Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Lämmittäjä

Uudet hakkapeliitta 9 nastat otettu alle ja n. 50 km/h vauhdista ylöspäin renkaista tulee voimakas uliseva ääni. Onko tällaista tullut muilla vastaan?

ttiikeri

Kerran nokia nastat ostaneena minulla sama ilmiö. Soitin Nokian as palveluun jossa tekninen tuki neuvoi ajamaan useamman tuhannen ennen lopullsta päätelmää, nastat sopeutuvat renkaisiin ja kuluvat hieman. Melu vähenikin mutta hiljaisia niista renkaista ei tullut. Luulisin että 9 pitäisi olla sis ajettuna jo kohtuu hiljainen. Kommentoitkoon lisää joilla 9 alla.
Audi A4 1.8 TFSI

-karppa-

Nastarenkaat nyt pitävät enemmän ääntä, kuin kitkat, koska niissä on nastoja  ;D. Sama ominaisuus oli myös hakkapeliitta 8:ssa ja kyllä nuo muutkin nastarenkaat pitää ääntä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Polouni


"Olen jääräpäinen nastakannattaja, mutta ympäristönäkökohdat ja kitkojen raju kehitys rohkaisivat kokeilemaan uutta. Aivan järjetöntä roikkua koko elämää yhdessä mielipiteessä kokeilematta avomielin jotain muuta."

On aina piristävää lukea kommentteja, joissa puhutaan viisaita. Itselle kävi aivan samoin ja tähän mennessä kaikki ok viime talvesta osan kitkoilla ajaneena. Periaatteet ovat joskus aika p........no jätetään sanomatta. Ymmärrän toki perustelut myös nastoille. Toisessa autossa nastat jollottavat edelleen, mutta ei niinkään periaatteesta vaan keveydestä ja avustimien puutteesta johtuen.

Sellainen tuntuma on, että hinnoissa ei ole ollut nousua ja kilpailu on lisääntynyt. Näin pintapuolisesti seuranneena.

tet

Tuossa edellä puhuttiin nastojen ja auton kylkien kuraantumisen korrelaatiosta. Olisi joskus kiva nähdä, millaista kuraa autoihin tulisi jos suolatulla tieosuudella ajaisi vain kitkarenkailla varustettuja autoja. Tiesuolahan on suhteellisen valkoista, samoin lumi. Vesi taas on väritöntä. Lähtökohtaisesti noiden edellämainittujen sekaantumisesta syntyvästä soossista ei pitäisi tulla mustaa. Minkä väristä se mahtaisi olla ilman nastojen irrottamaa pikeä ja muuta tummempaa ainesta, se olisi hauska tietää.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jabajee

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.11.18 - klo:16:05
Nastarenkaat nyt pitävät enemmän ääntä, kuin kitkat, koska niissä on nastoja  ;D. Sama ominaisuus oli myös hakkapeliitta 8:ssa ja kyllä nuo muutkin nastarenkaat pitää ääntä.
Ominaisuus todellakin ja vain Nokiat ovat ujeltaneet kuin sikaa tapettaisiin. Hakkapeliitta 8 ujelluksesta löytyy kokemuksia monelta muultakin, kun lukee vanhempia rengaskeskusteluja. Toisaalta mitäpä muutakaan voi odottaa valmistajalta joka systemaattisesti manipuloi rengastestejä. Kai siihen joku syy täytyi olla, että huijasivat vuosikausia. Ujeltavat renkaat tuskin olisivat pärjänneet testeissä.

Suberb 2012

Kuka muistaa vielä Hakkapeliitta 09:t? Ne ne vasta ujelsi. Onneksi senaikailla (tavis)-autoilla (mitsu lancer, saab puukenkä, mazda 626) ei juuri 80 kovempaa uskaltanut/päässyt.
Olikin viimeiset nastat mistä pidempää kokemusta, ne kyllä piti mutta meteli oli infernaalinen, siksi vaihtui kitkat ja niissä pysynyt.

Firman pakussa oli tuliterät Hakka 8:t ja ne/se onkin ainoa auto/kerta kun on tullut osumaa. Ei vaan pysähtynyt ajoissa, vaikka ihan rajoitusten puitteissa mentiin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 03.11.18 - klo:18:18
Firman pakussa oli tuliterät Hakka 8:t ja ne/se onkin ainoa auto/kerta kun on tullut osumaa. Ei vaan pysähtynyt ajoissa, vaikka ihan rajoitusten puitteissa mentiin.

Oliko vika tuolloin renkaissa vai kuskissa ja oliko tuolloin renkaat myös tuliterät?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 03.11.18 - klo:17:21
Ominaisuus todellakin ja vain Nokiat ovat ujeltaneet kuin sikaa tapettaisiin. Hakkapeliitta 8 ujelluksesta löytyy kokemuksia monelta muultakin, kun lukee vanhempia rengaskeskusteluja. Toisaalta mitäpä muutakaan voi odottaa valmistajalta joka systemaattisesti manipuloi rengastestejä. Kai siihen joku syy täytyi olla, että huijasivat vuosikausia. Ujeltavat renkaat tuskin olisivat pärjänneet testeissä.

Kummasti pärjäävät edelleen testeissä. Tiesithän miksi Ruotissa Contin talvirenkaat jätettiin arvioimatta?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jabajee

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.11.18 - klo:18:26
Kummasti pärjäävät edelleen testeissä. Tiesithän miksi Ruotissa Contin talvirenkaat jätettiin arvioimatta?
Varmaan samasta syystä kuin Tuulilasi ei ottanut uusia Michelinejä ollenkaan testiin ja sai siksi Nokiankin pärjäämään. Tekniikan Maailmassa oli kaikki isot merkit ja Nokia putosi kärkikolmikosta. Jos oikein uskoo Nokiaan niin voihan sitäkin pärjäämiseksi sanoa ;D

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.11.18 - klo:18:24
Oliko vika tuolloin renkaissa vai kuskissa ja oliko tuolloin renkaat myös tuliterät?

Kuskissa tietysti se vika aina on!
Mutta kun kelaa, et takana on parimiljoonaa kilsaa eikä kraapuakaan, kaikki talvet kitkoilla jne.
Sitten kun on nastat, tuliterä bilika jossa alla sensyksyn (alle 3000km) ajetut testivoittajanasta, nii johan kolahtaa!
No ei ollu paha, jos ois ollu 5-10m enempi tilaa, ois (ehkä, oma arvio) ehtiny pysähtyy. Maantiellä, metsätielle kääntymässä ollut, puutavaraautonkuljettaja ei töyssyä edes huomannut.
Vakuutus korvasi ja kukaan ei loukkaantunut, eli senpuolesta gummit ja kuski toimi melkohyvin. Mutta olisinko ajanut vieläkin hiljaisemmalla vauhdilla jos ei olisi ollut testivoittajarapinanastat alla? Ja välttänyt tapahtuneen????

joukose

Toisaalta minä kolistelin satasen vauhdista viime talvena turun motarin ruuhkissa tuliterillä huippukitkoilla letka kun jarrutti eteen puikannutta hitaasti ajavaa niin kyllä kivasti tömähti edellä ajaneeseen nastafanin autoon nopeudella 10-15 km/h. Kummasti kolistelun jälkeen motarin nopeus laskettiin 80 km/h. Ei auta selittelyt. Peräänajaja on syyllinen vaikka edelläajajalla olisi 250 nastaa per rengas.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: joukose - 03.11.18 - klo:20:15
Toisaalta minä kolistelin satasen vauhdista viime talvena turun motarin ruuhkissa tuliterillä huippukitkoilla letka kun jarrutti eteen puikannutta hitaasti ajavaa niin kyllä kivasti tömähti edellä ajaneeseen nastafanin autoon nopeudella 10-15 km/h. Kummasti kolistelun jälkeen motarin nopeus laskettiin 80 km/h. Ei auta selittelyt. Peräänajaja on syyllinen vaikka edelläajajalla olisi 250 nastaa per rengas.
Eip ois varmaa tuossa auttanut vaikka ois ollut Carlos Saintz-rallypiikkipyörät?


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 03.11.18 - klo:19:02
Varmaan samasta syystä kuin Tuulilasi ei ottanut uusia Michelinejä ollenkaan testiin ja sai siksi Nokiankin pärjäämään. Tekniikan Maailmassa oli kaikki isot merkit ja Nokia putosi kärkikolmikosta. Jos oikein uskoo Nokiaan niin voihan sitäkin pärjäämiseksi sanoa ;D

Luetko noita testejä? Toimittaako valmistaja aina renkaita vai onko niitä kaupoissa saatavilla? JA mistä tuo testimanipulointi mahtoi johtua? Miksi TM mm. testaa aina jälkikäteen renkaat? Taidat olla pikkaisen ulalla miten nämä koijarit paljastuu Continental ja Nokian renkaat  ;D. Sitten rupeat vielä myytäviä kohteita erikseen torpeedoimaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Continental & Nokia nastat = parhaat.. Continental ovat omien kokemusten mukaan hiljaisemmat.
Molempien pito hyvä. Uusimmat Michelin 4 pito kait jäällä vielä parempi, mutta sulalla kelillä ei niin hyvä.
Continental tuntuu olevan varma valinta kesällä ja talvella.. mielellään toki 'kotimaista' Nokiaa suosisi, mutta kun renkaat tulee pääosin ryssistä, niin ei.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tet - 03.11.18 - klo:16:35
Olisi joskus kiva nähdä, millaista kuraa autoihin tulisi jos suolatulla tieosuudella ajaisi vain kitkarenkailla varustettuja autoja.

Olen ajanut muutaman kerran Saksan läpi Alpeille. Ensimmäisellä kerralla oikein hämmästelin aamulla Sveitsissä, kun punainen autoni oli tullut yön aikana valkoiseksi. Ei harmaan kuraiseksi kuin täällä Suomessa, vaan valkoiseksi. Näky oli niin poikkeava Suomessa totuttuun.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.11.18 - klo:08:55
Olen ajanut muutaman kerran Saksan läpi Alpeille. Ensimmäisellä kerralla oikein hämmästelin aamulla Sveitsissä, kun punainen autoni oli tullut yön aikana valkoiseksi. Ei harmaan kuraiseksi kuin täällä Suomessa, vaan valkoiseksi. Näky oli niin poikkeava Suomessa totuttuun.
Meinaatko että nastat tuovat värin? ;D
Mitään tekemistä ei toki ole tien materiaalilla.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 04.11.18 - klo:09:02
Meinaatko että nastat tuovat värin? ;D

Meinaan. Kaksi viikkoa sitten täällä Suomessa autot eivät kuraantuneet. Nyt kuraantuvat. Tien materiaali on pysynyt samana. Ainoa mikä on muuttunut on että suurimmassa osassa autoja on nastat.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.11.18 - klo:09:09
Meinaan. Kaksi viikkoa sitten täällä Suomessa autot eivät kuraantuneet. Nyt kuraantuvat. Tien materiaali on pysynyt samana. Ainoa mikä on muuttunut on että suurimmassa osassa autoja on nastat.
Höpöhöpö, ei nastat mitään värjää. Maa kun sekoittuu veteen, siitä tulee ruskeaa. Kyllä Suomessakin saa auton valkoiseksi joillain tieosuuksilla. Ja valkoisuus tulee suolasta.
Muista, että myös Asfalttiyyppi vaihtelee eri teillä, ja osassa autobahnoja on vielä betoni. Sveitsissäkin saa toki käyttää nastoja.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 04.11.18 - klo:09:19
Sveitsissäkin saa toki käyttää nastoja.

Niin saa, mutta ei moottoritiellä. Tein havainnon valkoiseksi suolatusta autosta moottoritien ensimmäisellä P-paikalla heti Baselin jälkeen. Pohjois Saksasta siihen Baseilin P-paikkaan on täydellinen nastakielto. Sitäpaitsi niitä nastallisia autoja on Sveitsissä todella todella vähän. Puhutaan promillen osista. Johtuen juuri ettei niillä saa ajaa moottoritiellä. Olen törmännyt vai yhteen nastalliseen autoon Verbierissä. Se oli jonkin sveitsiläinen kyläautona.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 04.11.18 - klo:09:19
Höpöhöpö, ei nastat mitään värjää. Maa kun sekoittuu veteen, siitä tulee ruskeaa.

Olen ajanut viimeiset kolme viikkoa pelkästään asfaltilla. Samoja reittejä. Kolme viikkoa sitten auto ei kuraantunut. Nyt kuraantuu. Ajamiani tieosuuksia ei ole suolattu eikä hiekoittetu. Mikä mielestäsi selittää viimeaikaisen kuraantumisen?

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 04.11.18 - klo:09:19
Kyllä Suomessakin saa auton valkoiseksi joillain tieosuuksilla.

Niin saa, jos tulee liukkaat kelit aikaisin syksyllä ja monilla on vielä kesärenkaat alla. Sitten kun nastoja on jo paljon liikenteessä, ei saa enää valkoiseksi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

V-O

#3052
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.11.18 - klo:09:42
Mikä mielestäsi selittää viimeaikaisen kuraantumisen?
No tämähän on jo selvitetty VTT:nkin tutkimuksissa.

Kitkarenkaista hioutuu asfaltin takia kumieosta ja nykyaikaisesta halvasta ja heikkolaatuisesta asfaltista sekalaista ainesta ja ne veteen sekoittuneena liimautuu autojen kylkiin, Siinä syy sille autojen paskaantumisille.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: V-O - 04.11.18 - klo:09:51
Kitkarenkaista hioutuu asfaltin takia kumieosta ja se veteen sekoittuneena liimautuu autojen kylkiin, Siinä syy sille autojen paskaantumisille.

Siis kitkarenkaat, joiden osuus on 15% kuraavat Suomen autot? Et voi olla tosissasi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

pekeke

Normaaliälyinen kyllä tajuaa että se tumma lieju on nastojen hienontamaa tummaa(bitumi/kivi) tienpintaa.

Oktaavi

Edullisesti tuli saatua uudet Hankookin iz2 w616 kitkarenkaat koossa 205/55/16. Hintaa sarjalle jäi 250e ja työt ei maksanut mitään, kun oman firman rengaskoneella pyöräytin gummit vanteelle. Ei nuo testivoittajia ole, mutta kokeillaan, jos pärjätään noilla yksi talvi.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 04.11.18 - klo:10:13
Edullisesti tuli saatua uudet Hankookin iz2 w616 kitkarenkaat koossa 205/55/16. Hintaa sarjalle jäi 250e ja työt ei maksanut mitään, kun oman firman rengaskoneella pyöräytin gummit vanteelle. Ei nuo testivoittajia ole, mutta kokeillaan, jos pärjätään noilla yksi talvi.

Kaveri osti noi samat viime syksynä, tosin koko oli 235/45/17 ja on alla vanhassa A6 quattrossa ja hänen kommenttien perusteella on oikein kelvolliset renkaat ja hinta-laatu suhde kohdillaan.  :)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Sakolar

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 04.11.18 - klo:03:30
Continental & Nokia nastat = parhaat.. Continental ovat omien kokemusten mukaan hiljaisemmat.
Molempien pito hyvä. Uusimmat Michelin 4 pito kait jäällä vielä parempi, mutta sulalla kelillä ei niin hyvä.
Continental tuntuu olevan varma valinta kesällä ja talvella.. mielellään toki 'kotimaista' Nokiaa suosisi, mutta kun renkaat tulee pääosin ryssistä, niin ei.

Siellä ne contitkin osittain tehdään. Ainakin minun IceContact 2 on tehty venäjällä

V-O

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.11.18 - klo:09:57
Et voi olla tosissasi.
En minä omia uskomuksiani ja kuvitelmiani täällä julista, kuten sinä.

Mistä sitten johtuu että ennen kitkarenkaiden keksimistä ja markkinoilletuloa ei autot Suomessa talvikelissä kuraantuneet???

vasara

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 04.11.18 - klo:10:02
Normaaliälyinen kyllä tajuaa että se tumma lieju on nastojen hienontamaa tummaa(bitumi/kivi) tienpintaa.
Ja 'normaalia' älykkäämpi tajuaa, että asia ei ole noin yksioikoinen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy