2,0 tdi BMR jotenkin tukkoisen oloinen eikä anna täysiä tehoja ulos

Aloittaja sirocco, 10.07.19 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

sirocco

Jollain kokeneella varmaan tällä sivustolla olisi vinkkejä tapaukseen, jossa BMR -koneinen dsg-laatikolla oleva passat ei tunnu toimivan kuten pitäisi. Oireet on semmoiset, että kone ei tunnu vääntävän kuten pitäisi, normaali ja sport -asetuksella kiihtyvyys ei ole ripeää niin kuin pitäisi ja ohitustilanteissa pitää varautua sopivalle suoranpätkälle, että pääse ohi. Mustaa sauhua kyllä tuuppaa melkoisen miehekkäästi pakoputkesta kun kiihdyttää kunnolla. Auto on ohjelmoitu pirteämmäksi, dpf on tyhjätty ja egr ohitettu ohjelmallisesti, joten siinä mielkessä kulkua on kyllä ollut mukavasti tähän saakka. Ilmansuodatin ja pa-suodatin (mann) on vaidettu toukokuussa, joten tukkoisista suodattimista ei tehottomuus pitäisi johtua. Olisiko ilmamäärämittarissa jotain vaikutusta tähän? Suuttimet tuntuvat toimivan ok ja käyntiääni normaali. Kaksoismassan osalta eräs mekaanikko kommentoi taannoin, että alkavaa lievää kolinaa alkaa kuulua ja tulee jossain vaiheessa uusittavaksi mutta ei mielestäni kolise vielä infernaalisesti ja varaosat on jo odottamassakin mutta ei kait tehottomuus tuohon kaksoismassaan voi kytkeytyä. Olisiko Riihimäellä joku vcds:n omista, joka voisi tsekata vikakoodit, privaviestillä kiitos yhteyttä.     

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: sirocco - 10.07.19 - klo:21:33Olisiko ilmamäärämittarissa jotain vaikutusta tähän?

Olisi. Mikäli ECU luulee että ilmaa syötetään X määrä, voidaan polttoainettakin syöttää Y määrä. Jos taas ilmaa oikesti meneekin vain 0.5*X niin ainetta syötetään edelleen täyden Y:n verran.

VCDS autoon kiinni ja koodit lukuun + anturien toiminnan tarkistus.
Lisäksi ahtoletkut kunnon syyniin halkeamien varalta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Sepittäjä

Mulla oli golfissa aika lailla samankaltainen tilanne, jonka etenemistä ja ratkaisun olen raportoinut toisaalla viestiketjussa  tällä" areenalla."
Vahvasti uskon omien kokemusten kautta,että tässäkin tapauksessa syyt voisivat löytyä alipaineletkujen huonosta kunnosta ja vuotavista kiinnityskohdista........Jos varman päälle haluaa ko. vikalähteet eliminoida, niin KAIKKI ALIPAINELETKUT UUSIKSI (tai ainakin liitokset tiukoiksi), niin kyllä se siitä.
Tokihan voi olla kyseessä " kalliimpikin " vika tällä kertaa, vaikkapa nyt viallinen ilmamäärämittari ?????
Mulla on omastastani kokemus myös kaksoismassan väsymisestä ja vaihtamisesta. Mutta ei tuota tehopuutetta kyllä käsittääkseni mitenkään voi väsyneen kaksoismassan syyksi laittaa. Kyllä ne ovat kaksi eri asiaa. Siitä huolimatta koliseva kaksoismassapyörä kannataa ensi tilassa päästää eläkkeelle.

dosetti

Musta sauhu viittaisi ettei turbo oikein ole täysillä mukana. Esim. limb modessa auto ei liiku oikein mihinkään ja kaasua painettaessa mustaa savua tulee putkesta.

Sepittäjä

Niinpä................se,että turbo ei tunnu olevan oikein mukana viittaa mielestäni ainakin kahteen oleelliseen mahdolliseen syyhyn. Alipaineletkustossa on vuoto tai vuotoja. Löytäminen vaatii huolellista paneutumista.
Toinen vikahaara voi olla nokeentunut turbo ( Mr.Musckle auttaa silloin ) tai jumittava turbon alipainekello (( jousi tai kalvo ). Tokihan syy voi löytyä muualtakin.........................................

Jultsu

Jos ahdin ei anna ilmaa niin ecu ei myöskään pyydä polttoainetta. Jos kyse olisi yksinkertaisesti vain väärin ohjautuvasta ahtimesta, ei peräpäästä tulisi mustaa (epätäydellisesti) palanutta savua.

havaitun ja todellisen ilmamäärän välillä lienee nyt jostain syystä eroa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tarzi

Oisko ahtoputki revennyt siitä turbon alusta. Laatikon päällä
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Sepittäjä

Näihin " remppajuttuihin " olis kiva saada  jonkinlainen yhteenvetoselvitys,että kuinka asia ratjesi ja mitä piti tehdä,että vika saatiin pois ? Meinaan,todennäköisesti tämäkin aaia joskus jotenkin selviää..........
Olis mukava oppimistarkoituksessa saada tietoa.........sitten aikanaan !!!

sirocco

Kiitokset jo tähän mennessä kaikille ongelman ratkaisuvaihtoehtoja esittäneille. Aloitan noista alipaineletkuista ja jatkan sitten muihin kohteisiin. .. harmi kun muut asiat; mopoilu, aeron viritys, yms. haittaa korjaamista ;) . Raportoin aikanaan mitä tuo onkelma johtui.   

sirocco

Viime kerrasta tapahtunut seuraavaa eli pari kertaa muskelikäsittelyä. Ekan kerran yritys egr-putken kautta ja toisella kerralla irrottamalla dp ja truuttaamalla suoraan pakopuolen kompressoriin. Ekan käsittelyn jälkeen mustaa sauhua kyllä tuli pakoputkesta mutta ei mitään älytöntä määrää. Tuon ekan kerran jälkeen Kainuun perukoilta takaissin etelään apaut 600 km reippailla kierroksilla aina kuin vain oli mahdollista. Toisella kerralla olin varautunut jo saamaan viherpiipertäjien vihat niskaan mutta sauhua tuli mielestäni yllättävän vähän kun kävin motarilla pyörähtämässä. Seuraavaksi auto vag-henkisen kaverin vdcs-laitteeseen koodinlukua varten ja yllätys yllätys ei minkäänlaista virhekoodia. Ajelukin suoritetttiin läppäri kiinni diagnosointia varten ja ainoa poikkeavuus oli se, ettei map-anturin lukema muuttunut koko ajosession aikana (tai siis pyydetty lukema kyllä muuttui ja antoi järkevän oloisia arvoja mutta toteutunut pysyi samana vai oliko toisinpäin...). Kotiin päästyäni etsin tuota map-anturia tovin ja sen sitten pohjamuovin takaa coolerin putken päältä löysin (näppärään paikkaa ovat iskeneet  :o ). Putsailin sitä bräkliinillä mutta ei tullut kummemmaksi kuin ennenkään, joten tilasin sitten uuden. Sitä nyt odotellaan. Ilmamäärämittaria en vielä ole vaihtanut, se varmaan seuraaavaksi. Niin ja edelleen auto on kovin "hengetön".           

M_M

Noista anturiarvoista on vähän vaikea sanoa mitään varmaa kenenkään muun, kuin viriohjelman tekijän. Useampia sellaisia nähnyt, joissa ainakin pyydetty arvo ahtopaineen kohdalla makaa koko ajan tapissa, johtuen softauksesta. Mitään ei siis välttämättä ole suoranaisesti rikki, vaikka joku arvo piirtääkin tasaista viivaa.

Vakioautojen vianhaku on usein paljon helpompaa...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

sirocco

Tukkoisuus alkaa olla taaksejäänyttä elämää pikkuhiljaa :). Syy tehottomuuteen oli varsin simppeli loppujen lopuksi; auto oli tosiaan niin tukossa kuin voi vain olla. Sain asiantuntevalta ja kokeneelta sepältä paikalliselta dieselpajalta neuvon: laatta tiskiin ja kierrokset lähes punarajalle (tässä autossa 4500 rpm) ennenkuin ehtii tuupata isompaa pykälää ja ajelemaan motarille. Tätä reseptiä parisen viikkoa ja pari tankillista noudatin hyvinkin nöyrästi ja alkoihan se pikkuhiljaa avautua ja tehot jälleen palautua. Tukkoisuus oli luonnollisesti seurausta syksystä kevääseen jatkunneesta pääasiassa lyhyestä nurkka-ajosta. Nykydiiselit kun on optimoitu kulutuksen ja muun suhteen niin, että dsg pukkaa isompaa pykälää väännön maksimoimiseksi ja kulutuksen pienentämiseksi ja lyhyellä matkalla nokea ja karstaa alkaa sitten kertyä riittävästi. Eli reippaasti vaan kierroksia koneeseen niin pysyy putket puhtaana ja maisema vaihtuu.   

Jultsu

Ei kone kyllä mene ”tukkoon” yhden vuoden aikana vaikka sillä tekisi mitä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Mitä voi olettaa, jos auto lastutettu jollakin puliveivarilla ja egr:ää ei ole fyysisesti tulpattu, vaan ohjelmallisesti otettu pois käytöstä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy