ID.5

Aloittaja Jake69, 03.11.21 - klo:17:07

« edellinen - seuraava »

Jake69

Tästä ei vissiin vielä ollut ketjua.

Yksi video aiheesta

https://www.youtube.com/watch?v=l78WzVBNzsY

jukkanen

Tänään kai sitten alkaa myynti. Kivan näköinen auto kyllä, ja melkolailla houkuttelevat ominaisuudet. Ja vetokoukunkin saisi, ei sillä tosin hurjia vedellä mutta pikkukärryjä kuitenkin.

https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id5.html

"Vetokoukku
Kaikille niille, jotka haluavat kuljettaa

Haluatko kuljettaa todellakin aivan kaiken? Lisävarusteena saatava napin painalluksella sähköisesti esiin kääntyvä vetokoukku tarjoaa runsaasti lisätilaa kaikelle tarpeelliselle. Vetokoukku on mitoitettu 750 kg:n kuormalle (jarruttomana) tai jopa 1 000 kg:lle (jarrullisena), joten voit kuljettaa ID.5:llä kaikkea tarpeellista, esimerkiksi hevoskärryä tai kajakkia. Kun et tarvitse vetokoukkua, voit taittaa sen pois näkyvistä puskurin alle muutamalla käden liikkeellä.
"

andyh

#2
Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 23.11.21 - klo:11:06
Tänään kai sitten alkaa myynti. Kivan näköinen auto kyllä, ja melkolailla houkuttelevat ominaisuudet. Ja vetokoukunkin saisi, ei sillä tosin hurjia vedellä mutta pikkukärryjä kuitenkin.
En kyllä äkkiseltään keksinyt mitään eroa ID.4:een verrattuna. Samat varustepaketit ja samat puutteet. Ja edelleen vaikkapa suksiluukusta joutuu maksamaan extraa josta ei myydessä tai liisatessa saa mitään takaisin.

Sped

Henkilökohtainen mielipide: 3000 , lisää siitä, että päätilaa ja tavaratilaa syödään, kattokaiteet poistuu (jos en väärässä ole) vain sen takia, että "näyttää sporttisemmalta" on mielestäni hölmöä. En ole oikein koskaan ymmärtänyt SUV coupe-malleja, että mitä niissä viehättää.

Mutta ehkä olenkin käytännön ihminen enemmän, terveisin "farmari ennemmin kuin HB" :D
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: Sped - 23.11.21 - klo:13:50
Henkilökohtainen mielipide: 3000 , lisää siitä, että päätilaa ja tavaratilaa syödään, kattokaiteet poistuu (jos en väärässä ole) vain sen takia, että "näyttää sporttisemmalta" on mielestäni hölmöä. En ole oikein koskaan ymmärtänyt SUV coupe-malleja, että mitä niissä viehättää.

Mutta ehkä olenkin käytännön ihminen enemmän, terveisin "farmari ennemmin kuin HB" :D

Samat ajatukset. Ehkä tuo vähän virtaviivaisempana kuluttaa vähemmän sähköä, mutta edelleen toivon jo seuraavaksi autoksi saavani ihan normi farkun.

Toki pidän myös ID.4:sta vähän ID.3:n farkkuversiona. Akkujen takia vaan sitten vähän möhkö.

Daatta

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jopo

Lainaus käyttäjältä: andyh - 23.11.21 - klo:12:44
En kyllä äkkiseltään keksinyt mitään eroa ID.4:een verrattuna. Samat varustepaketit ja samat puutteet. Ja edelleen vaikkapa suksiluukusta joutuu maksamaan extraa josta ei myydessä tai liisatessa saa mitään takaisin.

Yksi selkeä muutos näyttäis olevan sivuparkkitutkat, mitkä jostain kumman syystä oli tiputettu ID.3/4:sta pois. Eli automaattiparkkeeraus toimii jälleen myös sähkövolkkareissa.

andyh

Lainaus käyttäjältä: jopo - 23.11.21 - klo:16:35
Yksi selkeä muutos näyttäis olevan sivuparkkitutkat, mitkä jostain kumman syystä oli tiputettu ID.3/4:sta pois. Eli automaattiparkkeeraus toimii jälleen myös sähkövolkkareissa.

Luulis tulevan neloseen myöhemmin. Esim MY23/syksyn malleihin. Ellei haluta keinotekoisesti tehdä pesäeroa mallien välillä…

SlOrbA

Juuri kun sai ID.5:n koeajoon ei enää näyttä muita kuin Fastline paketteja olevan tarjolla.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

viherpipertajanortti

Nonniin,

Piiitkän hiljaisuuden jälkeen paluu tänne areenalle. Eilen haettiin sitten ID.5 Pro:n fastlane -malli. Liikkeeseen jäi vaihdossa Passat GTE -18. Ei ollut alunperin tarkoitus vaihtaa autoa (vielä), mutta passatissa alkoi olla sen verran kilometrejä, että ensi vuonna oltaisiin menty yli 100tkm, joka vaikuttaa aika ratkaisevasti vaihtohyvitykseen. Käytiin katselemassa käytettyjä ID.4:sia ja ID.5:sia. Lisäksi vaihtoehtona oli käytetty Eniaq vm -21. Päätettiin sitten vielä käydä K-Autossa katsomassa nettiautossa mainostettua uutta ID.5:sta. Se olikin uusien autojen puolella ja ajamaton, mutta väri ei ollut mieleinen (vaimolle). Myyjä sanoi että pari päivää sitten oli tullut tieto, että suomeen saadaan joulukuussa 35kpl fastlane -malleja.

No siitä se sitten lähti lapasesta. Vetokoukku ja paremmat jakkarat + talvirengaspaketti lähti tilaukseen. Jännintä tässä oli se, että väliraha oli vain 1500, suurempi tähän uuteen kuin lähes uuteen ID.5:seen (tai vm. 21 23tkm ajettuun Eniaqqiin).

Olen aikaisemmin jo pari kertaa päättänyt, että enää en osta uutta autoa. Mutta eipä auttanut muuta kuin pyörtää päätös (taas kerran), koska käytetyn hinnat ei paljon eronneet uudesta ja saatavuus oli heikohkoa.

Ensimmäisen illan/vuorokauden kokemukset: Hilitön määrä säätämistä ja asetusten etsimistä. We Connectin käyttöönotto tosin meni melko sujuvasti siihen saakka kun piti lukea QR koodi infotainment -ruudulta. Sitä ei sitten meinannut löytyä millään, varsinkaan kun ne ohjeet softassa oli varmaan vanhemmalle versiolla. Tässä uudessa on nimittäin softaversio 3.2. No sitten se QR koodi löytyi muistaakseni "Kuljettajat" valikosta ja nyt sitten olen "onnellinen" pääkäyttäjä.

Rangesta ei vielä osaa sanoa mitään. Hieman tätä (täys)sähköautoilun ensimmäisiä päiviä varjostaa nuo pakkaset, nytkin -16 ulkona. Lämpimästä lähdettäessä 80% varauksella rangea oli 400km, mutta aika nopeasti lähti 100 km pois. Pitäisi varmaan ajella jonkin matkaa jotta näkisi miten siinä lopulta käy.


MichaelMandrake

Lainaus käyttäjältä: viherpipertajanortti - 16.12.22 - klo:12:51
Sitä ei sitten meinannut löytyä millään, varsinkaan kun ne ohjeet softassa oli varmaan vanhemmalle versiolla. Tässä uudessa on nimittäin softaversio 3.2
Oletko sattumalla vilkaissut sinne "Shop" puolelle autossa? Onko sinulle tarjolla siellä Spotify, Apple Music tai esimerkiksi Pelejä asennettavissa infotainmenttiin?

viherpipertajanortti

Lainaus käyttäjältä: MichaelMandrake - 18.12.22 - klo:14:32
Oletko sattumalla vilkaissut sinne "Shop" puolelle autossa? Onko sinulle tarjolla siellä Spotify, Apple Music tai esimerkiksi Pelejä asennettavissa infotainmenttiin?

Eilen vilkaisin, ja sieltä löytyi automaattipitkät (189,), we charge (0,) ja huoltokutsu (0,). Eli ei pelejä ainakaan vielä. Eikä muitakaan sovelluksia.

viherpipertajanortti

Tässä hieman ensimmäisen viikon kokemuksia, jos joku niistä on kiinnostunut. Hieman taustaa ensin: pari vuotta mentiin lataushybridillä (GTE passat), kilometrejä kertyi n. 60tkm. Näistä yl 95% alle 100km matkoja päivässä. Tuo ajomäärän keskikulutus 3,5l / 100km. Eli aika maltillinen.

Sitten ne kokemukset:

1. Patteriautolla on ennakoitava hieman enemmän kuin hybridillä/polttomoottoriautolla. Jos olet lähdössä pidemmälle, pitää edeltävänä päivänä laittaa asetukset siten, että lähdön hetkellä on patteri täynnä.

2. Teknologiaintoilijana mielekäs kokemus. On kaikenlaista uutta ja mielenkintoista, tämä tosin laimenee ajan myötä

3. Kulut: jos ei laske 11 kW kotilatausaseman hintaa mukaan, n. 10 sentin kwh hinnalla autoilu on todella edullista. Ja matkalla sopivasti valitut latauspaikat mahdollistaa edullisen liikkumisen: 600km reissulla sähköä ladattu 23, arvosta. Toisaalta latausaseman hinta (11kw CEE voimavirtaliitännällä) tasoittuu ensimmäisen vuoden aikana huoltojen edullisuudessa ja tietysti kilometrimäärän lisääntyessä.

4. Ennakkoluulot: näihin törmää aika usein.yleisin kysymys on, että entä sitten kun sähkö loppuu autosta: omasta mielestä hyvä vastaus on vastakysymys: mitä sitten kun bensa/diesel loppuu autosta? Näyttäisi siltä, että parhaat asiantuntijat eivät ole välttämättä edes ajaneet patteriautolla, saati sitten omistaneet sellaista. Sama oli myös hybridin kohdalla. Useimmiten ei kannata edes alkaa perustelemaan tai väittelemään asiasta.

5. Ajomukavuus: ainakin ID.5 on todella miellyttävä ajettava. Jämäkkä ja hiljainen. Lämpöpumpun ansiosta koppi lämpiää nopeasti ja varsinkin lähtöajastuksen käyttäminen on mukava lisä. Tosin saman saa webastolla jos sellainen varuste autosta löytyy. Ajomukavuus sähkömoottorin osalta, eli täysi vääntö riippumatta nopeudesta! 150kw teho on ihan sopivan riittävä ohituksiin silloin tarvitsee päästä ohi.

6. Ilmaiset latauspisteet: joissain paikoissa on vielä ilmaisia paikkoja lataukselle. Yksi löytyy läheltä, ja sitä tulee hyödynnettyä kun käy kyseisessä paikassa ostoksilla. Tosin nämä ilmaiset ovat katoamassa, ja yleensä niiden teho on aika pieni. Mutta silti ilmainen ”polttoaine” on kiva lisä

Mikä sitten ärsyttää?
1. Lane assist! Tulee aina päälle kun lähtee liikkeelle. Joka kerta otettava erikseen pois päältä valikoiden kautta. Varmaan hyvä kesällä, mutta talvella Suomessa minusta erittäin huono ”turvavaruste”.

2. Joidenkin latausasemien toiminta, en ala nimeämään, mutta omalla kohdalla ainakin yhden ison kotimaisen Ketjun latausasemat eivät ole vielä kertaakaan toimineet omalla kohdalla. Jotta ei tule väärinkäsityksiä, niin A:lla alkava kolmikirjaiminen latauspiste on toiminut joka paikassa tehoilla 46 - 77kw (100kw asema).

3. We Connection ID: tämä ei ole ihan täysi susisurkea esitys, mutta ei se vielä ole ihan hyväkään. Jos on tottunut esim. Applen laitteiden käyttökokemuksen, on siihen vielä matkaa. Tosin CarPlay toimii todella hyvin autossa, toimi jo GTE;ssä. Itse asiassa vaihto androidista iPhoneen tapahtui juuri sen vuoksi, että CarPlay toimi niin hyvin auton kanssa. Lyhyesti: vielä on VAG konsernilla tekemistä weconnect softan kanssa.

Kokonaisuutena siis kuitenkin itselle sopiva paketti. Auto on kuitenkin sellainen tarvike, joka itselläni on hankittu vastaamaan käyttötarpeita koko perheen osalta. Ekologisuus ja muut arvot eivät ole hankintapäätöksessä paljon vaikuttaneet.

Lisäksi: tiukkoja tai yllätyksellisiä tilanteita varten perheessä on kakkosautona saman konsernin valmistama 1.2TSI koneella oleva kulkine, joten aina kuitenkin pääsee liikkeelle jos tarve tulee

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy