Enyaq Coupe sivutuuliherkkyys

Aloittaja Enjakki2023, 09.10.23 - klo:10:30

« edellinen - seuraava »

Enjakki2023

Hei!
Minulla ollut nyt reilun 3 vkoa Enya Coupe RS.
Mitä mainioin auto mutta yksi "vika" löytyi.

Nyt on ollut kovia syystuulia ja ne kyllä riepottelee autoa niin, että ajettavuus kovalla tuulella on rauhaton ja huono.
Mitä voin tehdä? Rengastus? Alusta?

Onko muilla samoja havaintoja?

VAGinalla

Ihan samaa ongelmaa ID.4:ssa, muuten mainio peli. Ehkä osin syynä ettei keulassa ole painoa ja siksi tuuli "vie" sitä aika herkästi. Toisaalta onhan se normaalia korkeampikin, että sekin vaikuttaa.

Enjakki2023

Kiitos vastauksesta. Onkohan tähän mitään lääkettä olemassa?

Occux

Lainaus käyttäjältä: Enjakki2023 - 09.10.23 - klo:10:30
Hei!
Minulla ollut nyt reilun 3 vkoa Enya Coupe RS.
Mitä mainioin auto mutta yksi "vika" löytyi.

Nyt on ollut kovia syystuulia ja ne kyllä riepottelee autoa niin, että ajettavuus kovalla tuulella on rauhaton ja huono.
Mitä voin tehdä? Rengastus? Alusta?

Onko muilla samoja havaintoja?
Lisää painoa frunkkiin. No jo, tää oli ehkä vähän epäasiallinen neuvo, mutta joskus menneisyydessä takamoottoriset folkkarin oli edestä kevyitä ja myös tuulille alttiita. Ja taas takavetoisilla etumoottorisilla takakonttiin pistettiin hiekkasäkki parantamaan talviajoa.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

dolmar

Tuohon sivutuuliherkkyyteen vaikuttaa aika paljon auton muoto, ilmanvastuskerroin ja painonjakauma. Enyaq Coupe on ilmanvastuskertoimeltaan varsin hyvä (olikohan jopa 0,24 cd?). Lisäksi painonjakauma ei ole keulapainoinen, joten alttius sivutuulelle on näistä syistä luontaista jossain määrin.

jarmaho

Itse pitkä kokemus Volkkareista, myös useammasta uudesta. Oma käsitys on että VW säästää tuotantokustannuksissa tekemällä hutiloimalla pyörien suuntauksen. Aina kun olen uuden auton kaupassa vaatinut että auto toimitetaan nelipyöräsuunnattuna, on tullut kelpo yksilö. Mutta jos tuo on jäänyt vaatimatta, on aina  pitänyt viedä auto jälkikäteen "korjaukseen".
Rengaspaineilla on myös tuntunut olevan merkitystä, riippuen siitä kumpaa päätä tuuli pyrkii viemään. Itse olen myötäävässä päässä pitänyt pikkuisen suurempaa rengaspainetta (0,1 bar). Mutta tuo on yksilökohtaista ja voi vaihtua juurisyyn takia, joten kannattaa kokeilla yritys ja erehdys menetelmällä.
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä:Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

Jasca

Hieman pyörittelen mielessä, voisiko seuraava autoni olla Enyaq iV, joko Sportline tai RS, joka tapauksessa x-malli eli joka nurkasta raapiva. Uuteen ei ole varaa, mutta MY22 saisi jo yli 10 teur halvemmalla ja alhaisilla kilometreillä. Tarjontaa ainakin tällä hetkellä markkinoilla tuntuu olevan. RS:n kohdalla enemmän Coupe-malleja, joka onkin omaan silmään ehkä paremman näköinen, mutta mahdollisesti hieman epäkäytännöllisempi?

Toiseen vaakakuppiin olen yrittänyt löytää vaihtoehtoa. Ensisijaisesti konsernin tuotteista, ne kun ovat olleet mieleen. Born se ei ole, enkä oikein syty Tavascanistakaan, jos toki fiiliksen perustuvat nettidataan, kun autoja ei maassa vielä ole, eikä hinnastakaan mitään tietoa. ID.3 on myös pois listalta, ID.4 ja ID.5 kohdalla karkaa hinta silloin kun auto muutoin olisi mieleen.

Hybridi ei ole minun vaihtoehto, koska työmatkaa tulee noin 75 km suuntaansa, ja niinpä esim. Volvo XC40 / XC60 on sekin listalta pois. EX30 taas ei miellytä silmää (eikä kukkaroa) ollenkaan. Korealaisiakin olen miettinyt, esim. Hyundai Kona, mutta monenlaista ongelmaa niiden kanssa tuntuu ihmisillä olevan.

Kovasti olen nykyisestä Cupra Ateca 300:sta tykännyt, eikä pakottavaa tarvetta vaihdolle ole. Ja fakta on, että välirahaa joutuisin automyyjän kouraan latomaan sen verran, että jokusen kerran sillä lorottelee bensiiniä Atecan tankkiin. Mutta pieni autokuume kuitenkin ;D
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy