Alfa Romeo Giulietta "Pikku-Juulia"

Aloittaja hosee, 27.09.12 - klo:22:43

« edellinen - seuraava »

herra neljäkymmentä 7

niin on,sen myönsivätki,jossain valossa oli melko ok,nutku valaistus muuttu niin erotti mikä oli maalattu uudelleen vaikka oli häivyytetty.

hosee

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 07.10.12 - klo:20:46
Tiedän tunteen. Omaankin autoon ilmestyi mitä kummallisimpiin paikkoihin naarmuja ja renkaista löytyi ruuveja 4 kappaletta ensimmäisen vuoden aikana... Kyllähän tuollainen ottaa päähän jumalattomasti.

Itsellä tuli mieleen, että oliskohan ollut lapsiperheen auto parkissa siinä sun auton vieressä? On nimittäin semmoinen pieni mahdollisuus, että joku pikkulapsi vetäissyt "hauskuuttaan" naarmut autoon.

Muuten on kyllä todella hieno pirssi, onnittelut! :)

Nythän musta tulikin vaihoharhainen; kävin juuri viime viikolla paikkomassa Beetlen rengasta kun siitä löytyi ruuvi. Pistin huonon tuurin piikkiin.... Kait tuo voisi joku penskakin olla, mutta vähän kyllä epäilen. Penskojen ajatuksen juoksun tuntien naarmu olisi erityyppinen (esim. rasti, ympyrä, kirjain, tms).
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

hosee

...tu, ...kele. Auto on ollut juuri kameran katveessa, ei siis apua parkkihallin kameroista syyllisen selvittämisessä....  >:(

Tällä hetkellä mulla olisi vähän sellainen fiilis että koitan ensin tuota punaisella kynällä kiinni. Ei siinä mitään häviäkään.... Mutta tuota sankaria tekisi mieli vähän leipoa...
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

vorkki

Mites tämä tarina eteni/päättyi?
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

hosee

Tilapäispaikolla ollaan menty. Laitoin siihen punaista turtlea ja vetäisin oikean vahan päälle. Yllättävän hyvin se naamioitui. Ei sitä oikeastaan huomaa kuin puhtaasta autosta (harvinaista herkkua talviaikaan) kun osaa katsoa sitä oikeasta kulmasta. Peruspunainen on tietty värinä aika kiitollinen tuollaiselle paikolle. Pitää katsoa tuota taas keväämmällä kun tekee kunnon pesun.

Kuulumisia sen verran että kylmällä ilmalla ja koneella silloin tällöin moottori on ollut vähän puhdittoman oloinen, ihan kuin seoksen kanssa olisi jotain hämminkiä. Muutoin huolettomia kilometrejä. Keskikulutus tähän mennessä 7.8l/100km, eli kohtuullisen kaukana mennään luvatusta yhdistelmäkulutuksesta. Tosin DNA-kytkin on aika isolla prosentilla ollut D-asennossa :)
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

hosee

#35
Juulia viettää päivän Autokeskuksen hellässä huomassa räväytettyään aamusella moottorin vikavalon palamaan. Vikakoodien luvun jälkeen toteamus oli että "jotain päivitettävää löytyy". Mikä sitten mahtaa olla päivityksen ja korjauksen ero nykypäivänä? (VAGineiden ketjurempatkin ovat varmaan virallisissa papereissa päivityksiä.) Varmaan se ajoittainen ponnettomuus kylmänä oli oire jostain. (Huohotin?) Juulia vain lämpenee sen verran nopeasti, ettei vikaa viitsinyt lähteä selvittelemään kun ilmetessäänkin oire ei ollut kovin kummoinen ja katosi parin minuutin ajolla...

Ensimmäistä kertaa minulle käy niin että liike laittaa hanttiin takuun piirissä olevan auton korjauksen aikaisesta sijaisautosta. Vääntö jatkuu kun iltapäivästä menen noutamaan Juuliaa. Sijaisautona Giulietta nuhaisemmalla bensa-koneella ja ilman sport packia. Ajettavuutta ei voi edelleenkään moittia, mutta sisätilojen ilme on aika karu. Manuaalivaihteiston vaihtovalo on kyllä edelleen yksi järjettömimpiä varusteita jonka insinööri on saanut päähänsä autoon laittaa. Onneksi se sammuu, kun DNA-kytkimen siirtää D-asentoon  :)
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

hosee

Do-diii. Honotinhan se oli. Juulialla oli vetänyt niin sanotusti nokka tukkoon. Hieman eksoottisesti se asiasta vain ilmoitti syttelemällä ruiskujärjestelmän varoitusvalon. Asia on tältä erää hoidettu kuntoon, mutta hieman ihmetytti etteivät tiskillä osanneet sanoa onko oikeasti tehty jotain sen eteen ettei ongelmaa enää ilmenisi vai poistettiinko vain oire.

Moittivat että on ajeltu niin lyhkäistä matkaa että nokka on vetänyt siksi tukkoon. Tiedä sitten onko päivittäinen 15km suuntaansa työmatka-ajo niin kauhean lyhyt.... Etenkin kun Juulia vetää lämmon vaateriin kiitettävän nopeasti ja jo 2-3km ajolla lämpö on ollut normaalissa kovillakin pakkasilla.

Plussapuolelle menee että sijaisauton maksajasta ei autoa palauttaessa taitettu peistä enää tippaakaan. Juulian pehmopuolta oltiin samalla päivitetty niin moottorinohjauksen kuin vaihteistonkin osalta. Vaikuttaisi että parempaan/pirteämpään suuntaan on menty. Etenkin tuo tuplakytkimen klassinen ongelmapaikka moottorijarrutuksesta kiihdytykseen siirtymisen kohdalla tapahtuva "empiminen" on saatu haltuun.

Olivat vaihtaneet ajotietokoneen kieleksi Englannin. Olivatkohan luulleet että siinä on jokin vika kun se puhui italiaa? :)
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Erkka

Mukavat raportit. Hyvä kun vika löytyi ja sijaisautoepisodi meni lopulta hyvin. Huolettomia kilometrejä Julian kanssa.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Pekka T

Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

hosee

Olen ollut aika skeptinen start&stop-automatiikan tuomaan polttoaineen säästöön. Ja vähän noin niinkuin periaatteesta olen ollut sitä mieltä että auto joka sammuu itsekseen on jollain tapaa rikki. Alfan s&s kytkeytyy päälle vieläpä aika tavalla agressiviisesti. (Käynnistyminen on kyllä paljon hienostuneempi tapahtuma kuin vaikkapa taannoisella lomamatkalla vuokra-autona toimineella 3-sarjalaisella.) Joka tapauksessa em. syistä johtuen  Juulialla on tullut ajeltua varmaankin 90% ajasta ko. ominaisuus poiskytkettynä.

Päätin testata parin tankillisen ajan mikä s&s:n vaikutus on sekalaisessa kaupunkiajossa. Vanha rutiini, jossa heti käynnistämisen jälkeen kytkettiin s&s pois päältä siis heitettiin romukoppaan. Lopputulos osoittautui varsin yllättäväksi. Ennen testin aloitusta kokonaiskeskikulutus oli 7.8l/100km. Kahden tankillisen s&s-testailun keskikulutukseksi muodostui 8.4l/100km. Keskikulutus siis kasvoi 0.6l/100km.

Ainakin oma skeptisyyteni start&stop-toiminnon tuomasta polttoaineensäästöstä sai testin vahvistusta.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

hosee

Yhteinen taipaleemme Juulian kanssa on tulossa päätökseensä vaimon työkuvioiden muututtua, mikä muuttaa toiseen autoon kohdistuvia kriteereitä. Ihan viime aikojen ongelmia lukuunottamatta yhteinen taipaallemme on on ollut myötämäkeä ja olen ollut kovin tyytyväinen autoon.

Ehkäpä eniten mieleen on jäänyt Juulian sosiaalinen luonne. Yhteisten vuosiemme varella on useampikin ventovieras hakeutunut juttusille autosta ja hieman ehkä yllättäen kaikki positiivisessa hengessä. Vaimo vähän leikillään loukkaantuikin, kun Shellin palvelutankkauksen nuorimies oli flirttaillut autolle enemmän kuin rouvalle.

Ulkonäkonäöltään Juulia poikkeaa mielestäni edelleen kovasti edukseen viisiovisten pystyperäisten perheautojen harmaasta massasta ja aikanaan mukaan raksittu Pack Sport I -optio viimeistelee ulkonäön vähän sporttiseen suuntaan. Sisätilat ovat kaikin puolin käytännölliset ja tyylikkäät, vaikka parissa yksityiskohdassa huomaakin vähän säästetyn. (Kojetaulun yläpinnan kova muovi pistää silmään, olleessaan niin selvästi kuin eri autosta muun sisustuksen kanssa.) Alfan Sport-istuimet ovat mielestäni loistavat, tarjoten mukavasti tukea olematta ylimuotoillut. Ja ehkä parhaan näköiset jakkarat mitä minulla on ollut koskaan missään autossa. Sillehän ei tietenkään voi mitään, että malli-ikää on jo kertynyt aika tavalla isoja kosketusnäyttöjä tai muita gizmoja löydy vaan mennään perinteisemmällä ajotietokone- ja audiovarustuksella.

Vuotemme ovat vierineet Juulian ajo-moodin ollessa pääosin sporttisimmassa Dynamic-asetuksessa, joten kulutuslukemissa ollaan jääty kauas virallisista mittauksista mutta hauskaa on ollut senkin edestä. Alfan tulkinta kaksoiskytkin automaattista on sekin ollut ihan kelpo peli, vaikka VAG-konsernin vastaaviin tottuneelle vaiheiden välitykset ovat hieman hassun tuntuiset. (Hyvin lyhyet ja lähellä toisiaan olevat 1 ja 2.) Ajettavuus on oikein mainio, vaikka tehostus viekin osan parhaimmasta tunnokkuudesta. Käännöksessä Juulia on tahtonut alkuun pitää oman päänsä, mutta on aina lähtenyt pienen empimisen jälkeen innolla uuteen suuntaan.

Viimeisinä päivinä rakkauteemme on tullut ryppyjä, jotka alkoivat 36kk huollosta pistäytymisestä kotoutuessa, Juulian sytyttäessä tauluun keltaista valoa mielipahansa ilmaisemiseksi. Pikainen paluu huollon syleilyyn tuotti epäilyn että MultiAir-yksikössä voisi olla jotain vikaa ja se pitäisi vaihtaa. Uutta yksikköä vain sisään (takuuseen) ja uudelleen tien päälle, mutta ei. Juulia ei itse ilmoitellut mielipahastaan, mutta oma korva kuuli että nyt on jotain pielessä. Takaisin huoltoon, missä ihmetystä ja epäilyä että vaihdettu yksikkö saattaa olla viallinen. Uusi huolto siis varaukseen. Seuraavana päivänä Juulialta sitten loppui ymmärrys Arvauskeskuksen huoltoa kohtaan; taulu täyteen punaista ja lavetilla huoltoon. Huolto käytti useamman päivän vian ihmettelyyn, soiteltiin ja epäiltiin että olisin tankannut autoon polttoöljyä, tms. Lopulta reilun kolmen päivän diagnosoinnin tuloksena tuli tieto että venttilit olivat ropisseet mäntiin ja Juulian tarvitsevan sydämmensiirron. Vian aiheuttaja oli kaikille mysteeri ja sitä oli ihmetelty maahantuojankin toimesta, Juulian sydämmen palatessa Italiaan tarkempiin tutkimuksiin. Tuokin korjaus meni takuuseen, joten en tiedä yksityiskohtaisesti mitä kaikkea Juulialle oli sydämmensiirron yhteydessä oikeasti uusittu. Olan yli kurkkimalla näin tosin aika massiivisen osaluettelon, jossa huomio kiinnittyi erityisesti riviin 1PC FULL ENGINE. Hauskana yksityiskohtana mainittakoon että huollon jäljiltä löysin konetilasta kaksi ruuvimeisseliä ja yhden hylsyavaimen.

Sydämmensiirron jälkeen yhteinen tiemme jatkui n. 3000km ilman huolenhäivää, kunnes Juulia ilmoitti jälleen mielipahastaan, vilkuttamalla taulussa oranssia kajoa ja muutumalla kovin puhdittomaksi. Visiitti pikahuoltoon, jossa Juulia ilmoitti mielipahansa syyksi vikakoodit P0300, P0301, P0304. Eli sytytyksen pätkivän sylintereissä 1 ja 4. Nyt jälleen huolto tilattuna ja uusimman rypyn syytä selvitellään. Kyseessä saattaa olla puolavika tai sitten tuo MultiAir-yksikkö lähtee taas vaihtoon.

Oma teoriani Juulian mielipahasta on että 36kk huollossa tehdyn öljynvaihdon yhteydessä on öljyn mukana päässyt koneeseen jokin roska tai muu epäpuhtaus, joka on tukkinut hydraulisen venttiliohjauksen öljykanavaa häiriten öljyn virtausta ja sitä myötä imupuolen venttiiliohjausta. Tämä on vaikuttanut huollon diagnostiikassa MultiAir-yksikön virheeltä, mistä johtuen ovat hakeneet vikaa siitä suunnasta. Iso mysteerio on, miten venttiilit ovat päässeet ropisemaan mäntiin. (Ymmärtääkseni) MultiAir-moottorien rakenne on sellainen, että imupuolen venttiilit eivät pääse kontaktiin mäntien kanssa. Pakopuolella tämä ilmeisesti on mahdollista, mutta Juulian hihna oli ollut ehjä. Ventiilivaurion osalta oma skenaarioni on, että tuo ensimmäinen MultiAir-yksikön vaihto on mennyt jotenkin käteen.

No, Juulia on joka tapauksessa poistumassa taloudesta parin viikon sisällä ja talouteen on tulossa sigun mukainen toinen italiatar, joka kaikista koeajetuista oli vaimon suosikki. Maksajan roolissa voin vain olla valintaan tyytyvän, sillä se oli vaihtoehdoista myös kaikkein edullisin  ;D
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy