Jeren Octavia III Combi 2.0 TSI RS DSG

Aloittaja Jere#18, 29.09.13 - klo:18:32

« edellinen - seuraava »

Jyri

Mikä oli siis paikka jossa nuo käsittelyt ja kalvotukset tehtiin? Avausviestin kuvissa on jo siis nuo 35% kalvot paikallaan?

Jere#18

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 04.10.13 - klo:08:22
Mikä oli siis paikka jossa nuo käsittelyt ja kalvotukset tehtiin? Avausviestin kuvissa on jo siis nuo 35% kalvot paikallaan?

Avausviestissä kalvot on ja pinnoitus myös. Katso Relfix facebookista niin näkyy kuvia autosta/ pinnasta tarkemmin. Eli Varkaus on paikkakunta ja firma Relfix.

Jere#18

Tänään 40km siivu edes takaisin: aamulla mennessä vähän kiirus, kulutus 8,3l/100km ja takaisin päin 6,8 keskikulutuksella, vakkari päällä 107km/h..toki tiputteli nopeutta edellä menevien mukaan.

-Hieno laite tuo mukautuva vakkari!
-onko kukaan kiinnittänyt huomiota tripin lukemien vaihtumiseen? Pikku juttu, mut numerot ikään kuin nytkähtää..

-Nyt jos tilaisin, niin ottaisin naviin isomman näytön..toinen miinus tulee penkeistä, sais olla napakammat.
-Kolmas miinus sit siitä ettei ratti ole suorassa -> huomenna kommentit tuosta liikkeeseen

Eilen tuli talliin made in Finland hkpl 8:sit..lasikatonkin avasin mut kuvat vielä ottamatta

pehmis

Lainaus käyttäjältä: pehmis - 03.10.13 - klo:13:58
Voisiko saada lisäkuvia panoraama katosta: ulkoa, sisältä ja auki ollessa. Itsellä jäänyt vähän auki kuinka pitkälle takapenkeille ikkuna tulee ja kuinka pitkälle se lasi aukeaa. Itselle kans tuo lisävarusteena tulossa.

Saikko vielä kuvia otettu?
Ajossa: Octavia combi 2.0 TDI DSG RS III.
vw vento -97 tdi, Ford escort -98
ex: golf mk1 rabbit -82.
Octavia combi 2.0 TDI DSG RS III.

nolte

Lainaus käyttäjältä: Jere#18 - 06.10.13 - klo:21:17
-onko kukaan kiinnittänyt huomiota tripin lukemien vaihtumiseen? Pikku juttu, mut numerot ikään kuin nytkähtää..

Huomasin Golfin koeajolla tuon, se näyttää melkein vanhanaikaiselta mekaaniselta trippimittarilta ja sitä siinä on tietysti haettukin.

Tämä nytkähdys siis kyseessä: 2014 VW Golf 7 GTI (220hp) DSG - 0-220 km/h acceleration (1080p FULL HD)
Skoda Superb iV Combi L&K -22
ex Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG -18
ex Golf Variant VII 1.6 TDI 4Motion -13
ex Golf Variant VI 1.4 TSI DSG -10

Jere#18

Tänään hankittu letkulämmitin& sisähaaroitusosat, maanantaina pitäisi osat olla käsissä. Asennus samalla, kun renkaat vaihdetaan -HKPL8 pyöräytetään Gemineille.

Pari huomiota:

-pärinäboxi resonoi ärsyttävästi koelautaan..melko turha varuste
-eco moodi yllätti, ihan käyttökelpoinen :)


livejungle

Pistähän sit kommenttia mitenkä nuo 225/40/18 hakka8 meluaa/käyttäytyy tuossa koossa verrattuna kesäkumeihin?

TeHoKo

Lainaus käyttäjältä: Jere#18 - 01.11.13 - klo:14:22
Pari huomiota:

-pärinäboxi resonoi ärsyttävästi koelautaan..melko turha varuste
-eco moodi yllätti, ihan käyttökelpoinen :)

Oletko tarkemmin paikallistanut tuon resonointipaikan? Itsellä samoja oireita >:(

pohjoissavonprinssi

Jos siinä olisi ollut Premium lookkia niin Audi ja VW olisi menettänyt asiakkaita. Siisti Skoda muuten, valkoinen väri nätti.

Jere#18

#39
Lainaus käyttäjältä: livejungle - 01.11.13 - klo:15:27
Pistähän sit kommenttia mitenkä nuo 225/40/18 hakka8 meluaa/käyttäytyy tuossa koossa verrattuna kesäkumeihin?

Nyt nastat alla ja letkulämppäri& sisäpistoke asennettu. Normaalia nastarahinaa, mutta ei mitään peltor tarvetta omiin korviin..odotin, että olisi äänekkäämmät. Minun mielestä vaimon ex-golf VI farkku oli äänekkäämpi 16" nastoilla.

Nelipyöräsuuntaus jäi vielä ensi viikolle.

Edit. Korjattu lainaus. - Jyri

Jere#18

Kesävanteista tarjoukset spostissa, vaihtoehdot:

1) OZ Ultraleggera matt black
2) OZ Superturismo GT Matt black
3) MSW 24 Matt black

OZ:t päälle 1ke:n settejä ja MSW sitten nuukailu vaihtoehto..

Ton-1

Ja kahden ensimmäisenkään hintaero ei liene niin iso että kannattaisi ottaa painossa 'turpiin' jopa 40 % ? (1. reilu 8 ja 2. kait yli 11 kg. / 18")
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Jere#18

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 18.03.14 - klo:09:14
Ja kahden ensimmäisenkään hintaero ei liene niin iso että kannattaisi ottaa painossa 'turpiin' jopa 40 % ? (1. reilu 8 ja 2. kait yli 11 kg. / 18")

1 ja 2 hinnassa eroa reilu satku ts. ei merkitystä..taidan kuitenkin nuukaille ja ottaa nuo MSW:t, koskapa on kyseessä vaimon käytössä olevasta perhekulkineesta..ja toisekseen pientä kuumetta on jo alkanut olla ilmassa miettiessä, että mitä seuraavaksi..

Octavia on hyvä peli ei sen puoleen, mutta ei kai tästä nyt sentään pitoautoa pidä tehdä  ;)

TeBsu

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 18.03.14 - klo:09:14
Ja kahden ensimmäisenkään hintaero ei liene niin iso että kannattaisi ottaa painossa 'turpiin' jopa 40 % ? (1. reilu 8 ja 2. kait yli 11 kg. / 18")

Mimmonen takamus tonilla on että se tuntee kilojen eron vanteiden painossa autoissa? En ole koskaan ymmärtänyt että joku 5kg per vanne vaikuttas autoon hirmusesti.. Toki ei tehokkaita autoja ole ollutkaan... Mutta onko tässä nyt enää mitään järkeä???? Kyseessä kummiskin farmari... Ymmärtäsin jos oltas jotain rata autoo tekemässä...
lord of the rings

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: TeBsu - 19.03.14 - klo:01:53
.....En ole koskaan ymmärtänyt että joku 5kg per vanne vaikuttas autoon hirmusesti.. Toki ei tehokkaita autoja ole ollutkaan... Mutta onko tässä nyt enää mitään järkeä???? Kyseessä kummiskin farmari... Ymmärtäsin jos oltas jotain rata autoo tekemässä...
Jos ei ole kokenut itse sitä, niin ei sitä ehkä voi ymmärtääkään. Niin se nyt vain on.
Tuo 5kg on jo todella suuri painoero.
Sen huomaa esim. kun kesä- ja talvirenkailla on selvä painoero. Itsellä edellisessä autossa oli noin, kesäsetti painavampi, niin olihan se järkytys talven jälkeen kun kesärenkailla auto kiihtyi selvästi huonommin ja meno oli muutenkin tahmeaa. Samaten töyssyihin ajaessa ulospäin joustot oli hitaita suuremman massan takia ja ajaminen oli epämiellyttävämpää tuolla painavammalla setillä. Nykyisessä autossa molemmat renkaat/vanteet on sellaiset about samanpainoiset verkonpainot että eroa ei huomaa, kevyemmillä seteillä kulkis varmasti huomattavasti paremmin.
Ja miten tämä liittyy tehokkaisiin autoihin? Pienitehoisillahan tuo varsinkin korostuu, tuo kiihtyvyyden huononeminen nimenomaan.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 19.03.14 - klo:07:25
Jos ei ole kokenut itse sitä, niin ei sitä ehkä voi ymmärtääkään. Niin se nyt vain on.
Tuo 5kg on jo todella suuri painoero.
Sen huomaa esim. kun kesä- ja talvirenkailla on selvä painoero. Itsellä edellisessä autossa oli noin, kesäsetti painavampi, niin olihan se järkytys talven jälkeen kun kesärenkailla auto kiihtyi selvästi huonommin ja meno oli muutenkin tahmeaa. Samaten töyssyihin ajaessa ulospäin joustot oli hitaita suuremman massan takia ja ajaminen oli epämiellyttävämpää tuolla painavammalla setillä. Nykyisessä autossa molemmat renkaat/vanteet on sellaiset about samanpainoiset verkonpainot että eroa ei huomaa, kevyemmillä seteillä kulkis varmasti huomattavasti paremmin.
Ja miten tämä liittyy tehokkaisiin autoihin? Pienitehoisillahan tuo varsinkin korostuu, tuo kiihtyvyyden huononeminen nimenomaan.

Jep. Itse ostin ex-Volvo V40:een 16-tuumaisten vakiovanteiden tilalle kesärenkaille Volvon omat 17-tuumaiset ja sentään 225:sta kapemmat 205/50/17-renkaat, mutta ero oli havaittava 205/55/16-kokoon. Ja auto oli vieläpä 400 Nm ja 177 hv diiseli, joten ei mikään lussu bensavaparikaan. Meno siis tahmautui selvästi, sen huomasi liikkeellelähdössä herkkyyden puutteena ja toisaalta nopeusmuutoksissa. Kulutuskin lisääntyi.

Sen takia itse edelleen mietteissä perua RS:n tilauksessa ne antrasiitit Gemini 18"-vanteet ja ottaa vakiot 17".

Sokota09

Kuinka suuri tämä vaikutus on sitten käytännössä? Onko tätä tutkittu ihan tieteellisesti jossain myös? Eli, kuinka paljon nämä isommat vanteet syövät tehoja/kiihtyvyyttä? Puhutaanko sekunneista, vai kenties sadas- tai tuhannesosista? Ihan sen takia kiinnostaa tietää, kun tilasin sport packin omaan 1.4:seen, niin jääkö se nyt sitten viivalle, kun tehoa ei läheskään yhtä paljon kuin räsässä?

Pertsa

En tiedä onko tutkittu tieteellisesti, mutta mitä painavammat vanteet niin sitä enemmän se vaikuttaa kiihtyvyyteen ja myös ajettavuuteen yleisesti. Toki leveämpi rengaskin siihen jonkin verran vaikuttanee.
Kyllä sen eron huomaa hyvin selvästi jos kokeilee kaksia eri painoisia settejä autoonsa, kiihtyvyydessä ja siinä että auto on epämiellyttävämpi ajaa etenkin epätasaisella alustalla ja töyssyissä.
Kyllähän tuon ihan maalaisjärjelläkin ymmärtää, että suuremman massan liikkeelle saaminen on hankalampaa kuin kevyemmän. Samoin jousituksen toiminta, etenkin ulospäinjoustoissa, joka ei ole yhtä napakka kuin kevyemmällä vanne/rengaskombinaatiolla. Maantiennopeuksissa, esim. ohituksissa, kun massa on jo valmiiksi liikkeellä, ei eroa kiihtyvyydessä niin selvästi huomaa.

Voisi varmaan noin yleisellä tasolla sanoa, että jos on kaksi autoa, toinen jossa kevyt vanne/rengassetti, ja toinen samanlainen auto samalla koneella ja muilla spekseillä jossa painava rengas/vannesetti, mutta tämä auto olisi lastutettu, niin suorituskyky noilla kahdella lienee samaa luokkaa tuolloin.

Sokota09

Se nyt on selvää, että ajomukavuus kärsii, kun on leveä matalaprofiilin rengas. En tuota vanteen+renkaan painoa ole yhdistänyt epämukavuus tekijöihin. Yllättävän moni näyttää autoistaan tekevän nuhapumppuja rengasseteillään, kumma juttu.

Ero olisi noin suuri, olen sanaton.

Ton-1

#49
Alkaa mennä ihan joka topic tähän vanne-/rengasvääntöön .....

Jossain on se artikkeli jossa VW Golf tsekattiin alk.p. 16" peltareitten ja snadien renkaitten vs. 17" / 18" / 19" setit ja kiihtyvyysero 0-100 km/h oli isoimmillaan n. 0,3 s., toisaalta B7 2.0 TQ 200 hv. ja 220 hv. autojen kiihtyvyysero oli 0,2/0,3 s.

Muita kompaten ero on jopa huikea mitä siihen juurikin paikalta lähtemiseen tulee, olen iät ja ajat tarjonnut mahdollisuutta kokeilla tätä omaan makuuni editoitua alusta-/vanne-/rengasyhdistelmääni niille joiden mielestä noitten palikoitten vaikutukset ovat jostain sieltä.

Jossian vaiheessa vielä sillä edellisellä kesäsetillä ajaessani ( TD-vanteet/n. 18 kg kombinaatiopaino) laitoin ne alk.p. S-Line:t alle (23,3 kg setti) ja että pelistä tuli liimainen ( tässä kohtaa renkaankin leveys lisääntyi 30 mm.), kulutusmittari näytti jopa litran lisäystä nurkkapyörityksessä, pitkiä matkoja tasaseen ajettaessa ero pienenee ratkaisevasti.

Vaikka autossa olisi kuinka helvetisti sitä tehoa niin fysiikan lait koskevat sitä silti, ja ne samat trikit mitä esim. polkupyörän aika-ajokiekkojen kanssa on tehty ovat tietyssä mittakaavassa käypäsiä myös autojen kanssa ( paino alas/ kosketuspinta minimiin/ ulkokehän paino mahdollisimman matala mm. hiilikuitua käyttämällä/ jne ....).

Mulle on edelleen ihan sama jos joku välttämättä haluaa ajaa 25 kiloa painavalla 19" setillään ja samalla ulosmitata sen autonsa parhaimmat hipo-ominaisuudet, pidän suorastaan tyhmänä sitä että auto, jolla ajetaan 99,9% suoraan viritetään renkaituksensa puolesta toimimaan siinä 0,1% ajoon, tämän ideologian mukaan me kaikki voitais ostaa muuttoauto allemme koska tarvitsemme sitä jonkun kerran elämämme aikana  :P,  itse olen tyytyväinen kapioihin alle 17 kiloa painaviin setteihini. Ja huom! Autoni painaa enemmän kuin mikään uuden Sokotan RS-versio   ;)  .

Kerran vielä - jos sulla on tonni pari ylimääräistä ja haluat jotain spessua auton ominaisuuksia parantavaa ominaisuutta niin laita se hyvään vanne-rengas-kombinaatioon, se mitä laita vannepultin ja ja maanpinnan väliin on yllättävän tärkeä pointti.

Hakua muualta on motskarien maailmasta, en nyt löytänyt sitä juttua mutta esim. sitä 'viritellessä' moni suosittelee ensin laitamaan sen 3 tonnia vanteisiin ( esim. BST-hiilarit, juu, motskariin) kuin moottorin piristämiseen, siinä kun paranee moni muukin asia kuin pelkästään se kiihtyvyys   ;)   .

Edit: En löytänyt vieläkään sitä stooria jota etsin mutta tässä muuta juttua ( eli omasta aikansa hipopyörästäni  8)  ) , asiaa vanteista, autossa vaikutus pienempi mutta samansuuntainen:

'The most important aspects of any motorcycle wheel are its rigidity and its weight.
When the bike is travelling the wheel is subjected to constant torsional and lateral stress. If the wheel is not rigid enough it can affect the bike's handling and generate forces that reduce the tyre's grip on asphalt.
Weight is also important because, since the wheel is a moving mass, energy is required to accelerate, decelerate, and lean it. Lower weight means less power needed to move the bike and the steering, with immediate and obvious benefits for control on the track and on the road.
Less weight also means less inertia and gyroscopic forces in the overall balance of the motorcycle.
In order to fulfil our ambitious weight and rigidity objectives, only the very best materials and the latest manufacturing technology have been used in the production of the RSV Mille R's wheels. These high-tech wheels are made from 6061 Anticorodal Aluminium and forged in an 8000 ton hydraulic press.
Before now this wheel technology had only been used for Formula 1, Formula Sport, and Rally racing cars. The fusion process enables the production of totally fault-free and porosity -free wheels, with excellent mechanical and material characteristics.
Finite element analysis was used to achieve the best possible design, then a number of models were tested before the profile with six spokes doubling at the rim was chosen.
Neither was this choice made on purely aesthetic grounds. The chosen wheel structure gives optimum lateral and torsional rigidity, allowing the suspensions to work under more constant input conditions.
The new wheel design also achieves a remarkable saving in weight of around 25% per wheel compared to the lightest wheels on the market manufactured with conventional cast aluminium technology.
As a consequence inertia has also been reduced by 25% compared to cast aluminium alloy wheels.'
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 19.03.14 - klo:09:32
Se nyt on selvää, että ajomukavuus kärsii, kun on leveä matalaprofiilin rengas. En tuota vanteen+renkaan painoa ole yhdistänyt epämukavuus tekijöihin....
Joo, tuolla ajomukavuudella tai oikeammin ajo-ominaisuuksien huononemisella tarkoitin tässä yhteydessä nimenomaan tuota painavan rengas-vannesetin aiheuttamaa jousituksen toiminnan huononemista epätasaisella alustalla.

teräksenharmaa

#51
Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 19.03.14 - klo:09:38
Vaikka autossa olisi kuinka helvetisti sitä tehoa niin fysiikan lait koskevat sitä silti, ja ne samat trikit mitä esim. polkupyörän aika-ajokiekkojen kanssa on tehty ovat tietyssä mittakaavassa käypäsiä myös autojen kanssa ( paino alas/ kosketuspinta minimiin/ ulkokehän paino mahdollisimman matala mm. hiilikuitua käyttämällä/ jne ....).

Fysiikän lait kertovat täysin yksiselitteisesti myös sen, että pyörän massan vaikutus ajoneuvon kiihtyvyyteen on korkeintaan kaksinkertainen pyörimättömään massaan. Eli kiihtyvyyden suhteen viisi kiloa per pyörä vastaa korkeintaan 40 kiloa kyydissä. Käytännössä 30 kiloa lienee lähellä totuutta. Sen vaikutuksen jokainen voi sitten suhteuttaa itse. Monesti näihin raskaampiin vannesetteihin sisältyy myös vierintävastukseltaan ja ilmanvastukseltaan suuremmat leveät korkeamman nopeusluokan renkaat, joka lisää hidastumisen tunnetta. Uskon, että sen vuoksi massan vaikutusta monesti yliarvioidaan.

Pyörien suhteen annat väärää informaatiota. Polkupyörän aika-ajokiekoissa keskitytään ilmanvastukseen ja toissijaisesti ajettavuuteen tuulessa sekä vierintävastukseen. Tämä siksi, koska aerodynamiikan vaikutus on dominoiva suurissa nopeuksissa ja kiihdyttelyä tai korkeuseroja ei yleensä ole. Massa on siksi sivuseikka. Ne korkeat kuitukehät tai levykiekot ovat paljon raskaampia kuin matalat kuitu- tai jopa alumiinikehät.  Vauhtiin kiihdytetään vain kerran tai korkeintaan kahdesti ja loppumatka poljetaan tasavauhtia eli täysiä. Tässä esimerkki tunnin ennätyksestä radalla. Ennätyksessä käytetyssä pyörässä on erikoisvalmisteinen todella raskas kiekko tai kiekot ja pyörä muutenkin on varsin raskas. Vauhtia tuntui piisaavan siitä huolimatta.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.03.14 - klo:09:14
Uskon, että sen vuoksi massan vaikutusta monesti yliarvioidaan.

Onko sinulla itselläsi tästä asiasta käytännön kokemusta ? Mutta kuten sanottu, mulle on ihan sama jos muut ajavat niillä 25 kilon seteillään.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.03.14 - klo:09:14
Pyörien suhteen annat väärää informaatiota. Polkupyörän aika-ajokiekoissa keskitytään ilmanvastukseen ja toissijaisesti ajettavuuteen tuulessa sekä vierintävastukseen. Tämä siksi, koska aerodynamiikan vaikutus on dominoiva suurissa nopeuksissa ja kiihdyttelyä tai korkeuseroja ei yleensä ole. Massa on siksi sivuseikka. Ne korkeat kuitukehät tai levykiekot ovat paljon raskaampia kuin matalat kuitu- tai jopa alumiinikehät.  Vauhtiin kiihdytetään vain kerran tai korkeintaan kahdesti ja loppumatka poljetaan tasavauhtia eli täysiä. Tässä esimerkki tunnin ennätyksestä radalla. Ennätyksessä käytetyssä pyörässä on erikoisvalmisteinen todella raskas kiekko tai kiekot ja pyörä muutenkin on varsin raskas. Vauhtia tuntui piisaavan siitä huolimatta.

Tässäkin tunnut olevat minua asiaa edellä   ;)  , ja jos suuhun tulleelta sapeltasi olet huomannut niin olen koko ajan korostanut optimin vanne-rengaskombinaation olevan avainasemassa nopeuksien ollessa muuttuvia ( esim. 0-100 km/h).
Kaikki aika-ajosuoritukset eivät ole tasaisella tehtäviä, itse koen että esim. tuossa Ironman:in ajo-osuudessa ( 180 km/ käyppä ihmettelemässä vaikka Nastolan maisemia .....) mahdollisimman kevyt ja samalla aero-vannesetti on se joka toimii.

Jos se massa noissa aika-ajokiekoissa on sivuseikka niin miksi on kehitetty kilon pintaan yhteispainoltaan meneviä hiilikuitukiekkopareja ( kehittyneimmät alut +1500 g.) ?

Itse lopetan Jeren autotallin sotkemisen tähän, voidaan jatkaa muualla .....
Member of a A(udi) & A(prilia) club

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 20.03.14 - klo:09:44
Itse lopetan Jeren autotallin sotkemisen tähän, voidaan jatkaa muualla .....
Kuten myös. Jatkot täällä.

Jere#18

Minun talli niin sanonpa myös oman kommenttini ;) autoista on löytynyt niin oem, replica kuin oz:n vannetta..aihiona on ollut perhefarkkua ja vähän jopa ripeämpää kulkinetta..lyhyesti eron kyllä huomaa, mutta ei ole se tärkein juttu tieliikenteessä.

Fillari puolella kokemusta 50mm hiilarikiekosta, kohtuuhyvistä avoista, peruskiekoista ja nyt viimeisimpänä cxr80 Maviceista joita kovasti hehkutetaan maailman nopeimmaksi tri-käytössä. Nämä ovat nopeat kyllä, mutta huvittaa verrata esim. tulevalla Joroisten reitillä mitä tuntuma ja kello kertoo verrattuna pienemmän profiilin kiekolla ajettaessa..näkee paremmin mäkien, risteyksien, sivutuule ym. vaikutuksen..samoja kenttätestejä ajatus ajaa myös 10/20km tempoissa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy