulisi näkyvän moottorinlämpömittarin lukemissakin.


Lainaus käyttäjältä: qwe - 11.09.14 - klo:20:23
Vesipumpun siipipyörä voi olla myös löysällä.

Olikohan kyseessä 1.9 TDI?
Niissähän vaihdettiin jakohihnan vaihdon yhteydessä vesipumppu juurikin vesipumpun siipipyörän irtoamisen välttämiseksi akselista - muistelen.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

JKarhu

No niin, nyt on niin paljon tietoa, että mulla on n. miljardi jatkokysymystä aiheeseen liittyen.

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 11.09.14 - klo:16:09
No ihan lähtisin liikkeelle sillä, että vanhat nesteet pois alavesiletkussa olevasta tyhjennyspropusta. Paisarin korkki toki auki, että saa korvausilmaa ja tyhjenee kunnolla.

Mikä on alavesiletku ja ylävesiletku? Siis tarkoitatko ihan vaan niitä letkuja, jotka sinne kennoon menevät? Mikä on paisari?

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 11.09.14 - klo:16:09
Tuossa järjestelmässähän on niitä alipaineella ohjattuja venttiileitä vähän siellä sun täällä, niin varminta on huuhdella kaikkien letkujen kautta, jotka vaan saa kohtuullisella vaivalla irrotettua.

Kuinkahan paljon näitä eri letkuja mahtaa olla noin niin kuin suurinpiirtein?

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 11.09.14 - klo:16:09
Järjestelmää täyttäessä ilmaus suoritetaan siten, että paisuntasäiliö irroitetaan kiinnikkeistään ja nostetaan vaikka puupalikoiden avulla mahdollisimman korkealle. Sitten lämmityslaitteen kennon tuloletkun klemmari löysälle sieltä rintapellistä ja vedät sitä letkua niin paljon ulospäin, että liitosputken ilmausreikä tulee näkyviin. Sitten nestettä sisään mahdollisimman hitaasti ja välillä letkuja puristellen.
Kyllä sen tuolla pitäisi antautua. :)

Mites tämä ilmausasia, voiko sen ryssimällä rikkoa jotakin autosta? Kuinka tarkka toimenpide tämä on?

Lainaus käyttäjältä: Länskäri - 11.09.14 - klo:19:21
Juuri Pasaatista en tiedä, pikkurellussa huuhtelu kesti kaikkineen pari tuntia, eikä ollu kovin vaativa homma. Letkun voi vetää ristiin jos liittimet vain on sopivasti hollilla.

Jep, no nämä letkut ovat ihan vierekkäin, että kyllä ne varmasti ristiin saa.

Lainaus käyttäjältä: qwe - 11.09.14 - klo:20:23
Itse tarkistaisin termostaatin, onko se juuttunut auki asentoon, tai onko sitä ollenkaan.
Vesipumpun siipipyörä voi olla myös löysällä.

Kiitos vinkistä. Mistä tiedän, milloin siipipyörä on liian löysällä? Entä ovatko nämä viat sellaisia, että ne voi korjata vai jos jompikumpi todetaan, niin meneekö silloin vesipumppu/termari vaihtoon?

Lainaus käyttäjältä: Taky - 11.09.14 - klo:21:12
Olikohan kyseessä 1.9 TDI?
Niissähän vaihdettiin jakohihnan vaihdon yhteydessä vesipumppu juurikin vesipumpun siipipyörän irtoamisen välttämiseksi akselista - muistelen.

Kyseessä nimenomaan 1.9 TDI.

Ja sitten vielä yleinen kysymys, että millaisilla tarvikkeilla tämä nesteiden vaihto voidaan toteuttaa? Olen tosiaan tien päällä ja mun pitää tehdä rautakauppakeikka ennen operaatiota. Montulle ei varmaankaan autoa tarvitse viedä.

Ja loppuun pahoittelen vähän tätä kysymystulvaa, mutta mä tosiaan olen tehnyt konepellin alla ensimmäisen kerran yhtään mitään 5kk sitten, joten tässä on aika paljon uutta asiaa.
nerdyjunkyard.wordpress.com - Trashy code // Bad jokes

jrinnes

LainaaMikä on alavesiletku ja ylävesiletku? Siis tarkoitatko ihan vaan niitä letkuja, jotka sinne kennoon menevät? Mikä on paisari?

Ylävesiletku on jäähdyttimen ylälaidasta moottorille menevä letku ja alavesiletku jäähdyttimen alalaidasta termostaattikotelolle menevä letku. Tämän letkun moottorin puoleisesta päästä löytyy siis termostaatti. Paisari=paisuntasäiliö, eli jäähdytysnestesäiliö. Löytyy tulipellin etupuolelta, läheltä jarrunestesäiliötä. Sininen korkki päällä.

LainaaKuinkahan paljon näitä eri letkuja mahtaa olla noin niin kuin suurinpiirtein?

Riippuu vähän moottorista. Kaikista löytyy ainakin tuo öljynjäähdytin, jossa kiertää jäähdytysneste. Jos autossa on pumppusuutinmoottori (moottorikoodi AJM tai ATJ, tehoa 85kw/115hv), on siinä myöskin polttoaineen jäähdytysjärjestelmä, johon kuuluu itse polttoaineen jäähdytin polttoainesuodattimen päällä sekä erillinen lisäjäähdytin jäähdytinnesteelle, joka löytyy auton oikeasta etukulmasta, varsinaisen jäähdyttimen ja ilmastoinnin kuivaimen välistä. Näissä järjestelmissä ainakin on jokin venttiili. Luultavasti löytyy vielä joku muukin... ::)

LainaaMites tämä ilmausasia, voiko sen ryssimällä rikkoa jotakin autosta? Kuinka tarkka toimenpide tämä on?

Pahimmillaan sen ryssimällä voi polttaa kannentiivisteen, jos ilmatasku sattuu jäämään jonnekin moottorin tai kannen vesikanavaan lähelle kannen ja lohkon liitoskohtaa. Yleensä tuo saa aikaan sen, että moottorin lämmöt heittelevät tai mikäli ilmaa jää lämmityslaitteen kennoon, sisälle ei tule lämmintä ilmaa. Mutta mikäli sinne järjestelmään saa uutta nestettä menemään likimain saman määrän kuin mitä vanhaa tuli ulos, niin yleensä selviää pelkällä nesteen lisäämisellä koeajoreissun jälkeen.

LainaaJa sitten vielä yleinen kysymys, että millaisilla tarvikkeilla tämä nesteiden vaihto voidaan toteuttaa? Olen tosiaan tien päällä ja mun pitää tehdä rautakauppakeikka ennen operaatiota. Montulle ei varmaankaan autoa tarvitse viedä.

Työkaluiksi tarvitaan ainakin ruuvimeisseli ja eri kokoisia hylsyjä/lenkkiavaimia. Termostaattikoteloon pääsee käsiksi moottorin tyypistä riippuen joko ylä- tai alapuolelta. Joidenkin konetyyppien kohdalla täytyy moottoritilan etuseinä siirtää huoltoasentoon, joka taas puolestaan vaatii etupuskurin irroituksen sekä jäähdyttimen ja ilmastoinnin lauhduttimen irroituksen kiinnikkeistään ja kallistamisen eteenpäin. Joissakin malleissa pitää lisäksi irrottaa laturin/ohjaustehostimen/tuulettimen moniurahihna tai jopa itse laturi, eli ainakaan itse en kyllä tuohon savottaan ihan tien päällä alkaisi...  :-\
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

tet

Lainaus käyttäjältä: JKarhu - 10.09.14 - klo:09:39
Marmori?

Marmori = marmoritiski = merkkihuollon reiluilla voittomarginaaleilla hankittu kiillotettua marmoria oleva palvelutiski. :D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Mikey

Ennen muita toimenpiteitä aloittaisin siitä, että avaisit akun vierestä niiden lämmityslaitteen kennolle menevien letkujen yhteet ja toisesta letkusta puutarhaletkulla vettä sisään painaen tsekkaisit onko kenno tukossa. Muistaakseni kuskin puoleinen letku oli paluulinja, joten siitä työntäisin vettä vastavirtaan.

Jos kenno on tukossa, niin muut toimenpiteet on varsin turhaa. Kennon puhdistaminen sen ollessa paikallaan voi olla mahdotonta - tai ainakin linjasta pitäisi imeä nestettä pois ja jättää pesuaineet pitkäksi aikaa muhimaan. Emäksinen pesuaine syövyttää alumiinia, joten hapan aine tai esim suoraan sitruunahappo voisi auttaa. Tämä kommentti vailla mitään kokemusta asiasta.

Jos vesipumpun siipipyörä olisi irti tai palasina, se näkyisi myös moottorin ylikuumenemisena. Jos siipipyörä olisi osin murtunut, lämmityslaitteen teho vaihtelisi moottorin kierrosnopeuden mukana.

JKarhu

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 12.09.14 - klo:09:10
Työkaluiksi tarvitaan ainakin ruuvimeisseli ja eri kokoisia hylsyjä/lenkkiavaimia. Termostaattikoteloon pääsee käsiksi moottorin tyypistä riippuen joko ylä- tai alapuolelta. Joidenkin konetyyppien kohdalla täytyy moottoritilan etuseinä siirtää huoltoasentoon, joka taas puolestaan vaatii etupuskurin irroituksen sekä jäähdyttimen ja ilmastoinnin lauhduttimen irroituksen kiinnikkeistään ja kallistamisen eteenpäin. Joissakin malleissa pitää lisäksi irrottaa laturin/ohjaustehostimen/tuulettimen moniurahihna tai jopa itse laturi, eli ainakaan itse en kyllä tuohon savottaan ihan tien päällä alkaisi...  :-\

Hmm, kyllä tämä alkaa kuulostaa siltä, että näinkin kokemattomana kaverina ehkä kuitenkin fiksumpaa viedä rassi halvalle huoltamolle (ollaan Puolassa tällä hetkellä ja seuraava etappi Itävalta, Slovenia, joten jospa sieltä joku hämärä korjaamo löytyisi).

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.09.14 - klo:11:38
Marmori = marmoritiski = merkkihuollon reiluilla voittomarginaaleilla hankittu kiillotettua marmoria oleva palvelutiski. :D

Aaahaha now I see.  ;D

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 12.09.14 - klo:13:16
Ennen muita toimenpiteitä aloittaisin siitä, että avaisit akun vierestä niiden lämmityslaitteen kennolle menevien letkujen yhteet ja toisesta letkusta puutarhaletkulla vettä sisään painaen tsekkaisit onko kenno tukossa. Muistaakseni kuskin puoleinen letku oli paluulinja, joten siitä työntäisin vettä vastavirtaan.

No tämä toimenpide on varmaan ihan tehtävissä omin päinkin. Mites, lurahtaako sieltä sitten ne nesteet syliin jos letkut vetää irti? Kokeilin niitä vähän tänään, ne on jumalattoman tiukassa. Vähän kuumottaa, että saako niitä sitten takaisin paikailleen jos vetää irti, mutta sehän ei tietty pelaa joka pelkää.

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 12.09.14 - klo:13:16
Jos vesipumpun siipipyörä olisi irti tai palasina, se näkyisi myös moottorin ylikuumenemisena. Jos siipipyörä olisi osin murtunut, lämmityslaitteen teho vaihtelisi moottorin kierrosnopeuden mukana.

Lämpöanturi on tosiaan vaihdettu ihan taannoin ja moottorin lämmöt ovat normaalit. Lämmityslaite ei reagoi kierroksiin mitenkään. Termari on myös vaihdettu taannoin, joten vika tuskin siinä.

Tänään vähän kopeloin sitä konepellin alusta tuossa matka-ajon päätteeksi ja tein seuraavanlaisia havaintoja:

- Jäähdyttimen neste oli alarajalla, lisäsin. Ei vaikutusta.
- Väänsin ilmastoinnin täysille ajamaan lämmintä. Toisin kuin aiemmin kerroin, puhallin ei lämpimällä asetuksella puhaltanut edes kylmää ilmaa enää, paitsi jaloille ja tuulilasiin. Mielestäni tuokin puhuri oli tavallista ponnettomampi
- Kun väänsin ilmastoinnin kylmälle, puhallin puhalsi voimakkaasti kylmää ilmaa sisään
- Otin raitisilmasuodattimen pois ja kokeilin molemmilla asetuksilla, sinne asti kyllä tulee ilmaa.
- Kävin koeajolla ja kun väänsin puhallinta täysille, tuulilasi meni huuruun - ulkopuolelta. Tuulilasiin ei kuitenkaan tullut kuumaa ilmaa, joten kyseessä ei pitäisi olla perinteinen "lämmin ilma kohtaa kylmän pinnan" -skenaario.
- Huomasin myös, että konepellin välistä jostain tiputti vettä. Onko mahdollista, että jossain väärässä paikassa on nyt nestettä tai jotain, joka purkautuu konepellin välistä tuulilasiin aiheuttaen huuruuntumisen vai onko tämä vain villiä mielikuvitustani?

Ja kiitos taas tässä välissä yksityiskohtaisista neuvoista. En tiedä saanko tuota itse korjattua, mutta tosi paljon tässä ainakin oppii.  :)
nerdyjunkyard.wordpress.com - Trashy code // Bad jokes

tet

Lainaus käyttäjältä: JKarhu - 12.09.14 - klo:21:02
- Kävin koeajolla ja kun väänsin puhallinta täysille, tuulilasi meni huuruun - ulkopuolelta. Tuulilasiin ei kuitenkaan tullut kuumaa ilmaa, joten kyseessä ei pitäisi olla perinteinen "lämmin ilma kohtaa kylmän pinnan" -skenaario.

Huurtuminen tapahtuu aina nimenomaan lämpimän ilman kohdatessa kylmän pinnan, kuten tuossa mainitsitkin. Siis jos huurre oli ulkopuolella, se muodostui lämpimän ja kostean ulkoilman kohdatessa kylmän lasin. Toisin sanoen tehopuhalluksesi takia lasin lämpötila laski alle ulkoilman kastepisteen -> jäähdytys ainakin toimii. :)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Mikey

Lainaus käyttäjältä: JKarhu - 12.09.14 - klo:21:02

No tämä toimenpide on varmaan ihan tehtävissä omin päinkin. Mites, lurahtaako sieltä sitten ne nesteet syliin jos letkut vetää irti? Kokeilin niitä vähän tänään, ne on jumalattoman tiukassa. Vähän kuumottaa, että saako niitä sitten takaisin paikailleen jos vetää irti, mutta sehän ei tietty pelaa joka pelkää.


Nuo letkut ovat oikeastaan kierron korkeimmassa kohdassa, joten ei paljon pitäisi nestettä tulla. Jos irrotat paisuntasäiliön kiinnikkeistään ja lasket säiliötä hieman alemmas, niin vielä vähemmän menetät nestettä. Jäähdytysneste on hyvä lubrikantti, joten letkut lopsahtavat kyllä takaisin.

JKarhu

Okei, kiitokset kaikille avusta. Lopulta päädyin viemään auton korjaamolle Tsekeissä - kennohan siitä oli hajalla.

No, ei tullut tuo keikaus kauhean kalliiksi, kaveri nimeltä Viktor veloitti työstä ja osista 220â,¬.  8)

Tulipahan opittua, että miten se jäähdysysjärjestelmä oikein toimii.
nerdyjunkyard.wordpress.com - Trashy code // Bad jokes

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy