Matkailu avartaa

Aloittaja Urlaub, 19.01.11 - klo:14:32

« edellinen - seuraava »

Harrastan automatkailua

kotimaassa (useita kertoja vuodessa)
42 (43.3%)
kotimaassa (vähintään kerran vuodessa)
38 (39.2%)
Euroopassa (vähintään kerran vuodessa)
33 (34%)
Euroopassa (kerran 2-3 vuodessa)
20 (20.6%)
myös Euroopan ulkopuolella
17 (17.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 97

Peeveli

Tuosta laivamatkasta hitusen kun siitä kysyttiin...nimimerkki Poni on matkustanut näköjään samoilla Finnlinesin laivoilla.  Meillä matka maksoi Autoliiton jäsenalennuksin jotain 1100 eur meno-paluu. Hintaa nosti matkan ajankohta, alkukesään saakka hinta olisi ollut edullisempi. Sesonkilisää siis...

Laivan lähtöajankohta juhannusaattona klo 17.30 oli hyvä. Lähtöselvittelyjonotus pelasi aika nopsaan. Vain yksi öykkäri, venäläisperhe edelliskorisella M5:lla oli malttamaton ja koetti kaahata kiilaamalla sivusta eteen. Porukasta suuri osa menomatkalla oli saksalaisia, lopuista suunnilleen puolet suomalaisia ja venäläisiä. Venäläisillä oli selvästi parhaat autot, luokkaa isokoneisia X5:sia, X6:sia ja yksi avo-Porschekin. Prätkäporukkaa oli myös kohtuu paljon, tällä kertaa venäläisprätkäilijöitä ei ollut kuten oli pari vuotta sitten Tallink-Siljalla mennessä. Laivaan ajo sinänsä tapahtui aika selkeästi, mutta henkilöautokansi on esim. ruotsinlaivoihin verrattuna ahdas ja parkkeeraukseltaan sekava. Ahtaajamiehet siellä viittoivat ja huusivat kuskeille ohjeita. Oma autoni jäi muutaman muun auton kanssa parkkiryhmän takaosaan ja laivan menosuunnassa sivuttaissuuntaan. Matkalla arvelutti rasittaako jatkuva laivan keinahtelu parkissa kässäri päällä seisovan auton alustaniveliä tai pyöränlaakereita, mutta ei sitä kauaa jaksanut pohtia. Hytti oli perussiisti, melko karu mutta ainakin hyteissämme oli televisio josta vaikkama maamme kanavat näkyivät lähes Saksaan saakka. Tv helpotti pitkää matkaa kummasti. Telkkua ei aiemmalla Tallink-Siljan laivalla ollut. Eihän nämä laivat viihdekeitaita ole; yksi kahvila, drinkkibaari ja ruokaravintola. Toisaalta tällaisilla laivoilla ei sitten ole pahemmin häiriköiviä kännääjiä. Ruokailu maksaa aika paljon, ja aamiaisen tilalla tosiaan oli brunssi joka alkoi muistaakseni vasta klo 10.30 ja vastasi lounasajan seivovaa pöytää. Päivällinen alkoi sitten vasta 18.30 ja siinä vaiheessa oli jo aika nälkä. Kahvilan ja drinkkibaarin välillä oli kohtuu paljon pöytiä ja tuoleja joissa pystyi oleilemaan vapaasti. Koetettin w-lanin kautta surffata älypuhelimilla netissä mutta yhteys jumahti tosi usein. Menomatkalla juhannuspäiväiltana oltiin Travessa ja oltiin varattu jo etukäteen hotellihuone muutaman kilsan päästä kivasta maaseutuhotellista. Tämä öykkärin oloinen venäläismies perheineen kiilasi erään autokannelta pois ohjatun saksalaisauton eteen M5:llaan ja antoi jo ennen ulosajoa hivenen pakoäänien urkumusaa kaasuttelemalla mielenosoituksellisesti. Perheen kalliilla maulla pukeutunut nuori rouva meikkaili autossa itseään. ;D

Tulomatkaa ennen pahinta on ollut laivaan pääsyn ja lähtöselvittelyn odottelu. Paikalle satamaan on tultu liian aikaisin, koska tietty vaisto estää oleilemasta liian kauan muualla mahdollisten vastoinkäymisten (ruuhka, rengasrikko jne) takia ja laivaan pääsyn haluaa turvata siis. Nytkin odotettiin reilut kaksi tuntia ja lähtöselvitys on näköjään Saksan päässä siinä mielessä ollut aina arpapeliä, että molemmilla kerroilla joku lähtöselvityskaistan koppi onkin ilmoitettu myöhemmin suljetuksi ja kaistalla jonottaneet on ohjattu muihin jonoihin. Näin oli tälläkin kertaa, mutta onneksi oma jono pysyi voimassa. Nyt prätkäkansaa oli paljon enemmän, ja suuri osa suomalaisia. Heillä tuntuu olevan yhteishenkeä ja juttua tuntui riittävän, olipa alla sitten röyhkeän boheemi Harrikka, japsikyykkyraketti tai matkabemari. Ja olipa tatuoitu partasuu, isomahainen johtajalta vaikuttava tyyppi, kaikki juttelivat keskenään. Tuollaista ei synny helposti autokansalla. Meille sattui sinänsä jämerä selkeä ohjaaja joka tiivisti jonon heti lähtöselvityskopin jälkeen, ja ohjasi Transporterilla autot laivalle muodostelmassa. Laivan ruumassa oli nyt todella tiivis parkkeeraus; Ponin kuvaaman kaltaisena eli autojen kylkivälit tosi kapeat. Pelkäsin vimmatusti ovillalyöntijälkiä myöhemmin rinnalle ajavalta, mutta onneksi mitään klommoja ei tullut. Kassinaarmuista en tiedä, ne eivät näy valkoisessa värissä. Aiemmalla reissulla mustaan Giuliettaani tuli luultavasti kassinaarmut toiseen takaoveen, sen verran ahtaat välit saksanlaivoissa näköjään on ruåttin vastaaviin verrattuna. Nyt onneksi auto matkusti ruumassa menosuunnassa, ei poikittain. Uloslähtö vei aikaa, ilmoitettu saapumisaika Vuosaareen oli 8.00 mutta ulos päästiin ajamaan vasta 8.40. Autoparkista piti peruuttaa ekaksi ennen kuin pääsi ajamaan ulosmenorampille. Monelle tuo voisi jo olla kauhistus mutta eipä tuosta sen enempää.

Kaiken kaikkiaan laivamatka oli oo koo ja jäi pois se "turha" ajaminen Ruotsin ja jopa Tanskan kautta.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 05.07.13 - klo:19:30
Matkalla arvelutti rasittaako jatkuva laivan keinahtelu parkissa kässäri päällä seisovan auton alustaniveliä tai pyöränlaakereita, mutta ei sitä kauaa jaksanut pohtia.

Eikä auto laivassa niin paljoa edes liiku/keinu kuinkuljetus liikkeen rekan kyydissä jossa se sentään matkaa hyvät tovit tehtaalta lähdettyään.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Taky - 05.07.13 - klo:19:47
Eikä auto laivassa niin paljoa edes liiku/keinu kuinkuljetus liikkeen rekan kyydissä jossa se sentään matkaa hyvät tovit tehtaalta lähdettyään.

Juu... Siksi tuota vaan hetkisen laivalla pohdin, kun auto siis piti parkkeerata poikittain eikä laivan menosuuntaisesti. Mutta tuo nyt oli varmasti turhaa ja tällaisen autostaan melkein ylihuolehtivan neuroosia. ;D

VAG!

#183
Viimeiset reilut kymmenen vuotta on tullut lilluttua Itämerta pohjois-eteläsuunnassa varsin säännölliseen ja aina Finnlinesilla. Ikävä tosiasia on se, että safkojen taso on laskenut rajusti. Alamäki alkoi siinä vaiheessa, kun nämä nykyiset 400 paikkaiset Star-laivat lanserattiin. Ja alamäki tuntuu vain jatkuvan, jos aamiainenkin nyt niputettu yhteen lounaan kanssa.

Kaiholla muistelen Hansalaivojen meininkiä. Paattiin mahtui vain 100 nassua ja ruokaa syötiin syklillä: aamupala, aamupäiväkahvit, lounas, iltapäiväkahvit, illallinen, iltapala. Ja jokaisella kattauksella oli laadukasta ruokaa tarjolla. Ja jos janotti, niin esimerkiksi puoli litraa vehnäolutta sai 2,5 eurolla. Jos saunassa alkoi janottamaan, niin pyyhe päällä vain kauppaan, mistä sai eurolla yksittäisiä kylmiä tölkkejä.

Mutta monien kestovalitusta tylsyydestä en ymmärrä. En ymmärrä sitä sen takia, koska toinen vaihtoehto on tappavan tylsä ajo läpi Ruotsin ja Tanskan saarien. Kyllä mä mielummin lillun laivalla saunoen, syöden ja töllöä katsoen, kun ajan Ruotsin läpi.

Peevelin murehtiminen poikittain pysäköidystä autosta on kyllä neuroottista, mutta autostaan tarkka mies ottaa toki kaikki asiat huomioon :)

EDIT: Sitä mä en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi monet ajaa Travessa satamaan odottamaan, kun iltaa voi viettää Travessakin. Sieltä kun ajaa alle 10 minuutissa Checkin -jonoon.

Poni

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 05.07.13 - klo:21:04

Mutta monien kestovalitusta tylsyydestä en ymmärrä. En ymmärrä sitä sen takia, koska toinen vaihtoehto on tappavan tylsä ajo läpi Ruotsin ja Tanskan saarien. Kyllä mä mielummin lillun laivalla saunoen, syöden ja töllöä katsoen, kun ajan Ruotsin läpi.



EDIT: Sitä mä en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi monet ajaa Travessa satamaan odottamaan, kun iltaa voi viettää Travessakin. Sieltä kun ajaa alle 10 minuutissa Checkin -jonoon.

Mutta kukkanen, ihmiset ovat erilaisia, heillä on erilaiset tavat ja ajatusmalli.
Jotkut ajavat normiajossain mieluummin pidemmän kautta, kuin ruuhkaista reittiä.
Tämä vaikka ruuhkareitti olisi laskennalisesti sekä ajallisesti, että polttoaineen kulutuksen kannalta taloudellisempi.

Ruotsi-Tanska yhdistelmä on myös tylsä, mutta siinä pääsee itse vaikuttamaan menemiseensä.
Ruotsin tiet ovat olleet kuitekin melko tyhjiä aina kun sitä kautta olen mennyt.
Ei ruuhkia, joten joku matkaa hidastuttava megakolarikin on aika epätodennäköinen.
Vallankin mopoaikoina ajettiin sitä kautta, koska niin pääsi pidemmälle päivän kuluessa.

Tuo viimeinen, editoitu.
Minä olen enemmän Peevelin kannalla.
Viimeinen ajopäivä minimoidaan, että ollaan varmoja lautalle pääsystä.
Sama juttu varmaan siinä, että mennään liian aikaisin jonottamaan.
Ei uskalla ottaa sitä riskiä, että viime tipassa jotain sattuu.
Tässäkin, ihmiset ovat erilaisia. Voi sitä erilaisuutta ymmärtääkin, eikä väheksyä ja halveksua.

Ai niin, aikanaan, silloin 80 - 90 luvun taitteessa Trave oli vielä ihan kiva kylä.
Ei nykyään.
Jos on aikaa tapettavaksi, niin vaikka sitten Timmendorfer Strandiin.
Matkaa toki enemmän, mutta alle 20 km jää.

Quality

Hyviä näkökohtia esitetty puolin ja toisin.

Poni kirjoitti:
LainaaMinä olen enemmän Peevelin kannalla.
Viimeinen ajopäivä minimoidaan, että ollaan varmoja lautalle pääsystä.
Sama juttu varmaan siinä, että mennään liian aikaisin jonottamaan.
Ei uskalla ottaa sitä riskiä, että viime tipassa jotain sattuu.

Itse olen Peevelin kannalla myös tuossa:

LainaaMenomatkalla juhannuspäiväiltana oltiin Travessa ja oltiin varattu jo etukäteen hotellihuone muutaman kilsan päästä kivasta maaseutuhotellista.

Meillä hotelli oli varattu Lyypekistä. Laiva oli myöhässä, ja tekstarein sain check-innin todella joustavasti. Ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä yötä myöten ajamaan minnekään. Siinäkin olemme yksilöitä, kuten poni asian kiteytti.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Poni

Totta puhuen, minäkin mieluummin nukkuisin yöni.
Tuossa yön läpi ajamisessa on kuitenkin ollut puolensa.
Käytännössä ruuhkatonta, taival taittuu, eikä "aikaa kulu hukkaan".
Stressitöntä menoa siis. Väsy vaan tahtaa pukata päälle.
Siellä baanan ruuhkissa tahtoo pukata stressiä päälle, jos on aikataulu.
ja meillä kun on tavoitteena nopea Italiaan pääsy ja siellä olo mahdollisimman pitkään.

Ehkä ensi vuonna mennään normisti, ajetaan päivät ja nukutaan yöt.
Tosin eri reittiä, kuin nyt nämä viimeiset ovat olleet.

Ruotsin kautta ajo on erittäin tuttua, mutta tuo Via Baltica.
Kun nyt on jo ensi vuoden reissu suunnitteilla, niin kysynkin teiltä kokemuksista Via Balticalla.
Kertokaa, onko turvallista, rajamuodollisuudet, polttoaineen laatu ym.
Entä kuinka pitkälle ehtii, jos tosta aamulautalla Tallinnaan jne.
Muistaakseni vakuutuksissakin oli jotain, että entiset itäblokin maat noteerattiin eri tavalla omavastuun osalta, jos jotain sattui.

Taky

#187
Lainaus käyttäjältä: Poni - 06.07.13 - klo:09:58
Kun nyt on jo ensi vuoden reissu suunnitteilla, niin kysynkin teiltä kokemuksista Via Balticalla.

Riikaa pidemmälle ei toistaiseksi ollut asiaa, tie ihan OK, myös liikenne keskimäärin, mutta länsiliikenteeseen verrattuna kuumakalleja tuntuu olevan jonkin verran enemmän ja härskimpiä niin kannattaa olla hereillä kokoajan, mutta eipä ole tylsää.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Quality

Lainaus käyttäjältä: Poni - 06.07.13 - klo:09:58
Totta puhuen, minäkin mieluummin nukkuisin yöni.
Tuossa yön läpi ajamisessa on kuitenkin ollut puolensa.
Käytännössä ruuhkatonta, taival taittuu, eikä "aikaa kulu hukkaan".
Stressitöntä menoa siis. Väsy vaan tahtaa pukata päälle.
Siellä baanan ruuhkissa tahtoo pukata stressiä päälle, jos on aikataulu.
ja meillä kun on tavoitteena nopea Italiaan pääsy ja siellä olo mahdollisimman pitkään.

Ok - meillä on ollut sitten vähän erilainen matkaohjelma. Tavoitteena oli nähdä yhdellä reissulla mahdollisimman paljon nimenomaan Saksaa. München oli eteläisin etappi, jonne "laskeutuessa" yövyimme toisenkin kerran - silloin Reininlaaksossa pienessä Bingen-nimisessä kylässä, suosittelen.

Münchenissä viivyimme muutaman päivän ja paluumatka itäistä reittiä Berliinin kautta. Saksan monet kasvot saivat kaivattua valaisua. Ehkä joskus toiste vielä laajemmalle Euroopan-kiertueelle.

Via Balticasta ei ole kokemusta, vaikka Riikassa ja Varsovassa olenkin käynyt, mutta en ajanut. Ainakin Varsovan liikennettä välttäisin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

pokkus

Nyt on oltu muutama päivä taas reissussa Suomen kamaralla ja hiukan fiiliksiä reissusta. Ensimmäinen ihmetyksen aihe alkoi jo lentokentälle ajettaessa kun motarilla  jenkit onnistuivat saamaan ruuhkia aikaan ilmaan mitään syytä...??? Ei siis kolareita, poliiseja tai mitään muutakaan ihmeellistä ja silti ruuhka äityi niin pahaksi, että jono pysähtyi useaan kertaan muutaman kilsan matkalla ja aikaa kului tuhottomasti ylimääräistä. Lopulta itse päättelin, että syynä oli pakko olla jenkkien yleisesti käyttämä noin kahden metrin turvavälit 120km/h vauhdissa sekä liikenteessä tekstaaminen. Helposti tulee kova jojo-efekti kun nuo kaksi asiaa yhdistää.

Seuraava huomio. Puolitoistavuotias poitsu ja lennoista sekä aikaerosta syntyvä jet-lag ei ole hyvä yhdistelmä :) Aikamoista tappelua ollut viimeiset yöt nimittäin... Kolmantena ihmetyksen aiheena on tämä pk-seudun liikenne tai ehkä pitäisi sanoa, että mikä liikenne ;) ihan kuin aavekaupungissa ajelisi kun tyhjillä teillä saa ajella kaikkialle. Silti liikennevalot kaikkialla päällä haittaamassa liikennettä, vaikka autoja ei ole nimeksikään. No huomenna nokka kohti Pohjanmaata eli hiukan pidempää siirtymää tiedossa. Ensimmäinen autontankkaus ei vielä aiheuttanut sydäriä kun tankkiin mahtui vain 30 litraa :D

topias

mitään pidempää matkaraporttia en jaksa kirjoittaa, mutta tänä kesänä tuli käytettyä paljon parjattua ruotsin reittiä saksan-matkalla, meno trelleborg-sassnitz ja paluu yö-vuorolla travemunde-malmö. hyvä valinta mielestämme, leppoisaa ajelua vailla ruuhkia. menomatkalla ehti ottamaan päivätorkut ja paluumatkalla piipahdettiin tukholman keskustassa ennen laivamatkaa.
kyllä tuo on todellinen vaihtoehto finnlinesin suoriin reitteihin verrattuna, varsinkin kustannuksiltaan. saa myös valita mieleisensä ruokapaikan, kun tuo finnlinesin ruoka on muuttuunut huononpaan suuntaan viime vuosina, koskee myös meidän paluumatkaa travemunde-malmö(finnlines).

autosivulla kun ollaan, niin tässä automuseossa tuli poikettua.
http://www.automuseum-busch.de/

ile

Lainaus käyttäjältä: Poni - 06.07.13 - klo:09:58
Ruotsin kautta ajo on erittäin tuttua, mutta tuo Via Baltica.
Kun nyt on jo ensi vuoden reissu suunnitteilla, niin kysynkin teiltä kokemuksista Via Balticalla.

Via Baltica Tallinnasta lähdettäessä paranee koko ajan Puolaan asti ajaessa. Ajankohdasta riippuen liikennettä sen verran ettei ohittelu yms välttämättä auta, jolloin keskinopeus jää toki pienemmäksi mitä vastaava pätkä meren toisella puolella vedettäessä. Riikan jälkeen ulkomuistista tie alkaa kyllä olemaan sen verran leveä, että aika jouhevasti tuolla pääsee eteenpäin. Mutta Puola onkin sitten suoraan astetta hitaampi sekä tuolla saa olla 2x enemmän hereillä mitä Balticalla. Mutuna tuo maa voisi olla hyvä ajella läpi ilta/yöaikaan.

Kerran tullut ajettua Baltica, pari kertaa laiva (Gdyniaan ja Rostockiin) ja Ruotsin läpi 5-6 kertaa. Tänä kesänä oli tarkoitus ajaa tutun tylsähkö, mutta niin älyttömän hyvin toimiva Ruotsin reitti meno-paluuna, mutta homma menikin vähän uusiksi pari viikkoa ennen reissua. Kuusamossa polliisi kun vei ajokortin kuudeksi viikoksi ;)  Nyt kolmisen viikkoa tullut nähtyä Kroatian liikennettä. Trogir-Split-Makarskan seudun liikenne noin apparin penkiltä on yllättänyt, että täällähän ajetaan varsin nätisti. Suurin ongelma on pääteiden meno kaikkien pikkukaupunkien läpi jolloin tyyliin sadan kilometrin matkaan menee helposti pari tuntia ja taas yksi ainut motari menee hieman pidemmällä sisämaassa.

Lasten kanssa (5v + 8v) olen oppinut siihen, että nuo pidemmät rykäsyt toimivat parhaiten kun jaksaa yhden yön valvoa ja ajella mahdollisimman pitkälle. Esim paluun olen viritellyt niin, että Hampurin yöpymisen jälkeen pyörii ko. suunnalla päivän ja illlalla Flensburgin Cittimarktin kautta ajelee Tukholmaan aamulautalle.

Poni

^ Niin että ainoa lautta on tuo Ruotsi - Suomi väli?
Eikö nuo sillat ole yhtä kalliitta, kuin lautatkin?

Itse tykkään tuota Ruotsireittiä ajaessa käyttää Helsingborg - Helsingör välistä lauttaa.
Tulee pieni tauko ajamiseen, jolloin kaffetta, ja silti taival taittuu.
Ja sitten Rödby - Puttgarden, jolloin taas taival taittuu, mutta voi jo jotain syödäkin.
Siitä jaksaa kummasti jatkaa kohti iltaa.
Toisin päin taas samat lautat, mutta hiukan eri aikataululla.

Tuolta "lännen" kautta ei ole tullutkaan kierrettyä.
Mites liikenne? Kööpenhaminan nurkka nyt on aina ruuhkainen, mutta etelään mennessä liikenne vähenee.
Entäs tuosta itään?

En tiedä, vanha epäluulo Baltiaa kohtaan nostaa päätään, vaikka yritän olla "avomielinen".
Ehkä se vielä jää harkinnan asteelle.

Bobinage

Laitetaan tähän omaakin kokemusta taas. Kesälomasta johtuen olin ensin Suomessa, josta lähdimme Saksaan Finnlinesilla.

Maksoi 1600â,¬ 2hlö + auto + ikkunahytti, menopaluu.

Mennessä vaimo ajoi laivaan, Vuosaaressa ohjeet oli hyvät ja automme sai reunapaikan "yläkerrassa", jolloin tilaa sivuille jäi paljon. Myös laivan sisällä opastanut henkilö oli asiallinen ja opasti hyvin, ehkä johtui "nainen ratissa"?

Hemmetinmoinen tuuli oli koko matkan, suhteellinen tuulennopeus kannella 35m/s, ei paljon tullut ulkona oltua. Katseltiin leffa hytissä iPadissä ja nukuttiin.

Paluumatkalla olimme viimeiset yöt Traven lähellä Itämeren rannalla mökissä. Lähtöpäivänä matkamme Traveen oli van 100km, eli ei ollut paniikkia. Kävimme vielä ennen check-iniä Travessa kävelemässä ja check-in jonossa olimme klo 22 aikaan. Tai checkin meni nopeasti, jono oli sen takana.

Travessa tosiaan odottaessamme joku tuli huitomaan pakettiautosta valon kanssa (olimme odottaneet jo puolisen tuntia), että "let's go, let'sgo!", ajattelin että pääsemme ensin laivaan jostain syystä. Käynnistin auton ja olin lähteä pois jonosta, kun äijä raivostuu ja huutaa että minun pitääkin ajaa autoa vain 30cm eteenpäin, eli jono tiiviimmäksi.

Tätä tehtiin minun jälkeen muillekin autoille. Eikö voi asiallisemmin neuvoa?

Jouduimme odottamaan laivaan pääsyä yli puolenyön, tuo yli kahdentunnin odotus Travessa oli kyllä rasittavaa.

LAivassa meidät ajettiin ylös ja tällä kertaa tiiviimmin.

Katselin, että alhaalla oli tilaa vaikka muille jakaa, mutta sinne pääsee vain korkeat autot? Ensi kerralla suksiboksi katolle, maksaa vähän enemmän mutta on enemmän tilaakin?!? Nyt oli tullut myös naarmu auton kylkeen.

Helsingissä saapuminen takaisin oli kaaosta. Kukaan ei ollut opastamassa autoja ulos yläkannella. Kun ensimmäiset lähti ulos, alkoi kaaos, jossa monet peruuti yhtä aika ja logistisesti huonossa järjestyksessä. Täysin väärät autot lähti ensin ja olimme jumissa melkein loppuun asti.

Kun puolet autoista oli kaaoksen avulla ulkona, tuli finnlinesin tyyppi ohjaamaan loput autot fiksusti ulos.

Helsingin päässä siis työntekijät oli ok, etenkin lähtiessä. Takaisintullessa sen työntekijän olisi pitänyt olla alusta asti opastamassa.

Travessa taas opastajan palvelu oli ala-arvoista ja typerää.

Silti tämä voitti Via Baltican ja Ruotsin läpiajamisen. Ei sitä Ruotsia vaan jaksa.

Eniten harmittaa auton naarmu ja Traven ahtaus ja kohtelu Travessa. Hinta myös aika kova, etenkin kahden henkilön tapauksessa.
Porsche Cayenne S Hybrid -11

Poni

Taisi olla sama "opastaja" Travessa. Ala-arvoista touhua.
Osin tuosta älyttömästä satamapelleilystä johtuen luulen, että sitä ruotsia taas vaihteeksi jaksaa.
Eikä tuo hintakaan ole ihan herkuimpia.

Missä päin tuli pyörittyä? Germaanisten kielten mailla, vai käytiinkö sitä peräti kyklooppirannikolla?

tsihman

Terve.Tämän kesän autoreissu eurooppaan takana.
Via Balticaa Varsovan länsi puolelta ohittaen Krakovaan.Krakovasta
Slovakian läpi Budapestiin,sitä Ljubjanan ohi Blediin(olihan hieno paikka) muutaman päivän huili ja matka jatkui Kroatia Umagiin jossa rantalomailua.
Seuraavaksi Italia Garda järvi,Bormion kautta Stelvio Pass josta Itävaltaan ja Munchenin ohi Tsekkeihin jossa 5 päivää paikkojen kiertelyä.Wrolacin läpi Varsovaan josta Via Balticaa pitkin takaisin kotiin.
Ongelmia ei ollut,mielestäni liikenne on rauhoittunut viime vuosina tehostuneen valvonnan johdosta.

Bobinage

Lainaus käyttäjältä: Poni - 18.07.13 - klo:12:36
Taisi olla sama "opastaja" Travessa. Ala-arvoista touhua.
Osin tuosta älyttömästä satamapelleilystä johtuen luulen, että sitä ruotsia taas vaihteeksi jaksaa.
Eikä tuo hintakaan ole ihan herkuimpia.

Missä päin tuli pyörittyä? Germaanisten kielten mailla, vai käytiinkö sitä peräti kyklooppirannikolla?

Saksassa, Sveitsissä ja Ranskassa.

Ruotsin jaksaa, jos keksisi jotain järkevää välipysähdystä tai reittiä. Mietimme hetken vaihtoehtoa, jossa matkan viimeinen osuus olisi Tanska -> lautta Osloon, ja Oslosta "suoraan" maanteitse takaisin Tukholmaan. Olisi ainakin hieman vaihtelua siihen eeneloseen.
Porsche Cayenne S Hybrid -11

Poni

E4 on tylsä, mutta mennessä sen vielä kestää, kun matkavirtaa on kerätty koko kevät.
Mitä tuolla Ruotsissa olisi, mitä ei sitten kauniista Suomesta löytyisi, en tiedä.
Paluumatkoilla me on yleensä vetästy Jönköpingiin tai Kalmariin, ja siitä sitten pikkuteitä Tukholmaan.
Kummassakaan kylässä en mitään ihmeellistä ole löytänyt.
Ovatpahan vaan sopivan loppumatkan päässä lauttarannasta.

Janneh

Terveisiä koreasta  8) Liikentestä ei juurikaan konsernin tuotteita bongaa.. Paikalliset merkit kovassa suosiossa.

Matero

Lainaus käyttäjältä: Poni - 18.07.13 - klo:14:16
E4 on tylsä, mutta mennessä sen vielä kestää, kun matkavirtaa on kerätty koko kevät.
Mitä tuolla Ruotsissa olisi, mitä ei sitten kauniista Suomesta löytyisi, en tiedä.
Paluumatkoilla me on yleensä vetästy Jönköpingiin tai Kalmariin, ja siitä sitten pikkuteitä Tukholmaan.
Kummassakaan kylässä en mitään ihmeellistä ole löytänyt.
Ovatpahan vaan sopivan loppumatkan päässä lauttarannasta.

Alkuun muutama kohde:
Sigtuna - Ruotsin vanhin kaupunki, vähän Tukholmasta ylöspäin

Gränna - sokerileipureiden pyhiinvaelluspaikka Vätternin rannalla ihan E4:ssa kiinni, Suomessakin vaikuttaneen Per Brahen perustama entinen feodaalikaupunki. Lähistöltä löytyy myös Brahen kotilinna, jossa oikeasti kummittelee...

Norrköping - vanha teollisuuskaupunki Götanmaalla hienojen koskien rannalla. Hienosti uudistettu vanha tehdasalue ostohelvettinä

Ã,,lmhult - IKEAn koti :)

Ystad - Wallanderin koti

Ja lisäksi loputon määrä hienoja linna ja kartano miljöitä, jos arkkitehtuuri, historia ja puutarhat kiinnostaa.

Ruotsi on hieno paikka, vaikka jääkiekosta eivät ymmärrä ja jalkapallossa saadaan köniin niin että tukka lähtee.

Poni

^Kiitos vinkeistä.
Gränna on tosin jo käyty ja Polkagrisit ostettu.
Jotain täytyy kehittää ensi kesään.

Työkaveri ehdotti Kålmordenissa käyntiä.
Sekin on joskus käyty, mutta mikä estää menemästä uudelleen.

Tuo Sigtuna voisi olla kiva.
Tukholmassakin on pieni puutaloalue jollain kirkonmäellä.
Ihan kiva jos tykkää idyllistä.
Ei siellä tosin ole muuta tehtävää, kuin katsella.

Squamish

Ruotsissa tietysti Gotlanti. Tukholmasta lyhyt ajomatka Nynäshamniin, mistä on noin kolmen tunnin lauttamatka Visbyhyn.

Matero

Gotlanti on ihan ehdoton, kuin myös Tukholman saaristo. Mutta sinne pitää mennä veneellä/yhteysaluksilla. Mutta on mahtava. Näkee että kansallisvarallisuutta on vähän eri malliin kuin Suomessa, ainakin vielä. Tuskin saadaankaan kiinni... On käynyt mielessä vuokrata mökki saaristosta pariksi viikoksi ja elellä hetken kuin "medelsvensson"

Kålmorden on hieno eläintarha. Itse kun katselen maailmaa kameran läpi niin olisin voinut esim gorilloja ja apinoita katsella parikin päivää. Lisäksi siellä on tosi "persoonalliset" virtahevot. Savannihäkissä on eläimet sulassa sovussa, eri lajit siis. Paitsi nää virtahepohäiriköt, jotka on eristetty niiden vaarallisuuden vuoksi. Ainoastaan poikaset pääsevät muiden puolelle.


Poni

Näitä pitäis päästä kuvailemaan lisääkin.
Onko Kålmordenissa näitä? Siis niin, että pääsis lähelle.
Tämä on kuvattu Pugliassa Fasanon Safari-puistosa.

Matero

Lainaus käyttäjältä: Poni - 03.08.13 - klo:06:28
Näitä pitäis päästä kuvailemaan lisääkin.
Onko Kålmordenissa näitä? Siis niin, että pääsis lähelle.
Tämä on kuvattu Pugliassa Fasanon Safari-puistosa.

On ja pääsee kuvaamaan niin ettei ole häkkiä tms välissä. Mutta pääseekö lähelle, taitaa olla suhteellista.

Poni

Autosta tuokin on otettu, ikkunan läpi, eikä nyt ihan metrin päästä kuitenkaan.
On vaan niin komeita otuksia.

manni

Koti- ja ulkomaissa tulee reissailtua.

Jonkun verran reissuistani stooria Leirintäblogissani.
Uusikaupunki

ettelbruck

Loma ilman matkailua on teeskentelyä, tätä periaatetta on taas noudatettu.
Budapestista ensin kaupunkilomailua ilman autoa, sitten alle vuokraamosta Opel Astra J 1.7CDTi. Väännötön kone, surkeat välitykset, heikko alusta, alkeelliset istuimet, oikutteleva ilmastointi, rikkinäiset ajotietokone ja vakionopeussäädin. Siinä 1731km:n keskeinen anti, ja huippuna "code 16"-ilmoitus, joka aina startatessa tuli matkamittarin tilalle näyttöön reissun jälkipuoliskon. Ohjekirja ei tiennyt mitä tarkoittaa, ei myöskään vuokraamovirkailija.
Kierrettiin Eger-Tokaj viinialuetta sekä Neusiedlersee-Sopron viinialuetta. Välissä koukkaus Tsekkiin, Barum Rally Zliniin. Jouduttiin siis ajamaan Slovakian läpi ja kävi samalla tavalla kuin Apulannan keikkareissulla eli slovakialainen liikennegestapo veti hatusta 40â,¬ sakon. Paikallisten kanssa ajettiin samaa vauhtia (max 55kmh) kun meidät Unkarin kilvillä poimittiin sivuun ja tarjottiin 40â,¬ sakkoa, kun muka olimme ajaneet 64kmh. Mitäs teet? Maksat heti käteisellä suht pienen summan vai kiistät ja joudut varmasti useamman tunnin vääntöön, joka välttämättä ei ole tuloksellinen. Ei enää koskaan Slovakiaan.
Unkariin palataan mielellään koska vaan, samoin Itävaltaan. Tsekkiin saattavat vetää takaisin autourheilu sekä olut (varattava eri lajeille eri päivät).

ettelbruck

Ohoh, karkasi.
Otetaan sit erillisenä viestinä kun oltiin eri reissussakin. Eli Sciroccolla pohjoista-Viroa pari päivää. Tallinnan nyt kaikki tuntee, mutta olipa hienoja seutuja vain vajaa sata kilsaa itään. Etenkin Palmsen kartanoa pitää suositella, mutta koko Võsun seutuun pitää tutustua lisää paremmalla ajalla.
Muuten, Tsekissä näkyi yksi Scirocco, slovakialaisella rallikatsojalla. Itävallassa (Burgenlandissa kahtena päivänä kymmenen tuntia yhteensä) näkyi myös yksi Scirocco. Unkarissa ei seitsemänä päivänä ensimmäistäkään. Eli ei kamalan yleinen malli.

pokkus

Tänään tuli buukattua pieni miniloma kahden viikon päähän. Kohteena tällä kertaa Savannahin kaupunki Georgian osavaltiossa, jonne on reilu 3 tunnin ajomatka meiltä käsin. Tuota paikkaa ovat niin monet kehuneet, että pakko oli sinne lähteä :) Hotellin kanssa kävi aika pirun hyvä tuuri kun varattiin se Expedian "jokerihotellin" kautta ja saatiin 4 tähden kylpylä-/golf-resortti pilkkahintaan ;)



Katsotaan, jos muistaisi laittaa ihan parempaa matkaraporttia tuossa reissun jälkeen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy