Hyundai Veloster 1+2d 1,6 GDI DCT Business

Aloittaja RoccoScientist, 23.03.13 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

RoccoScientist

No niin, syksy alkaa olla jo takana ja ensimmäiset kunnon pakkaskelit saapuivat tänään. Lyhyesti muutamia fiiliksiä:

-Autosta puuttuu varoitusvalo pesunesteen vähyydelle. Kun neste loppuu, se loppuu. Säiliö on onneksi ihan kohtalaisen kokoinen, mutta on silti vähän ikävää yrittää arvailla onko neste loppumassa vaiko ei.
-Takalasille vettä tulee välillä sellaisella viiveellä, että pyyhin ehtii pyyhkäistä ikkunan kertaalleen kuivana. Saapi nähdä miten nopeasti naarmut alkavat näkyä.
-Sciroccon jälkeen osaa arvostaa sitä, että ei tarvitse luottokortilla tms. irrotella tiivisteisiin jäätyneitä ikkunoita ennen kuin pääsee liikkeelle. Samaten rikkoutuvia pompauttimia ei ole.
-Auton 1,6-litrainen vapari tuottaa jonkin verran nopeammin lämpöä kuin entinen 1,4-litrainen BlueMotion Tech TSI. Kattoikkunan verho tosin kannattaa ainakin aluksi ja lyhyiden pysähdysten ajan pitää kiinni, sillä suuri lasipinta toimii tehokkaana jäähdytyselementtinä. Vaihtamalla vaihteita itse saa pidettyä kierrokset vähän korkeammalla, jolloin auton lämpeneminen nopeutuu. Sport-asennossa kone kierrättää liikaa, jotta sitä viitsisi kylmällä koneella käyttää.
-Hälyääniä löytyy talvella entistä enemmän. Takapään kolina on about yhtä ärsyttävää kuin Sciroccossa.
-Halogeenivalojen lämpö riittää about samaan kuin bi-xenonien lämpö Sciroccossa eli pitämään umpion sulana valokeilan kohdalta.
-Sivupeilien kääntyminen on suunniteltu tyhmästi. Peilit kääntyvät yläviistoon, mikä tarkoittaa sitä, että sadekelillä peilien kotelot keräävät vettä ja talvella taas mekanismiin pääsee herkemmin kerääntymään jäätä (koska liitossauma ei jää peilin alle suojaan).
-Elektroninen tasauspyörästön lukko olisi kiva lisä tähänkin autoon.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

RoccoScientist

#121
Nyt kun pääkaupunkiseutu on saanut nauttia myös vähän kovemmista pakkasista, on moottori osoittanut sietävänsä kylmää huonommin kuin VW:n 1,4 TSI (edit: Siis 90 kW versio). Kertaakaan ei ole kone jättänyt käynnistymättä ensiyrittämällä, mutta pari kertaa -20-asteisen yön jälkeen n. -14 asteesta käynnistettäessä moottori on tuntunut vain juuri jaksavan pyörähtää käyntiin. Ensimmäiset pari hörähdystä ovat siis olleet kuin sakkaamisen rajalla ja sitten moottori pyörähtää korotetulle tyhjäkäynnille kuten kuuluu. Toistaiseksi kyseessä on vain pieni kauneusvirhe, mutta vähän mietityttää miten kävisi, jos startti olisi esim 20 asteen pakkasessa. Akun varaustilasta tämän ei pitäisi olla kiinni sillä autossa pitäisi olla vakioakkua parempi akku ja eräs ilta ajelin vielä erikseen vähän motarilla, jotta varaustila ei varmasti olisi liian alhainen. Mitään varaustilan vikakoodejakaan ei ole esiintynyt, toisin kuin Sciroccolla aikoinaan ja sen moottori hörähti ilman sakkaamisuhkaa käyntiin myös reilussa 20 asteen pakkasessa. Ei niin, että sekään olisi tuolloin kehrännyt kuin kissa korotetulla tyhjäkäynnillään...

Talviliukkailla on nyt saanut myös vähän kuvaa auton balanssista, vaikka mitään rallia ei olekaan tullut ajettua. Peruskäytös tuntuu olevan aavistuksen yliohjaava. Liukkaassa mutkassa linjaa sopivasti tiukentamalla saa perän kevenemään ja pyrkimään sivulle. Toisaalta kaasulla auton saa myös puskemaan herkästi. Aliohjautuvuustaipumus tuntuu olevan vähän pienempi kuin Sciroccossa, mutta siinäkin perä tuntui välillä kevyeltä ja auton sai nelipyöräluisuun ilman suurta tuskailua (kävi kerran puolivahingossa). Sama onnistuisi varmaan Velosterillakin, mutta ei varsinaisesti tee mieli kokeilla liikenteessä. Kaiken kaikkiaan balanssi tuntuu ihan onnistuneelta. Arkiajossa auto on sopivan neutraali ja viestii pidon rajojen lähestymisestä, kunhan kuski ei hölmöile. Radalla samainen balanssi voi tuoda sopivasti hauskuutta ajoon osaavan kuskin käsissä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

JakeS

Törmäsinkin vasta ensimmäistä kertaa tähän Veloster ketjuun. Livenäkin näin sellaisen ensimmäistä kertaa vasta parisen viikkoa sitten. Takaoviratkaisu varsin mielenkiintoinen ja jos tarkoitus ei ole käyttää auto perheen ykkösautona lapsikatraan kanssa niin varmasti toimivakin.Kivan näköinen, erityisesti sivuprofiilista. Ei taida kovin montaa kulkea Suomen teillä ?

Käynnistyvyydestä, aikaisemmin mainitsit että säteilylämmitin. Oliko se käytössä ja kuitenkin käynistyi heikonlaisesti ? Minun viimeinen japsini, Honda Accord 2,2 ctdi jonka hukkasin 2010 kärsi samanlaisesta ongelmasta. Vaikka letku oli kiinni, tai ei niin paria kymppiä lähestyttäessä pyörittäminen oli kokolailla tuskaa. Käyntiin se lähti kuitenkin jokaikinen kerta. Auton lämpiäminen olikin sitten tuskainen taival.
Lisää hieman aiheen sivusta. Omassa kotterossa on webasto/eberi ja lämmittää kovin mukavasti ohjaamon, mutta tuntuu ettei lämpöä riitä öljyille saakka. Vaikka pitää sen 30 min päällä ja sisällä on +20 astetta niin starttia ruuvatessa huomaa hyvin ettei öljyt niin kovin jouheat ole. Pyörittää aika laiskasti ja öljyn lämpömittari (viisariversio) ei nouse lainkaan.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

RoccoScientist

Kiitokset! Näitä taitaa tosiaan olla Suomessa kaiken kaikkiaan alle 50 eli ihan hirveän helposti näitä ei tule liikenteessä vastaan. Pääkaupunkiseudulla näitä on kuitenkin tullut bongattua useampi kappale, liekö sitten suuri osa myydyistä autoista keskittynyt tänne. Takaoviratkaisu on tosiaan ihan kiva, eritoten satunnaisten matkustajien kannalta. Toisaalta kuskin puolelta ei sitten mielellään päästäkään ketään kyytiin, sillä penkin siirtämiseksi ei ole kätevää vipua penkin "olkapäässä" ja penkki ei muista alkuperäistä asentoaan enää siirron jälkeen. Näitä ominaisuuksia vähän kaipaan Sciroccosta, sillä nyt ei myöskään mielellään heitä kantamuksia kuskin penkin taakse. Penkinsäätöjumpalta säästyäkseen pitää kiertää pelkääjän puolelle laittamaan tavarat takaovesta sisään. Pidän kyllä toisaalta tuon vähän pidemmän oven tuoman lisämassan tuntumasta ja taaempana olevasta B-pilarista, joten nämä kyllä kompensoivat. Oven pituus kun ei käytännössä tuo lisähaittaa parkkipaikoilla ja Velosterissa on lisäksi pieni ojentajavarsi turvavyölle, jolloin sitä ei tarvitse kurotella yhtä kaukaa selän takaa kuin Sciroccossa.

Käynnistyvyyteen liittyen jäi tosiaan mainitsematta, että kyseiset käynnistyskerrat tapahtuivat ihan kylmiltään. Autolle on tolppapaikka vain työpaikan pihassa ja töistä lähdettäessä ei ole ongelmia (toistaiseksi) ollut. Toki pitää muistaa, että se kylmä yö on tällöin jäänyt välistä. Ei tuo säteilylämppäri kyllä sinänsä kovin tehokas ole, mutta korotetun tyhjäkäynnin kierroksissa on kahden tunnin käytön jälkeen pieni ero puhtaaseen kylmäkäynnistykseen. Lisäksi jäähdytysneste lähtee aavistuksen nopeammin lämpenemään (öljyn lämpöjä ei tästä autosta saa ulos). Erot eivät ole kuitenkaan huomattavat ja viime talvenahan epäilin ensin koko laitteen olevan rikki. Puolen tunnin käyttöä en ole kokeillut, mutta uskoisin, ettei tuo kyseinen lämppäri ehtisi tuossa ajassa auttaa yhtään.

Huoltoneuvoja ei ollut kuullut, että kenelläkään olisi varsinaisia käynnistymisongelmia Hyundainsa kanssa. Mennee siis oman pikkutarkkuuden piikkiin.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

JakeS

Tänään näin toisenkin Velosterin, Viherlaaksossa. On sen verran pieni ja matala ettei herkästi huomaa halkoliiterieni ratista :)
Minkä kokoinen akku tuohon on laitettu?  Tuli vaan mieleen kun Hondassakin oli normaalia pienempi ja siihen kytketty jonkinlainen "boosteri" jotta jaksoi talvella startata.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

RoccoScientist

Tämä yksilö oli seissyt maahantuojan varastossa n. puolitoista vuotta ennen minulle tuloaan ja alkuperäinen akku oli tuona aika kuollut. Ennen luovutusta tähän oli laitettu Vartan AGM-akku spekseillä 12V 60Ah ja 680A. Akun pitäisi käydä myös start-stop -systeemillä varustettuihin autoihin, mutta sellaista ei tässä DCT-versiossa ole. Vakioakun speksejä en tarkalleen tiedä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

RoccoScientist

Dodiin. Talvi sujui ilman suurempia kommelluksia, mutta eipä ollut talvikaan loppujen lopuksi kovin pitkä tahi haastava. Kulutuslukemia on mahtunut välille 6,4 l/100 km ja 10,2 l/100 km. Keskiarvoa en ole jaksanut laskea, mutta asettunee vajaaseen yhdeksään litraan. OBD-lukijalla on muutaman kerran tullut tarkistettua vikakoodeja ihan varuiksi ja kaksi on tässä jokusen kuukauden aikana löytynyt:

U0121 = Lost communication with anti-lock brake system (ABS) control module
U1103 = ?

Mitään vikavaloja ei kuitenkaan ole syttynyt, eikä esim. jarrujen kanssa ole ollut mitään ongelmia. Tiedä sitten onko näiden syynä jokin poikittain mennyt bitti käynnistyksen yhteydessä tai bugit softassa. Seuraavaan huoltoon on reilu 3000 km, joten viimeistään siellä olisi sitten tarkoitus udella näistä vähän enemmän.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

RoccoScientist

#127
Auto kävi viime perjantaina Lohjan PP-autossa 20 000 km:n määräaikaishuollossa. Lisäksi autolle tehtiin öljynkierron Forte-käsittely ja ilmastointilaitteen huolto, sekä takuutyönä tutkittiin kuskin oven diskanttikaiuttimen tilanne. Myös multimediasysteemin softapäivitystilanne tarkastettiin (ei ollut uutta softaa) ja vikakoodit luettiin (ei ollut mitään, mikä olisi aiheuttanut jatkotoimia). Forte-käsittely tuli tehtyä oikeastaan hätävarjelun liioitteluna, eikä ilmastointilaitekaan nyt suoranaisesti toimintakyvytön ollut. Kylmäainetta järjestelmästä oli kuitenkin kerennyt karata sellaiset 100 g, joten ihan täysin turha operaatio tuo ei ollut. Hellekeleillä - jos niitä nyt enää tulee - tuota pääsee sitten testaamaan kunnolla, mutta myös kabiiniin kantautuva tuoksut tuntuvat jo nyt olevan raikkaampia. Kuskin oveen vuorostaan tilattiin uusi diskanttikaiutin eli vielä on tälle kesälle ainakin yksi korjaamoreissu tiedossa. Kokonaishinnaksi huolto-operaatiolle tuli 375 e, josta ilmastointilaitteen huollon osuus on 69 e ja Forte-käsittelyn osuus n. 60 e. Palvelun suhteen ei ollut taaskaan mitään moittimista.

Edit: Ai niin. Vikakoodeista ei tarvinnut huolehtia, kun kerran vikavaloja ei ollut näkynyt. Olivat jotain satunnaisia CAN-väylän time-out virheitä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

RoccoScientist

#128
Hmh. Autotallin uuden liitesysteemin takia en pysty postaamaan dynolappuja poistamatta vanhoja kuvia. Noh, raportti on tässä:

No niin. Auto tuli taannoin käytettyä dynolla ja nyt olisi käppyröitä tarjolla. Kuusi vetoa yhteensä, tässä niistä neljän käppyrät. Mittausprosessi siis oli seuraava:

-Veto 1 (kuva 1): Ilmastointi pois päältä
-Veto 2 (ei kuvaa): Ilmastointi pois päältä
-Veto 3 (kuva 2): Ilmastointi täysillä (lämpötila "low", jolloin puhallusnopeus on täysillä ja kompura käy koko ajan)
-Veto 4 (ei kuvaa): Ilmastointi täysillä (lämpötila "low", jolloin puhallusnopeus on täysillä ja kompura käy koko ajan)
-Veto 5 (kuva 3): Ilmastointi päällä, mutta lämpötila 20 C:ssä. Auto on juuri puhaltanut kahden vedon verran kylmää ilmaa kabiiniin, joten vedon alussa kompura kytkeytyy pois päältä (näkyy pienenä portaana käyrien alussa).
-Veto 6 (kuva 4): Ilmastointi päällä, mutta lämpötila 20 C:ssä. Kabiini on ehtinyt edellisen vedon jäljiltä lämmetä sen verran, että kompura heittää kesken vedon päälle. Näkyy selvänä "dippinä" käyrässä.

Päivän paras veto antoi siis maksimiarvot 98,0 kW @ 6491 rpm / 163,0 Nm @ 4562 rpm. Valmistajan ilmoitus on 103 kW @ 6300 rpm / 167 Nm @ 4850 rpm. Tässä parhaassa vedossa häviökäyrä on jostain syystä ihan hitusen isompi kuin muissa, ehkä öljyt eivät olleet vielä täysin lämmenneet tai karstat lähtivät ekassa vedossa liikkeelle tms. Vikassa vedossa ollaan aika lähellä samoja maksimiarvoja, joten ainakaan moottorin liikalämpeneminen ei muodostunut ongelmaksi.

Bensana 98E5 ja auto dynottu 23500 km:n kohdalla, joten öljyillä ja ilmansuodattimella oli ajettu vain 3500 km.

Edit: Kerrottakoon erikseen, että kuvan 2 numeroarvot ovat 92,3 kW @ 6285 rpm / 154,0 Nm @ 4598 rpm. Ilmastoinnin kompura siis syö sellaiset 6 kW ja 9 Nm maksimiarvoista...

Mainitut kuvat voi käydä katsomassa vaikka osoitteessa: http://www.hyundaiclubfinland.com/forum/index.php?topic=799.msg4858#msg4858
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy