Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

samileim

Lainaus käyttäjältä: samileim - 12.10.19 - klo:19:58
Nyt se sit myrkyn lykkäs.
Ajoittain ollut vaikeuksia kolmosvaihteen päälle menemisessä, Rinta-Jouppi tutki asiaa alkuun ja todettiin että vaihdetaan takuuna vaihteiston jokin torni (liittyykö siirtäjään vai mihin en tiedä varmaksi) sekä laatikkoöljyt. Autoa tuosta huollosta hakiessa todettiin , että nyt tarvitaan aikaa..... Laatikkoöljyn seassa oli havaittu metallisilppua. Varattiin uusi aika jossa puretaan laatikko sekä kytkin että selviää mistä metallisilppu on tullut. Autolla tulee kuun lopussa 3-vuotta täyteen ja 72tkm mittarissa, 6-vaihteinen manuaali 1.6tdi greenline. Onneksi on ruotsin tuonti, jossa on kolmen vuoden jatkotakuu  ;D
Muistan lukeneeni vastaavien autojen laatikkovioista täältä...
Tilannepäivitystä: auto nyt seissyt ensimmäisen viikon rinta-joupilla, tiistaina ovat osat tilanneet ja n. viikon toimitusaika tehdastilaus osille. Eli ensi viikolla loppuviikosta pitäisi olla kunnossa taas (toivottavasti)
3:n eri vaihteen sisemmät ja ulommat synkrorenkaat menee uusiksi ja jostain väljästä akselista vaihdelaatikossa(?) puhuivat...  ;D
Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline 2017

Routa

Ihana ensimmäinen pakkasaamu Octavian ratissa.

- Takaluukku ei jaksa nousta ilman apua.
- Auto haisee raskaasti glykolille
- Auto nykii
- ACT jyristää niin että ratti tärisee
Entinen VAG-kuljettaja.

b1mpo

Mene nyt hyvä mies jättämään auto liikkeeseen. Tuo ei hyödytä ketään tuo jatkuva avautuminen.  ;D Mitään noista murheista ei kuulu olla tuoreessa autossa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Routa

Voihan sen sinne jättää, mutta mitä se auttaa, kun tehtaan, Helkaman ja huoltoliikkeen mielestä siinä ei ole vikaa. Kertoo vaan tästä konsernin paskuudesta tämmöinen.
Entinen VAG-kuljettaja.

b1mpo

Noilla vikakuvauksilla täällä on hankala kenenkään auttaa. Jos henkistä apua kaipaa, niin siihen on sitten erilaista apua tarjolla.

Jos pumput ovat rikki, eivät ne jaksa nostaa luukkua. Onko luukkua "avitettu" käsin? Se voi mahdollisesti vaikuttaa niiden kestoikään, jos "väkisin" käyttää. En tiedä onko sitä otettu huomioon noiden pumppujen toiminnassa.

Glykolin haju johtuu vuodosta. Todennäköisesti voi johtua webaston letkuista, joista joillakin on vuotanut moottoriversiosta riippumatta. Moottorin rykiminen voi johtua aivan muusta, kuin act:sta, joka vain ehkä voimistaa ilmiötä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Routa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 28.10.19 - klo:11:38
Jos pumput ovat rikki, eivät ne jaksa nostaa luukkua. Onko luukkua "avitettu" käsin? Se voi mahdollisesti vaikuttaa niiden kestoikään, jos "väkisin" käyttää. En tiedä onko sitä otettu huomioon noiden pumppujen toiminnassa.

No pakkohan sitä oli avittaa vähän. Ei sitä raollaan olevan takaluukun kanssakaan voi liikenteeseen lähteä  :o

Glykoli vuotoa ei merkkiliikkeen mukaan ole  ::)
Entinen VAG-kuljettaja.

b1mpo

Tarkoitin sitä, että onko luukkua avutettu liikaa käsin, eli käytetty manuaaliluukun tapaan? Saattaa ottaa itteensä. Minkään auton ei kuulu haista glykolille. Jos haisee, niin silloin järjestelmä vuotaa. Onko hävikkiä paisarissa?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Routa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 28.10.19 - klo:12:01
Tarkoitin sitä, että onko luukkua avutettu liikaa käsin, eli käytetty manuaaliluukun tapaan? Saattaa ottaa itteensä. Minkään auton ei kuulu haista glykolille. Jos haisee, niin silloin järjestelmä vuotaa. Onko hävikkiä paisarissa?
Mit vit? Ei kai kukaan noin tee? Vai tekeekö? Mun autolle ei ainakaan ole tehty. Paisarissa ei ole havaittavaa hävikkiä.
Entinen VAG-kuljettaja.

b1mpo

Kyllä sitä joku menee paukuttelemaan kiinni, kun jää kyydistä. Kuskina avaa takaluukun, eikä muista mainita sähköisestä luukusta. Kyllä sillai itelle on käynyt, mutta onneksi eivät rikki menneet.

Ei muuta kuin webasto päälle ja katselemaan letkuja webaston viereen. Kai sieltä voi nuuhkaistakin samalla ja kiristää klemmarit, jos sattuu näkymään tippaa. Joutuu pohjamuovia irrotteleen tieltä. Tuleeko haju kabiiniin vai ulkopuolelle?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

nisu

Moi, mitä järkeä kirjoitella tällaiseen mammuttiketjuun vanhan auton vioista? Jokaisesta vikatapauksesta kannattaa aloittaa uusi keskustelu. Luulisi ylläpidon jo puuttuvan tällaiseen älyttömyyteen.   

#timo#

Lainaus käyttäjältä: nisu - 10.11.19 - klo:13:16
Moi, mitä järkeä kirjoitella tällaiseen mammuttiketjuun vanhan auton vioista? Jokaisesta vikatapauksesta kannattaa aloittaa uusi keskustelu. Luulisi ylläpidon jo puuttuvan tällaiseen älyttömyyteen.
Tätä ihmettelin itsekin jo ajat sitten :o Mallia voisi ottaa vaikka peugeot foorumista ;)

tet

^ja ^^

Tällä foorumilla on ollut jo vuosikaudet (moderaattoreiden joukkopaon jälkeen) sen verran ohut ylläpito, että täällä saa aika vapaasti mellastaa. Ja moni kyllä mellastaa. :P
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Guido

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.11.19 - klo:17:56
^ja ^^

Tällä foorumilla on ollut jo vuosikaudet (moderaattoreiden joukkopaon jälkeen) sen verran ohut ylläpito, että täällä saa aika vapaasti mellastaa. Ja moni kyllä mellastaa. :P

"peukku"

Muistaakseni vuosia sitten aloitin parikin kertaa uuden ketjun jostain ominaisuudesta ja moderaattori(t) yhdistivät ne välittömästi tähän mammuttiketjuun. Perustelua en muista eikä sillä ole väliä - järjetön tällainen ketju on kun täällä ei ole edes toimivaa hakutoimintoa.

Eli ihan moderaattorien / ylläpidon vaatimuksesta nämä megaketjut täällä ovat.

redcap

Sanokaapas, pitäisikö mennä tämmöinen takuun piikkiin (mun mielestä pitäisi)?

Kesällä -18' ajoon otetun Octavian etumatkustajan puoleinen sivupeili on mennyt keskeltä pituussuunnassa halki. Peilin koteloon ei ole tullut mistään osumaa, mutta halkeamispäivänä oli kylmä aamu ja sivupeilien lämmitys oli laitettu päälle että ne kirkastuisivat.

b1mpo

Kallis ei ole kuori, että jos itse vaihtaa. Jos ei osumajälkeä, niin eiköhän takuujuttuja kuitenkin ole?

http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-III/Mirrors/
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

PeteFinn

Mielestäni aivan ilmiselvä takuuvaihto, koska ei ole mihinkään kolahtanut. Kunhan vaan sen uskovat. Itse kyllä nostaisin asiasta äläkän, jos ei menisi takuuseen.

redcap

Olin juuri tarpeeksi epämääräinen asiaani kirjoittaessa tuossa edellisessa viestissä. Halki ei siis ole tosiaan peilin kotelo/kuori, vaan itse peilin lasi...

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: redcap - 18.11.19 - klo:20:04
Olin juuri tarpeeksi epämääräinen asiaani kirjoittaessa tuossa edellisessa viestissä. Halki ei siis ole tosiaan peilin kotelo/kuori, vaan itse peilin lasi...

Kyllä tuo viestisi oli ihan selkeä. Ei kuulu peilin haljeta itsekseen edes lämmitettäessä. Ja jos kotelo on ehjä, niin en näe mitään syytä, miksi takuuvaihto ei onnistuisi. Eiköhän tuo hoidu ongelmitta.

b1mpo

Hankala tuosta on tapella. Reiluja ovat jos korvaavat. Tuo peilin lasi ei ole siis kovin vahvaa, eli sen saa rikki kyllä vääntämälläkin ilman jälkiä. Voihan se olla toki valmistusvika, en sitä epäile.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Fellowes

Jahas tänään ei sitten ovet aukea kummallakaan kaukosäätimellä. Wanhalla tavalla sentäs aukenivat.

Vastahan se 3 kk sitten viimeksi oli rempassa. Sai 30 tkm huollon kolmannen maalin takaluukkuun, uuden vilkunviiksen ja uudet sähkömoottorit takaluukkuun.

Routa

Itäauton laatuun on vain totuttava. Riittävästi denialia kehiin niin hyvin se menee.

Omastanikin on alkanut lukitus temppuilemaan. Montaa kertaa saa yrittää, että suostuu lukitsemaan ovet kuskin kahvasta. Matkustajan puoli ei ole toviin toiminut.
Entinen VAG-kuljettaja.

b1mpo

Ite tapana kämmensyrjällä koskettaa kahvaa lukitessa ja aina on mennyt yrittämättä sen kummemmin. Noi kahvat on kyllä sellaiset, että kun mitään fyysistä nappia ei ole, niin näkee monenlaista yritystä tuolla kauppojen pihalla. Kosketus suunnilleen siihen pieneen merkkiin kahvassa riittää lukitukseen. Avaimen paristoa kannattaa myös ajoissa vaihtaa, jos kantama siinä ei riitä. Ja avaimen tulisi olla ennemmin kropan ja auton välissä, kuin kropan takana.

Tuosta ovien jäätymisestä sen verran, että tiivisteet kyllä tuntuu jäätyvän herkästi, varsinkin se ylätiiviste. Auton sisätilan esilämmitys kyllä auttaa siinä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Fellowes

Siis kumpikaan kaukosäädin ei toimi ovenkahvasta eikä säätimen napista. Mekaanisesti lukkopesästä kääntäessä lukkomekanismi, että keskuslukitus toimivat. Huomenna taas leuka rintaan ja Laakkoselle.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Fellowes - 14.01.20 - klo:20:38
Siis kumpikaan kaukosäädin ei toimi ovenkahvasta eikä säätimen napista. Mekaanisesti lukkopesästä kääntäessä lukkomekanismi, että keskuslukitus toimivat. Huomenna taas leuka rintaan ja Laakkoselle.

Kaukosäätimen heikosta paristostahan auto ilmoittaa jo hyvissä ajoin ja siinä vaiheessa kun avain vielä toimii ihan hyvin. Lienee joku muu bitti vinossa jos molemmat avaimet mykistyi kerralla, toivottavasti on helposti korjattavissa. Tuo olisikin aika kenkku vika kun ei autossa ole lukkopesää laisinkaan.

b1mpo

Noista "älyavaimista" saattaa mennä nopeastikin patteri patterin laadusta ja käyttötavoista riippuen. Tämä nykyinen heinäkuussa käyttöön otettu taavi ei herjannut paristosta vielä mitään, mutta obd11 näytti vikakoodin alhaisesta pariston alhaisesta jännitteestä(tms), jonka sitten vaihdoin. Yhtä avainta kolmesta oon käyttäny. Joku aikaisemmista autoista kyllä herjasi patterin loppumisesta, mutta koodeja en silloin lukenut.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Routa

Ai keylessiäkin voi käyttää väärin. No eipä ollut taas vaikea arvata, että käyttäjän vikahan tämäkin, kun ensin toimii pitkään ongelmitta ja sitten lakkaa toimimasta.
Entinen VAG-kuljettaja.

b1mpo

#5756
Juu kyllä se näkemän perusteella monelta onnistuu väärinkin käyttö. Voi myös ymmärtää halutessaan kirjoittamani väärinkin.  ;) Tuossa nyt oli vain yleisesti asiaa ja jos ei noilla toimi, niin silloin on vika, joka pitää korjata. Tähän asiaan ei liity käsittääkseni millään tavalla se, että missä auto on valmistettu tai minkälainen mielikuva käyttäjällä tuotteesta on.

Edelleenkin informaatio on nolla, jos haukkuu vain, eikä kerro tarkemmin mitään. Onko luettelemani asiat suljettu pois? Jos et osaa kertoa tarkemmin, on syytä epäillä käyttäjävirhettä muistakin viesteistä päätellen.

Ps. Onko tämä luettu ja otettu huomioon?


Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

fixed

Ainakin nämä keylesit tuppaa näköjään "syödä" paristoja. Tänään oli lähellä ettei Octaviasta tipahtanut sivuikkuna, kun oli minuuttiaikataulu ja kaken paristo antautu täysin ilman varoitusta. Siinä sitten manuaali avaimella sisään ja avimen sovitusta käynnistysnapille. Jostain syystä tässä vehkeessä avaimen asemonti käynnistysnapille on kuin jonkun muun sovittaminen kipeeseen. Viimeksi vaihdettu paristo viime keväänä, kun auto teki keylestemput huollon yhteydessä Metro-auton pihalle. Siinäkin soviteltiin tovi avaimen asentoa oikeaan kulmaan napille, ja kirottiin keylesit. Ja on oikein erikseen elektroniikkaliikkeestä hankittu olevinaan paremmpilaatuisia paristoja. Nyt kolmeen vuoteen vaihdettu kolmekertaa paristot ja aina kuoleentuu paristo ilman ennakko varoituksia. Rouvan "tavallinen" kaukosäädin toimii vuosikausia ilman pariston vaihtoja. Täytyy seuraavaa kulkinetta hankittaessa, tosissaan harkita suostuuko ottamaan sellasta  jossa keyles.

b1mpo

Ei muo patterit niin kalliita ole, että avaimettomasta käytöstä luopuisin. Parista vuodesta puoleen vuoteen tuntuu olevan omassa käytössä noi paristot. Kotona on patteri valmiina, eikä sen vaihtoon kauaa mene. Oiskohan kerran loppunut yhteensä paristo noista kolmesta autosta. Otin kahvan luukun auki, jotta pääsin liikkeelle, ei iso homma.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jamo75

lidlissä tais maksaa 3 eur kahden kappaleen paketti. kiinasta alle eurolla
volvossa patteri kesti yli 3 vuotta, skodassa nyt meni alle kahdessa vuodessa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 17.01.20 - klo:18:22
Ei muo patterit niin kalliita ole, että avaimettomasta käytöstä luopuisin. Parista vuodesta puoleen vuoteen tuntuu olevan omassa käytössä noi paristot. Kotona on patteri valmiina, eikä sen vaihtoon kauaa mene. Oiskohan kerran loppunut yhteensä paristo noista kolmesta autosta. Otin kahvan luukun auki, jotta pääsin liikkeelle, ei iso homma.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy