Kaasu-Caddy -10 savuttaa kylmänä voimakkaasti

Aloittaja Ape, 01.07.23 - klo:19:52

« edellinen - seuraava »

Ape

Elikkä 2.0 litrasella kaasu/bensa-motilla varustettu -10 Caddy (aiempaa korimallia, 06-10 kai?) vetää kylmänä käynnistettäessä aikamoiset savuefektit. Valkosta pilveä (höyryä) pukkaa, mutta lakkaa kun kone lämpenee. Onkohan miten normaalia, vai pitäisikö lähteä reklamoimaan (liikkeestä hankittu)? Luulis että jos kansipahvi söis pakkasnestettä niin savuttaisi lämpimänä vielä kahta kauheammin? Täytyy tarkkailla vielä, mutta mielestäni ei ainakaan ihan tolkuttomasti nestettä paisarista katoa.

jt

Ei ole lainkaan normaalia ja reklamoi saman tien. Samoin kannattaako/pystyykö ajamaan vielä on toinen kysymys, ettei vika laajene/tule lisää vaurioita.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Ape

Lainaus käyttäjältä: jt - 02.07.23 - klo:01:10
Ei ole lainkaan normaalia ja reklamoi saman tien. Samoin kannattaako/pystyykö ajamaan vielä on toinen kysymys, ettei vika laajene/tule lisää vaurioita.
Kuitenkin lähtökohtasesti kondenssivesien höyrystyminen pakoputkessa on ihan ok ja normaalia? Maistelin kanssa putkesta tiivistyvää höyryä ja ihan vettä kyllä oli. Meinaatko että kuitenkin jotain kautta vuotais nestettä palotilaan?

jt

Lainaus käyttäjältä: Ape - 02.07.23 - klo:01:36
Kuitenkin lähtökohtasesti kondenssivesien höyrystyminen pakoputkessa on ihan ok ja normaalia? Maistelin kanssa putkesta tiivistyvää höyryä ja ihan vettä kyllä oli. Meinaatko että kuitenkin jotain kautta vuotais nestettä palotilaan?
Eihän näillä keleille oikeastaan pitäisi edes kondensoitumista juurikaan tapahtua. Pakoputkihan on kuuma, kondensoituminenhan tapahtuu kun lämpötila laskee alle kastepisteen, eli yleensä niin että ympäröivä ilma on selvästi kappaletta lämpimämpää ja kylmään kappaleeseen sitten kosteus kondensoituu kun sen lämpötila on niin matala että alittaa kastepisteen.

Ei ole ainakaan itsellä koskaan tullut n+n vuoden aikana valtavia höyrypilviä varsinkaan kesäaikaan, oli käytössä niin bensa, diesel tai kaasuauto. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Ramzez

Jäähdytysnestettä ei pitäisi paisuntasäiliöstä kadota oikeastaan ollenkaan, jos järjestelmä on tiivis. Vähäinenkin havaittava kuluminen tarkoittaa jonkinlaista vuotoa jossain. Eli sitä kannattaa seurata.

Mutta eivät nämä kaasukoneet kaasulla ajettaessa, oli kone kylmä tai lämmin, juuri ollenkaan näin kesällä höyryä. Eli jos putkesta tulee kuvailemallasi tavalla höyryä, niin kyllä se poikkeuksellista on. Jos auto on vastikään ostettu, niin pyrkisin kyllä tuon asian selvittämään yhteistyössä myyjäliikkeen kanssa, jos kyse onkin jostain aidosta viasta.

Ape

Tuossa interwebsiä selatessa yksi mikä ilmeisesti vastaavaa aiheuttanut volkkareissa, jos sovitaan että jäähdytyskierto on tiivis, on vioittuneet/auki jumittuneet suuttimet -> kaikki polttoaine ei kerkeä palamaan ilmeisesti, osa pääsee palamattomana pakokanavaan ja höyrystyy, tms? Nestettä ei tosiaan tuntuisi katoavan yhtään, mutta eipä tuolla nyt kauheammin olekaan ajeltu. Öljyjä vaihtaessa ei myöskään näyttänyt mitenkään maitoiselta öljy, toki varmasti mahdollista että vuoto vielä sen verran pieni ettei vaan aiheuta isompia ongelmia toistaiseksi.

Nuo suutinongelmat luulisi ehkä myös näkyvän jossain anturiarvoissa vikakoodeina/misfireinä/jotain? Muutamalla skannilla (OBDEleven) ostotilanteessa koeajon jälkeen ei näkynyt mitään, eikä nyt eilenkään.

jt

Suutinongelmat, jos siis kyseessä tukkeutunut/vajavaisesti ruiskiva suutin, näkyvät esim. misfire tai system too lean tyyppisinä vikakoodeina.
Jos suutin vuotaisi pikkuhiljaa, niin silloinhan palamatonta polttoainetta pääsisi pakoputkeen käynnistyksen yhteydessä, joka taasen voi jopa pilata katalysaattorin. Jäähdytysnestettä ei pidä kulua yhtään kun kierto on suljettu.

Sitä en osaa sanoa pystyykö OBDEleven lukemaan VAG-specifit vikakoodit myös, vai näkyvätkö nuo myös OBD puolella. Esim. Carly kykenee lukemaan myös VAG-vikakoodit.

Eli ei ole normaalia ja ei muuta kuin reklamaatiota liikeeseen tekemään. Se että kannattaako/pystyykö autolla ajamaan ilman että tulee vaurioita en osaa sanoa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Ramzez

Yksi asia mikä tulee mieleen on se, että oma Passattini puski melkoiset valkoiset "höyryt" joskus kun kaasupullon käämi alkoi oireilemaan ja tämä näkyi siis niin, että koneeseen tuli sytytyskatkoksia ja kaasua päätyi palamattomana putkistoon. Mutta tällaiset katkokset kyllä varmasti asianmukaisilla laitteilla  käyvät ilmi. Toisin sanoen palamaton kaasu voi tuollaista voimakasta höyrypilveä aiheuttaa, mutta se näkyy kyllä käynnissäkin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy