Kokemuksia V Variant 1,4 118kW DSG

Aloittaja Peeveli, 01.12.09 - klo:08:24

« edellinen - seuraava »

Peeveli

Nyt alla ollut metallinmusta varjantti reilut 10 kk ja vajaat 20 tkm. Kai tässä voi listata plussat ja miinukset:

+hyvä ajaa etuvetoiseksi (paitsi jos takaloota on täynnä painavaa lastia, suuntavakavuus heikkenee)
+yhdet parhaista istuimista ja ajoergonomiasta mihin olen koskaan autoissa törmännyt (1000km päivässä passaa hyvin)
+mukava moottori jossa on onnistunut yhdistelmä vääntöä, tehoa ja kierrosherkkyyttä; ei jää taatusti jalkoihin (pari työkaveriakaan ei uskonut ennenkuin komensin heidät koeajamaan tätä), ja kone on pelannut teknisestikin mukavasti
+kompakti koko (hyvät tilat yhdistettynä järjellisiin ulkomittoihin)
+dsg-automaatti pääosin (pl. joskus esiintyvä 1-2-välin kovempi nykäisy ja empiminen pakitettaessa, tulleet viime aikoina esille)
+kertakaikkisen upeasti toimiva climatronic (lämmönjakauma, huurteiden pois pysyminen kelissä kuin kelissä, ei puhalla viimalla silmille kiitos epäsuoran ilmastoinnin joka katosi jo VI-mallista)
+itseään kalliimman näköinen (kiitos kromikeulan ja ikkunalistojen)
+polttoaineenkulutus (raskaalla kaasujalalla pk-seudun ruuhkissa 8 litraa, maantiellä seka-ajona eri rajoituksilla ohitusnopeuksissa yhtään ajokorttia säästelemättä vajaat seiska, kulutus pienentynyt selvästi 15 tkm:n kohdilla)

-alustan ääntely (alusta pysyi äänettä ekat 9 kk ja noin 18 tkm), lienee yleinen vaginaääni ja tuo osaltaan halpisvaikutelman
-typerä mallipolitiikka eli korimalli pysyi tuoreena vain reilut 2 vuotta, mikä on vw:lle häpeällisen lyhyt aika
-takalasin voimakas likaantumisherkkyys (koskenee kaikkia pystyperiä)
-rengasäänet varauksin (eli rengasäänet ovat selvät mutta ei vielä rasita, ero kuitenkin esim. jo 1-srj BMW:hen huomattava)
-etupään heikko pito jo kuivallakin asfaltilla, jääkelistä ja lumesta puhumattakaan ja tässä tulee bemarin tasapainoista takavetoa ikävä

Eli tässä tärkeimmät. Auto on lähtenyt aina avainta käännettäessä käyntiin ja päästy liikkeelle joten se auton tärkein ominaisuus on ollut kunnossa. Tähän mennessä korjaamokäyntejä teetätti alkupuolen jarruäänet, joiden takia autoon vaihdettiin lopulta jarrupalat ja jarrusatulan jotkut osat, lisäksi jarrupalat uritettiin. Nyt jarruäänet ovat pysyneet jo kauan poissa. Seuraava korjaamokeikka on tulossa alustaäänien takia, koska en siedä tuollaisia ääniä edes köyhemmän väen autohintaluokassa.

Golfin tulevaisuus osaltani on hämärän peitossa. Jos hyvin sattuu, voi tuota pitää jopa 3-4 vuotta. Jos taas mieli muuttuu, se voi lähteä jopa 1-vuotissynttärin kynnyksellä, tai sitten 2 v kohdalla takuuajan umpeutuessa. Luulen, että se kaksi vuotta tällä kuitenkin tullaan ajamaan ennen autokauppoja, eli nautitaan se tehdastakuuaika umpeen. Takaraivossa vaan takoo se ajatus, että VAG on vaihdettava uuteen autoon tehdastakuuajan umpeuduttua -se on joku selittämätön tunne josta en pääse irti ainakaan nyt ja tässä. Mitä sitten sen jälkeen? Vaihtoehtoja on paljon, joista tärkeimmät ovat: seuraavan sukupolven BMW 1-srj, seuraavan sukupolven Audi A3, Golf VII, seuraavan sukupolven Honda Civic jos se ei ole enää ufon mallinen nintendolelu, ja Octavia III. Luultavaa on kuitenkin, että perusperheautomallia en enää ota, vaan seuraava on astetta kompaktimpi ja nuorekkaampi peli. Noh, sen näyttää aika ja lompakon paksuus...


Aihe merkattu pysyväksi. Tänne voi kirjoitella omia kokemuksia muistakin V-mallin Varianteista. Yritetään pitää tämä aihe pelkästään kokemuksille/koeajoille pyhitettynä ja kaikenlainen ongelmien puinti käytäisiin omissa aiheissaan.
Terveisin Pokkus

VW-man

#1
Golf Variant V 118kW 1.4TSI DSG Sportline, mukavuuspaketit 1&2, Red spice-metalliväri, monitoimiohjauspyörä, tummennetut ikkunat, Golf-tunnuksin olevat rosterilistat kynnyksissä, lastaussuojateippi sekä panoraamakatto. Rek 01/2009

Mittarissa nyt noin 21.000km:a

Plussia vaikka kuinka joita en nyt jaksa kaikkia luetella, mutta tässä muutama

- penkit
- bi-ksenonit
- nahkainen monitoimiohjauspyörä
- ajettavuus
- alusta varauksin, poislukien pieni pintakovuus kesärenkain huonolla asfaltilla ja mukulakivellä
- tilat
- takakontti
- kohtuulinen näkyvyys sivuille, taakse ja viistoon eteen>parempi kuitenkin kuin missään nyky-Seatissa
- monitoiminäyttö plus
- ulkonäkö poislukien perse
- sisustus
- ns. ohjaamoergonomia ja hallintalaitteet
- jarrut
- aivan loistava automaatti-ilmastointi mukavuustoiminnolla
- laadukas kangasverhoilu
- loistava seitsenvaihteinen DSG
- suorituskyky&teho, vääntö, kiihtyvyys
- kulutus
- hiljainen ja värinätön moottori
- ohituskiihtyvyys
- helppokäyttöinen radio&cd-soitin
- säädettävä ja kunnollinen keskikyynärnoja
- mainiosti toimiva vakkari
- hyvin pelaava ja kunnolinen ESP
- erinomainen vetopito ei sudi märällä asfaltilla ja ruovi helpolla eikä sudi tai ESP-valot vilku kiihdytettäessä valoista märällä tai liukkaalla asfaltilla>yksi kiitos myös todella mainioille Michelin X-Ice North2 nastarenkaille. Kesärenkaina Continental Premium Contact2 V jotka on hyvät ajaa, hyvät pidoltaan ja vesiliirto-ominaisuuksiltaan

Miinuksia

- parkkitutka välillä vähän liiankin herkkä piipittämään (siis varoitaa liian herksäti esteistä mutta ei mitenkään sekoile tai ole mitään häiriökäytöstä muutoinkaan)
- toisaalta aika tylsä sisustus ja kojelauta
- vas. jalan lepotuki liian kapea ja väärässä kohtaa
- rattiakselin muoveihin kolauttaa helposti jalan jos ratti on yhtään alempana
- panoraamakatoon nitinä ja pauke pakkasella>tiivisteet nyt voideltu ja luukkuja säädetty yms., joskohan hiljenis
- ratti ei voi olla kovin alhaalla koska peittää ikävästi mittariston
- hieman sivutuuliherkempi motarilla kuin esim. Golf IV, Volvo V50 tai Golf VI hb
- takalasi kuraantuu liian helposti>edes läpistä ei apua! Samoin lumi pakkaantuu takalasiin ja perään todella ruhtinaallisesti
- sateella ja sateen jälkeen vettä valuu helposti ovia avatessa lattialle ja/tai penkeille
- vetta valuu pitkin kontin katto-, seinä- ja lattiaverhoiluja aina sateella ja sateen jälkeen kun avaat konttia
- tuulilasin pystypilareihin paakkuuntuu lunta helposti kovalla lumi- tai räntäsateella
- takaluukku sulkeutuu rämähtäen kiinni>tulee halpa-automainen fiilis
- rengasmelu kesärenkain. Talvirenkain ihan on jopa hiljainen (X-ice North 2)
- hidas lämpiminen normaalleilla talvikeleillä kaunpunkiliikenteessä>suosittelen Eberiä tai Webastoa!
- matala maavara on joskus huono asia
- huonot kajarit ja äänentoisto kokonaisuudessaa... Ei mitää premium tasoa>ei lähelläkään

Aika laaduton peli ollut

Panoraamakaton paukkeen lisäksi vaikka mitä korjaamokäyntejä jo:

- jarrukiljunnan takia kolme korjaamokäyntiä>nyt ok olleet jo kauan eli siis jarrut kunnossa
- lasinnostaja paskana (ilm. jo tehtaalta asti romuna). En ole avannut ikinä itse apukuskin oven etulasia (tuli muutoin ilmi kun valitin, että ovi pitää rämäyksen sulkiessa>selvisi, että rikkinäinen lasinnostinkoneisto pitää ääntä)
- kuskin penkin selkänojan yläosasta kuului nitänää ja natinaa, narinaa>muokkasivat huollossa fyllinkejä ja se auttoi vain hetkeksi>täytyy mennä uudestaan narisemaan aiheesta joku päivä
- moottorin ohjainlaitteen päivitys
- takaluukun muoviverhoilujen kiristys ja kitinäteppiä lätkitty verhoilun alle resonoinnin takia
- vas. takaovi resonoi>kitinäteppiä muovien alle, verhoilun kiristys
- kojelautaa kitinäteippailtu ja kiristelty lukemattomia kertoja helinän, kilinän ja resonanssien takia>nyt möykkäämättä
- keskimmäisten tuuletussuulakkeiden muoviosia ns. kiristelty ja lätkitty resonassia poistavaa teippiä nitinän ja nakseen takia
- apukuskin etuoven tiivisteet voideltu nitinän takia
- apukuskin etuoven päätylista vaihdettu tehtaalla epäonnistuneen kiinnityksen takia
- tuulilasi vaihdettu jo kertaalleen todella surkean näkyvyyden takia> Onkohan ollut jo tehtaalta asti viallinen pinta vai onko ex-kuski ajanut jossain hiekkamyrskyssä


Vikaa ollut ihan kiitettävästi. Manittakoon, että olen jo auton toinen omistaja. Ex-omistaja laittanut kiertoon auton jo kesäkuussa 09 ellei sitten jo aiemminkin. Kysyin häneltä ( vasta auton hankkimisen jälkeen) oliko autossa jotain vikoja vai miksi hävitit sen ja hän ei valittanut muuta kuin  jarrukiljuntaa ja panoraamakaton myökkää pakkasella. Kysyin mihin vaihdoit ja vastas, että Volkkariin taas jälleen kerrran, mutta Golf VI HB:hen toki samalla koneella ja vaihteistolla. Kysyin, että mites se on pelannut niin kuulemma muutoin ok, mutta helvetillinen jarrukiljunta alkoi jo muutaman tuhannen paikkeilla.

Auton on hankittu siis vähän käytettynä/uutta vastaavana Herttoniemen toimipisteen vaihtoautohallista Heinäkuun alussa 2009.

Wekotin

Golf V Variant 1.4 TSI 118 kW DSG7 Comfortline, Deep Black. Varustepaketit 1,2,3. Rek. 06/09. 18000km.

VW-man aika hyvin kiteytti kaiken plussan. Joten omalta kohdalta negatiivisiä huomattuja asioita ovat:

-Perse likaantuu HELPOSTI
-Parkkitutkat huutavat kostealla ilmalla. (kävi korjaamolla ilman tulosta)
-Takapenkkien takaosan (tavaratilan puoleinen) kangas repsottaa (liimattu huollossa)
-Jarrut vinkuu.
-Jo tehtaalta pielessä olleet aurauskulmat + valonsäädöt (korjattu)
-Jotain ihme sirinää kuuluu kuskin puolen korvan korkeudelta turvavyön kohdalta.
-Jälkiasenteinen (merkkiliikkeen) Media-IN särisee.

Moottori ja vaihteisto puolella vehje on toiminut  hyvin. Mitään kengurunloikkia ei ole ilmennyt. Välillä tuntuu, että valoista lähtiessä kone ampasee niin perkeleesti, mutta sitten jos ollaan jo vauhdissa niin samanlaisen kiihtyvyyden saa aikaiseksi vain kick-downilla.

Peeveli

Nyt sitten lakkasi climatronic toimimasta automaatti-asennossa. Käsisäädöllä toimii mutta auto-asennossa täysin hiljaa ja puhaltamatta! Pakkasta -18 astetta oli aamusella klo 7 aikaan kun tein parinkymmenen kilsan matkan. Lämppäri piti liikkellle lähtiessä outoa puksuttelua ja ulinaa ja nyt sitten automattiikka kaputt. Voi perkele mikä laitos. Ylihuomenna vienti taas merkkikorjaamolle niiden tukivarsien vaihtoon ja oven uudelleen sovitukseen, ja saavat luvan katsoa climatronicin. Ei hyvää päivää mikä paskakasa. Ai niin. VWei osaa tehdä takaluukkuun kaasupumppuja jotka nostaisivat edes -10 asteenkaan pakkasella takaluukkua täysin ylös vaan jää puoliväliin.

Tämä äijä lähtee pikapikaa Toyota-kauppakierrokselle.

jkvi

Jos Peeveliä yhtään lohduttaa, niin taitaa nuo takaluukkujen kaasupumput olla ihan samaa tavaraa kaikilla valmistajilla. Tietenkin pumpun mitoituksen luukun painoon nähden voi valmistaja päättää.
CRDi & Collection

Kiviharju

Olisit Peeveli vaan ostanut sen VI Golffin, niin ei olisi tuollaisia vikoja ;)
Ei kilise eikä kolise, ja takaluukkukin aukeaa kuin itsekseen ;)
Audi A4 Allroad quattro -17

Peeveli

^

Juu ja olisin saanut jumittuvat kääntymistoiminnolla olevat xenonit. :-[

Climatronic edelleen mykkä auto-asennossa ja alusta narisee ja kolisee kamalasti. Ovien toiminta todella jäykkää ja matkustajanpuolen ovikahva meinaa jäädä auki-asentoon.

Kiviharju

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 02.01.10 - klo:15:56
^

Juu ja olisin saanut jumittuvat kääntymistoiminnolla olevat xenonit. :-[
Et välttämättä, ei näytä jokaisessa autossa olevan jumittuvaa mallia ;)
Ja eiköhän tämäkin ongelma ala selviämään...

Sitä ollaan ihmetelty ettei mitään pakkas ongelmia VI:ssä ole. Ovet pelaa niinkuin kesäkelillä, niinkuin kaikki muukin.
Mutta jatketaan näistä vaikka Golf VI puolella
Audi A4 Allroad quattro -17

VW-man

#8
Itsellä ei mitään ongelmaa Variant Golfissa alustan kanssa. Ei narise eikä kolise pakkasella vaikka on jo vuoden vanha auto. Ainoa mikä pitää ääntä pakkasella ja joskus muulloinkin on se pahuksen panoraamakatto ja jossain oikealla puolella on joskus satunnaisia hiirenpesiä kojelaudassa sekä oikean puolen b-pilarin alueella. Ovet aukeaa muuten ongelmitta, mutta kuskin oven lukkopesä on melkein aina pakkasella jäässä. Bensatankin luukku toimii myös pakkaskeleillä ilman ongelmia. Kannattaa sunkin Kiviharju kokeilla, että aukeaako ovet avaimesta pakkasella. Meinaa samaa ongelmaa lukkojen kanssa on myös VI mallissa. Takaluukku on mennyt hyvin kiinni pakkasella ja auennutkin ihan ok... Paitsi,  että jos pakkasta on yli kymmenen astetta on se luukun ylösnouseminen kyllä selkeästi nihkeämpää kuin muulloin.

Ilmastointilaite toimii ongelmitta ja auto asennon kanssa ei mitään ongelmaa myöskää ole ollut. Muutenkin lämmityslaite toimii normaalisti/vioitta. Se on kyllä pakko myöntää, että surkea se lämmityslaite jokatapauksessa on kaupunkiolosuhteissa, jos sitä vertaa Bemarin, Volvon, Subarun, Toyotan tai vaikka Hondan lämmityslaitteisiin. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Se on tämän Volkkarin suurin heikkous, toinen on jäätyvät lukot ja kolmas on rengasmelu jota on hiljaisillakin renkailla enempi kuin vaikka Bemussa tai Volvossa.

Myös muutama muotoilullinen seikka ottaa pattiin: etupilarin kourut tuulilasin sivuilla kerää ärsyttävästi lunta ajossa silloin kun pyryttää, tuulilasin alareunan syvä kouru kerää ärsyttävästi lunta ja jäätä, heti kun lasi paskaantuu kunnolla ja suihkutat nestettä lasille vähän reilummin ilmavirta työntää kurat pitkin etusivuikkunoita ja etuovien kylkiä, kun avaat ovia sateella tai sateen jäljillä tippuu vedet penkeille ja lattialle, talvella taas ovia avatessa puuterilumi lentää penkeille, takaikkuna on melkein aina kurassa&lumessa ajossa tai ajon jäljiltä ja samoin koko takaluukku (läpistä ei juurikaan hyötyä)> näitä edesauttaa takaikkunan viisto muoto sekä puskurin muotoilu. Yleensäkin koko automallin peräpää on muotoiltu niin typerästi käytännön kannalta verrattuna IV Variant Golfiin, että ei voi kuin ihmetellä. Myös se on persiistä, etä kun avaat takaluukkua sateella tai sateen jälkeen niin kuravedet lentelee pitkin vaaleita yläosa verhoiluja, pitkin suojapeitettä, seiniä ja lattiaa. Lumisateen jäljiltä taas puuterilumi lentää kontin luukkua avatessa aukosta sisään vaikka kuinka olet yrittänyt muka putsata kaikki lumet pois.

Kiviharju

#9
Lainaus käyttäjältä: VW-man - 02.01.10 - klo:17:04
Myös muutama muotoilullinen seikka ottaa pattiin: etupilarin kourut tuulilasin sivuilla kerää ärsyttävästi lunta ajossa silloin kun pyryttää, tuulilasin alareunan syvä kouru kerää ärsyttävästi lunta ja jäätä, heti kun lasi paskaantuu kunnolla ja suihkutat nestettä lasille vähän reilummin ilmavirta työntää kurat pitkin etusivuikkunoita ja etuovien kylkiä, Kun avaat ovia sateella tai sateen jäljillä tippuu vedet penkeille ja lattialle, talvella taas ovia avatessa puuteri lumi lentää penkeille, takaikkuna on melkein aina kurassa&lumessa ajossa tai ajon jäljiltä ja samoin koko takaluukku (läpistä ei juurikaan hyötyä)> näitä edesauttaa takaikkunan viisto muoto sekä puskurin muotoilu. Yleensäkin koko automallin peräpää on muotoiltu niin typerästi käytännön kannalta verrattuna IV Variant Golfiin, että ei voi kuin ihmetellä. Myös se on persiistä, etä kun avaat takaluukkua sateella tai sateen jälkeen niin kuravedet lentelee pitkin vaaleita yläosa verhoiluja, pitkin suojapeitettä, seiniä ja lattiaa. Lumisateen jäljiltä taas puuteri lumi lentää kontin luukkua avatessa aukosta sisään vaikka kuinka olet yrittänyt muka putsata kaikki lumet pois.
Samoja ärsyttäviä muotoiluseikkoja löytyy vielä myös VI hatchbackista.
Ja noihin lisänä vielä se, että takalasilta sulavat vedet jäätyvät VW merkin ympärille, jolloin takaluukkua ei saa auki ennenkuin kopistelee jäät irti lumiharjan "hamarapuolella" >:( Mutta nythän ei tälläistä ongelmaa enää ole, muuta kuin kovemmilla pakkasilla, kun muuten luukku aukeaa kaukosäätimestä ;)
Audi A4 Allroad quattro -17

SciroSJK

#10
VW-man!!

Lainaapanoraamakatoon nitinä ja pauke pakkasella>tiivisteet nyt voideltu ja luukkuja säädetty yms., joskohan hiljenis

Kerropas ihmeessä auttoiko toi voitelu kitinään??

Voitelitko tiivisteet VW:n omalla tökötillä vai millä?? Pahimillaan toi katon narina on todella v.mäistä kuunneltavaa, ainakin jos Golfin katto narisee yhtä pahasti kuin Sciroccon  :o

Hmmm... onko Golfin panoraamakatto samanlainen kuin Scirossa?? Raottuu pari senttiä takaosastaan...
ja thats it! Turha, mutta näyttää kyllä aika hyvältä mielestäni.

Wekotin

Nyt jääty täälläkin tuo kuskin oven kahva. Sisältä pääsee ulos kun kaksi kertaa vääntää kahvasta. Ekalla avauksella ovi lukko avautuu puoliksi (samaan asentoon jos oven laittaa huonosti kiinni). Tuli emännän kanssa myös tuossa keskusteltua auton talviominaisuuksista ja kyllä tämä saa olla viimeinen VW ainakin siksi ajaksi, että lämmin talli löytyy kämpästä.

Kieroksi menneestä oven pellistä voi lukea toisen foorumin puolelta. Täällä en viitsi siitä aiheesta enää kitistä.

VW-man

Yksi naurettava vika/lapsus on käynyt tehtaalla rakentaessa/suunnitellessa V korin Golfien lämmityskanavia: kun avaat haskalokeron ja kokeilet kädellä lokeron vasemman puolen etosaa lokeron sisältä huomaat kuinka jostain kanavistostosta puhaltaa ns. ohi helvetin viileää ilmaa joka varmaankin myös tulee viileänä ilmavirtana apukuskin jalkoihin, sillä tuskin tuo hanskaloota nyt niin tiivis on etteikö sieltä vähän fuskaa sitä kylmää uloskin. Se kylmä ei tule sielä jäädytyssuulakkeesta vaan edempää vas. puolelta läheltä luukun kantta. Tästä jotkut ovat nipottaneet VW-huoltoon, että kun jääkylmää puhaltaa apparin jalkoihin ja siellä on sanottu jokaiselle ettei voi kuulemma tehdä yhtää mitään sillä on rakenteellinen vika ja suunnitteluvirhe. Vika on kuulemman maahantuojan ja huollon tiedossa, mutta siihen ei ole ratkaisua. Tehtaalla on käynyt lapsus kanaviston suunnittelussa jolle ei ole olemassa korjausohjetta.

Kokeileppa Kiviharju onko VI koppaan jo saatu tuo asia kuntoon. Ihan mielenkiinnosta haluttaisi tietää...

Kiviharju

Lainaus käyttäjältä: VW-man - 04.01.10 - klo:17:32
Kokeileppa Kiviharju onko VI koppaan jo saatu tuo asia kuntoon. Ihan mielenkiinnosta haluttaisi tietää...
Emännän mukaan ei ole korjaantunut, eli jalkatilaan puhaltaa kylmää ilmaa. Mutta ei kuitenkaan kauhean häiritsevästi.

Mennään nyt kunnolla OT:hen.
Mutta vaihtaessani tuulettimen moottoria vanhaan 3BG Passattiin, jouduin ajamaan vähän aikaa ilman hanskalokeroa, kun odotin uutta osaa.
Näissä nyky VAGeissahan on hanskalokeron viilennys toiminto, ja siitä rööristä puhalsi silloin kokoajan kylmä ulkoilma sisään ja pelkääjän jalkatilaan.
Ainoa mikä pitää kylmän pois on se muovilipare minkä saa pyöräytettyä reijän tukkeeksi.

Voisiko tämä olla syynä tuohon Golffinkin vetoisuuteen??
Audi A4 Allroad quattro -17

VW-man

#14
Lainaus käyttäjältä: Kiviharju - 04.01.10 - klo:17:44
Emännän mukaan ei ole korjaantunut, eli jalkatilaan puhaltaa kylmää ilmaa. Mutta ei kuitenkaan kauhean häiritsevästi.

Mennään nyt kunnolla OT:hen.
Mutta vaihtaessani tuulettimen moottoria vanhaan 3BG Passattiin, jouduin ajamaan vähän aikaa ilman hanskalokeroa, kun odotin uutta osaa.
Näissä nyky VAGeissahan on hanskalokeron viilennys toiminto, ja siitä rööristä puhalsi silloin kokoajan kylmä ulkoilma sisään ja pelkääjän jalkatilaan.
Ainoa mikä pitää kylmän pois on se muovilipare minkä saa pyöräytettyä reijän tukkeeksi.

Voisiko tämä olla syynä tuohon Golffinkin vetoisuuteen??

Voihan se olla siitäkin kiinni, mutta mulla oli joskus semmoinen HB mallin Golf V ja vuosimallia 2004, eli kuitenkin tuotannon alkuvuosilta ja siinä sitä kylmää tosiaan tuli ohi sen haskalokerossa olevan jäähdytyssuuttimen. Eli vaikka se suutin oli mukamas kiinni, niin silti kädellä kun kolkeilit niin kylmää sieltä silti puhalsi läpi. Nyt kun kokeilee tässä 2009 V korimallin Variantissa kädellä samaa kohtaa niin minusta se lokeron jäähdyttämiseen tarkoitettu suulake ei fuskaa yhtään. Se ilmavirta/puhallus tulee jostain sieltä sivulta tai sitten se venttili/suulake fuskaa nykyään jostain eri kohdasta. Ei sitä oikein muuton huomaa kuin silloin kun avaan sen lokeron ja kädellä kokeilen.

Emännältä olen kysynyt, että puhaltaako kylmää jalkoihin/onko kylmä ja eipä hän ainakaan myönnä, että puhaltaisi tai jalkoja palelis. Tosin harvoin hän kyllä näin talvikelillä pitääkään edes mitään roiskeläppämallin extralyhyttä farkkuminiä jossa kylmä voisi tullakin :)

Eli ilmeisti se hanskaloota ei "vuoda" ihan niin rajusti kuin noissa ensimmäisten vuosien Golf V:ssä, mutta jostain se fuskaa siis edelleen.

VW-man

#15
Lainaus käyttäjältä: SciroSJK - 02.01.10 - klo:17:14
VW-man!!

Kerropas ihmeessä auttoiko toi voitelu kitinään??

Voitelitko tiivisteet VW:n omalla tökötillä vai millä?? Pahimillaan toi katon narina on todella v.mäistä kuunneltavaa, ainakin jos Golfin katto narisee yhtä pahasti kuin Sciroccon  :o

Hmmm... onko Golfin panoraamakatto samanlainen kuin Scirossa?? Raottuu pari senttiä takaosastaan...
ja thats it! Turha, mutta näyttää kyllä aika hyvältä mielestäni.

Tuo panoraamakatto on toiminnoiltaan monipuolisempi tässä Variant Golfissa kuin mitä esim. Roccossa. Toki onhan se käsittääkseni myös kookkaampikin. Tiivisteet voiteli joku Herttonimen VW:n huoltojamppa kun kävin siellä Marraskuussa. Ilmesesti sitä ihan samaa silikonia laittoi niihin panoraamakaton tiivisteisiin kuin mitä oviinkin laitetaan. Niiden tiisteiden pinta ns. helmeilee ja on ihan saman näköinen kuin miltä ovitiivisteet silloin kun niihin on laittettu urakalla sitä ns. silikonisydeemiä. Auttoi se jotain, mutta heti kun sinne tiivisteiden väliin pääsee lunta tai jäätä tai tiivisteiden päälle pääsee kertymään lunta joka jäätyy niin alkaa se nitinä, natina, kolina, ritinä ja pauke. Lopppuu vasta kun viet auton sulamaan parkkihalliin ja putsaat sen katon&saumat totaalisesti ja vaikka varmuudeksi availet sitä avattavaa osaa edestakas. Sitä voidetta on laitettu vain niihin tiivisteisiin jotka jää katon sisäpuolelle ja ulkopuolelle on tuskin laitettu mitään. Noita nitinöitä, paukkeita yms. on ollut noissa panoraamakatoissa ainakin Golf Varianteissa ja moni Tiguanilla ajava kuskikin niiden kanssa tuskailee. Ilmeisesti mokoma härpäke ja ainakin tuollasena kuin esim. VW ja BMW ovat sen toteuttaneet soveltuu todella huonosti näihin tämän maan keleihin.

VW-man

Ensiviikolla laitatan tähän nykyiseen kärryyn Eberin...Työmatkoilla en sitä voi hyödyntää kun se on vain 3 kilometriä suuntaansa, mutta me reissataan milloin missäkin ja käydään muualla sukuloimassa yms.,  joten muulloin tuolle tulee kyllä käyttöä olemaan jos tämä talvi jatkuu vielä tällaisena. Jos vielä tulevatkin talvet on vähintään tämmöisiä kuin tämä niin kyllä tuo maksaa itsensä takaisin. Niin ja vaikka tässä autossa nyt jotain negatiivisiakin asioita on, eli esim. rengasmelu karkealla asfaltilla, heikko lämmityslaite, pakkasilla jäätyvä lukkopesä ovessa, kunnon pakkasessa nihkeästi toimivat takaluukun pumput, muutama ns. hiirenpesä ja resonoiva asia niin vaihdan tämän auton vasta vuoden 2011 alussa tai lopussa pois. Eli kun joko auton takuu on loppunut tai viimeistään  sitten kun viimeisinkin takuu eli maalitakuukin on ohi.


Sain tuon aparaatin asennuksineen vielä niin naurettavan halpaan hintaankin, että väkisinkin tartuin syöttiin. Tulee se pienitehoisin laite (on tähän ihan riittävä)+climakit sekä kello kojelautaan. Myöhemmin ostan ehkä kaukosäätimen jos tarvitsen semmoista. Vanteita ei ole tarkoitus vaihtaa eikä mitään muutakaan tuningia sen kummemmin tähän enää harrastaa. Eli tuon Eberin jälkeen en tähän enää mitään lisäkikkeitä laita tai laitatuta.

Jude

Itse laitoin eberin kellon keskikonsolin tuhkakuppiin vähän viistoon että sitä on helppo käyttää. Ja on samalla huomaamaton.
Eberi on ollu aika kätevä laite ainakin dieselissä, nyt pysyy  moottorinlämmöt jo 80 asteessa  ;D
tosin mulla on 5kW laite, mutta se nelonenkin riittää varmasti hyvin
Entiset kulkuneuvot:
-VW Polo R -14
-Ford GT Connect 1.6 Ecoboost -15
-Audi A5 coupe 3.0 TDI -07
-Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost -13
-Ford Transit 3.2 TDCI -11
-VW Golf V variant 2.0 TDI -09
-Ford Mondeo wagon 2.0 TDCI -07
-Peugeot 406 wagon 2.0 HDI -04
-Volvo S80 2.4 Bensa -06
-VW Golf IV variant 1.9 TDI PD -04

Reneto

Lainaus käyttäjältä: VW-man - 04.01.10 - klo:18:09
Voihan se olla siitäkin kiinni, mutta mulla oli joskus semmoinen HB mallin Golf V ja vuosimallia 2004, eli kuitenkin tuotannon alkuvuosilta ja siinä sitä kylmää tosiaan tuli ohi sen haskalokerossa olevan jäähdytyssuuttimen. Eli vaikka se suutin oli mukamas kiinni, niin silti kädellä kun kolkeilit niin kylmää sieltä silti puhalsi läpi. Nyt kun kokeilee tässä 2009 V korimallin Variantissa kädellä samaa kohtaa niin minusta se lokeron jäähdyttämiseen tarkoitettu suulake ei fuskaa yhtään. Se ilmavirta/puhallus tulee jostain sieltä sivulta tai sitten se venttili/suulake fuskaa nykyään jostain eri kohdasta. Ei sitä oikein muuton huomaa kuin silloin kun avaan sen lokeron ja kädellä kokeilen.


Juu, tämä kylmän tulo hanskalokeroon on havaittu täälläkin. Olen myös yrittänyt paikallistaa lähdettä ja kallistuisin omassakin johtopäätökseen, että suoraan suulakkeesta ei fuskaa, vaan jostain taaempaa. Tyhmä homma. Muutenkin hytti lämpenee kunnon pakkasilla hitaan puoleisesti, niin eipä tuo ainakaan paranna tilannetta.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Wekotin

Kylmää puhaltaa täälläkin vaikka suulake on hansikaslokerosta kiinni. Minusta kylmää puhalsi eniten hanskalokeron vasemmassa reunassa lähellä turvatyynyn poiskytkentä lukkoa.

HiTec

Kylmän puhallus loppui kun kiersin hanskalokeron suuttimen kiinni.

Golffari

LainaaYksi naurettava vika/lapsus on käynyt tehtaalla rakentaessa/suunnitellessa V korin Golfien lämmityskanavia:

Jetassa sama ongelma, mutta se "vetää" kuskin puolella, vaikka autossa on lämmintä ( kun on ajanut n.100km että on lämmennyt )
kuitenkin jalkatilassa tuntuu veto.
Ja vaikka on jalassa välihousut, villasukat, huopatöppöset, pipo, lapaset, aurinkolasit, niin jalkoja paleltaa.
Ei tällaisella vehkeellä viitsi kovilla pakkasilla kymmentä kilometriä kauemmaksi lähteä.
VW....?

Jude

Tänään sain räpsästyä kuvan tosta eberin kellosta, eli jos tuhkakupille ei ole mitään erityistä käyttöä niin sinne se menee hyvin piiloon

Entiset kulkuneuvot:
-VW Polo R -14
-Ford GT Connect 1.6 Ecoboost -15
-Audi A5 coupe 3.0 TDI -07
-Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost -13
-Ford Transit 3.2 TDCI -11
-VW Golf V variant 2.0 TDI -09
-Ford Mondeo wagon 2.0 TDCI -07
-Peugeot 406 wagon 2.0 HDI -04
-Volvo S80 2.4 Bensa -06
-VW Golf IV variant 1.9 TDI PD -04

VW-man

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 06.01.10 - klo:23:44
Kylmän puhallus loppui kun kiersin hanskalokeron suuttimen kiinni.

Eipä muuten lopu...Kokeile siitä sivummalta läheltä airbagin poiskytkentää. Hansakalootan kannen reunan&keskikonsolin sivuosan kohdilta. Sieltä puhaltaa hyvinkin kylmä ilmavirtaus. Itselläkin V korimallin Golf Variant ja vuosimalli 2009.

VW-man

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 02.01.10 - klo:11:18
Jos Peeveliä yhtään lohduttaa, niin taitaa nuo takaluukkujen kaasupumput olla ihan samaa tavaraa kaikilla valmistajilla. Tietenkin pumpun mitoituksen luukun painoon nähden voi valmistaja päättää.

Pitää paikkansa. Mazda 6:ssa on ollut juurikin noita ongelmia ja myös Mazda 3:kin. Tosin niihin on ihan jotain kampanjoita joihin vaihdetaan maahantuojan toimesta tänne paremmin soveltuvat pumput.

Peeveli

Onkohan moottorin termari mennyt epäkuntoon...Nyt pakkasta vain hellelukemat eli -2,5 astetta, ja ei D-moodilla ajaessa lämpene 12 km:n työmatkalla kuin vajaaseen puoleenväliin, ja climatronicin auto-asennon ollessa epäkunnossa ajo käsipuhalluksella joka siis alkuvaiheessa pienellä moottorin lämpenemisen nopeuttamiseksi. S:llä lämpenee nopeammin mutta juokin sitten aika reippaasti. Kyllä minusta viime talvena ja vielä ennen tätä oikeaa talvea eli viime vuoden loppupuolellakin lämpeni jkv nopsempaan.


Wekotin

Itsellä lämpenee näillä muutaman asteen pakkasilla ja nollan tuntumassa melkein 90 asteeseen (mittariston). Hiukan jää vajaaksi 4,3 km työmatkalla D-asennolla. Tosin auto on johdon päässä.

VW-man

#27
Termari toimii täsä käryssä ainakin ihan ok. Pienillä pakkasilla auto on jopa kuuma. Lämmöt nuosee pikupakkasilla ihan ok, mutta ei mitenkään kiitettävästi ja pysyy kyllä siellä 90 asteessa ihan hyvin jos ei käy kova ajoviima. Työmatkalla se ei tosin lämpiä kovinkaan sillä säteilylämppäri on todella onneton ja vaikka on sisätilanlämmitinkin niin eipä paljon lämmöt nouse. Eberiä ei voi työmatkalla käyttää sillä se työmatka on niin onneton pätkä kuin 2,9km suuntaansa. S:llä ajelemalla ja persgrillä pitämällä päällä tarkenee tuon työmatkan ajan just just kovemmilla pakkasilla ja tietty pipo päässä&lämpökerrasto yllä. Suosittelen kyllä tämän automallin kanssa aina pitkää esilämmitystä ja myös mahdollisesti ostettavaksi Webastoa&Eberiä ja sisäpuhallin kannattaa olla säteilylämppärin kanssa 1850 tai 2100 wattinen. Viimasuoja on fiksu ja hyödyllinen ostos myös tämän tai pienempien TSI moottorien kaverina. Hyöty on silti suuri vaikka hintaa hieman onkin ja ulkonäköä ei voi kauheasti kehua.

Wekotin

Pistän nyt tänne kun en viitsi uutta näin pikku jutun takia tehdä. Onkos kellään tietoa kuuluuko palaneen lampun merkkivalo syttyä jos toinen rekisterikilven valo on pimeänä? Mulla ei ainakaan syty mitään mittaristoon.

VW-man

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 17.01.10 - klo:16:40
Pistän nyt tänne kun en viitsi uutta näin pikku jutun takia tehdä. Onkos kellään tietoa kuuluuko palaneen lampun merkkivalo syttyä jos toinen rekisterikilven valo on pimeänä? Mulla ei ainakaan syty mitään mittaristoon.

Luulisi että siitä tulee ilmoitus. Mun auton moninäyttö plussaan tuli teksti palaneesta vas. jarruvalon poltimesta (teksti tyyliin broken rear brakelight yms. ja samaan aikaan paloi joku palaneen lampun symboli) ja luulis että laite ilmoittaa myös rekisterivalot jos ne on palaneet.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy