Matkailu avartaa

Aloittaja Urlaub, 19.01.11 - klo:14:32

« edellinen - seuraava »

Harrastan automatkailua

kotimaassa (useita kertoja vuodessa)
42 (43.3%)
kotimaassa (vähintään kerran vuodessa)
38 (39.2%)
Euroopassa (vähintään kerran vuodessa)
33 (34%)
Euroopassa (kerran 2-3 vuodessa)
20 (20.6%)
myös Euroopan ulkopuolella
17 (17.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 97

vääpeli

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 16.09.13 - klo:06:31
Tänään tuli buukattua pieni miniloma kahden viikon päähän. Kohteena tällä kertaa Savannahin kaupunki Georgian osavaltiossa, jonne on reilu 3 tunnin ajomatka meiltä käsin. Tuota paikkaa ovat niin monet kehuneet, että pakko oli sinne lähteä :) Hotellin kanssa kävi aika pirun hyvä tuuri kun varattiin se Expedian "jokerihotellin" kautta ja saatiin 4 tähden kylpylä-/golf-resortti pilkkahintaan ;)



Katsotaan, jos muistaisi laittaa ihan parempaa matkaraporttia tuossa reissun jälkeen.
Savannah on kaunis kaupunki ja jos historia kiinnostaa yhtään, niin tuosta kaupungista löytyy silloin paljon mielenkiintoista. Muutaman kerran olen saanut vierailla ko.kaupungissa ja yhdyn kyllä kaupunkia ylistävien kuoroon.
Seat Leon 1.8TSI FR ja Seat Mii 1.0 Style

Ex. Audi A4 1.8 TFSI multitronic Avant

pokkus

Täytyy kyllä yhtyä vääpelin kommenteihin eli Savannah oli kyllä todella hieno paikka ja visiitin arvoinen. Mieleen jäi etenkin kaupungin lähistöllä oleva Bonaventure Cemetery, joka oli aika pelottava mesta jo ihan päiväsaikaan. Tuonne en haluaisi eksyä yöllä... Mutta jenkkiläiseen tapaan ihmiset tulivat hautausmaalle omilla autoillaan ajelemaan ympäri ja katselemaan hautoja. Jopa yksi turistibussi ajoi keskellä hautausmaata. Ei voi vaan tajuta kuinka hemmetin laiskaa porukka täällä on ja minusta tuo menee jo hiukan hautarauhan rikkomiseksi kun autolla päästellään menemään muutaman metrin päästä haudoista.

Toinen hieno kokemus oli kaupungin vieressä kulkevan joen ylittäminen sillan kautta. Kyseessä kun ei ollut ihan mikään pieni silta vaan tajuttoman korkea sellainen. Joen kautta kun kulki todella isoja rahtilaivoja vähän väliä. Meidän hotelli kun oli ihan tuon joen vieressä, niin noita laivoja pääsi ihastelemaan ihan paraatipaikalta :) Itse River Street oli kanssa mielenkiintoinen paikka ja siellä olisi varmasti riittänyt paljon menoa poikaporukalle yöaikaan ;) Forsyth Park oli todella nätti paikka ja mieleen tuli hiukan Central Park pienoiskoossa. Puiston ympäristössä olevat vanhat rakennukset oli kanssa mukava poikkeus täällä Amerikan mantereella. Todella epäkäytännöllisiä nuo kaikki asunnot kyllä olivat kun ovelle piti usein kivuta pienen pieniä, mutta jyrkkiä rappusia pitkin. Ei ne britit näköjään asuntoja ainakaan osaa rakentaa :D Kuvia tuli otettua paljon ja pitää katsoa jos niitä vaikka saisi tänne näytille jossain vaiheessa.

Suosittelen kyllä vahvasti tutustumaan paikkaan, jos lähistöllä liikkuu. Paikka ei ole mitenkään kaikista perheystävällisin, koska humalaisia tuolla on aika paljon ja muutenkin porukka on hiukan epämääräistä. Vanhat kadut ovat huonokuntoisia ja lastenrattailla liikkuminen on aika työlästä. Ihan pienen kanssa liikkuminen on siis hankalaa, mutta täysin jalkaisinkulkevan kanssa kyllä pärjää. Lisäksi tuli huomattua, että yksi yö lapsen kanssa oli ehkä hitusen liian lyhyt ja toinen yö olisi ollut juuri passeli pituus tämän kaupungin näkemiseen. Jos reissussa on vain aikuisporukalla, niin yhden yön yöpymisellä ennättää näkemään varmaan riittävästi. Toki tämäkin riippuu ihan siitä kuinka perinpohjaisesti haluaa paikkaan tutustua.

vääpeli

Se on se etelävaltioden charmi :) jota ei ihan samalla tavalla löydy Sunshine statesta. Seuraavaksi kannattaa kokeilla Charlestonia Etelä-Carolinassa. Laita ihmeessä näitä matkakokemuksiasi itärannikolta yms.tänne. Käyn muutaman kerran vuodessa Tampan seudulla moikkaamassa eläkepäiviään viettävää isääni siellä ja teen paljon road trippejä sieltä käsin, niin olisi mukava lukea kokemuksia.

Tuo Expedia on kyllä hyvä härveli, jolla voi napsia puoli-ilmaisia äkkilähtöjä. 500 dollarilla on käyty muutaman kerran Panamassa, Meksikossa ja Neitsytsaarilla. Saapa nähdä mihin nokka näyttää vuoden vaihteessa. Onko ideoita tai suosituksia Pokkus?
Seat Leon 1.8TSI FR ja Seat Mii 1.0 Style

Ex. Audi A4 1.8 TFSI multitronic Avant

Janneh

Kuukausi kiinassa takana.. 30vrk viisumi umpeutuu ja huomenna päiväreissu hong kongiin hakemaan leimaa niin saa taas kiinan oleskeluun lisävirtaa. Mukavan jännää reissailua on ollut :)

ettelbruck

Talven lieventämiseksi viikon matka Israeliin ja Jordaniaan. Tel Avivista vuokrattua autoa (KIA Forte) ei saanut vielä ulkomaille (Jordaniaan tai Egyptiin, joissa mahdollista käydä) tai palestiinalaishallinnossa oleville alueille (kuten Betlehem tai Jericho).
Merkittäviä kokemuksia: tyly palvelukulttuuri (tietysti poikkeuksiakin, mutta noin yleisesti), bensa-asemien kielitaidottomuus sekä palveluhaluttomuus (poikkeus Lodin vanhankaupungin SoGood), sapatin syvä hiljaisuus (ei toimi esim pankkiautomaatit tai Jerusalemin ratikat). Liikennekulttuuri aivan kamala, olen nyt ajanut autoa 51 maassa ja Israel menee viiden surkeimman kaartiin.
Onhan maassa paljon historiallista nähtävää ja Negevin autiomaassa jylhää luontoa. Kuolleen meren kelluminen oli mielenkiintoinen kokemus. Eilatissa kokee kaikenlaista massaturismia, tyylipuhdas "etelä" lievin paikallisin vivahtein.
Jordaniassa koimme Petran (upea) sekä Wadi Rumin autiomaan. Hyvä opas (Desert Eco Tours) osasi kertoa paljon asioita, jotka muuten olisivat jääneet näkemättä ja ymmärtämättä.

ettelbruck

Neljäs automatka Japaniin, kaksi vuotta vanhalla Nissan Latiolla ajelimme kahdessa viikossa n.2300km. Latio ei säväyttänyt; olihan siinä ilmastointi ja japanilainen navigaattori, mutta muuten varustetaso oli lähes sama kuin 1972-mallisessa Ladassani â€" tosin Latiossa ei ollut veden lämpömittaria. Ajo-ominaisuudet historialliset, automaattilaatikko sentään toimi pehmeästi eikä kokonaiskulutus reissulla ollut kuin 5.9ltr/100km.
Japanin liikenne ihastutti taas. Onhan siellä jatkuvasti ruuhkia ja liikennevaloja, moottoriteiden ulkopuolella keskinopeus jää helposti n.45kmh tuntumaan. Mutta se kohteliaisuus ja joustavuus liikenteessä. Todella helppoa! Samoin opastus on loistava, aivan pienimpiä maaseututeitä lukuunottamatta. Puhelinnumeroilla toimiva navigaattori on myös erinomainen, joskin japanilaisella tahdilla 2012-versiosta puuttuu jo paljon teitä eli päivitys olisi paikallaan.
Sellainen ihme tuli koettua kuin itsepalveluna toimiva bensa-asema, Suzukan moottoriradan tuntumassa moinen Cosmo löytyi. Muualla edelleen perinteinen kohtelias palvelutankkaus, jossa kuski istuu autossa ja odottaa että henkilökunta hoitaa hommat.
On Japanin joukkoliikenne toimivaa, mutta vuokrattu auto antaa paljon mahdollisuuksia hienoille lisäkokemuksille! Mielelläni kerron lisää, jos joku kaipaa lisävinkkejä.

Janneh

Lainaus käyttäjältä: ettelbruck - 24.04.14 - klo:00:38
Neljäs automatka Japaniin, kaksi vuotta vanhalla Nissan Latiolla ajelimme kahdessa viikossa n.2300km. Latio ei säväyttänyt; olihan siinä ilmastointi ja japanilainen navigaattori, mutta muuten varustetaso oli lähes sama kuin 1972-mallisessa Ladassani â€" tosin Latiossa ei ollut veden lämpömittaria. Ajo-ominaisuudet historialliset, automaattilaatikko sentään toimi pehmeästi eikä kokonaiskulutus reissulla ollut kuin 5.9ltr/100km.
Japanin liikenne ihastutti taas. Onhan siellä jatkuvasti ruuhkia ja liikennevaloja, moottoriteiden ulkopuolella keskinopeus jää helposti n.45kmh tuntumaan. Mutta se kohteliaisuus ja joustavuus liikenteessä. Todella helppoa! Samoin opastus on loistava, aivan pienimpiä maaseututeitä lukuunottamatta. Puhelinnumeroilla toimiva navigaattori on myös erinomainen, joskin japanilaisella tahdilla 2012-versiosta puuttuu jo paljon teitä eli päivitys olisi paikallaan.
Sellainen ihme tuli koettua kuin itsepalveluna toimiva bensa-asema, Suzukan moottoriradan tuntumassa moinen Cosmo löytyi. Muualla edelleen perinteinen kohtelias palvelutankkaus, jossa kuski istuu autossa ja odottaa että henkilökunta hoitaa hommat.
On Japanin joukkoliikenne toimivaa, mutta vuokrattu auto antaa paljon mahdollisuuksia hienoille lisäkokemuksille! Mielelläni kerron lisää, jos joku kaipaa lisävinkkejä.

Ilmeisesti ihan EU ajokortti riittää Japaniassa?

ettelbruck

Lainaus käyttäjältä: Janneh - 28.04.14 - klo:17:11
Ilmeisesti ihan EU ajokortti riittää Japaniassa?

Ei riitä. Japanissa vaaditaan hyvinkin tarkasti kansainvälinen ajokortti, ja siitäkin vielä se yksivuotinen 1949-malli. Kolmivuotinen 1968 versio ei ainakaan virallisesti kelpaa, enpä sitten ole kokeillutkaan.
Kansainvälinen ajokortti, kuten myös suomalainen ajokortti ja passi valokopioidaan autovuokaamossa huolellisesti samalle arkille. Samoin teki 2009 onnettomuustilanteessa (mä syytön osapuoli) japanilainen poliisi.

Janneh

Allright! Eli pääsee vielä suht helpolla kun hommaa tuon kansainvälisen ajokortin ennen reissua. Itse työskentelen paljon kiinassa ja olisi tarkoitus tenttiä sielä paikallinen ajolupa :) Kiinassa ei muita kortteja hyväksytä :(

Janneh

Kuukausi tuli lusittua kiinassa ja eilen tulin saksaan. Melkein kuin olisi kotona. Hieman kyllä latistaa tunnelmaa kun ajokkina on Opel Corsa..

ettelbruck

Syyskuussa kolmen viikon matka Euroopassa omalla Sciroccolla. 6260km, maina Ruotsi, Tanska, Saksa, Ranska, Sveitsi, Liechtenstein, Itävalta, Italia, Luxemburg ja Belgia.
Mukana niin moottoriteitä kuin Alppien jyhliä väyliä, joista huippuina Furka-sola ja Stilfserjoch/Stelvio. Suurkaupunkeja vältettiin, isoin jonka keskustassa ajoimme oli Würzburg. Ajotietokoneen mukaan Scirocco oli ajossa 91h45min. Keskinopeus 68kmh ja keskikulutus 6,3ltr/100km.
Laivamatkat ovat niin kamalan hintaisia (ja Ruotsin läpi ajaminen valtavan tylsää) ettei alle kolmen viikon reissussa ole mieltä omalla autolla. Niin halvalla saa lentoja ja vuokra-autoja. Vaikka olihan alppiteiden ajaminen Roccolla ihan jotain muuta kuin jollain onnettomalla vuokraamo-i20:llä tai Roomsterilla!
Pahimmat ruuhkat osuivat matkalle Saksassa, etenkin Ruhrin alueella. Yksittäisiä tunnin stauta kohdattiin lisäksi pari kertaa. Siistein ajokulttuuri on edelleen Ruotsissa, Sveitsikin on aika leppoisaa ajelua. Ranskalla roikutaan vastaantulijoiden kaistalla turhan usein ja Italiassahan ei mitään järjestystä ole ja poliisikin kyttää ainoastaan ulkomaalaisia, siellä vuokraamon auto on miellyttävämpi valinta.
Muiden matkatavaroiden lisäksi paluumatkalle mahtui 83 pulloa laatuviinejä sekä muutamia kymmeniä pulloja/tölkkejä olutta sekä siideriä...

Flat

#221
Lähimatkailua porkkalanniemessä. Vaikka oon kauan asunut pk seudulla, ei ole tullut käytä koskaan porkkalanniemessä.Jo automatka niemen kärkeen lupaili hyvää, varsin mutkikas tie isolla M:llä. Auto Parkkiin luotsiaseman läheisyyteen ja jalkautuminen maastoon. Pentele että oli kivat maastot / maisemat kulkea. Makkarat käraytettiin yhdellä nuotiopaikallakin. Hienosti meni päivän puolikas maisemia ihaillessa. Telttailijoitakin oli liikenteessä. Suosittelen käymään.


http://www.uudenmaanvirkistysalueyhdistys.fi/index.php?k=13396

gunman

Porkkalaan on varsin mutkikas ja pitkä tie...
Jos siellä mestat miellytti, käväsehän Inkoon Kopparnäsissä.
Mielestäni paljon hienompi paikka.
No juu, hieman puolueellinen näkökanta, koska olen siellä kohta 20 vuotta visiteerannut.
Mutta myöskin Porkkalassa ja Upinniemessä on hienoja paikkoja, niissäkin on tullut luuhattua..
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

clacson

Lainaus käyttäjältä: ettelbruck - 21.10.14 - klo:12:35
Syyskuussa kolmen viikon matka Euroopassa omalla Sciroccolla. 6260km, maina Ruotsi, Tanska, Saksa, Ranska, Sveitsi, Liechtenstein, Itävalta, Italia, Luxemburg ja Belgia.
Mukana niin moottoriteitä kuin Alppien jyhliä väyliä, joista huippuina Furka-sola ja Stilfserjoch/Stelvio. Suurkaupunkeja vältettiin, isoin jonka keskustassa ajoimme oli Würzburg. Ajotietokoneen mukaan Scirocco oli ajossa 91h45min. Keskinopeus 68kmh ja keskikulutus 6,3ltr/100km.
Laivamatkat ovat niin kamalan hintaisia (ja Ruotsin läpi ajaminen valtavan tylsää) ettei alle kolmen viikon reissussa ole mieltä omalla autolla. Niin halvalla saa lentoja ja vuokra-autoja. Vaikka olihan alppiteiden ajaminen Roccolla ihan jotain muuta kuin jollain onnettomalla vuokraamo-i20:llä tai Roomsterilla!
Pahimmat ruuhkat osuivat matkalle Saksassa, etenkin Ruhrin alueella. Yksittäisiä tunnin stauta kohdattiin lisäksi pari kertaa. Siistein ajokulttuuri on edelleen Ruotsissa, Sveitsikin on aika leppoisaa ajelua. Ranskalla roikutaan vastaantulijoiden kaistalla turhan usein ja Italiassahan ei mitään järjestystä ole ja poliisikin kyttää ainoastaan ulkomaalaisia, siellä vuokraamon auto on miellyttävämpi valinta.
Muiden matkatavaroiden lisäksi paluumatkalle mahtui 83 pulloa laatuviinejä sekä muutamia kymmeniä pulloja/tölkkejä olutta sekä siideriä...
Kallista ja kallista tuo laivamatkailu Itämeren yli on, mutta tuleehan sille Ruotsin tai Baltian läpiajamisellekin noita polttoainekuluja. Jos ei myöskään aio mennä nupit kaakossa, niin myös majoittumiskuluja tulee.
Aiemmin kun laivassa voi yöpyä (oliko su-ma yö), niin oli kätevää lähteä aamusta taipaleelle.
Oman pirssin käytöllä on paljon etuja, kuten matkatavaroiden pakkaus pienempiin eriin, oma kylmälaukku jne. Lento/vuokra-autollahan ei voi myöskään hyödyntää ostoksista saatavaa hintahyötyä.
Jos taas lähtisi, niin kaikesta huolimatta laivalla yli.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Flat

Lainaus käyttäjältä: gunman - 22.07.18 - klo:01:11
Porkkalaan on varsin mutkikas ja pitkä tie...
Jos siellä mestat miellytti, käväsehän Inkoon Kopparnäsissä.
Mielestäni paljon hienompi paikka.
No juu, hieman puolueellinen näkökanta, koska olen siellä kohta 20 vuotta visiteerannut.
Mutta myöskin Porkkalassa ja Upinniemessä on hienoja paikkoja, niissäkin on tullut luuhattua..

Kiitos vinkistä, pitääpä tarkistaa nuokin tienoot.....

Jultsu

Löytyyköhän mistään netistä koottua tietokantaa eurooppalaisista kaupungeista joissa on käytössä jonkinlainen ympäristömaksu/tulli/rajoitus, tarkoitus kun olisi lähteä wanhalla euro3-dieselautolla kiertelemään Saksa/Luxembourg/Belgia/Ranska/Andorra/Espanja/Italia/Tsekki. Tietäisi vähän katsella missä kaupungeissa majoittuu..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ile

Lainaus käyttäjältä: clacson - 22.07.18 - klo:10:12
Kallista ja kallista tuo laivamatkailu Itämeren yli on, mutta tuleehan sille Ruotsin tai Baltian läpiajamisellekin noita polttoainekuluja. Jos ei myöskään aio mennä nupit kaakossa, niin myös majoittumiskuluja tulee.
Aiemmin kun laivassa voi yöpyä (oliko su-ma yö), niin oli kätevää lähteä aamusta taipaleelle.
Oman pirssin käytöllä on paljon etuja, kuten matkatavaroiden pakkaus pienempiin eriin, oma kylmälaukku jne. Lento/vuokra-autollahan ei voi myöskään hyödyntää ostoksista saatavaa hintahyötyä.
Jos taas lähtisi, niin kaikesta huolimatta laivalla yli.

Olin jo tämän kesän reissulle varannut Tukholmaan reittimatkan juuri kun Finnlinesin hinnoittelu on jotain aivan käsittämätöntä - mitä se on ollut monta kesää (viimeksi käyttänyt 2009 Puolaan ja 2011 Saksaan).

Tukholman kautta kulut Siljalla ok-hytissä siltoineen ja polttoaineineen on Saksaan asti vajaa 300e. Finnlinesillä yli tupla. Aikataulullisesti Ruotsin kautta pääsee ehkä vähän pidemmälle, jos aikoo yöpyä päivän ajeluiden jälkeen ja tehdä saman kun Saksan laiva tulisi esim Traveen. Sitten kuvio muuttuu hieman, jos laskee että levänneenä voi ajaa vielä satamaan tulon jälkeen yön yli. Yleensä olen menomatkalla Saksan läpi ajanut yöllä, kun ei ole niin ruuhkia ja pääsee kertarykäisyllä pidemmälle.

Tosin nyt kesäkuun toisella viikolla tuli jotain äkkilähtöjä ja tilanne muuttuikin. Finnlinesillä sai sisähytin 4hlö ja auto alle 300:lla ja sitten sviitin alle 600 johon kuului jo ruokapaketit. Suite oli kooltaan vielä ihan toista kuin esim Ruotsin laivoilla ja aikaisemmista kokemuksista ruoka sekä muut kuviot on selkeästi parantuneet. Jatkossa varmasti katsastan tarjonnan, mutta edelleen en tuplaa lähde maksamaan siitä että säästää ajamisessa.

Aikaisemmasta kommentista otti silmään Italiajutut. Olen ajellut tuolla nopeasti laskettuna yli 20 viikkoa viimeisen kymmenen vuoden aikana ja itse en ole kokenut mitään ihmeellistä FIN-kilvillä vs. vuokra-autolla (vuokra-autolla noista kolmisen viikkoa, loput omalla). Oikeastaan isohkolla siistillä autolla ei työnnetä parkkisella ihan niin iholle kuin mitä joskus vuokra-autolla kävi. Sitten taas Ranskan isot kaupungit, Pariisi ja Nizza taas on sellaisia missä enemmän ollaan opettamassa tai näyttämässä, että nyt turisti pois tieltä. Italiassa ei mitään tuollaista. Tosin 80% ajosta on ollut aika pohjoisessa ja eteläisin kohta ollut hieman Roomaa etelämpänä.

Omien kuvioiden kannalta lentäminen ei ole oikein vaihtoehto, kun maksimoin kesäloman aina reissussa ja lisäksi mukana on laskukamat suksiboksissa. Lentäen neljän hengen laskettelukamat ja muut roinat tarkoittaisi 4-5 viikoksi isohkoa laskua excess baggagesta sekä autoksi pitäisi saada melkeinpä paku.

ile

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 23.07.18 - klo:16:39
Löytyyköhän mistään netistä koottua tietokantaa eurooppalaisista kaupungeista joissa on käytössä jonkinlainen ympäristömaksu/tulli/rajoitus, tarkoitus kun olisi lähteä wanhalla euro3-dieselautolla kiertelemään Saksa/Luxembourg/Belgia/Ranska/Andorra/Espanja/Italia/Tsekki. Tietäisi vähän katsella missä kaupungeissa majoittuu..

Saksassa Die Umwelt zone tjsp, jossa pitää olla tarra tuulilasissa ja keskustoissa on kyllä selkeät kyltit mihin ei ole asiaa ilman tuota: https://www.environmental-badge.co.uk/environmental-badge.html
Tuolla saitilla on hyvä kartta alueista. Esim Hannoverin ja Leipzigin alueen laajuus pääsi vähän yllättämään, kun yöpymistä ihmetteli (tarranhan saisi tilattua Suomeenkin, jos vaan päästöluokat on ok)

Joku yleisempi EU-paketti, http://urbanaccessregulations.eu/


clacson

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 23.07.18 - klo:16:39
Löytyyköhän mistään netistä koottua tietokantaa eurooppalaisista kaupungeista joissa on käytössä jonkinlainen ympäristömaksu/tulli/rajoitus, tarkoitus kun olisi lähteä wanhalla euro3-dieselautolla kiertelemään Saksa/Luxembourg/Belgia/Ranska/Andorra/Espanja/Italia/Tsekki. Tietäisi vähän katsella missä kaupungeissa majoittuu..
Autoliiton sivuilta voisi löytyä tai sitten niiden oppaasta.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy