Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Jasca

#1
ID.3 / Vs: VW ID.3
14.03.24 - klo:08:18
Lainaus käyttäjältä: Jasca - 13.03.24 - klo:20:36Volkswagen julkisti ID.3 GTX:n. Milloin saapuu Suomeen, se ei tuosta artikkelista selviä.
Juuri julkaistusta lehdistötiedotteesta selviää, että "Volkswagen ID.3 GTX:n myynti alkaa keväällä ja Performance-version myöhemmin tänä vuonna." Hintoja ei vielä kerrota.

Lehdistötiedotteessa kerrotaan myös, että "Samaan aikaan GTX-debyytin kanssa ID.3-mallisto mallisto päivittyy uusimman sukupolven infotainment-järjestelmällä."
#2
ID.3 / Vs: VW ID.3
13.03.24 - klo:20:36
Volkswagen julkisti ID.3 GTX:n. Milloin saapuu Suomeen, se ei tuosta artikkelista selviä.

Koeistuttu: Volkswagen ID.3 GTX haikailee GTI-Golfien suuntaan

YouTubesta voi katsella lisää: https://m.youtube.com/watch?v=l6y7VdcOkxA
#3
VAG / VAG latausasemat alennetuin hinnoin
14.02.24 - klo:18:42
Elli -latausasemat hyvin houkuttelevin hinnoin, 169-219 euroa!

Volkswagen: https://vw.elli.eco/fi-FI/shop/id-charger
Cupra/Seat: https://cupra.elli.eco/fi-FI/shop/charger
#4
Lainaus käyttäjältä: Jasca - 21.11.23 - klo:16:34Vaikka tuo vika ei elämää hirveästi haittaa - ainakaan vielä (kop kop...) - niin alkaa hieman väsy tulemaan tämän asian kanssa. Eivätkö nyt prkl saa yhtä lukitusta kuntoon?!?
Happy end! Ateca kävi tänään eräänlaisessa jälkitarkastuksessa, missä luettiin jälleen vikakoodit. Ja kappas - lukitus ei ollut jättänyt itsestään jälkiä. Josko siis vika olisi viimein nujerrettu. Eihän siihen tarvittu kuin neljä käyntiä pajalla ja molempien etuovien lukkolaitteiden uusimiset - kuskin oveen kahdesti.

Samalla kysyin onko OEM-tarvikkeilla minkälainen takuu, kun marraskuussa vaihdetut pyyhkijänsulat alkoivat pitää jo reilu kuukausi sitten melkoista meteliä pyyhkiessään. Totesivat, että näin tekevät ja tilasivat takuuna uudet. Mulle olisi käynyt varastossa olevat Seat -sulatkin, mutta takuuna tulee Cupra -sulat. Tod.näk. sama tuote eri paketissa ja eri hinnalla...
#5
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 19.12.23 - klo:10:44Alkoi Volkkari taas kiinnostamaan kun tuli tieto hinnan alennuksista. Ei varmaan lämmitä juuri auton tilanneita, toisaalta ID.3 hinnat tippuivat myös lähes kymppitonnin mikä vaikuttanee hyvitykseen...
Itsellä on ollut ostohousut ... sanotaan nyt polven korkeudella, kiikarissa lähinnä vähän käytetty Enyaq 80x iV RS. Mutta tämä uutinen ID-perheen hintojen alentamisesta tipautti ostopökät nilkkoihin. Vaikka ID.4 GTX jostain syystä jäikin uudelleenhinnoittelun ulkopuolelle (ja on nyt niin paljon muuta ID.4 mallistoa kalliimpi, että ei sitä kukaan taida enää ostaa). Helkama-Auton lienee pakko reagoida tähän K-Auton hinnoitteluun, ja toivottavasti he ottavat mukaan myös Enyaq RS:n. Sen ulkoasu viehättää enemmän kuin ID.4:n.

Toisaalta mielenkiinnolla odottelen Ford Explorerin sekä Cupra Tavascanin hintoja, samoin kuin tulevaa Skoda Elrocia.
#6
Enyaq iV / Vs: Enyaq iV
16.12.23 - klo:10:33
Hieman pyörittelen mielessä, voisiko seuraava autoni olla Enyaq iV, joko Sportline tai RS, joka tapauksessa x-malli eli joka nurkasta raapiva. Uuteen ei ole varaa, mutta MY22 saisi jo yli 10 teur halvemmalla ja alhaisilla kilometreillä. Tarjontaa ainakin tällä hetkellä markkinoilla tuntuu olevan. RS:n kohdalla enemmän Coupe-malleja, joka onkin omaan silmään ehkä paremman näköinen, mutta mahdollisesti hieman epäkäytännöllisempi?

Toiseen vaakakuppiin olen yrittänyt löytää vaihtoehtoa. Ensisijaisesti konsernin tuotteista, ne kun ovat olleet mieleen. Born se ei ole, enkä oikein syty Tavascanistakaan, jos toki fiiliksen perustuvat nettidataan, kun autoja ei maassa vielä ole, eikä hinnastakaan mitään tietoa. ID.3 on myös pois listalta, ID.4 ja ID.5 kohdalla karkaa hinta silloin kun auto muutoin olisi mieleen.

Hybridi ei ole minun vaihtoehto, koska työmatkaa tulee noin 75 km suuntaansa, ja niinpä esim. Volvo XC40 / XC60 on sekin listalta pois. EX30 taas ei miellytä silmää (eikä kukkaroa) ollenkaan. Korealaisiakin olen miettinyt, esim. Hyundai Kona, mutta monenlaista ongelmaa niiden kanssa tuntuu ihmisillä olevan.

Kovasti olen nykyisestä Cupra Ateca 300:sta tykännyt, eikä pakottavaa tarvetta vaihdolle ole. Ja fakta on, että välirahaa joutuisin automyyjän kouraan latomaan sen verran, että jokusen kerran sillä lorottelee bensiiniä Atecan tankkiin. Mutta pieni autokuume kuitenkin ;D

P.S. Sama jorina toisen otsikon allakin, jonne jostain syystä vahingossa meni. Pyysin jo ylläpitoa poistamaan sieltä.
#7
Hieman pyörittelen mielessä, voisiko seuraava autoni olla Enyaq iV, joko Sportline tai RS, joka tapauksessa x-malli eli joka nurkasta raapiva. Uuteen ei ole varaa, mutta MY22 saisi jo yli 10 teur halvemmalla ja alhaisilla kilometreillä. Tarjontaa ainakin tällä hetkellä markkinoilla tuntuu olevan. RS:n kohdalla enemmän Coupe-malleja, joka onkin omaan silmään ehkä paremman näköinen, mutta mahdollisesti hieman epäkäytännöllisempi?

Toiseen vaakakuppiin olen yrittänyt löytää vaihtoehtoa. Ensisijaisesti konsernin tuotteista, ne kun ovat olleet mieleen. Born se ei ole, enkä oikein syty Tavascanistakaan, jos toki fiiliksen perustuvat nettidataan, kun autoja ei maassa vielä ole, eikä hinnastakaan mitään tietoa. ID.3 on myös pois listalta, ID.4 ja ID.5 kohdalla karkaa hinta silloin kun auto muutoin olisi mieleen.

Hybridi ei ole minun vaihtoehto, koska työmatkaa tulee noin 75 km suuntaansa, ja niinpä esim. Volvo XC40 / XC60 on sekin listalta pois. EX30 taas ei miellytä silmää (eikä kukkaroa) ollenkaan. Korealaisiakin olen miettinyt, esim. Hyundai Kona, mutta monenlaista ongelmaa niiden kanssa tuntuu ihmisillä olevan.

Kovasti olen nykyisestä Cupra Ateca 300:sta tykännyt, eikä pakottavaa tarvetta vaihdolle ole. Ja fakta on, että välirahaa joutuisin automyyjän kouraan latomaan sen verran, että jokusen kerran sillä lorottelee bensiiniä Atecan tankkiin. Mutta pieni autokuume kuitenkin ;D
#8
Ei se korjaus ole aina mennyt "kuin oppikirjassa" minun autoni kohdallakaan, kerran lukituksen kanssa touhutessaan rikkoivat kuljettajan ovessa olevan keskuslukituksen/varashälyttimen ledin johdot. Toki korjasivat virheensä, mutta eihän osaa varastossa ollut, joten ihan oma reissunsa siitäkin tuli.

Palat osaisin vaihtaa itsekin, homman lukuisia kertoja vuosien varrella tehneenä, mutta kun nykyautoissa kaikki tehdään kovin monimukaiseksi, tyyliin oven saranoiden rasvaukseenkin tarvitaan tietokonetta. Tiedä sitten onko Atecassa mitään ihmeellistä, riittäisikö satuloiden puhdistusta ja mäntien painaminen sisään. Keraamisia jarrupaloja olen käyttänyt aiemminkin, jos toki enemmän harrasteautoissa. Ei ole kyse mistään "ratapaloista", vaan ihan arkikäyttöön tarkoitetuista. Miten sitten eroavat perinteisistä puolimetallisista paloista, niin tässä lainaus aiheesta:
LainaaKeraamiset jarrupalat koostuvat keraamisista materiaaleista, joissa on grafiittia, kuparikuituja ja muita täyteaineita. Ne tarjoavat erinomaisen jarrutustehon, ja levyjen kuluminen on vähäisen hankaamisen ansiosta vähäistä. Ne ovat erinomainen valinta jokapäiväiseen ajoon.

Keraamisten jarrupalojen tärkeimpiä etuja ovat parempi jarrutusteho märissä olosuhteissa, erinomainen pitkäikäisyys ja alhaisempi melutaso jarrutettaessa.

Keraamisten jarrupalojen haittapuoliin kuuluu niiden korkea hinta. Ne poistavat myös lämpöä heikommin, mikä voi lisätä jarrujärjestelmän muiden osien rasitusta.
#9
Tarina jatkuu... Ateca kävi viime viikolla määräaikaishuollossa (ns. pieni huolto), missä yhteydessä luettiin tietysti vikakoodit. Lukitus oli jälleen jättänyt useita jälkiä itsestään. Tällä kerralla diagnostiikan syyttävä sormi osoitti oikean etuoven lukkolaitteeseen (aiemmin vasempaan, joka uusittu vuoden aikana kahdesti). Niinpä autolle on jälleen varattuna aika lukituksen korjaukseen - eihän se ole vasta kuin viides kerta tänä vuonna.

Vaikka tuo vika ei elämää hirveästi haittaa - ainakaan vielä (kop kop...) - niin alkaa hieman väsy tulemaan tämän asian kanssa. Eivätkö nyt prkl saa yhtä lukitusta kuntoon?!?

Huollosta autoa hakiessani mainitsivat kuluneista jarrupaloista. Tämän asian olin huomannut itsekin talvipyöriä alle laittaessani. Kysyin mitä maksaisi palojen vaihto, ja oli hyvä, että istuin tuolilla: yli 1000 euroa! Siis pelkät palat eteen ja taakse + työ. On "hieman" Cupra ja/tai Brembo -lisää hinnassa. Autopaja Tuusulassa tarjoaa samaa työtä keraamisilla (!) paloilla alle 500 euroon.
#10
Eilen tuli haettu marmorilta OEM-sulat. Hinta mielestäni hieman muikea, 60 euroa/pari. Mietin, onko hinnassa jonkinlainen "Cupra-lisä", kun olivat Cupra-brändin paketissakin. Varaosanumero (576998002C) C-kirjainta lukuun ottamatta sama kuin Seat Atecan kohdalla.

Tuote sinällään oletettavasti 100 % sama, eli jos tuossa nyt jokin "Cupra-lisä" on, niin Cupra-omistajien kannattaa ostaa sulat Seat-varaosanumerolla, ei auton rekisteritunnuksella.
#11
Uutta maailmalla / Volkswagen ID.7 Tourer
30.10.23 - klo:14:40
Lainaus Volkswagen lehdistötiedotteesta:
LainaaEnsimmäiset kuvat ja uusi nimi: ensisilmäys tulevaan Volkswagen ID.7 Tourer -malliin

Volkswagen tarjoaa ensimmäiset kuvat uudesta täyssähköisestä ID.7-mallin farmariversiosta camouflage-naamioidun auton muodossa ja paljastaa samalla uuden nimen: ID.7 Tourer. Uusi malli lanseerataan Euroopassa vuonna 2024 - se tarjoaa paljon tilaa ja taloudellisuutta. Volkswagen julkistaa auton lopullisen muotoilun tulevina kuukausina.

Volkswagen on yksi maailman menestyneimmistä farmarimallien valmistajista. Volkswagenin farmarimallit ovat olleet markkinoilla yli 60 vuoden ajan, ja niitä on kutsuttu joko Variant tai Shooting Brake (Arteon) -mallitarkenteella. Nyt uusi camouflage-naamioitu ID.7 Tourer antaa ensisilmäyksen uuteen täyssähköiseen farmarimalliin, joka esitellään vuonna 2024. 

Hienostunut aerodynamiikka tekee autosta erittäin taloudellisen. Aerodynaaminen korin muoto on paras pohja pitkille toimintamatkoille. Aiemmin esitelty Volkswagen ID.7, jota parhaillaan lanseerataan Euroopassa, on erittäin aerodynaaminen - sen ilmanvastuskerroin on vain 0,23. Volkswagen ID.7 Tourerin ilmanvastuskerroin on lähes sama: 0,24. Farmariversion elegantin ja voimakkaan muotoilun voikin huomata ainutlaatuisesta camouflage-naamioinnista huolimatta.

ID.7 Tourer syksyisessä camouflage-versiossa. Camouflage-naamiointi perustuu monikerroksiseen maalaustekniikkaan, joka esiteltiin aikaisemmin tänä vuonna ID.7-mallissa CES-tapahtumassa Las Vegasissa. Yhdenmukaisuuden vuoksi naamiointi on pidetty ulkoasultaan samankaltaisena; QR-koodit auton takana integroituvat saumattomasti camouflage-naamiointiin.

Lyhyet ylitykset ja pitkä akseliväli tarjoavat paljon tilaa korkealaatuiseen sisustaan. Mikäli autossa on kuljettajan lisäksi neljä matkustajaa, tavaratilaa on tarjolla 545 litraa - lastauskorkeuden ollessa takaistuimen niskatukeen saakka. Mikäli takaistuimet on taitettu alas, lähes kaksimetriä pitkän tavaratilan koko kasvaa 1 714 litraan.

Kuten kaikki ID.-malliperheen mallit ID.7 Tourer perustuu Volkswagen-konsernin MEB-alustarakenteeseen. Tämän modulaarisen alustarakenteen edut - lyhyet ylitykset ja pitkä akseliväli - on käytetty hyväksi auton sisätiloissa. Tämä elegantti farmarimalli tarjoaa erittäin tilavat sisätilat ja suuren tavaratilan.

Kuten ID.7 myös ID.7 Tourer valmistetaan Volkswagenin Emdenin tehtaalla, Saksassa.

https://news.cision.com/fi/volkswagen---k-auto/r/ensimmaiset-kuvat-ja-uusi-nimi--ensisilmays-tulevaan-volkswagen-id-7-tourer--malliin,c3865502
#12
Auto jälleen marmorilla. Sama ongelma jatkuu. Tosin viimeisen pesun jälkeen lukitus on toiminut kuten pitääkin. Hieman outoa... Edellisen käynnin yhteydessä vikakoodit nollattiin, mutta niin vaan oli jälleen tullut kuljettajan oven lukkolaitteelta useita virheilmoituksia. Vaikka osa on siis kertaalleen jo vaihdettu. Päättivät vaihtaa uudelleen, koska kyseinen osa on korvaantunut uudemmalla (varaosanumerokin vaihtunut). Itse olen hieman skeptinen josko noin tulisi kuntoon, kun vasemman takaoven lukituksenkin kanssa ollut ongelmia, mutta toivotaan nyt kuitenkin parasta.

Itse ehkä olisi vaihtanut seuraavaksi lukituksen ohjainyksikön (joka löytyy kuljettajan ovesta), mutta se ei ole jättänyt jälkeäkään vikamuistiin, siksi eivät sitä ainakaan vielä lähde vaihtamaan.

Sen verran pitää tähän peukkua antaa, että palvelu K-Auto Hyvinkäällä on ollut hyvää.  :)
#13
Born / Vs: Cupra Born
07.10.23 - klo:07:43
Lainaus käyttäjältä: Farao - 05.10.23 - klo:14:24
Nyt on vissiin ollut Tavascan esittelyssä lehdistöllekin Suomessa, vaikka joku pre-production versio oliki n. Olisi hienoa, jos siitä alkaisi tihkua enempi tietoa kun se vaikuttaisi melko luontevalta korvaajalta Formentorille.
Koeajojuttuja ei vielä löydy, mutta koeistumisista media jo kertoo...

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeistuttu-cupra-tavascan-on-kiinassa-synnytetty-espanjalainen/
#14
Ateca / Vs: Seat Ateca takaluukun tiiviste
31.08.23 - klo:16:02
Jos Marmorilta ostaminen ei nappaa, niin sitten vain googlettamaan. Varaosanumero taitaa olla 575827705A 9B9 (gasket for flap satin black). Näyttäisi olevan sama Skoda Karoqissa.
#15
Auto kävi tähään tutkittavana Hyvinkään K-Autossa. Vikamuistista löytyi vaikka mitä lukitukseen liittyvää ... mutta ei suoranaista selitystä oireiluun. Tyhjensivät vikamuistin, tekivät jonkin "lukituksen mukautuksen", eli päivittivät jonkin softan, ja vaihtoivat kakeen uuden pariston - turhaan, sillä se oli kunnossa.

Nyt sitten seuraillaan. Tajusin vasta nyt, että kun vika taas aktivoituu - oletettavasti huomenna - niin vaihdan sen jälkeen kaukosäätimen. Jos sen myötä vika katoaa, on syyllinen löytynyt. Jos taas ei, saa auto mennä takaisin pajalle. Aiemmin kertomani lisäksi kun on alkanut tehdä sitä, että napsauttaa ovet lukkoon muutamassa sekunnissa - riippumatta onko jokin ovi avattuna - eikä sen jälkeen suostu välttämättä käynnistymään napista (eli ei tunnista avainta).
#16
Vika jatkuu. Tai ainakin lukitus kiukuttelee. Pari päivää sitten kävi niin, että lukituksen avaamisen jälkeen avasin vasemman takaoven laittaakseni jotain takapenkille - en siis ollut avannut muita ovia. Siinä touhutessani huomasin lukituksesta kuuluvan ylimääräisen napsahduksen, ja hetken kuluttua keskuslukitus yllättäen aktivoitu - vaikka yksi ovi oli siis avattuna. En saanut lukitusta avattua etuoven kahvaa koskettamalla, mutta kaukosäätimeen lukitus reagoi.

Ilmeisesti jokin komponentti lukituksessa on edelleen rikki, minkä vuoksi ohjainlaite ei ollut rekisteröinyt takaoven avaamista, ja sen myötä aktivoi keskuslukituksen (30 sek). Mutta miksi Keyless Entry ei toiminut?

Simuloin tilanteen uudelleen, missä yhteydessä huomasin, että sisävalo syttyi takaoven avaamisesta. Minullahan oli Leon Cuprassa vastaava vika, mutta siinä sisävalo ei syttynyt takaoven avaamisesta. Syynä jokin mikrokytkinvika ovessa. Tuolloin kävi niin, että jäin auton ulkopuolelle - avain auton sisällä olevan takin taskussa.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=41631.msg661120#msg661120
#17
Varatut ma 17.7. klo 13 saakka...
#18
Myydään Volkswagen Black Vision -alumiinivanteet Bridgestone Potenza 225/40R18 -ensiasennusrenkain.

Virheettömät vanteet ovat Volkswagenin omat erikoisvanteet, tuotenumero 1K5 071 498 1ZL. Vanteiden koko 8x18 tuumaa, ET50. Olleet kiinni Mk6 Golf Variantissa, sopivat moniin muihinkin VAG-malleihin.

Renkaissa pintaa n. 5 mm. Ei runkovaurioita tms, paistopäivä näkyy kuvissa (ja huomioitu hinnassa).

Alloyhub.com ilmoittaa yhden vanteen hinnaksi 600 puntaa, joten tästä nyt hyvin edulliseen hintaan koko setti! Ei vaihtoa, ei toimitusta rahtina. Kuljetus pk-seudulle järjestyy sovittaessa.

!!MYYTY!!
#19
Lainauksia lehdistötiedotteesta:
Lainaa300 hv (221 kW) 2,0 litran TSI-moottorin lisäksi saataville tulevat 1,5 TSI 150 hv (110 kW) ja 2,0 TSI 190 hv (140 kW) -bensiinimoottorit. Molemmat on yhdistetty 7-vaihteiseen kaksoiskytkinvaihteistoon, mutta suurempi moottori toimii lisäksi yhdessä edistyneen 4Drive-nelivetotekniikan kanssa.

CUPRA Atecan ulkomuoto muuttuu takana sijaitsevan uudistetun ilmaohjaimen myötä, ja se lisää auton veistoksellista ilmettä. Sisällä CUPRA Bucket -istuimet sopivat urheilulliseen ulkonäköön ja CUPRA-ohjauspyörään, joka on saatavilla myös lämmitettävänä CUPRA-monitoimiohjauspyöränä, jossa vaihteenvaihtosiivekkeet ja satelliittikytkimet. CUPRA-spesifiset oviosat ja kupariompeleet viimeistelevät ilmeen.

Tuotanto alkaa vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä.

CUPRA Atecan uusi moottori- ja varusteluvalikoima on nyt myynnissä Suomessa ja hinnat alkaen ovat 43 996,68 euroa (150 hv / 110 kW) ja 55 999,65 (190 hv / 140 kW). Takuu on 5 vuotta / 100 000 kilometriä (riippuen siitä, kumpi täyttyy ensin).
#20
Ã,,ääähhh! Muistelin, että joskus ennenkin tämän asian kanssa on jotain väännetty ... ja löysin vanhan keskustelun.

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=32056.msg672729#msg672729

Eli tuossa minun Atecassa tulisi nimenomaan olla MapCare, ja nyt kun sitä ei siinä ole (ei ainakaan Oma Seat -sivun lisävarustetietojen mukaan), niin karttoja ei voi päivittää! Kuten tuossa toisessa keskustelussa #Daatta toteaa, niin eipä tämä ongelma omalla kohdallanikaan suuren suuri ole, Waze hoitaa navigoinnin Android Auton kautta oikein hyvin.

Niin, myös tämä minun auto on maahantuojan ex-esittelyauto, joten kumma tapa heillä jättää tuo MapCare tilaamatta :o >:(
#21
Kokeilin toisen kerran siten, että käynnistin Infotainmentin ja tökkäsin vasta sitten ulkoisen kovalevyn kiinni johtoon. En siis mennyt lainkaan huoltovalikkoon. Laite alkoi pyörittämään näytöllä "USB 1:tä luetaan..." tekstiä, mutta viiteen minuuttiin ei ole mitään muuta tapahtunut - ei myöskään virheilmoitusta tuupannut. Odotellaan...

Korjaus aiempaan: Ei Infotainment mitään virheilmoa anna, vaan luettuaan metadatan avaa valikon, josta näen että "Eggnog", "Truffles" ja "SpeechResVDE" kohdat ovat "ERR" - eikä päivitystä pääse tekemään.

P.S. Ylläpito voi halutessaan siirtää minun asiani toisen keskustelun alle, kun ei nyt osu ihan tämän alkuperäiseen aiheeseen...
#22
Onkohan tähän "ongelmaan" muuta ratkaisua kuin marmorille suuntaaminen tai kirveen heitto kaivoon? Autossa, Cupra Ateca MY19, on Navi System Plus (ei muistikorttia). Siinä vuoden 2018-19 kartat, joita olisi kiva päivittää. Yritin näin:

- latasin tuoreen MIB2-päivityksen (P310_N60S5MIBH3_EU_NT_Q1.22.zip)
- purin ZIP-tiedoston ulkoisen kovalevyn juureen
- käynnistin Infotainmentin ja painoin Menu-nappia muutaman sekunnin ajan päästäkseni huoltotilaan
- sieltä valitsin päivitystoiminnon ja lähteeksi USB
- valitsin laitteen tarjoaman päivityksen (jonka se siis ulkoiselta kovalevyltä selvästi löysi)
- Infotainment lähti tekemään työtä käskettyä, antaen hetken kuluttua virheilmoituksen
- päivitystietoja selatessa huomasin, että karttapäivityksien kohdalla oli teksti "error"

Autossa mahdollisesti Mapcare ... joka ei ole enää voimassa? OmaSeat-palvelussa ei tosin mainintaa Mapcaresta. Mutta jos on, niin sekö tuon aiheuttaa? Ja silloin ainoa vaihtoehto ostaa Seatin oma SD-kortti(päivitys)?

ZIP-tiedoston latasin täältä: https://www.cupraofficial.com/owners/technical-support/navigation-systems/cupra-ateca
#23
Born / Vs: Cupra Born
23.03.23 - klo:19:05
Lainaus tänään julkaistusta lehdistötiedotteesta:
LainaaSuosittu CUPRA Born uudistuu Suomessa: uudet hinnat, nopeat toimitusajat ja aina 170 kW moottori. Suomessa CUPRA Born -mallien hinnat muuttuvat mallistouudistuksen myötä 23.3.2023 alkaen. Nyt mallistovalikoima uudistuu ja jatkossa kaikki Suomessa myytävät CUPRA Bornit ovat tehokkaita 170 kW e-Boost -malleja joko 58 kWh tai 77 kWh akulla. CUPRA Bornin hinnat alkavat jatkossa 43 990,00 eurosta â€" hinnan alennus on jopa 5 000 euroa. Valmiiksi kattavaa vakiovarustelua voi täydentää IMPULSE-varustelulla, joka sisältää mm. CUPRA Bucket seat -erikoisurheiluistuimet ja AR-HUD -tuulilasinäytön.
#24
Auto tänään K-Auto Hyvinkään asentajan ropeloitavana. Oman haasteensa tilanteeseen toi se, että vika ei ollut juuri tällä hetkellä aktiivinen, eli lukitus toimi kuten pitääkin. Mutta ei tullut kuitenkaan hukkareissua: Kuljettajan oven lukkolaite viallinen, lisäksi kahvan vaijeriin päässyt vettä. Molemmat vaihdettu, eikä lukitus anna enää vikakoodia.
#25
Yeti / Vs: Skoda Yeti 2011 navipäivitys
16.02.23 - klo:13:15
Sitten siinä kortissa on jotain pielessä, olettaen, että olet varmistanut sen olevan laitteeseesi sopiva. Ei muuta kuin yhteys myyjään. Netissä myydään käsittääkseni kovin vaihtelevaa laatua olevia "alkuperäisiä" kortteja.

Lainaus käyttäjältä: Skodallameneehyvin60 - 16.02.23 - klo:10:26
Eli vika on se että positio kartalla on aivan väärä koko ajan.
Eli kartta ei kohdennu? Olisiko vika sittenkin GPS-vastaanottimessa tai -antennissa? VCDS-osaajat saattaisivat kyetä auttamaan asian selvittämisessä.
#26
Yeti / Vs: Skoda Yeti 2011 navipäivitys
16.02.23 - klo:12:03
Ostitko kortin, jossa on valmiiksi tallennettuna karttadata, vai tyhjän SD-kortin, johon itse latasit datan netistä?
#27
Ateca / Keskuslukituksen vuoro kiukutella
16.02.23 - klo:09:58
Nyt hajosi jotain lukituksesta. Pari päivää sitten en päässyt normaalisti sisään autoon kuljettajan ovesta, vaan ovi piti avata sisäpuolelta. Liikkeelle lähtemisen myötä AutoLock yrittää kytkeä lukitusta, siinä kuitenkaan onnistumatta - napsuttelee lukitusta aina 20 km/h nopeuden kohdalla. Samaten napsuttelee pariin kertaan ovia lukittaessa, ei merkitystä miten lukituksen tekee. Olisiko jokin mikrokytkin tai servo korkannut? Huolto tilasi vikakuvaukseni perusteella jo uuden lukkoyksikön, jotta on heillä varastossa kun auto sinne ensi viikolla menee...

Autolla ajettu 55 tkm ja ikää 4,5 vuotta (eli takuu vielä voimassa). Liki jokaisessa omistamassani konsernin autossa jotain ongelmaa lukituksen kanssa ollut...
#28
Kiinnitin jo varsin pian ostettuani Cupra Atecan, jossa lisävarusteena Brembon jarrut (Performance Pack), että jarrupoljin painuu varsin syvälle. Toisella polkaisulla poljin ei enää painu yhtä syvälle. Tuntuma ei kuitenkaan ollut sellainen pehmeä, kuin järjestelmässä olisi ilmaa.

Mainitsin asiasta määräaikaishuollossa vuosi sitten, mutta mitään vikaa ei löydetty. Mielestäni tilanne on pahentunut tässä vuoden aikana, joten mainitsin asiasta uudelleen tämän vuoden huoltoon aikaa varatessani.

Asentaja oli kirjannut "Koeajolla huomattu että poljin menee ekalla polkaisulla aikas alas. Ei tiedotteita. Ilmattu jarrut. Jarrutuntuma ei muuttunut yhtään. Mahdollisesti ominaisuus.".

Onko muilla kokemusta noista Brembon jarruista, olisiko tosiaan ominaisuus? Samaa Brembo-settiä ollut tarjolla ainakin Audi TT, Audi S3, Golf R ja Leon Cupra malleihin? Tuntuu jotenkin kaukaiselta ajatus, että insinöörit olisivat hakeneet Brembon jarruilla vakiojarruja huonompaa jarrutuntumaa...
#29
Youtubesta löytyy videoita ja marketeista & autotarvikeliikkeistä saa tarpeita, esim. https://www.motonet.fi/fi/haku?q=ajovalojen%20kirkastaja

Vesihionta + kiillotus on yksi vaihtoehto sekin. Jos ei tiedä miten tehdään, kannattaa katsoa niitä videoita.

Lopuksi UV-suojaus! Muutoin umpiot alkavat haalistumaan / kellastumaan nopeasti.

EDIT: Tuosta halvalla (4,90â,¬) DIY-sarja: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/visbella-ajovalojen-kirkastussarja
#30
Leon 5F (12–19) / Vs: Koodi 14846
26.09.22 - klo:08:42
Mitä tuossa nopeasti googlettelin, niin usein on viitannut turbon hukkaportin ongelmaan. Tämä kuitenkin puhdas veikkaus. Jollakin paremmalla laitteella/softalla (VCDS, OBDeleven) vikakoodien luenta antanee tarkempaa tietoa...
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy