Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: djoh - 11.12.18 - klo:19:35
Tänään sitten soittivat Espoon Seat Centeristä että uusi softa olisi nyt tyrkyllä, aika varattu 18.12 joten ensi viikolla uutta rapsaa tästä nykimisaiheesta  8)

Kävin juuri huollossa ja vetosin sinun viestiin softapäivityksestä, sellainen löytyi ja autoni DSG -n softa on nyt päivitetty. 1>2 nykimistä en ole vielä huomannut, mutta ajoin vain noin 20 km tänään sen jälkeen.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 13.12.18 - klo:20:14
Kävin juuri huollossa ja vetosin sinun viestiin softapäivityksestä, sellainen löytyi ja autoni DSG -n softa on nyt päivitetty. 1>2 nykimistä en ole vielä huomannut, mutta ajoin vain noin 20 km tänään sen jälkeen.

Eli palstalla on kolme tapausta, joilla on tuo nykiminen, kaikki 2018 mallia. Vuoden 2017 mallissa ei ole kukaan raportoinut?

djoh

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 13.12.18 - klo:20:26
Eli palstalla on kolme tapausta, joilla on tuo nykiminen, kaikki 2018 mallia. Vuoden 2017 mallissa ei ole kukaan raportoinut?

Kirjoitin jo aikaisemmin että meillä on perheessä samanlainen Business leon emännän käytössä (vm 2017) ja siinä ei ole sportilla mitään nykimistä. Neljänneksi autoksi voit laskea sen seatcenterin koeajoauton jonka huolto totesi nykivän samalla tavalla. Itsellä oli huollon aikana lainassa uusi Ibiza samalla voimalinjalla ja se nyki myös.

Ukko

Kyllä, en jaksanut selata koko ketju läpi. Hyvähän se on jos hoituu päivityksellä. Asian sivusta, miksi te sportilla ajatte?

djoh

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 13.12.18 - klo:22:03
Kyllä, en jaksanut selata koko ketju läpi. Hyvähän se on jos hoituu päivityksellä. Asian sivusta, miksi te sportilla ajatte?

Ei sitä hirveesti sportilla tule ajettuakaan, toimia sen silti pitää kun priimasta on maksettu  ;)

Ukko

Itsellä on joskus hyvin harvoin sellaista ollut että kun käynnistää auton ja parkista lähtee eteenpäin tai taaksepäin, niin kytkin ottaa kyllä kiinni mutta ei liiku mihinkään. Päästää kaasun ylös ja sen jälkeen lähtee, eli jonkinlaista viivettä. En ole tuosta huollossa maininnut, kun ei sitä kuitenkaan pystytä toistamaan ja vikakoodeja ei ole.

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 14.12.18 - klo:00:10
Itsellä on joskus hyvin harvoin sellaista ollut että kun käynnistää auton ja parkista lähtee eteenpäin tai taaksepäin, niin kytkin ottaa kyllä kiinni mutta ei liiku mihinkään. Päästää kaasun ylös ja sen jälkeen lähtee, eli jonkinlaista viivettä. En ole tuosta huollossa maininnut, kun ei sitä kuitenkaan pystytä toistamaan ja vikakoodeja ei ole.
Vai onko kyse (automaattisen) käsijarrun "kosteusjumista"? Sateisen sään tai vaikka auton pesun jälkeen (taka)jarrupalat tarttuvat korroosion myötä kiinni jarrulevyihin, eikä auto tahdo lähteä liikkeelle. Lähtee lopulta pienen paukahduksen saattelemana. Ongelma ilmenee vain käytettäessä käsijarrua, joko itse tai automatisoidusti.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: djoh - 13.12.18 - klo:23:11
Ei sitä hirveesti sportilla tule ajettuakaan, toimia sen silti pitää kun priimasta on maksettu  ;)

Muuten - tuntuu, että softan päivitys vaikuttaa koko laatikkoon, eli sekä S että D käytökselle, vaihteiden vaihdossa luistetaan enemmän kytkintä ja vaihdot tapahtuu suurimmilla kierroksilla.

Huollon mukaan vaikka softan päivitys on olemassa, ei automaattisesti joka auton laatikkoa päivitetä, eli sitä saa vaan oireita huomaten ja päivitystä pyytäen.

djoh

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 14.12.18 - klo:08:18
Muuten - tuntuu, että softan päivitys vaikuttaa koko laatikkoon, eli sekä S että D käytökselle, vaihteiden vaihdossa luistetaan enemmän kytkintä ja vaihdot tapahtuu suurimmilla kierroksilla.

Huollon mukaan vaikka softan päivitys on olemassa, ei automaattisesti joka auton laatikkoa päivitetä, eli sitä saa vaan oireita huomaten ja päivitystä pyytäen.

Varmasti vaikuttaa joo, opittujen arvojen nollaantuminen tuon softapäivityksen yhteydessä vaikuttaa varmasti myös noihin vaihtokohtiin...ennenkuin laatikko oppii huonoille tavoille ja alkaa jurnuttamaan.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 14.12.18 - klo:07:32
Vai onko kyse (automaattisen) käsijarrun "kosteusjumista"? Sateisen sään tai vaikka auton pesun jälkeen (taka)jarrupalat tarttuvat korroosion myötä kiinni jarrulevyihin, eikä auto tahdo lähteä liikkeelle. Lähtee lopulta pienen paukahduksen saattelemana. Ongelma ilmenee vain käytettäessä käsijarrua, joko itse tai automatisoidusti.

Voi toki olla, mutta en usko että noin tuoreessa autossa olisi korroosiota pahemmin.

Vekkula

Eihän tuo auton iästä ole kiinni, kostea keli ja auto ulkona parkissa päivän niin levyissä ruosteet pinnassa.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

djoh

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 13.12.18 - klo:20:14
Kävin juuri huollossa ja vetosin sinun viestiin softapäivityksestä, sellainen löytyi ja autoni DSG -n softa on nyt päivitetty. 1>2 nykimistä en ole vielä huomannut, mutta ajoin vain noin 20 km tänään sen jälkeen.

Oliko kyseessä siis nimenomaan vaihteiston ohjelmisto vai moottorinohjainyksikön softa ? Omani oli tänään päivityksessä ja päivitys koski nimenomaan moottorinohjainyksikköä (mitä ihmettelen), ei tullut kuntoon ja ralli jatkuu :-)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: djoh - 18.12.18 - klo:12:20
Oliko kyseessä siis nimenomaan vaihteiston ohjelmisto vai moottorinohjainyksikön softa ? Omani oli tänään päivityksessä ja päivitys koski nimenomaan moottorinohjainyksikköä (mitä ihmettelen), ei tullut kuntoon ja ralli jatkuu :-)

Pyysin päivittämän kaikkea, huolto ilmoitti myöhemmin, että vaan vaihteiston softa oli päivitetty. Eli vasta silloin kun piuha kytketään, selviä onko mitään uutta tarjolla.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 18.12.18 - klo:15:06
Pyysin päivittämän kaikkea, huolto ilmoitti myöhemmin, että vaan vaihteiston softa oli päivitetty. Eli vasta silloin kun piuha kytketään, selviä onko mitään uutta tarjolla.

Ainakaan omien kokemusten perusteella ei mene noin. Testerissä ei ole "update all" nappulaa eikä se edes tarjoa päivitystä automaattisesti. Sen sijaan päivitys löytyy sopivalla vikakuvauksella (vaihteisto nykii tms.) jonka jälkeen asennettavaksi avautuu varsinainen softapäivitys. Tehdas ei halua että softia päivitellään huvin vuoksi, se on aikaavievää puuhaa josta liike vielä laskuttaa...

Jos haluaa uhrata 7, ja maksimissaan tunnin aikaansa niin samat tiedot löytyy Erwinistä. Itse sitä softaa ei (helpolla) pysty lataamaan, mutta jos menee vikakuvauksen kanssa marmorille niin voi säästää heidän aikaansa.  :P
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

M_M

On olemassa sivusto, jonka avulla kuka tahansa voi katsoa autonsa kaikkien ohjainyksiköiden tilanteen, onko uudempaa softaa olemassa vai ei. Tarvitaan vain ohjainyksikön osanumero yksittäistä tarkistusta varten tai VCDS ja auto-scanin logitiedosto koko auton tsekkaamiseksi kerralla. Ladata niitä ei tuolta voi vaan erwinistä, mutta saatavuuden tarkistus onnistuu.

https://vag-flashinfo.de/index.php
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 18.12.18 - klo:15:33
Jos haluaa uhrata 7, ja maksimissaan tunnin aikaansa niin samat tiedot löytyy Erwinistä.

Eli siis miten?

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: M_M - 18.12.18 - klo:16:09
On olemassa sivusto, jonka avulla kuka tahansa voi katsoa autonsa kaikkien ohjainyksiköiden tilanteen, onko uudempaa softaa olemassa vai ei. Tarvitaan vain ohjainyksikön osanumero yksittäistä tarkistusta varten tai VCDS ja auto-scanin logitiedosto koko auton tsekkaamiseksi kerralla. Ladata niitä ei tuolta voi vaan erwinistä, mutta saatavuuden tarkistus onnistuu.

https://vag-flashinfo.de/index.php

Hmm, miten saan autosta tai Carista -n avulla tietoa, jolla pystyn tarkistamaan uuden softan saatavuuden?

M_M

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 18.12.18 - klo:17:45
Hmm, miten saan autosta tai Carista -n avulla tietoa, jolla pystyn tarkistamaan uuden softan saatavuuden?

Ei hajuakaan, ei ole minulle tuttu ohjelma tuo Carista. Jos se näyttää ohjainyksikön osanumeron ja nykyisen ohjelmistoversion, niin sitten syöttämällä tuonne sivustolle se osanumero ja vertaamalla saatavilla olevia ohjelmistoversioita autossa olevaan.

Tarkemmin en osaa sanoa, tai edes tiedä onnistuuko tuo. In VCDS we trust.  ;)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Daatta

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Seatisti84

Mullakin nykiminen jatkunut ainakin pakkas säällä. Oli äskettäin huollossa seat centerissä espoossa ja eivät saanee kuulemma vikaa "päälle". Käskivät viedä uudestaan kun kovemmat pakkaset tulee että saavat sen vian päälle. Auto on siis Seat Leon 1.4tsi 2016 vuosimalli, 6v manuaali. Ois kyllä mukava tietää mistä toi nykiminen johtuu.
2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 19.12.18 - klo:10:33
https://erwin.seat.com/erwin/showHome.do

Tätä erwiniä tunnutaan mainostavan vähän väliä ja aina sama tarina eli 1h käyttö maksaa 7, ja sen tunnin aikana kerkeää helposti lataamaan kaikki omaa autoa koskevat aineistot talteen.

Olisko heittää esimerkkiä miten koko materiaalin lataus oikeasti tapahtuu?

Itse joskus pari vuotta sitten otin ton 1h käytön kokeeksi ja meno tyssäsi heti maksun jälkeen siihen, että Chromella ei päässyt kirjautumaan koko paikkaan sisälle ja firman läppärin IE oli niin vanha ettei sitä tuettu enää ollenkaan. No sitten kappien perukoilta omaa läppäriä kaivamaan ja kiireellä päivittämään IE (ja Java jos oikein muistan) ja kun mystiseen erwiniin pääsi kirjautumaan niin käyttöaikaa oli jäljellä 15min. No oman auton täydellisen PR-koodi listauksen sieltä sai parilla klikkauksella talteen ja korjausoppaita pääsi selailemaan jostain mutta mistään ei siinä ajassa kyllä löytänyt paikaa, että oppaita saisi ladattua koneelle. Jos siitä oppaiden valikkorakenteen kautta rupeaa yksittäisiä 1-10 sivun ohjeita PDF tulostimen avulla omalle koneelle tallentamaan niin yhden auton tietojen tallentaminen kestää jotain 5-15 vuotta...

Eli hyvät erwin ammattilaiset, kertokaa miten tämä mystinen ja joka topicissa mainostettu toimenpide tehdään helposti tunnissa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Kjimi

Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13
      VW Golf 1.6 FSI Sportline '05

M_M

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 19.12.18 - klo:23:26
Eli hyvät erwin ammattilaiset, kertokaa miten tämä mystinen ja joka topicissa mainostettu toimenpide tehdään helposti tunnissa.

Ei se hankalaa voi olla, kun minäkin sen osaan.  ;D

Oikeasti edellisestä käyttökerrasta on kyllä aikaa, joten en muista ulkoa valikkorakennetta. Pitäisi ilmeisesti ensi kerralla tehdä joku ohje siitä, kun se monelle niin vaikeaa tuntuu olevan.

Jos joutuu jonkun pdf-tulostuksen kanssa kikkailemaan, niin on väärässä paikassa. Ohjeet on ladattavissa valmiina pdf-tiedostoina, jokainen kooltaan satoja tai tuhansia sivuja. Kaikki matsku yhtä automallia kohden on oikeasti helposti ladattu tunnissa, jos nettiyhteys on edes siedettävän nopea.

EDIT: Edellisessä viestissä olikin linkki jonkun rohkeasti jakamiin tiedostoihin jotka ovat juuri niitä joita tarkoitin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Daatta

Tavallaan allekirjoitan Erwinin hankaluuden, vaatii IE11 selaimen eikä käytettävyys ole parhaasta päästä. Mutta vaihtoehtoja ei ole merkkiliikkeen tiskin lisäksi. Kukaan tuskin alkaa omalla kustannuksellaan hakemaan teille noita tietoja, en edes minä. ;) Tässä ketjussa on tullut paljon hyvää, uutta informatiota. Tuo softaversio-dekooderi ja viimeksi suora latauslinkki PDF-tiedostoihin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

pilkku1

Ei nyt varsinainen ongelma mutta oman auton toinen avain purkaa paristoa. Kuukauden aikana joutunut vaihtaa pariston 2 kertaa, vähän aikaa skulaa mut sit pimenee yhtäkkiä.

djoh

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 13.12.18 - klo:20:14
Kävin juuri huollossa ja vetosin sinun viestiin softapäivityksestä, sellainen löytyi ja autoni DSG -n softa on nyt päivitetty. 1>2 nykimistä en ole vielä huomannut, mutta ajoin vain noin 20 km tänään sen jälkeen.

Jaahas, tuli joululahjaksi soitto että ei päivitetäkkään softaa laatikkoon vaan uuden osanumeron laatikko...jännitys tiivistyy  ;D Ehkä se kolmas loora on hyvä

Jorie

Nyt jäätyi ekaa kertaa kontissa oleva kytkin joka avaa sen, "kahva" liikkui, mutta kytkin ei reagoinut.
Pääseekö tuota kuivaamaan mistään pesun jälkeen, tai muita vinkkejä millä välttää tuo pesun jälkeen?

Daatta

^Kuivaus lämpimässä tallissa luukut auki tai ei pese autoa... Takaluukun saa onneksi auki kaukosäätimen keskipainikkeesta, lämpimiä ilmoja odotellessa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jorie

Ei auennut tuosta keskipainikkeesta, eikä kahvasta kääntämällä. Vai onko tuossa joku pakkoavaus kun pitää pohjassa.
Pesen aina käsin ja kuivaan, mutta tuota kun ei voi kuivata. Enkä kyllä viitsi vetää talvea pesemättä.

Daatta

Okei, kahvassa on pelkkä mikrokytkin joka ohjaa varsinaista lukkoa. Eli lukko on jäässä. Pakkoavaus löytyy kontin sisäpuolelta, takaluukun verhoilumuovissa on pitkulainen reikä josta lukko pitäisi saada avaimella käännettyä auki. Tai sitten vie auton parkkihalliin sulamaan. Kun luukun saa auki niin kannattaa suihkauttaa voiteluainetta lukkoon.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy