Moottorin pesu paikallaan.

Aloittaja kapperi, 29.04.19 - klo:20:46

« edellinen - seuraava »

kapperi

Miten moottorin pesu karstasta kannattaa suorittaa niin että moottori on vielä paikallaan autossa? Kyseessä 1.8t awt pannu ja yllättäen joka paikka on täynnä karstaa.

Onko ehdotuksia uuden öljypumpun merkistä tai vinkkejä edullisesta ostopaikasta? Mitä muuta kannattaa tarkistaa samalla kun auto on remontissa?

En löytänyt oikein googlellakaan vinkkejä tuohon karstan poistoon.

Jultsu

Puhutko nyt ulkoisesta vai sisäisestä puhdistuksesta?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Emil

Harvoin kai "karstaa" koneen ulkopuolelle kertyy. Mutta hankala kertoa millä koneen sisäosat voi puhdistaa, kun ei ole kerrottu miten paljon konetta on purettu. Likaiset osat yleensä puhdistetaan liuottimilla. Pahasti takertunut karsta irtoaa egr:n puhdistusaineella.

Daatta

Naftaa koneeseen öljyn tilalle, pyörittelee konetta ja antaa seistä pari päivää? Tai sitten katsoo tuolta ohjeita:

https://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=208895

Ketjun viimeinen viesti, löytyy kuvat ja kaikki. Öljysihti pitää uusia ja nokkien välinen ketju vähintään tarkistaa.

Googlesta löytyy lisää materiaalia, esim. 1.8t awt rebuilt

Konetilan pesu Bilteman rasvan kylmäpoistoaineella, harjalla tehostusta ja lopuksi painehuuhtelu. Toki paikassa jossa on öljynerotinkaivo.

Edit: Viestejä: 2.000  :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

kapperi

Nuo ketjut on kyllä katsottu läpi,

Moottorista on tällä hetkellä purettu öljypohja ja venttiilikoppa irti. En tosiaan uskaltanut enää mitään fortea kokeilla tuossa kun öljypaine oli jo pieni ja ajattelin että se yksikin karstapallero tiputtaa sen nollille.

Meinasin tuolla putsaamisella lähinnä kaikkia öljykanavia yms. Voinko esimerkiksi hangata venttiilikoneistan raa-asti egr-puhdistuaineella ja huuhdella jollain vai meneekö karsta vain johonkin mihin ei pitäisi.

Jos aukinaisen öljypohjan alle laittaisi jonkin isomman astian ja valuttas venttiilikoneistosta läpi jotain puhdistus ainetta kuten löpöä?

Juzu84

Yks VW-asentaja kerto että ovat erittäin karstasia tapauksia liuotelleet siten hyvin lopputuloksin että suoritetaan öljyn ja suodattimen vaihto. Uuden öljyn sekaan kaadetaan kaks purkkia fortea eli erittäin vahva seos. Moottoria huudatetaan paikallaan yli tunti ja kierroksia reilusti ryntäytellään että varmasti aine menee joka paikkaan. Jonka jälkeen suoritetaan öljyn ja suodattimen vaihto kertaalleen ja pannaan Top End Treatment kaveriksi. Tuon motor flussin ideahan on siinä että se liuottaa karstan ja kaiken paskan nimen omaan juoksevaan muotoon eli ei pitäis tukkia öljykanavia.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Geoman

Näinhän tuo Forte käsittely tehdään. Auton edessä ulkopuolella pidetään yleensä voimakasta sähköpuhallinta riittävän jäähdytyksen varmistaniseksi. Kuitenkin olettaisin, että tämä käsittely pitäisi tehdä ajoissa ja esim.joka 4-5:n öljynvaihdon yhteydessä. Suosittelen, että tämä käsittely tehtäisiin kysesiä käsittelyjä suorittavan huoltoliikkeen toimesta - virheitäkin voi tässä hommassa tehdä (huudattaminen on ehkä väärä termi). Moottorin käyttöaika saattaa olla 30 min. Moottorihuuhteluaine merkkejä on useita. Mm. Laakkonen käyttää eri merkkistä ainetta.


Juzu84

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 18.05.19 - klo:09:20
Näinhän tuo Forte käsittely tehdään. Auton edessä ulkopuolella pidetään yleensä voimakasta sähköpuhallinta riittävän jäähdytyksen varmistaniseksi. Kuitenkin olettaisin, että tämä käsittely pitäisi tehdä ajoissa ja esim.joka 4-5:n öljynvaihdon yhteydessä. Suosittelen, että tämä käsittely tehtäisiin kysesiä käsittelyjä suorittavan huoltoliikkeen toimesta - virheitäkin voi tässä hommassa tehdä (huudattaminen on ehkä väärä termi). Moottorin käyttöaika saattaa olla 30 min. Moottorihuuhteluaine merkkejä on useita. Mm. Laakkonen käyttää eri merkkistä ainetta.
No tuo "huudattaminen" nyt oli ehkä vähän väärä termi. Mutta omaan autoon ihan kotona tein tuon Forte käsittelyn niin kolme varttia käyttelin parissa tonnissa välillä vähä ryntäyttelin kierroksia. Omassa tapauksessa voimakas sähköpuhallin joka jäähdytti oli Boran omat flektit eli ne riittävät vallan mainiosti, jos toimivat. Tänä päivänä kun nämä ajoneuvot tuppaavat suurimmaksi osaksi olemaan nestejäähdytteisiä niin ei sen kummempia virityksiä tarvi. Penkitys on sitten erikseen jossa luodaan keinotekoinen ajoviima.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

kapperi

Päädyin sitten vain harjaamaan / kaapimaan karstat jotka sain ja kasaamisen jälkeen laitoin motorflushin kertaalleen. Jonka jälkeen vaihdoin vielä öljyt ja suodattimen.

Mustat oli uudet öljyt jotka pyöri koneessa 15min korotettua tyhjäkäyntiä.

Parin tonnin jälkeen meinasin vielä uusia tuon käsittelyn. Turbo autossa ei varmaan kannata hirveitä kierroksia pitää tuon moottorihuuhteluaineen kanssa?

nackerton

Uskaltaako autoa oikeasti kierrätellä paljon fortea tai lamppuöljyä moottoriöljyn seassa?

Iro

Lainaus käyttäjältä: nackerton - 16.06.19 - klo:11:09
Uskaltaako autoa oikeasti kierrätellä paljon fortea tai lamppuöljyä moottoriöljyn seassa?

Täytyy "kierrättää" jotta öljynpaine olisi riittävä.

Eli korotettua tyhjäkäyntiä n. 1500-2000rpm kuten kaikkien noiden purkkien kyljessä lukee.

Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy